wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 mei 2003 13:53

Ikke21 schreef:Oke maar door goede werken te doen, in menselijk opzicht, worden we niet bekeerd.

nee, maar het kan geen kwaad het toch te proberen :D (citaat van onze ds.)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 14:00

oke, het is nooit verkeerd om goede werken te doen, maar we moeten niet vergeten dat we daardoor niet bekeerd worden!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 mei 2003 14:13

Ikke21 schreef:oke, het is nooit verkeerd om goede werken te doen, maar we moeten niet vergeten dat we daardoor niet bekeerd worden!!

inderdaad, maar dat brengt mij gelijk bij een vraag waar ik al een tijdje mee worstel: moeten we wel gefixeerd zijn op bekering? moeten we neit veel meer gefixeerd zijn op het dienen van God, en als Hij ons dan wil bekeren is dat mooi meegenomen? want bij bekering krijg ik altijd het idee dat het toch vooral om jezelf draait. mmm, ik weet niet hoe ik mijn gevoel hierover precies onder woorden moet brengen, maar ik hoop dat het begrijpelijk genoeg is.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 14:18

Daar heb je gelijk in.....ik denk dat wij ons vooral moeten bezig houden met Gods woord en om God te dienen.
Wat ik me dan afvraag is.....waarom willen we bekeerd worden, alleen omdat we bang zijn voor de hel of omdat we echt bij God willen horen en dat God echt willen dienen?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 mei 2003 14:37

Napoleon schreef:inderdaad, maar dat brengt mij gelijk bij een vraag waar ik al een tijdje mee worstel: moeten we wel gefixeerd zijn op bekering? moeten we neit veel meer gefixeerd zijn op het dienen van God, en als Hij ons dan wil bekeren is dat mooi meegenomen? want bij bekering krijg ik altijd het idee dat het toch vooral om jezelf draait. mmm, ik weet niet hoe ik mijn gevoel hierover precies onder woorden moet brengen, maar ik hoop dat het begrijpelijk genoeg is.

Ja, dat gevoel heb ik ook. Dan is het geloof alleen maar een ladder voor de hemel ofzo. Terwijl het een ladder naar God moet zijn.

Bekering is een omkeer naar God. Ik denk dat we wel gericht moeten zijn op de bekering, maar niet een bekering om in de hemel te komen, maar om God te dienen.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 15:49

lizzz schreef:
Napoleon schreef:inderdaad, maar dat brengt mij gelijk bij een vraag waar ik al een tijdje mee worstel: moeten we wel gefixeerd zijn op bekering? moeten we neit veel meer gefixeerd zijn op het dienen van God, en als Hij ons dan wil bekeren is dat mooi meegenomen? want bij bekering krijg ik altijd het idee dat het toch vooral om jezelf draait. mmm, ik weet niet hoe ik mijn gevoel hierover precies onder woorden moet brengen, maar ik hoop dat het begrijpelijk genoeg is.

Ja, dat gevoel heb ik ook. Dan is het geloof alleen maar een ladder voor de hemel ofzo. Terwijl het een ladder naar God moet zijn.

Bekering is een omkeer naar God. Ik denk dat we wel gericht moeten zijn op de bekering, maar niet een bekering om in de hemel te komen, maar om God te dienen.

lieve mensen,
wen nu toch eens aan het idee dat je al bekeerd bent? jullie willen allemaal leven zoals God het van je vraagt. tenminste, dat idee krijg ik wel. Zijn er grote zonden die je heel bewust doet in je leven? stop ermee en vraag vergeving aan God. Vertel hem dat je in de naam van Jezus bij Hem komt, dat je Hem nodig hebt omdat je zelf alleen zonde kan doen en zondig bent(speciaal voor maarten en kootje haha)Dat je je leven aan Jezus wilt geven en vraag of God in je wil komen wonen. Dank GOd dat Hij je liefheeft en zeg dat je zijn liefde wilt beantwooorden.

Wees gericht op God en laat je door Hem onderwijzen vanuit de bijbel. Voorwaarde is wel dat je dicht bij Hem wilt blijven. Dat kan door te bidden en de bijbel te lezen. God opent dan je ogen!!! lucas 24:45

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 mei 2003 15:53

joris schreef:
lizzz schreef:
lieve mensen,
wen nu toch eens aan het idee dat je al bekeerd bent? jullie willen allemaal leven zoals God het van je vraagt.

Dat is maar de vraag. Wil ik leven zoals Hij dat wil??? Ja, nu wel, maar er zijn meer momenten dat ik Hem vergeet, dan dat ik leef zoals Hij wil.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 16:10

lizzz schreef:
joris schreef:
lizzz schreef:
lieve mensen,
wen nu toch eens aan het idee dat je al bekeerd bent? jullie willen allemaal leven zoals God het van je vraagt.

Dat is maar de vraag. Wil ik leven zoals Hij dat wil??? Ja, nu wel, maar er zijn meer momenten dat ik Hem vergeet, dan dat ik leef zoals Hij wil.

dat is een automatische reactie die de meesten hier geven!!!!
ik begrijp het, want zo ben je opgevoed. Maar kijk eens in je hart?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 mei 2003 16:29

Weet je, ik ben altijd zo bang gemaakt met bekeringsystemen die ik eigenlijk niet begreep. De naam Christus was voor mij slechts een dogmatische term waarmee gedreigd werd. Ik moest rollen door het slijk, ik moest bukken in het stof, anders zou ik nooit in aanmerking komen voor de vergeving van de zonden. Ik begreep geeneens wat ze er mee bedoelde. En ik werd maar banger, en ik bad en bad. Ik las de bijbel meer en meer, uit doodsangst dat ik nooit uitverkoren zou zijn. Zo is het ook altijd op mij overgekomen: bid veel om bekering, dat is je plicht. Maar reken er maar niet op. Maar och, mocht het eens staan te gebeuren.

Nu weet ik dat JEzus Christus geen dode dogmatische puzzel is. Hij leeft! En Hij wil niet dat je je leven geeft aan het aardse schijn, wat allemaal dood loopt. Ik heb altijd voor mezelf geleefd, tot ik niet verder meer kon. Ik wilde niet meer voor de wereld leven, alles werd zo zinloos. Toen heb ik uit de grond van mijn hart gevraagd wat God met mij wilde. Inmiddels heb ik Gods Liefde mogen ervaren, eindelijk weet ik dat God van mij weet en mij leven in handen heeft. Ik zal Hem navolgen, alleen het leven met Hem is voor mij genoeg.

Ik heb nog een lange weg te gaan. En ik red het nooit in eigen kracht, dan val ik weer voor mijn eigen egoisme, de leugens van deze maatschappij.

JEzus zegt: STrijd om in te gaan! Doe dat dan ook, met Gods hulp, met heel je hart. Hij laat niemand buiten staan. Hij zegt niet: 'wacht maar af om in te gaan, wie weet, sta jij ook in het grote boek'.

Alsjeblieftalsjeblieft, stel kerkleer, dogmatiek, bekeringssystemen (door de mens uitgedokterd!) nooit boven de bijbel met zijn wijsheid en beloftes. Ik zie zoveel mensen om me heen de moed verliezen omdat ze verdwaald zijn in een duister doolhof van wanhoop. Ze denken dat ze toch nooit het 'ware' geloof krijgen. JEzus slaat de hoop niet uit je handen, zoals veel (kerk)mensen wel doen, Hij geeft je hoop!

Ik bid voor jullie.
liefs
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 16:31

mooie reactie! Gaaf, God bestaat!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 16:45

Ik heb op een ander forum wat gepost dat ik nu even onder elkaar zal plakken hier: het heeft betrekking op mijneigen geschiedenis..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 16:57

Mag ik ook getuigen? Ik heb jaren naar satanische metal en gothic geluisterd. Niemand wist er van af. Het begon met Iron Maiden en Metallica (niet echt boeiend verder) maar toen kwamen idd Cradle of filth, dimmu borgir, cannibalcorps, immortal, tristania, trail of tears. (lijkt wel beetje op godsprinses ) Ik kwam toen een keer (zomer 2001) op een evangelische camping (de betteld) terecht met vrienden. Het plan was: veel muziek, feesten en lol maken!. Maar toen tja, er kwamen bijbelstudies en twee meisje die we hadden leren kennen vroegen of we meegingen. Wij dus mee.... Verschrikkelijk, weggelopen halfverwege, maar volgende keer toch maar weer mee. En toen werd ik geraakt, echt geraakt. Ik heb echt minuten lang staan janken onder de studie, en onder het zingen, later in de tent, enz. Ik voelde me echt zo vervelend. Deed hele rare dingen (verkering uitmaken, nieuwe vriendin (kdacht dat ik iets terug moest doen voor de hulp die ik van dr kreeg): gelukkig is het goed gekomen: heb weer met mn vriendin van voor die vakantie ) Muziek bleef een verleiding. gooide op den duur hoop cd's en bandjes weg. voelde me opgelucht. Maar ja, God leek niet blij met me. na afgelopen zomer (2002 dus!) ging ik studeren. zat een keer (alleen) op mn kamer naar de highlights van lowlands te kijken. En toen kwam dimmu borgir, ik wilde de tv uitzetten maar kon het niet, telkens probeerde ik het maar 'werd ik tegengehouden' ben toen naar wc gerend en heb daar overgegeven en gejankt: ging terug dimmu was afgelopen. Heb het toen heel moeilijk gekregen met mn geloof. En da's nu nog steeds zo. Ben ook heel bang voor metal eigenlijk (bedoel dus de hele zware donkere metal: ook chr.) ben bang voor de verleiding, terugvallen. Weet gewoon niet wat ik moet doen. Maar ja, God lijkt echt vaak weg te zijn. Ik had meer hulp verwacht van zo'n liefdevolle God, maar dat lijkt niet te kunnen .
Sorry dat ik jullie hier mee lastig val, maar ben beetje down...... heb geluisterd naar cradle of filth gister op tv en radio *PEEP*!!!!! voel me echt waardeloos nu... maar ja.... sorry nogmaals.

maar ja... niets aan te doen ff doorbijten en hopen dat ik me snel weer beetje okey voel. Soms echt het idee dat god helpt maar dan is ie weer zo ver weg. heb echt zoiets van: de dingen waar bij het lijkt dat hij helpt die gaan ook goed bij nietgelovigen: is dat wel het werk van god? is er wel een god? waarom is ie er? waarom doet ie niets? Ik snap het niet....

Ach open, via een forum, tegen vrienden die ik al jaren heb durf ik het amper, het is nu eenmalig (normaal doe ik dat niet eens, maar omdat ik me naar voelde en het even van me af moest schrijven kwam het hier terecht (geen spijt hoor maar toch) blijf strijden en bidden.... pfffff moeilijk, is misschien wel waar als je weet waar je voor strijd maar wat als je ech thet idee hebt dat alles voor niets is of alles sowieso wel zin heeft (wat je doet).. maar bedankt voor de steun en t bidden...

Misschien wel, maar het probleem is dat ik me niet in staat voel om op die manier te strijden: ik zei al: ik ben eigenlijk nog al laf en geef me snel over aan de verleiding van muziek e.d. Wat dan? En dan blijft er nog de vraag: waar doe ik het voor? Voor een liefdevolle God die me na mn gevoel wel liet stikken......... dat is moelijk hoor. Ik heb sowieso het gevoel dat ik machteloos ben...

De vetgedrukte woorden zijn woorden die ik gecensureerd heb :D (netjes he? De moderators zullen blij zijn ;))
Voor liefhebbers: dit staat op het forum van het flevofestival www.flevofestival.nl/forum bij bands topic wishlist. Daar zie je natuurlijk ook de reply's van anderen.

Maar even voor de duidelijkheid: hele geschiedenis dus, maar is dit dan het zondebesef? Ik vraag me echt af wat bekering is. Ik vraag me af of ik bekeerd kan worden (nu nog) etc. Moeilijk allemaal.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 17:01

waar werd je door geraakt, Kurtyo op die camping?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 mei 2003 17:13

Kurtyo,

Mooi stuk. God is in je leven begonnen.
Lees eens in de bijbel het verhaal van de tollenaar die JEzus uit de boom hengelde. Was de tollenaar uit nieuwsgierigheid, sensatie of echt uit verlangen naar JEzus komen luisteren? Geen idee. Maar Hij ontvang JEzus in zijn huis. Hij spreekt met JEzus, en dan beleid hij zijn zonden. Hij heeft JEzus dus al ontmoet, hij had hem gezocht, maar uiteindelijk was het JEzus die naar hem toekwam en vroeg of Hij binnen in het huis van de tollenaar mocht komen.

Ik ben nu ook bezig met de vergeving van zonden. Ik wil een radicaal ander leven gaan leiden, Gods Woord, de bijbel is mij zo ongelooflijk van levensbelang geworden, ik houd van ZIjn boodschap en ik wil het aan iedereen vertellen . Maar ik vraag me ook af als God over onze zonden spreekt. BEsef ik eigenlijk wel echt wat JEzus aan het kruis heeft moeten dragen? Jezus wil het je leren, dat geloof ik! Hij leerde Zijn volgelingen tijdens de hele rondwandeling op aarde. Maar dan moet je HEm wel volgen om van Hem te leren! Lees op je gemak Markus of Mattheus of een ander bijbelboek van een dicpipel. Volg in gedachten de mensen die kilometers liepen om naar Jezus te luisteren. Ga tussen die mensen zitten en luister mee.....Jezus heeft nog nooit iemand weggestuurd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 mei 2003 17:17

Maar even voor de duidelijkheid: hele geschiedenis dus, maar is dit dan het zondebesef? Ik vraag me echt af wat bekering is. Ik vraag me af of ik bekeerd kan worden (nu nog) etc. Moeilijk allemaal.
Ik vind het fantastisch, Kurtyo. Volgens mij heb jij je in principe bekeerd en bekeer je jezelf nog iedere dag. Maar dat is een proces en gaat met vallen en opstaan.

Joris heeft een mooie tekst als onderschrift: nader tot God en Hij zal tot u naderen. Als je dichter bij God nadert, verliest zonde vanzelf zijn aantrekkingskracht. Dan interesseert het je steeds minder, omdat je ziet hoe fout het is, niet vanwege de gevolgen maar op zichzelf.

Het feit dat je eronder lijdt als je weer geluisterd hebt is daarom een duidelijk signaal. Vooral de moed niet opgeven als je weer in zonde valt, zolang je echt berouw hebt zal God je tot in het oneindige vergeven.

Terug naar “Archief”