Leerstellingen 1931 (voor de gergemmers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 mei 2003 12:00

Ik begrijp niet precies de context, maar voor zover ik het kan volgen is het duidelijk dat daarmee aangegeven wordt dat ook wij schuld hebben aan de val van Adam. :?
The one thing you can give and still keep is your word.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mei 2003 12:04

Maarten schreef:Ik begrijp niet precies de context, maar voor zover ik het kan volgen is het duidelijk dat daarmee aangegeven wordt dat ook wij schuld hebben aan de val van Adam. :?

Dat ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat de grootste verantwoordelijkheid daar niet ligt. :P

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 mei 2003 12:08

kootje schreef:
Maarten schreef:Ik begrijp niet precies de context, maar voor zover ik het kan volgen is het duidelijk dat daarmee aangegeven wordt dat ook wij schuld hebben aan de val van Adam. :?

Dat ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat de grootste verantwoordelijkheid daar niet ligt. :P
Ja maar dat staat volgens mij niet in dat stukje tekst. Het gaat daar om de tegenwerping wat ik er aan kan doen dat Adam gezondigd heeft. De auteur zegt dan dat ten eerste wij in Adam vertegenwoordigd waren en dat ten tweede wij hetzelfde gedaan zouden hebben. (een heel vreemd argument trouwens om schuld aan te tonen). Wij hebben dus schuld aan ons zondaar zijn en dat was wat we nog moesten onderzoeken. :mrgreen:

Je moet het laatste deel van de discussie nog maar eens lezen. Dan zul je dat zien.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mei 2003 12:16

Maarten schreef:
kootje schreef:

Ja maar dat staat volgens mij niet in dat stukje tekst. Het gaat daar om de tegenwerping wat ik er aan kan doen dat Adam gezondigd heeft. De auteur zegt dan dat ten eerste wij in Adam vertegenwoordigd waren en dat ten tweede wij hetzelfde gedaan zouden hebben. (een heel vreemd argument trouwens om schuld aan te tonen). Wij hebben dus schuld aan ons zondaar zijn en dat was wat we nog moesten onderzoeken. :mrgreen:

Je moet het laatste deel van de discussie nog maar eens lezen. Dan zul je dat zien.

Vind het nog steeds maar lastig. Maar wat doet het er eigenlijk toe? Wij zijn zondaren en worden genodigd tot Jezus!
Dus: de mens zijn verantwoordelijkheid wortelt in de schepping en wordt twee keer zo groot bij de bemoeienissen Gods door het Evangelieaanbod. :wink:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 mei 2003 12:17

kootje schreef:
Maarten schreef:
kootje schreef:

Vind het nog steeds maar lastig. Maar wat doet het er eigenlijk toe? Wij zijn zondaren en worden genodigd tot Jezus!
Dus: de mens zijn verantwoordelijkheid wortelt in de schepping en wordt twee keer zo groot bij de bemoeienissen Gods door het Evangelieaanbod. :wink:

Prachtig!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mei 2003 12:28

Ongelooflijk, we zitten op één lijn! :lol:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 mei 2003 12:31

kootje schreef:Ongelooflijk, we zitten op één lijn! :lol:
verrast je dat?

:mrgreen: Ik ver moed dat je bezwaren tegen uitspraak 6 ook in een geheel ander licht komen te staan... :mrgreen:

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mei 2003 12:34

Maarten schreef:
kootje schreef:Ongelooflijk, we zitten op één lijn! :lol:
verrast je dat?

:mrgreen: Ik ver moed dat je bezwaren tegen uitspraak 6 ook in een geheel ander licht komen te staan... :mrgreen:

:oops: In het licht van de kritiek die ik op de interpretatie van bepaalde personen heb. :mrgreen: (schaam)

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 15:44

jongens jongens jongens. wat een schatjes zijn jullie ook, haha.
jullie zijn beide heilige strijders voro de waarheid. op zich een goede eigenschap, maar soms raak je zo verward in je eigen moeilijke zinnen dat je er niet meer uitkomt en denkt dat de ander dezelfde woorden moet gebruiken voor je het met elkaar eens kunt zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2003 19:11

Ik reageer later nog ff op die posting van Maarten hoor! Maar nu niet. Ik ben weer moe en ik wil niet dat het weer zo'n sjaga posting wordt zoals de vorige keer. Ik was toen vet depri en dat kon je misschien wel merken. Sorry dus... Volgende keer misschien wel een lange posting, maar geen posting "Dennis-style". ;)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 mei 2003 22:38

joris schreef:jongens jongens jongens. wat een schatjes zijn jullie ook, haha.
jullie zijn beide heilige strijders voro de waarheid. op zich een goede eigenschap, maar soms raak je zo verward in je eigen moeilijke zinnen dat je er niet meer uitkomt en denkt dat de ander dezelfde woorden moet gebruiken voor je het met elkaar eens kunt zijn.
Toch is kootje in zeker zin van mening veranderd, maar ja als mekaar goed kent....

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 14 mei 2003 20:57

Maarten schreef:
joris schreef:jongens jongens jongens. wat een schatjes zijn jullie ook, haha.
Toch is kootje in zeker zin van mening veranderd, maar ja als mekaar goed kent....

Pff, wat is toegeven moeilijk. In zekere zin ben ik een beetje bijgedraaid... maaruh, ik heb er eigenlijk nog steeds moeite mee om de verantwoordelijkheid van de val te plaatsen. Kan iemand me hiermee helpen??

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 23:07

waarom heb je het nodig dat allemaal precies te weten? zondig je in je leven? zo nee, gefeliciteerd. Of eigenlijk: gecondoleerd en vraag God of Hij je je zonden wilt laten zien.
Zo ja, gefeliciteerd, je ziet in dat je Gods redding nodig hebt.
als het gras gemaaid moet worden kán je natuurljik gaan uitzoeken hoe het komt dat het gras zo hard is gegroeit. Maar het is handiger gewoon de grasmaaier te pakken en het gras te maaien.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mei 2003 07:35

kootje schreef:ik heb er eigenlijk nog steeds moeite mee om de verantwoordelijkheid van de val te plaatsen. Kan iemand me hiermee helpen??

Ik vond je eigen citaat van Stoppard (?) daar wel helder in.

joris schreef:als het gras gemaaid moet worden kán je natuurljik gaan uitzoeken hoe het komt dat het gras zo hard is gegroeit. Maar het is handiger gewoon de grasmaaier te pakken en het gras te maaien.

Ja maar in het geval van zonde lijkt het mij zinvol om een structurelere oplossing te vinden: de grasmat verwijderen :mrgreen: .

De zaadjes die dan nog opkomen iedere keer verwijderen. Dit beeld past m.i. beter bij de zaak van de vergeving van zonden.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 mei 2003 09:59

Maarten schreef:Ja maar in het geval van zonde lijkt het mij zinvol om een structurelere oplossing te vinden: de grasmat verwijderen :mrgreen: .

De zaadjes die dan nog opkomen iedere keer verwijderen. Dit beeld past m.i. beter bij de zaak van de vergeving van zonden.

en vervolgens koren zaaien :D dat ik jou nog eens op een voorbeeld van lewis mocht betrappen :mrgreen:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”