Gods genade is totaal en alles omvattend:
Dat je geboren ben, dat je leeft, dat je gedoopt bent, onder de prediking opgroeit, de bijbel hebt, alles is genade.
Wij kunnen niets bij deze genade inbrengen en we kunnen deze genade ook niet forceren. Dat weet jullie in de ger. gem. ook. Maar ondertussen geloven jullie stiekum dat God jullie alleen genade wil geven als je het hebt verdient door je kennis van je ellende, want anders stelt die genade in jouwn beleving niet veel voor:
[Quote:
Beetje meer aandacht voor de genade, niet verkeerd.
Inderdaad, maar mag genade dan wel genade zijn? Bij jou stelt genade bitter weinig voor.]
Echt grof gewoon. Wie kent nou genade? Wie kent de liefde van God voor zondaars? Ben jij het? Ik zal je dit vertellen dat het God is die je je zonden laat ontdekken (en dat je uit je zelf nooit spijt van je zonden zult krijgen, maar alleen door de openbaring van Gods liefde en Zijn werk voor jou), dus dat is ook alleen genade. Wie God tot Christus brengt zal alles van God krijgen, ellendebezef, verlossing en ook de dankbaarheid. Geen van deze dingen kunnen we zelf volbrengen, er is niets wat we tot ons eigen behoudt kunnen doen. God geeft ons geen genade omwille van onze diepe zondebezef, dat is een leugen. Ik zal je vertellen dat je pas je ware natuur gaat zien door de bril van de wedergeboorte en je je ware ellendestaat voor ogen stelt, daarom is aanname van het evangelie het enige wat je moet doen. Er staat niet "Ondekt uw zonden, zo zult u verlost worden" maar "gelooft en u zult leven" en er staat "drink het levende water om niet".
De catechismus is niet bedoelt om ons van de ellende naar de verlossing te brengen, anders hadden ze vraag en antwoord 1 wel naar achteren geschoven. De catechismus probeert een totaalbeeld te geven over onze situatie, Gods liefde voor zondaren (geloofde Brakel daar wel in? later meer...) en onze dankbaarheid, en geeft eerst de mooiste belijdenis van het meest kostbare Werk wat er ooit is geweest namelijk: Dat ik (maar ook jij! want jij bent gedoopt dus mag jij dit ook ontdekken!) niet het eigendom ben van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus! Waarom zou de catechismus dit zo vooraan zetten? Omdat dit de kern is van het evangelie! die aan allen gepreekt moet worden! Dat zij niet het eigendom van hunzelf zijn, maar van hun Heiland Jezus Christus!
Maar als God alleen je bekering wilt geven... Hoe kom je er dan aan als je er niets voor kan doen en God het je alleen kan geven?
Zowaar je gedoopt ben WIL God je de wil en de kracht tot bekering geven.
[De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen. 2 Petr. 3:9]
Onze geliefde Brakel vond dat ook te mooi om waar te zijn... Een God die de wereld zo liefheeft dat Hij de hele wereld Zijn genade aanbiedt? Dus maakte Brakel ervan dat hij op een 1 of andere manier het inzicht heeft mogen ontvangen dat "allen" niet allemaal is, maar allerlij. Dus dat God allerlij mensen wil bekeren. Deze zelfde Brakel heeft het over "alleen uit genade" maar in een stukje over verbondstwijfel zegt Brakel dat als je een diep berouw hebt van je zonden en dat je een verlosser verlangt, dat er dan nog hoop is, want dan wil God je nog bekeren. Hier wordt dus een drempel tot deze genade opgeworpen namelijk je ellendekennis. In combinatie met het zetten van de kennis en aanname van het werkverbond boven het genadeverbond krijg je een prima basis voor de vervloekte lijdelijkheid.
Ik krijg wel eens het gevoel dat er een naar verlossing smachtende mens, de toornende God, tot barmhartigheid kan brengen, om zo vanwege zijn ellendekennis, door Gods liefde voor een berouwvol zondaar, in het genadeverbond gebracht te worden. Aan iedereen die dit denkt: Dan zou er helemaal niemand zalig worden... En kijk daar! 20 avondmaalsgangers op een ledental van 2000 mensen. Mochten het komen te gebeuren dat er vandaag nog mensen zijn die geroert werden wegens de preek over zondag 4! Dat zij hun ellende onder ogen kregen en hun onvermogen om ooit met God verzoent te worden! Ai!, dat zij vanacht eens niet zouden kunnen slapen vanwege hun schuld! Dat zij schreeuwen om genade van God! Mocht dat ook eens met u gebeuren! beste (bejaarde) aanhoorder! Dan wil God (misschien, want de motivatie mag niet alleen gaan over helle-angst, maar moet een diep berouw zijn (waakt u voor de tekenen van een onoprechte zondaar! want die wil God niet aannemen en is eeuwig verdoemt!)) komen met zijn liefde en u zult genade ontvangen! ...(vandaar dat het 60 jaar duurt voor de gemiddelde (zelf?)bekering)
En dat er een zelfverantwoording ligt op de aanname van de genade kan niet genegeert worden, maar eigenlijk kan dat niet in combinatie van een God die de bekering moet (, maar niet zomaar wil) geven, dus wordt dat ondergeschoven aan de noodzaak van je kennis van je doodstaat.
[quote: waarbij het lijkt alsof dat de enige vraag in het leven is: nemen wij het aanbod van genade aan of niet?] Kunnen we nog iets anders doen? Het is om te janken zoals er met het begrip van "alleen uit genade" wordt gedraait en getrokken zodat het lijkt dat er nog dingen van ons mensen van node is, om het begrip "alleen uit genade" makkelijker geloofbaar te maken. Ik ben van mening dat het genadeverbond in de ger. gem., uit ongeloof jegens Gods liefde voor zondaren, vermenselijkt is en dat er een eigen, onbijbels, beeld van God is gemaakt.
Dus het ware genadeverbond is dat God je in dat verbond plaatst. (als onwetend kind gedoopt wordt! Lees je doopsformulier er maar eens op na!) God je ook de beloften van het verbond geeft en dat Hij je de wil en de kracht tot bekering WIL geven. Het enige wat jij nog moet doen is aannemen wat Hij je biedt. Alles uit een alles-omvattende genade... Alles alleen uit geloof.
God doet in het hele nieuwe testament Zijn best om de zekerheden van het geloof te geven: [Gelooft en gij zult leven], [Want dit is de wil Mijns Vaders dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage], [Er is geschreven de profeten: en zij zullen ALLEN door God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoort en geleerd heeft, komt tot Mij. Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; Alleen die van God komt, de heeft de Vader gezien, Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Wie gelooft, heeft het eeuwige leven.], God geeft ons het onze Vader om te bidden. Hij wil voor iedereen die dit bid een Vader zijn., [De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan, doch dat ALLEN tot bekering komen.] enz... enz... Het N.T. is er rijkelijk mee bestrooit.
Maar wat maakt de ger. gem. er van? Wantrouw de bijbel en zijn beloften? Je mocht nog wel eens een onbekeerde verbondsautomatist zijn! Dan zou je met een ingebeelde hemel naar de hel gaan! Vertel me eens...: Wanneer heeft God iemands geloof in Christus en Zijn beloften telleurgestelt? Is er iemand in de bijbel te vinden die tervergeefs God zocht omdat God Zich niet wilde laten vinden?
Vertel me waar geschreven staat dat Jezus van ons eist dat we eerst onze ellende moeten kennen voordat God de zondaren lief heeft?
Waar stelt Jezus (en de hele bijbel) het gebod van geloof en aanname NA het gebod van ellendekennis?
Zelfs de catechismus spuit eerst een vraag en antwoord met het heerlijke evangelie en dat nog voor de ellende.
[qoute: Ja, maar als ze de genade niet aanbieden, als ze de koning niet geloven zullen ze als nog geoordeeld worden. Ten eerste vanwege hun rebelse daden, daarbij komt nog (daarin gaat het voorbeeld in het Merg een beetje mank) de afwijzing van de genade.] Maar waardoor kunnen zij alleen geredt worden? Door de aanname van het genadeaanbod, maar niet hun kennis van hun rebelie. Jij zult zeggen dat ze het alleen aan zullen nemen als ze wisten dat ze het nodig hadden wegens hun ellende. Dat klopt. Zal er dan ooit iemand zijn die het evangelie wil aannemen omdat ie niet weet waarom ie het nodig heeft?
Luk. 10:13-15
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben. Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden. En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Euh... Zijn wij niet Kapernaum? Wij hebben toch kennis van onze enige Redder? Het oordeel zal voor de ongelovige draagelijker zijn dan voor een onbekeerde! Je wordt misschien wel veroordeelt om je zonden, maar je kennis van het verlossende evangelie zal de straf zeer verzwaren als je je niet bekeert hebt. Spreekt de bijbel over "laat u bekeren" of spreekt de bijbel over "bekeert u(zelven)"? Wordt dit ons gezegt tot een onmogelijkheid? Nee, want God wil ons tenallentijde die kracht geven als wij hiervoor strijden en bidden.
[qoute: In het paradijs had de mensheid in Adam nog een vrije wil, door de val hebben we die echter verspeelt.] Wij zijn daarna geen robotten geworden. Wij zijn nog steeds verantwoordelijk voor al onze daden. En door de door God bewerkte eigen wil mogen wij ook geredt worden, door enkel en alleen het genadeverbond aan te nemen.
[qoute: God rechtvaardigt de mensen door hun geloof in Jezus Christus, hij spreekt allen vrij die geloven rom 3:22.
De zonde mag niet meer over u heersen, want u bent niet meer onderworpen aan de wet maar aan Gods goedheid rom 6:14.
Want de zonde betaalt een loon uit: de dood, maar God geeft een geschenk: het eeuwige leven in eenheid met Christus Jezus onze Heer. rom 6:23
zo kunnen we nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we levens volgens de Geest van God rom 8:4.
Als God tot iemand spreekt en hem geloof geeft, dan gaat dat zo ongelooflijk overweldigend!!!! Alleen mensen die via hun theologie en ballast an hun opvoeding tot geloof proberen te 'komen' die weten nooit zeker of ze in Jezus geloven. Iemand van buiten de kerk voelt direct Gods liefde.
Beetje meer aandacht voor de genade, niet verkeerd.]
Yep! Alleen uit genade!
[qoute: Gods liefde en genade krijgen pas zin en betekenis in he tlicht van onze zonde en ontrouw.]
Is het niet andersom? Als we geen liefdevolle Redder zouden hebben, waarom zouden we dan kijken naar onze zonden en ontrouw? Het heeft dan immers geen zin? Omdat we het eigendom zijn van onze Heiland Jezus Christus, heeft ellendekennis en berouw een betekenis gekregen.
[qoute: Bovendien is het geloof niet als een nieuwe wet ipv de Tien Geboden waarmee we de zaligheid kunnen verdienen. Dan hangt de zaligheid alsnog van ons af, en als het van de mens af moet hangen dan kan het nooit.] Is aannemen een aktieve vorm van zelfverzoening? Als iemand mij wil redden en ik laat mij redden door zijn hulp aan te nemen. Heb ik dan mijzelf geredt?
[qoute: Inderdaad een bewuste keuze. En als God het niet verhoedt, kiezen wij allemaal, hoofd voor hoofd net als Kaïn, tegen God. Egoïsten als we zijn. Oftewel, na de zondeval zit de zonde perdefinitie in de mens, tenzij God hem van geestelijk dood, geestelijk leven maakt. Dan wordt de 'oude mens' gekruisigd.]
Is het God Zijn schuld dat Kain zulke keuzes maakte? Om Gods wil is Kain verloren gegaan? Ook voor Kain was vergeving, maar hij nam het niet aan, terwijl hij heel goed wist dat ie schuldig was tegen God. Kent de satan ook niet zijn zonden en ellendestaat tegenover God?
Bekering is een moment, wedergeboorte een levenslange strijd. Zelfs de allerheiligsten hadden enkel een klein begin van de heiligheid die God van ons eist. Het laten afsterven van het oude vlees en het opstaan van het nieuwe vlees kost heel veel pijn en moeite. Werk daar aan. Zoek eerst het koninkrijk van God, de rest zal je bovendien geschonken worden. De belofte ligt er. Er is niets wat je kunt doen zodat je het meer gaat verdienen als nu. Neem het nu aan. Vraag God om een zegen over je verdere leven en ga leven als een bekeert mens: Het leven in en uit geloof en vertrouwen op onze Heiland, om zo in blijde verwondering je levenlang God te eren om deze onverdiende liefde. God zal je alles geven wat je van node hebt en dus ook die ellendekennis ter verdieping van Gods oneindige liefde voor jou.
HIJ IS JE VADER.