toespraken eo jongerendag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 jul 2005 14:25

Raido schreef::mrgreen: wel in de HC, NGB en de DL ..

remonstrants kort : de mens heeft zelf nog enige kracht om tot God te gaan.

maar och; ik meen het niet helemaal hoor, wel is het voor Jezus kiezen imho onmogelijk op de manier zoals die bij de EO gewoon is.

Mwah, echt remonstrants vind ik zelf de toespraken van de EO-jongerendag niet. Integendeel zelfs! Ze wezen volgens mij op onze onmacht en dat God naar ons toe moet komen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 14:42

Jezus eindigde dat stukje tekst uit Johannes 14 met: ‘Je kunt alleen bij de Vader komen door Mij’
God wil met jou een Papa-kind-relatie. Wil jij Zijn kind worden? Dan mag je Jezus nu aanvaarden. Misschien moeilijk als je slechte ervaring hebt met ‘vaders’. Maar God is een GOEDE Vader, dat bewees Hij door Jezus, het kostbaarste wat Hij had, voor ons te geven.

Open je hart; Hij wil als een Vader voor je zorgen: vergeving, liefde, aandacht, troost...
Krijgt spontaan kippenvel, Jezus aanvaarden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jul 2005 14:53

Raido schreef:
Jezus eindigde dat stukje tekst uit Johannes 14 met: ‘Je kunt alleen bij de Vader komen door Mij’
God wil met jou een Papa-kind-relatie. Wil jij Zijn kind worden? Dan mag je Jezus nu aanvaarden. Misschien moeilijk als je slechte ervaring hebt met ‘vaders’. Maar God is een GOEDE Vader, dat bewees Hij door Jezus, het kostbaarste wat Hij had, voor ons te geven.

Open je hart; Hij wil als een Vader voor je zorgen: vergeving, liefde, aandacht, troost...

De HC en de DL hebben het ook over het aannemen van de Zaligmaker, dus dat is nog niet per definitie remonstrants. Remonstrants wordt het pas als je vindt dat dit aannemen een zaak van eigen werk is i.p.v. Gods werk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 15:07

Ik las aanvaarden, in de context van 'Je mag Jezus aanvaarden', ach hoe je het leest is verschillend, maar als ik het zou lezen uit anti-eo oogpunt dan struikel je daar over.

Dan mag | je Jezus aanvaarden als Zaligmaker..

Jezus IS de Zaligmaker en je MOET hem aannemen.. aanvaarden klinkt als, bij gebrek aan beter, jou nou..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2005 15:09

Raido schreef:

Ik ook, maar vooral van die papa (moet dat eigenlijk niet met dubbel p?) - kind relatie. De aanwezige pubers (!) zijn net bezig die relatie om te zetten in een volwassen vader-kind relatie, worden ze hier als kleuters aangesproken. Dat mist doel!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 15:13

Gelukkig zegt Paulus:
Broeders, wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in het verstand volwassen.

en

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.

Paulus is mijn man ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 16:32

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:

Ik ook, maar vooral van die papa (moet dat eigenlijk niet met dubbel p?) - kind relatie. De aanwezige pubers (!) zijn net bezig die relatie om te zetten in een volwassen vader-kind relatie, worden ze hier als kleuters aangesproken. Dat mist doel!

Als kleuters aangesproken? Hoe kom je er bij? Ze werden als christenen aangesproken... op een manier die ze aanspreekt. Niet als kleuters maar als mensen die wat kunnen leren. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Ik heb ook geen enkele jongere naar aanleiding van de EO-jd horen roepen dat ze zich als kleuters behandeld voelen. Dit kan jou mening zijn (in hoeverre heb je de jongerendag gevolgd?) maar niet die van de mensen die werden aangesproken. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt.

Radio, aanvaarden betekent volgens de Van Dale, je er niet tegen verzetten, accepteren. Dat geeft dus al wel aan dat Jezus de Zaligmaker is.... Maar dat jij dat accepteert. Dat je wil dat Jezus ook jou zalig maakt.

Zoals ik ook in Handelingen 2, na de pinkstertoespraak van Petrus lees:

[i]Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2005 19:00

Marnix schreef:Als kleuters aangesproken? Hoe kom je er bij? Ze werden als christenen aangesproken... op een manier die ze aanspreekt. Niet als kleuters maar als mensen die wat kunnen leren. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Ik heb ook geen enkele jongere naar aanleiding van de EO-jd horen roepen dat ze zich als kleuters behandeld voelen. Dit kan jou mening zijn (in hoeverre heb je de jongerendag gevolgd?) maar niet die van de mensen die werden aangesproken. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt.

Ik reageerde niet zozeer op de jongerendagtoespraak -ik was daar nl niet bij- maar op het quoteje van Raido. En daarin worden geen christenen aangesproken maar -als ik het goed lees- onbekeerden.
En ja, ik vind dat allemaal wel heel erg simpel gesteld. Een softe toestand wordt hier getekend, het oordeel is uit beeld, de vergeving woont achteraf in de bijzin. Dan blijft er van de Heere inderdaad hooguit een pappa over. Is dit het Evangelie?
En -even bezijden dit alles- als wordt gesteld dat God een goede Vader is, omdat (!) Hij Zijn eniggeboren Zoon in de dood gaf, dan zal iedere luisteraar die een heel klein beetje kritisch luistert, daar toch een geweldige tegenstrijdigheid in horen ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 19:41

Ook dat begrijp ik niet. Papa (Abba) = Vader.... Maar dan zoals een kind zijn Vader noemt. Dit is zeker niet onbijbels.

En God is een goede Vader. Het klopt dat God voor wie niet in Hem geloven een God van wraak is of wordt als ze zich niet bekeren. Maar je door Jezus bij Hem komt zal je ontdekken dat God een goede, liefdevolle Vader is. Dat staat er. Jezus zegt niet voor niets dat niemand goed is dan God alleen. Wat is dan het probleem als Contstantijn aangeeft dat God goed is?

Maak mij eens duidelijk wat er niet aan klopt. Er is niets softs aan, het is puur het evangelie.

Overigens, voor de duidelijkheid Maja, op de jongerendag richt men zich in de eerste plaats op jongeren die zijn opgegroeid met het geloof, die "geloven" omdat hun ouders christelijk zijn... die er een hoop van weten.... maar die nooit echt een keuze hebben gemaakt, die nog nooit hebben gezegd: Daar wil ik voor gaan, ik geloof dat Jezus voor me is gestorven en ik wil leven zoals Hij dat wil.

Wat je laatste opmerking betreft, volgens mij weet jij dit ook wel. God heeft ons zo liefgehad dat Hij zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft maar om ons te redden. Jezus zegt toch in Johannes 3:16 dat God de wereld zo lief had dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven om ons te redden? Wat is daar zo tegenstrijdig aan wat Jezus daar zegt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2005 20:08

Marnix schreef:Maak mij eens duidelijk wat er niet aan klopt. Er is niets softs aan, het is puur het evangelie.

Het evangelie is dat God Zijn Zoon uit de dood heeft opgewekt en dat deze Zoon straks komt om de wereld te oordelen. En alleen wie in Hem gelooft ontsnapt aan een verschrikkelijk oordeel. Het evangelie is een genadige ontsnapping aan een rechtvaardig doodvonnis. Daaruit blijkt dat de Heere goed is. En dat moet naar mijn mening verkondigd worden. Ik vind dat de quote van Raido te veel naar een feel-good christendom neigt en van de hoofdzaak afleidt. Een gemiste kans derhalve.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2005 11:25

Maja, ik zei in mijn vorige post dit:

Overigens, voor de duidelijkheid Maja, op de jongerendag richt men zich in de eerste plaats op jongeren die zijn opgegroeid met het geloof, die "geloven" omdat hun ouders christelijk zijn... die er een hoop van weten.... maar die nooit echt een keuze hebben gemaakt, die nog nooit hebben gezegd: Daar wil ik voor gaan, ik geloof dat Jezus voor me is gestorven en ik wil leven zoals Hij dat wil.

De mensen daar kennen het verhaal van zonde en de rol die Jezus daarin speelde. Ik heb Constantijn vaker horen spreken en hij heeft ook wel eens daarover verteld. Maar hij kiest hier een bepaalde insteek die prima aansluit bij deze doelgroep. Mensen die het evangelie kennen, die met de bijbel zijn opgegroeid... die de theorie kennen maar nog niet die relatie met God hebben. Dat is de insteek..... en dan past deze preek daar prima bij.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 jul 2005 12:43

Marnix schreef:Mensen die het evangelie kennen, die met de bijbel zijn opgegroeid... die de theorie kennen maar nog niet die relatie met God hebben. Dat is de insteek..... en dan past deze preek daar prima bij.

Oke, duidelijk.

Terug naar “Archief”