Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 18 jul 2005 18:37

Mondriaan schreef:
Lalage schreef:is lastig he. Maar esra: doe 't lekker in stapjes, dat is de beste manier voor iedereen, HSP of niet ;) En dan kan je het misschien wel zo uitkienen dat je vlak na je trouwdag het stapje naar gemeenschap zet. (En nee dat lijkt me niet de laatste stap.)

ik snap jou heel goed!
Je mag van verkering genieten, en intiem bij elkaar zijn. en het is goed als het niet bij een zoen blijft!

maar elkaar al geheel naakt zien! dat lijkt mij toch te ver.

al zou je elkaar niet gevoelt hebben hoe iemand is ja dan kun niet met iemand in een avond wel gemeenschap hebben. Daar is zeker wel een punt.

toch moet je mijns inziens wel terughoudendheid hebben en niet onnadenkend en nonchaland met seksualiteit omgaan.

en als je elkaar langer kent en je groeit geestelijk goed naar elkaar komt het lichamelijk groeien toch net zo hard mee maar je moet je weldegelijk houden aan afspraken en grenzen naar elkaar, en als je zover ben dat het lichamelijk verlangen zo sterk wordt is het denk ik ook tijd dat je gaat uitkijken naar je trouw dag. ga dan ervoor zorgen dat dat kan in de tijd dat je nog naar elkaar toegroeit zonder spanning! of krampachtigterughouden van je zelf?beiden

mijn mening is ook dat je elkaar toch wel meer van elkaar zal gaan zien maar dan gaat het meestal niet vooruitgedacht.

wat wel belangrijk blijft houd maat en stel een tijd dat je elkaar aanraakt/ziet.

mischien zo een hoop warrige gedachttte op een hoop geveegd, mocht het niet duidelijk zijn laat het horen en reageer gerust!

Mondriaan

niet warrig hoor
juist heel duidelijk
niet hypocriet, maaar menselijk en duidelijk.
je antwoord beteklent veel voor me
Afbeelding

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 18 jul 2005 19:48

kurtyo schreef:
Mondriaan schreef:en als je elkaar langer kent en je groeit geestelijk goed naar elkaar komt het lichamelijk groeien toch net zo hard mee maar je moet je weldegelijk houden aan afspraken en grenzen naar elkaar, en als je zover ben dat het lichamelijk verlangen zo sterk wordt is het denk ik ook tijd dat je gaat uitkijken naar je trouw dag. ga dan ervoor zorgen dat dat kan in de tijd dat je nog naar elkaar toegroeit zonder spanning! of krampachtigterughouden van je zelf?

Ik vind het naïef om te denken dat je geestelijk en lichamelijk zo precies gelijk groeit en zo mooi gepland groeit dat je precies op je trouwdag klaar bent voor de geestelijke en lichamelijke eenwording... Crap.

het probleem is dat je daar wel voor moet bidden en je niet alleen laat meeslepen door je gevoel maar je je verstand erbij moet houden.

daarom moet je je grenzen kennen! en niet gelijk alles willen je trouwt als het goed is voor je leven! dan mag je ook al die uiterste liefde
elkaar in berscherming geven.

en juist in verkleringtijd moet eerst werken aan je geestelijke en perssonlijke groei naar elkaar. want hoe kun je elkaars lichaam nemen als het poersoonlijke en geestlijke niet goed is en er nog geen plaats is voor Gemeenschap. al zou je het al wel willlen. vanuit verlangen naar elkaar.?

Mondriaan

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 18 jul 2005 20:00

Mondriaan schreef:
kurtyo schreef:
Mondriaan schreef:en als je elkaar langer kent en je groeit geestelijk goed naar elkaar komt het lichamelijk groeien toch net zo hard mee maar je moet je weldegelijk houden aan afspraken en grenzen naar elkaar, en als je zover ben dat het lichamelijk verlangen zo sterk wordt is het denk ik ook tijd dat je gaat uitkijken naar je trouw dag. ga dan ervoor zorgen dat dat kan in de tijd dat je nog naar elkaar toegroeit zonder spanning! of krampachtigterughouden van je zelf?

Ik vind het naïef om te denken dat je geestelijk en lichamelijk zo precies gelijk groeit en zo mooi gepland groeit dat je precies op je trouwdag klaar bent voor de geestelijke en lichamelijke eenwording... Crap.

het probleem is dat je daar wel voor moet bidden en je niet alleen laat meeslepen door je gevoel maar je je verstand erbij moet houden.

daarom moet je je grenzen kennen! en niet gelijk alles willen je trouwt als het goed is voor je leven! dan mag je ook al die uiterste liefde
elkaar in berscherming geven.

en juist in verkleringtijd moet eerst werken aan je geestelijke en perssonlijke groei naar elkaar. want hoe kun je elkaars lichaam nemen als het poersoonlijke en geestlijke niet goed is en er nog geen plaats is voor Gemeenschap. al zou je het al wel willlen. vanuit verlangen naar elkaar.?

Mondriaan

kijk daar zeg je me wat

persoonlijk en geestelijk naar elkaar groeien
das pas belangrijk
Afbeelding

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 18 jul 2005 22:27

Nelleke Bakker schreef: Ik bedoel: mannen zijn er minder emotioneel bij betrokken, ze kunnen het makkelijker van zich afzetten als het uit gaat.

Oh? Dan weet je meer dan ik..(voor alle duidelijkheid,ik bén een jongen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jul 2005 22:46

*wacht tot het schone-slaapster-sprookje de kop op steekt* :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2005 08:27

Ik kan me wel voorstellen, je loopt op straat en je zit twee meiden naar elkaar toe rennen waarbij de ene meid proclameerd: 'het is ui-hui-huidddd' waarna er even goed geroddeld en gestookt zal worden over die ex van haar die alleen maar wilde wat hij wou, en niks op haar gevoelens uit deed. Het ging voor haar veel te snel en hij (*censuur*) nou ja, was eigenlijk toch niet haar ding.

Maar ja, een jongen gaat daar niet over naar zijn vrienden, in iedergeval niet in het openbaar en maakt er al helemaal geen uberemo-vertoning van.

Dat zegt niks over dat het ze minder uit maakt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jul 2005 09:42

*backspace backspace* ik ging off topic...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jul 2005 10:52

--------------------------------------------------------------------------------

Nelleke Bakker schreef:
Ik bedoel: mannen zijn er minder emotioneel bij betrokken, ze kunnen het makkelijker van zich afzetten als het uit gaat.

Rock-G schreef:

Oh? Dan weet je meer dan ik..(voor alle duidelijkheid,ik bén een jongen)

Ik had me al bedacht :wink:
En ik heb flex187 een pb gestuurd, om uit te leggen wat ik bedoelde, omdat ik dat dus niet openbaar kon doen.
Hij begrijpt nu in elk geval wat ik bedoelde, maar verder neem ik mijn woorden terug, want blijkbaar heb ik me flink vergist!
Sorry boys!! :oops:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jul 2005 10:53

voor de duidelijkheid: Smurffie is Nelleke Bakker..heb mn naam even laten veranderen :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2005 11:48

:mrgreen: mooi, anders zouden wij als refoweb-jongeren-met-gevoel wel eens even wat ruitjes in komen kinkelen ;-)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jul 2005 11:57

raido schreef:

--------------------------------------------------------------------------------

mooi, anders zouden wij als refoweb-jongeren-met-gevoel wel eens even wat ruitjes in komen kinkelen

refoweb-jongeren-met-gevoel??? ruitjes in kinkelen??? :roll:
mmzz..dat klinkt pas ongevoelig! :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2005 12:04

:mrgreen: je kunt quoten met [quote] en [/quote]... en het inkinkelen van ruitjes ligt er gevoelig hoor.

Maar ik ben het wel wat met je eens, vrouwen hebben wel een andere hormonen, het is gewoon zo dat mannen opgewonden worden van het zien van een schone jonge dame, dat is bij vrouwen veeel minder het geval.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 19 jul 2005 12:09

Raido schreef:het is gewoon zo dat mannen opgewonden worden van het zien van een schone jonge dame, dat is bij vrouwen veeel minder het geval.

Idd, niet alle vrouwen vallen op vrouwen :roll:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jul 2005 12:10

ja raido..dat is een feit..
Maar pas zag ik toevallig nog een kalender met naakte mannen, zoiets had ik nog nooit gezien, maar blijkbaar is er voor vrouwen dus ook "materiaal" om het zo maar is uit te drukken :?

Maar hoe werkt dat precies met die quotes?
Snap er niks van :oops:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 jul 2005 12:33

het is gewoon zo dat mannen opgewonden worden van het zien van een schone jonge dame, dat is bij vrouwen veeel minder het geval.

Hoezo is dat een feit?
Ik denk niet dat dat het geval is namelijk. :)

Terug naar “Archief”