Moderator: Moderafo's
weet ikkootje schreef:Vergeef me. Heb wel es de neiging lastige vragen over te slaan.
Maar ik zei al: kan ongeloof dan nog wel de grootste zonde genoemd worden? Ik bedoel, als je de verantwoordelijkheid in de val legt?
Heel moeilijk vind ik de gedachte dat mensen, zonder het Evangelie ooit gehoord te hebben, verloren gaan. Maar dan ga je voorbij aan de val... Het komt bij mij altijd een beetje hard over, is God in dezen niet onrechtvaardig. In hoeverre hebben zij schuld aan wat Adam heeft gedaan? Zij waren hier toch passief in betrokken en niet actief? Kan God hen dan zo straffen? Toch spreekt de Bijbel zo...
_________________Over de verhouding tussen de verantwoordelijkheden:
Doordat we de eerste verantwoordelijkheid (in de val) niet hebben genomen, is de tweede verantwoordelijkheid (het aannemen van genade) ten diepste een onmogelijkheid geworden. Daarom weegt de eerste verantwoordelijkheid denk ik toch zwaarder. In het paradijs had de mensheid in Adam nog een vrije wil, door de val hebben we die echter verspeelt.
joris schreef:Iedereen kan God kennen, uit de natuur alleen al zegt paulus in het veel aangehaalde stuk.
Ik denk dat je ook verder terug mag denken. Adam en Eva kenden God maar kozen verkeerd. Toch leefden ze daarna door Gods genade verder met God. Kain en Abel kenden God en kozen allebei vaak verkeerd.
Kain sloeg Abel dood uit jaloerzie: hij wilde zonder inspanning net zo geliefd bij God zijn als Abel. Maar zijn hart lag niet bij God en daarom bleef hij ook na zijn keuze niet bij God.
Een zekere kennis van God is noodzakelijk om te geloven. Waar moet ik überhaupt in geloven als ik niet weet wie God is, en of Hij wel te geloven is.In principe komt alle onkunde over God dus voort uit ongeloof en verkeerde keuzes maken.
God is eignelijk zo duidelijk in zijn aanwezigheid op deze aarde, in ons eigen leven.
Over de verhouding tussen de verantwoordelijkheden:
Doordat we de eerste verantwoordelijkheid (in de val) niet hebben genomen, is de tweede verantwoordelijkheid (het aannemen van genade) ten diepste een onmogelijkheid geworden. Daarom weegt de eerste verantwoordelijkheid denk ik toch zwaarder. In het paradijs had de mensheid in Adam nog een vrije wil, door de val hebben we die echter verspeelt.
Daar ben ik het niet met je eens.
God rechtvaardigt de mensen door hun geloof in Jezus Christus, hij spreekt allen vrij die geloven rom 3:22.
De zonde mag niet meer over u heersen, want u bent niet meer onderworpen aan de wet maar aan Gods goedheid rom 6:14.
Want de zonde betaalt een loon uit: de dood, maar God geeft een geschenk: het eeuwige leven in eenheid met Christus Jezus onze Heer. rom 6:23
zo kunnen we nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we levens volgens de Geest van God rom 8:4.
Gods liefde en genade krijgen pas zin en betekenis in he tlicht van onze zonde en ontrouw.Als God tot iemand spreekt en hem geloof geeft, dan gaat dat zo ongelooflijk overweldigend!!!! Alleen mensen die via hun theologie en ballast an hun opvoeding tot geloof proberen te 'komen' die weten nooit zeker of ze in Jezus geloven. Iemand van buiten de kerk voelt direct Gods liefde.
Inderdaad, maar mag genade dan wel genade zijn? Bij jou stelt genade bitter weinig voor.Beetje meer aandacht voor de genade, niet verkeerd.
Quote:
Beetje meer aandacht voor de genade, niet verkeerd.
Inderdaad, maar mag genade dan wel genade zijn? Bij jou stelt genade bitter weinig voor.
Quote:
Als God tot iemand spreekt en hem geloof geeft, dan gaat dat zo ongelooflijk overweldigend!!!! Alleen mensen die via hun theologie en ballast an hun opvoeding tot geloof proberen te 'komen' die weten nooit zeker of ze in Jezus geloven. Iemand van buiten de kerk voelt direct Gods liefde.
Gods liefde en genade krijgen pas zin en betekenis in he tlicht van onze zonde en ontrouw.
Nogmaals, hoe kenden ze God? Abel kende God door het geloof en Kaïn niet. Daarom offerde Abel een meerdere offerande. Er is wel degelijk verschil tussen kennen en kennen.
joris schreef:maartenQuote:
Beetje meer aandacht voor de genade, niet verkeerd.
Inderdaad, maar mag genade dan wel genade zijn? Bij jou stelt genade bitter weinig voor.
oei, dat doet pijn! Ik heb juist geleerd dat genade het een en al is. Genade is een risico van r Swindoll, geweldig boek.
Maar de genade is nu juist dat het genade is. Gratis en voor niets. En dat we het dus mogen aannemen!!! NIet als je bent schoongewassen, mar als je nog in de bagger ligt.
Quote:
Als God tot iemand spreekt en hem geloof geeft, dan gaat dat zo ongelooflijk overweldigend!!!! Alleen mensen die via hun theologie en ballast an hun opvoeding tot geloof proberen te 'komen' die weten nooit zeker of ze in Jezus geloven. Iemand van buiten de kerk voelt direct Gods liefde.
Gods liefde en genade krijgen pas zin en betekenis in he tlicht van onze zonde en ontrouw.
wat bedoel je hiermee te zeggen? iemand gelooft toch alleen omdat hij ovetuigt is van zijn zonde! Dat is toch het enige waarom iemand gaat geloven. Niet omdat God zulke mooie bloemetjes kan maken, maar omdat je voelt dat je een redder nodig hebt!
Nogmaals, hoe kenden ze God? Abel kende God door het geloof en Kaïn niet. Daarom offerde Abel een meerdere offerande. Er is wel degelijk verschil tussen kennen en kennen.
Kain kende God ook, al was het alleen al van de enthousiaste verhalen van Adam en Eva. Hun geweten is niet achtergebleven in he tparadijs!
Er is zeker verschil tussen kennen en kennen. En ik ben bang voor d emensen die God alleen kénnen!!! 'Kennen in de zin van : geleerd ui td ebijbel, van catechisatie etc. Ken jij God? Ken jij hem zoals Abel hem kende? zonder bijbel? Gewoon léven met God? Dan ken je toch pas iemand? anders heb je alleen over God gehoord.
Inderdaad een bewuste keuze. En als God het niet verhoedt, kiezen wij allemaal, hoofd voor hoofd net als Kaïn, tegen God. Egoïsten als we zijn. Oftewel, na de zondeval zit de zonde perdefinitie in de mens, tenzij God hem van geestelijk dood, geestelijk leven maakt. Dan wordt de 'oude mens' gekruisigd.joris schreef:voor mij is dat normaal, Maarten. LEven met God, daar zit zondebesef bij in. Anders wil je namelijk niet leven met God.
Nog even over Kain. God zegt nog voor de moord: "waarom ben je kwaad?'vroeg de Heer. "waarom is je gezicht vertrokken? Als je goed handelt, kun je mij recht in de ogen kijken. maar als je dat niet doet, ligt de zonde als een roofdiervoor de deur. het kwaad zal je voortdurend bedreigen, maar jij moet het de baas zien te worden'. gen 4:6, 7
in sv staat daar: Waarom ziijt gij ontstoken, en, waarom is uw aangezicht vervallen? is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de dru. Zijn begeerte is tot u, en gij zult over hem heersen.
Hier staat lijkt mij duidleijk dat God tegen Kain zei (ze kenden elkaar dus): als je nu normaal doet, dan zal het je goed gaan, dan neem ik jou offer ook aan!!! maar als je je zo gedraagt als je doet, dan dus niet! heel logisch, zo werkt dat me mij! zie die begeerte de baas te worden!!!!!!!
De zonde ligt voor de deur, hij zit niet per definitie in Kain dus lijkt het. Hij kan nog kiezen.
MAAR kain zei tegen zijn broer, laten we naar het land gaan en sloeg hem dood.
in het woordje maar zit altijd een tegenstelling. Een bewuste keuze.
Maarten schreef:Als God zelf ons er niet gewillig voor maakt, doen we het nooit. God is de eerste en de laatste!joris schreef:Jezus ging aan het kruis. Heel bewust. En dat moeten wij ook doen.
Maarten schreef:Dit is weer zo'n discussie tussen evangelisch en reformatorisch. Jammer dat het in zo'n discussie altijd moeilijk is om evenwichtig te blijven. Dit omdat de onmacht van de mens een realiteit is. Althans voor mij. Ik zit zo vast aan de zonde, ik kan er van mezelf niet tegen strijden. God moet mij de kracht geven om er tegen te vechten. En Hij geeft die ook. God betuigt ook iedere keer weer dat Hij mijn afdwalingen wil vergeven, daar hoef ik niet over in te zitten. De onmacht die ik ook bij Paulus tegenkomt, als hij zegt dat hij het goede wel wil doen, maar niet doet, kom ik ook tegen in mijn leven. De onmacht van de mens is realiteit. En dat mis ik bij de evangelischen. Daar is onmacht meer een abstract begrip.
Maar dit is geen discussie voor in deze topic. Als je er verder over wilt discussieren dan kan je beter een nieuwe topic openen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten