Gij zult den Naam des HEEREN....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 09 mei 2003 11:56

Ikke,

stel dat ze gewoon doorgaan met vloeken? hoe zou je dan reageren?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 11:59

dan zou ik er iedere keer weer wat van zeggen, misschien dat dat zou helpen op den duur!! je weet nooit.....maar ik geloof wel dat dat ook moeilijk is, misschien vinden ze je dan een vreselijke zeur en dat wil je ook niet!!

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:52

Marnix schreef:Ik vraag mensen wel eens als ze vloeken: Geloof je in God? Dan is het antwoord altijd nee. Mijn vraag is dan: Waarom gebruik je dan een naam en zeg je iets tegen Iemand waar je niet eens in gelooft. Op die manier zien ze vaak wel in dat vloeken eigenlijk zinloos is. Helaas zit het bij veel mensen er zo ingesleten, het is zo'n automatisme dat ze het dan toch nog doen, uit gewoonte.

'jij hebt een aparte manier van bidden, ik denk dat je God heel goed kent want ik zou niet tegen hem zeggen dat hij mij mag doodmaken."

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 09 mei 2003 20:56

Ikke21 schreef:dan zou ik er iedere keer weer wat van zeggen, misschien dat dat zou helpen op den duur!! je weet nooit.....maar ik geloof wel dat dat ook moeilijk is, misschien vinden ze je dan een vreselijke zeur en dat wil je ook niet!!

en als ze dan nog blijven vloeken????? en je hebt het al tig keer verteld waarom je dat pijn en zeer doet???

(sorry, ik ben een zeikerd ik weet het)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 07:47

anna schreef:
Ikke21 schreef:dan zou ik er iedere keer weer wat van zeggen, misschien dat dat zou helpen op den duur!! je weet nooit.....maar ik geloof wel dat dat ook moeilijk is, misschien vinden ze je dan een vreselijke zeur en dat wil je ook niet!!

en als ze dan nog blijven vloeken????? en je hebt het al tig keer verteld waarom je dat pijn en zeer doet???

Dan zou ik er toch iedere keer weer wat van zeggen, ook al is het moeilijk. Het is onze plicht om ze te waarschuwen, ik kan het gewoon niet aanhoren als ze vloeken en daarom zal ik er ook altijd wat van blijven zeggen!!

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 12:13

Ikke21 schreef:
anna schreef:

Dan zou ik er toch iedere keer weer wat van zeggen, ook al is het moeilijk. Het is onze plicht om ze te waarschuwen, ik kan het gewoon niet aanhoren als ze vloeken en daarom zal ik er ook altijd wat van blijven zeggen!!

wie zegt dat het je plicht is? martelaar!

In de bijbel staat: Gij zult de naam van de Here Uw God niet ijdel gebruiken!!!!!
Er staat niet: Gij zult een ieder die mijn naam ijdel gebruikt tot in der eeuwigheid aan de kop blijven zeuren zodat ze helemaal nooit meer hun leven aan mij willen geven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2003 12:16

wie zegt dat het je plicht is? martelaar!

In de bijbel staat: Gij zult de naam van de Here Uw God niet ijdel gebruiken!!!!!
Er staat niet: Gij zult een ieder die mijn naam ijdel gebruikt tot in der eeuwigheid aan de kop blijven zeuren zodat ze helemaal nooit meer hun leven aan mij willen geven.

Ik denk dat het wel zeker een taak is om mensen er op te wijzen, maar dit zou geen plicht moeten zijn. Als iemand iets over je natuurlijke vader (ervan uitgaande dat er een liefdesband is tussen hem en jou) zegt, dan zal je dat ook niet over je kant laten gaan, zo ook met je Hemelse Vader, toch?

Maar inderdaad moet je niet tot in der eeuwigheid doorzeuren. Wel is het moeilijk voor mij om om te gaan met vloekende mensen. Ik kan daar gewoon geen vrienden mee zijn. Zie voor argumentatie hierboven.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 12:16

het is niet zeuren/zeiken, het is hun erop wijze en ik kan zelf wel bepalen wanneer en de wijze waarop ik het zeg en ik voel het als mijn plicht om een ieder die vloekt erop te wijze dat God anders wil!

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 12:24

Ikke21 schreef:het is niet zeuren/zeiken, het is hun erop wijze en ik kan zelf wel bepalen wanneer en de wijze waarop ik het zeg en ik voel het als mijn plicht om een ieder die vloekt erop te wijze dat God anders wil!

maar degenie die vloekt, zal het worst wezen wat GOd ervan vindt. Als de sgp aan de macht is, dan kan je mensen dwingen zich te gedragen zoals God het wil. God heeft zijn naam aan de mensen gegeven en op de een of andere manier gebruiken we die graag te pas en te onpas. maar God kan daar wel tegen, anders had hij zijn naam niet gegeven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2003 12:27

joris schreef:
Ikke21 schreef:het is niet zeuren/zeiken, het is hun erop wijze en ik kan zelf wel bepalen wanneer en de wijze waarop ik het zeg en ik voel het als mijn plicht om een ieder die vloekt erop te wijze dat God anders wil!

maar degenie die vloekt, zal het worst wezen wat GOd ervan vindt. Als de sgp aan de macht is, dan kan je mensen dwingen zich te gedragen zoals God het wil. God heeft zijn naam aan de mensen gegeven en op de een of andere manier gebruiken we die graag te pas en te onpas. maar God kan daar wel tegen, anders had hij zijn naam niet gegeven.

God heeft wel Zijn wil geopenbaard, zie exodus 20, dat niemand Zijn Naam ijdel moet gebruiken. Op straffe des doods! Dan mogen we anderen toch wel waarschuwen voor deze zonde?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 12:31

daarom moet je je mening ook niet aan iemand opleggen, zo van dit is mijn mening en dat moet jou mening ook worden en datzelfde geldt voor het vloeken ik zie het als mijn plicht/taak om ze te waarschuwen en dat zeg ik op een hele gewone manier en ik zie heel goed dat God me daar ook bij helpt, want waarom wordt er bijna nooit meer gevloekt op mn werk en werd er voordat ik hier kwam werken de ene vloek na de ander geroepen? Dat komt niet doordat ik het zo vaak gezegd heb, ik zie daar God leiding in en Hij alleen wil me daar ook bij helpen!!

Terug naar “Archief”