Activiteiten in de Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 09:10

lizzz schreef:Bij ons zijn er wel eens gemeentemiddagen, met o.a. een Lagerhuis, volleybaltoernooi en verkoping.

Wat ook leuk is: een talentenveiling. Iedereen kan daar zijn/haar talenten veilen. Van kinderfeestjes organiseren tot appeltaart bakken.

Pas werd er in een andere wijkgemeente een benefietconcert gegeven. Alle jonge musici op hoog niveau uit de gemeente gaven een concert, dat was echt heel geslaagd.

Of gewoon koffie drinken na de dienst, of een broodmaaltijd, werkt ook altijd nog goed.

Wat ook samenbindend werkt: als gemeente anderen opvangen. Bijvoorbeeld Tsjernobil kinderen, wat bij ons elk jaar gebeurt. En dan samen voor gastgezinnen etc. zorgen.

Bedankt voor de leuke ideeen.... ( lagerhuis debat stond ook ons lijsje (lijkt me echt leuk) )
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

wilo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilo » 12 mei 2003 09:11

moet jij dat regelen, hijwel?

anna
Mineur
Mineur

Re: Activiteiten in de Gemeente

Berichtdoor anna » 12 mei 2003 11:41

hijwel schreef:
anna schreef:
hijwel schreef:Wij zijn bij ons bezig in de kerk met gemeente opbouw. (ger. gem)

Daarbij komen de nodige activiteiten kijken.
We willen wat organiseren wat de jeugd en de ouderen dichter bij elkaar brengt. (oplossen van de generatiekloof)
Ook willen we de onderlingen band in de kerk verbeteren. Tot nu toe worden er bijna geen activiteiten ondernomen. Behalve dan de JV's en cathesaties. Maar bepaalde doelgroepen worden vergeten. Daar willen we dus iets aan gaan doen!

Ik wou vragen of jullie ideeen hebben om de band te verbeteren.

Dan zaten wij zondag allebei bij de dezelfde j.v.-middag....!?!?!??!

ha ha ha dat kan ook niet missen :mrgreen:
aangenaam kennis te maken: chris 8)

Owke voor jou ff: Ik weet niet of je het al heb gehoord maar we hebben een nieuwe vernieuwscommisie opgericht. Deze moet gaan zorgen dat de onderlinge band beter wordt. Maare je zal op de hoogte worden gehouden via je mail :wink:

nou ik hoor het wel via mijn zusje... (ik ben nl. geen lid meer) :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 11:51

wilo schreef:moet jij dat regelen, hijwel?

Ja dat willen we met de JV gaan opzetten en hebben dus een vernieuwingscommisie in het leven geroepen

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 12 mei 2003 12:01

Ja dat willen we met de JV gaan opzetten en hebben dus een vernieuwingscommisie in het leven geroepen

hijwel, zitten er in die verniewingscommissie ook ouderlingen en afvaardigingen van andere verenigingen???
ik heb nl in een soort gelijke commissie gezeten in onze gemeente en daar bleek het heel handig als je gelijk steun van de kerkenraad erbij hebt en een bejaarde ouderling en een predikant en wat jongeren en wat middelbare ouders en een jeugdclubleider etc. Gelijk goed voor het contact onderling!!
Toen bleek trouwens dat de ouderen dachten dat wij jongeren allerlei dingen willen veranderen, maar wij dachten eigenlijk van niet. Hele mooie discussies en avonden gehad..

oftewel hijwel: doe het niet met alleen de JV organiseren, want ik heb in andere gemeentes gezien dat het dan door de rest van de gemeente (vooral als die een beetje stug is en zulksoort activiteiten niet gewend is) wordt gezien als een vernieuwende activiteit van de JV. Terwijl ik lees dat dat niet jullie bedoeling is.

succes tweetie

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 13:55

tweetietwee schreef:

hijwel, zitten er in die verniewingscommissie ook ouderlingen en afvaardigingen van andere verenigingen???
ik heb nl in een soort gelijke commissie gezeten in onze gemeente en daar bleek het heel handig als je gelijk steun van de kerkenraad erbij hebt en een bejaarde ouderling en een predikant en wat jongeren en wat middelbare ouders en een jeugdclubleider etc. Gelijk goed voor het contact onderling!!
Toen bleek trouwens dat de ouderen dachten dat wij jongeren allerlei dingen willen veranderen, maar wij dachten eigenlijk van niet. Hele mooie discussies en avonden gehad..

oftewel hijwel: doe het niet met alleen de JV organiseren, want ik heb in andere gemeentes gezien dat het dan door de rest van de gemeente (vooral als die een beetje stug is en zulksoort activiteiten niet gewend is) wordt gezien als een vernieuwende activiteit van de JV. Terwijl ik lees dat dat niet jullie bedoeling is.

succes tweetie

Ik heb precies dezelfde ervaring opgedaan in mijn gereformeerde periode! Jeugdbeleidscommissie met afgevaardigden van kerkenraad, soos, jongrenvereniging, jongenactiviteitengroep. Problemen lagen altijd bij de angst om dingen anders te doen en de wijgering van ouderen en jongeren om goed naar elkaar te luisteren. Niemand wil veel veranderen. iedereen wil alleen amar goed begrepen worden en zijn ei kwijt kunnen.
En jongeren zoeken echtheid. acktiviteiten om verveling tegen te gaan zijn per definitie gedoemd tot mislukken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 14:17

tweetietwee schreef:

succes tweetie

Ja het is wel de bedoeling om iedereen bij deze vernieuwing te betrekken. We beginnen nu alleen eerst met een vernieuwing in de JV zelf daarna willen we andere JV er bij beterekken en een paar avonden organiseren (samen dus). Hierna willen we samen een avond organiseren m.b.t gemeenteopbouw. Daarbij moet het voor iedereen heel duidelijk zijn dat de onderlinge band hechter moet worden.
Daarna willen we dus gezamelijk een aantal activiteiten opstellen die volgens de verenigingen goed kan zijn voor de gemeente opbouw.
Hierna willen we de kerkraad een aantal vragen voorleggen m.b.t tot die activiteiten.

We hebben ook regelmatig contact met de kerkraad omdat 3 van de leden van de JV vernieuwscommisie 16+ hun vader ouderling is.
(trouwens de voorzitter van de JV is ook diaken)

Er moet eerst een duidelijk project opgezet worden voordat we ook werkelijk met de vernieuwing beginnen. Maar daarvoor vraag ik dus om advies van jullie, waar we rekening mee moeten houden.

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 14:27

hijwel
Er moet eerst een duidelijk project opgezet worden voordat we ook werkelijk met de vernieuwing beginnen. Maar daarvoor vraag ik dus om advies van jullie, waar we rekening mee moeten houden.

Houd er rekening mee dat de gemeente een vergadering van broeders en zusters in de Here is. het gaat er dus niet omdat jullie goe dkunnen samenwerken en een goede band hebben. Maar dat God groot gemaakt wordt en dat de Heilige Geest alle ruimte krijgt om zijn werk te doen.
begin jullie verandering met een bidstond, sing-in o.i.d om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen: naar God en zijn verlossingswerk!!!! De praktijk komt dan vanzelf. God is immers liefde en maakt liefde los in de mensen. Liefde voor elkaar levert bewogenheid op. En bewogenheid maakt een levende en blijde gemeente!!!

Begin met de vraag: wat wil God met deze gemeente. I.p.v wat gaan wij organiseren en wat moet God voor ons zegenen.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 12 mei 2003 14:32

zijn jullie het er over eens met heel de gemeente dat er vernieuwing moet komen?

bij ons bleek nl. dat dat toch niet zo was en toen hebben we onderzocht welke punten verbeterd konden worden en wat er eventueel bijgevoegd kon worden. Npogmaals: mijn advies: vanaf het 1e moment kerkeraadsleden in de commissie

tweetie

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 12 mei 2003 15:05

Bij ons wordt er 's zaterdagsavonds gezongen voor de kerktelefoon. Dat klinkt natuurlijk heel bekrompen, maar 't is echt gezellig en zo hebben de oude mensen die niet meer naar de kerk kunnen komen er ook nog wat aan.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 12 mei 2003 15:10

Verder wil ik nog iets opmerken over vernieuwing:

Ik vind het heel goed dat er wordt nagedacht over activiteiten waardoor de gemeente nader tot elkaar komt en elkaar beter leert kennen. Ik denk echter dat het probleem vaak is dat 'men' bang is dat die vernieuwing ook gaat doorwerken in de prediking.

Zo'n vernieuwingscommissie heeft daarom de belangrijke taak om gemeenteleden ervan te overtuigen dat zij zich niet op het terrein van de prediking gaat begeven. Prediking en gemeente-zijn zijn in dit opzicht (vernieuwing) denk ik toch gescheiden zaken. Mee eens?

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 15:41

Zo'n vernieuwingscommissie heeft daarom de belangrijke taak om gemeenteleden ervan te overtuigen dat zij zich niet op het terrein van de prediking gaat begeven. Prediking en gemeente-zijn zijn in dit opzicht (vernieuwing) denk ik toch gescheiden zaken. Mee eens?

nee, ben ik het niet mee eens. Ik wil nu niet alle dominee's over een kam scheren. Maar een dominee zet over het algemeen de toon, zeker in de reformatorische kringen heb ik al gemerkt. Wat domi zegt is waar want God spreekt tot hem.
als de domi nu eens helemaal doordrongen zou zijn van Gods liefde voor hemzelf en zijn gemeente. Als hij nu eens helemaal open zou staan voor het werk wat d Heilige Geest wil doen, dan kan het niet anders of dan werkt dat door in de gemeente.

een gemeende die niet een échte gemeente is, daar moet eens goed gekeken worden naar de prediking juist lijkt mij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 16:08

joris schreef:

nee, ben ik het niet mee eens. Ik wil nu niet alle dominee's over een kam scheren. Maar een dominee zet over het algemeen de toon, zeker in de reformatorische kringen heb ik al gemerkt. Wat domi zegt is waar want God spreekt tot hem.
als de domi nu eens helemaal doordrongen zou zijn van Gods liefde voor hemzelf en zijn gemeente. Als hij nu eens helemaal open zou staan voor het werk wat d Heilige Geest wil doen, dan kan het niet anders of dan werkt dat door in de gemeente.

een gemeende die niet een échte gemeente is, daar moet eens goed gekeken worden naar de prediking juist lijkt mij.

Het is niet de bedoeling om de dominee een les voor te schrijven. Maar als we op grond van de bijbel kan aangeven dat de dominee het soms verkeert brengt is het als gemeente een plicht de dominee er op aan te spreken.
De dominee is ook maar een mens die oook opbouwende kritiek nodig heeft. Tuurlijk is het niet de bedoeling om de dominee een lesje voor de schrijven. Maar vragen stellen of opbouwende kritiek geven hoort ook bij gemeenteopbouw.
Als wij bijv. een dominee hadden gehad die volgens een groot deel van de kerk het aanbod van genade niet voldoende verkondigt. Mag je hier de dominee op aan spreken en vragen of hij hier over wilt na denken. Want de genade is voor iedereen!!!

Prediking en Gemeenteopbouw zijn juist helemaal niet te scheiden!

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 16:17

tip: ga eens een persoonlijk biddend gesprek met die man aan en vraag hem naar zijn relatie met Jezus.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mei 2003 10:40

- Koffiedrinken na de dienst
- Sing-In, of als dat te uitbundig is, een samenzang-avond
- Gemeenteweekend organiseren (ik weet nog wel een klooster in Helvoirt, daar houdt mijn kerk ook ieder jaar een gemeenteweekend, het is nu geen klooster meer maar een conferentiecentrum)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”