Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 jul 2005 10:02

Sex is de engelse spelling, dus zo platvloers is dat niet.
Verder erger ik me enigszins aan de stelligheid waar bijv. een Hydro beweert dat het voorspel in verkeringstijd beperkingen moet kennen (bij christenen). Zonder enige onderbouwing verder. Het komt op mij over als: weer een christen die zijn/haar waarheid projecteert op alle anderen die zich daar maar aan moeten houden.

En nee, inderdaad, ik ben het ook niet met je eens.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 jul 2005 10:12

kurtyo schreef:Sex is de engelse spelling, dus zo platvloers is dat niet.
Verder erger ik me enigszins aan de stelligheid waar bijv. een Hydro beweert dat het voorspel in verkeringstijd beperkingen moet kennen (bij christenen). Zonder enige onderbouwing verder. Het komt op mij over als: weer een christen die zijn/haar waarheid projecteert op alle anderen die zich daar maar aan moeten houden.

Oke, voor Kurtyo dan maar ff een onderbouwing. Ik, als christen, geloof dat seks (de geslachtsdaad) thuishoort binnen het huwelijk (en velen met mij geloven dat). In dat opzicht heeft het voorspel in de verkeringstijd z'n beperkingen. In mijn ogen gaat voorspel vanzelf over in de geslachtsdaad (heb geen ervaring daarmee dus kan me vergissen :wink:). Ben ik tijdens m'n verkering bezig met het voorspel, dan is er op een gegeven moment een grens voor mij. Maarja, als je bewust bezig bent met het voorspel, is de intentie om hét te doen er ook wel denk ik. Niet dat je elkaar dan niet meer mag knuffelen, strelen en weet-ik-wat allemaal. Dat hoort thuis in een verkering, want ook op lichamelijk gebied moet je naar elkaar toegroeien. 'k Zal dus zelf ook niet zo gauw de term voorspel gebuiken in m'n verkering. M'n vriendin en ik genieten van lichamelijk contact, maar zijn niet opzettelijk bezig om naar de geslachtsgemeenschap toe te werken, om dan op een bepaald punt te zeggen 'Nu stoppen we, want we hebben de grens bereikt'. Dat proberen we voorkomen dat we zover komen, want we realiseren ons beide dat het erg moeilijk is om op zo'n moment nog een stap terug te doen en te stoppen. 'k Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden Kurtyo. Maar als je het er niet mee eens bent, laat maar horen. Ik kan niks anders doen dan je respecteren, hoewel ik het met jouw visie misschien niet eens ben. We zijn vrij om voor onszelf daar een standpunt over te hebben.

Nog ff over dat platvloerse, als je puur kijkt naar welke taal het uitkomt, dan is het inderdaad niet platvloers. Maar je zult het wel met me eens zijn, dat vooral jongerenbladen als Break-Out enzo het wel platvloers gebruiken. Sex is in hun ogen iets dat je met hetzelfde gemak doet als naar de winkel gaan en je moet er maar zoveel mogelijk van genieten, want het is zo fijn. Het wordt m.i. losgekoppeld van alle gevoelens die er bij betrokken zijn. Seks, met alle uitingen daarvan (ook knuffelen enzo versta ik er nu onder) is meer dan dat. Het is een uiting van liefde naar elkaar en ook een uiting van wederzijds verlangen (als het goed is) dat God geschapen heeft tussen man en vrouw.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2005 13:37

Javaca schreef:@Verknipterefo & Aragorn:
Wat zegt ervaring? Ieder mens is anders, wat de één heel fijn vindt vindt de ander weer verschrikkelijk. Misschien vindt je huidige partner een bepaalde techniek heel fijn terwijl de vorige er niets van moest hebben. Het is een beetje zoals met eten, smaken verschillen en een gulden regel bestaat niet.

Dat klopt, maar ook dat is iets dat iemand met (de juiste) ervaring zal weten. :P

Lalage schreef:Hey als je verkering hebt, dan doe je toch eigenlijk alleen voorspel? Want dat is toch knuffelen enzo? Dus dan ben je daar juist heel goed in als je wacht met gemeenschap tot je getrouwd bent

Hehe, daar heb je dan wel weer een punt. :D Als men het dan maar wel onthoudt en niet zo blij is dat het eindelijk 'mag' dat het gelijk vergeten wordt. :P

En ach, het is maar net hoe je knuffelen definieert.

Hydro schreef:Mmm, ben het gedeeltelijk met je eens. Het voorspel zoals jij dat neetzet zie ik toch anders dan het voorspel vlak voor de gemeenschap. Het voorspel voordat je hét met elkaar doet beperkt zich niet bij het knuffelen, maar is echt gericht op het opwinden van de ander met als doel de ander/elkaar zo lekker te maken dat de geslachtsdaad volgt. De aanrakingen enzo zullen zich denk ik ook meer concentreren rond de schaamstreek. Niet dat de rest van het lichaam dan vergeten wordt hoor...

'Gewoon' knuffelen etc. is toch ook opwindend/kan opwindend zijn? Ik kan me opzich wel voorstellen dat je geslachtsdelen daarbuiten laat als je tegen seks voor het huwelijk bent, maar dat hoeft niet perse. Ik zie het iig niet als 2 verschillende soorten 'knuffelen'.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jul 2005 17:35

kurtyo schreef:Sex is de engelse spelling, dus zo platvloers is dat niet.

helaas kurtyo ben ik het niet met jou eens.

wie projecteert nu zijn mening? de achtergrond die wij hebben is dat je wacht.Maar wij zijn niet anders in denken, dan (jou) die het wel doet.

juist door te wachten leer je elkaar steunen en optijd elkaar trerughouden te vertegaan.

als je het (voorspel) strelen en aanraken van elkaar niet beperkt dan kom je zo op een glijdende schaal dat je niet of nauwelijks terug kan als je tever gaat. en liefde wil altijd meer en heeft nooit genoeg want na een keer gemeenschap wil je het weer! dat is gezond maar daar moet dan wel de basis voor zijn! in het huwelijk.

Hartelijke groet Mondriaan

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jul 2005 18:16

* gooit ook maar een duit in het zakje *

Oke waarom zou je als je de intensie hebt om serieus met elkaar door te gaan in het leven dan moeten wachten tot je getrouwd bent. ? Gelijk maar de 1e keer van bil gaan in de huwelijksnacht lijkt me ook niet bevorderlijk voor de intimiteit. Hoe ver ga je ? Mag je de borsten van je partner zien ? Is het niet vreemd als je elkaar pas helemaal naakt ziet als je getrouwd bent

ps zijn gewoon wat vragen hoor, bovenstaande geeft geen beeld van mij maar is gewoon even een andere invalshoek (ben al 13 jaar getrouwd :wink: )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2005 19:12

Wel zien, niet aanraken of niet zien wel aanraken :) Mja, borsten, borsten kijken.. en dan, vaak ga je dan verder heh ;-) dat is bij mij het probleem dus dat nog niet pour moi :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jul 2005 19:23

Raido schreef:Wel zien, niet aanraken of niet zien wel aanraken :) Mja, borsten, borsten kijken.. en dan, vaak ga je dan verder heh ;-) dat is bij mij het probleem dus dat nog niet pour moi :)

dat is inderdaad het probleem je weet al gauw niet van ophouden!! en je wilt altijd verder bij wat je gedaan hebt!

en zou je zeggen het lijkt me geen probleem dan lijkt het mij wel handig dat zoiets gebeurd als je al verloofd ben of op trouwen staat! niet al na een paar maandjes verkering!

zeker moet je niet het niet zo zijn dat je elkaar nooit gevoeld hebt! want dan gaat het in de huwelijks nacht ook niet goed! :roll: dat je dan niet zou weten wat je over komt maar dat houdt niet in dat je elkaar geheel naakt zou moeten zien voor je trouwen!!

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jul 2005 19:27

Spons schreef:* gooit ook maar een duit in het zakje *

Oke waarom zou je als je de intensie hebt om serieus met elkaar door te gaan in het leven dan moeten wachten tot je getrouwd bent. ? Gelijk maar de 1e keer van bil gaan in de huwelijksnacht lijkt me ook niet bevorderlijk voor de intimiteit. Hoe ver ga je ? Mag je de borsten van je partner zien ? Is het niet vreemd als je elkaar pas helemaal naakt ziet als je getrouwd bent

ps zijn gewoon wat vragen hoor, bovenstaande geeft geen beeld van mij maar is gewoon even een andere invalshoek (ben al 13 jaar getrouwd :wink: )

Wat vindt je zelf! :?: :-$

Het lijkt mij niet helemaal vreemd als je elkaar pas helemaal naakt zou zien in de h-nacht.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2005 19:47

Nou ik vind dat dus wel echt raar, je hebt elkaar nog nooit GEZIEN denk je dan echt dat je dan seks zou kunnen hebben?

dus echt niet

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jul 2005 20:03

Raido schreef:Nou ik vind dat dus wel echt raar, je hebt elkaar nog nooit GEZIEN denk je dan echt dat je dan seks zou kunnen hebben?

dus echt niet

dus jij gaat helemaal naakt voor elkaar en blijft dan nog zonder gemeen schap!! voor je huwlijk :?: :?:

ik weet ook wel dat er vertrouwen moet zijn dat het niet gebeurd maar dat gaaat echt wel te ver!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jul 2005 07:34

Ik doe het (nog) niet, maar ik zou het extreem vreemd vinden als je elkaar dan voor het eerst zult zien, voelen whatever. Dat kan gewoon niet goed gaan, je hoeft elkaar ook niet helemaal naakt te zien, dat kun je per gedeelte zien ;-)

En daarbij, ik denk dat het heel goed mogelijk is om naakt te zijn en gewoon geen gemeenschap te hebben, er zit nog zoveel tussen naakt en gemeenschap.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2005 08:41

Ik durf gewoon in m'n nakie rond te lopen als Borkdude er is hoor (niet dat ik dat vaak doe ofzo, maar als ik ff wat kleren ben vergeten kan dat best). Daar moet je gewoon niet zo moeilijk over doen. Je gaat mij niet vertellen dat je er meteen bovenop springt als je je vriendin naakt ziet. En nee, ik ben geen naturist.

Aan de andere kant: er zijn ook mensen die meteen met elkaar naar bed gaan, de eerste dag dat ze elkaar kennen. Waarom zou je dan niet seks met elkaar kunnen hebben als je elkaar al een paar jaar kent, maar nog niet helemaal naakt hebt gezien?

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 15 jul 2005 12:43

lichamelijke pijler
Je voeltje tot elkaar aangetrokken ook lichamelijk.
En dat is goed want die gevoelens heeft
God gemaakt. Maar die gevoelens moeten op
een gezonde manier ontwikkelen en groeien.

Emotionele pijler
In je verkering ondek je dat mannen en vrouwen
op emotioneel gebied nogal van elkaar
verschillen. Je moet daarmee leren omgaan en
elkaar kunnen aanvullen en respecteren.

Geestelijke pijler
als je Christelijk bent is je leven met god een
onmisbaar onderdeel. Dat moet je leren delen
met elkaar. Dat doe je door samen te bidden
de Bijbel te lezen en erover te praten. Ook door
samen je kerkkeuzen te maken.

sociale pijler

Ook al heb je verkering
vriendschappen met anderen
blijven van groot belang voor je ontwikkeling.
I love Jezus

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jul 2005 16:35

Raido schreef:Ik doe het (nog) niet, maar ik zou het extreem vreemd vinden als je elkaar dan voor het eerst zult zien, voelen whatever. Dat kan gewoon niet goed gaan, je hoeft elkaar ook niet helemaal naakt te zien, dat kun je per gedeelte zien ;-)

Ik zie niet in waarom dat niet goed zou kunnen gaan eerlijk gezegd.. het lijkt me wel dat je, als je eerst ver van gemeenschap gebleven bent, dat je het dan niet in de huwelijksnacht gelijk wel doet.

En daarbij, ik denk dat het heel goed mogelijk is om naakt te zijn en gewoon geen gemeenschap te hebben, er zit nog zoveel tussen naakt en gemeenschap.

Inderdaad.

Mondriaan schreef:dat is inderdaad het probleem je weet al gauw niet van ophouden!! en je wilt altijd verder bij wat je gedaan hebt!

Nah, mijn ervaring is dat je als je iets echt niet wil het ook niet snel doet. Ik ben niet perse tegen seks voor het huwelijk, maar vind het wel iets voor in een langer bestaande duurzame relatie. Met iemand waarmee ik dan (nog) niet zo'n soort relatie heb zal ik het ook niet doen, dat gaat dan tegen m'n gevoel in omdat ik het op dat moment gewoon niet vind passen en niet wil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2005 16:37

Mijn ervaring is dat je wel degelijk stappen terug kunt zetten als je dat wilt.

Terug naar “Archief”