Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2005 23:41

Hehe :) En of ik dat ken Rianne :)

Leuk om hier mede-GF-bezoekers te ontmoeten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 12 jul 2005 10:27

Ik verbaas me nog steeds dat er hier mensen zijn die naar een jeugdkerk gaan!
Al kan ik het me aan de andere kant natuurlijk goed voorstellen, het is gewoon mega gaaf!
Maarjah ontopic

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 10:58

Waarom zouden ze niet gaan :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 11:01

ik kerkt bij pkn ik ben daar op ge groeit het was eerst nederlands hervormd maar het is nog steets als toen het zo heete dus er is niks verandert
I love Jezus

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 12 jul 2005 12:18

Doortje schreef:
MissF schreef:
Doortje schreef:
MissF schreef:
caprice schreef:[Ik zou ook zeker eens een keer naar de GG gaan waar ds. J. Veenendaal staat (Achterbergsestraatweg). Diensten om 9.30 en 17.30 uur.
Nee, sorry, die bezoek ik echt NIET.
Niet dat ik ontzettend tegendraads ben, maar daar heb ik veel over gehoord. Een andere gergem wil ik best bezoeken, maar ds Veenendaal staat me absoluut NIET aan, sorry ;)

Mag ik vragen wat je tegen ds Veenendaal hebt?[\quote]
O, niks, ik heb er niks tegen. Maar ik WEET dat ik me ga irriteren. Ik vind dat gehamer op zonden, en absoluut fout zijn, en ontzettend negatief blijven in een preek, en alleen hameren op ellendekennis, en de rest (verlossing en dankbaarheid) bijna vergetend, irriterend. Ik weet dat dit een 'kwaaltje' van mij is, maar ik denk dat het dus slimmer is voor mij, om er niet te komen :)

Prima als anderen zich er thuis voelen, ik kan er beter niet komen...en daarom is het wel weer 'goed' dat er verschillende 'soorten' kerken bestaan :D

Oke duidelijk :wink: maar wat ik dan niet begrijp is dat je zegt dat je een andere gergem best wil bezoeken, maar ds Veenendaal niet. Dus concludeer ik daaruit dat het je niet alleen om de gergem gaat, maar specifiek om ds Veenendaal en dat snap ik niet goed. Ds Veenendaal is juist iemand die wel Jezus preekt en het, als je het vergelijkt met sommige andere gergem dominees, wel veel over de verlossing heeft. Maar hij is ook heel scherp en dat staat je misschien tegen?
Om even ontopic te blijven, ik zit in de gergem in Veenendaal en ik hoor ds Veenendaal regelmatig en ik vind hem erg goed. maar ja, de een is de ander niet he.

Ik kan me heeeeeeeeeel goed voorstellen dat MissF niet naar Veenendaal wil luisteren. Hij is ook eens een keer hier in Vlissingen geweest maar dat was gelijk ook de laatste keer. Er is veel gebed nodig voor deze man en tegelijkertijd voor vele collega's van hem, de docenten van de theologische school en de mannen van het curatorium. Dat hun ogen eindelijk maar eens geopend mogen worden; de inhoud van de preek moet niet alleen wet zijn, maar OOK evangelie en DAT ontbreekt er nogal eens aan.

Zelf ben ik belijdend lid van de ger.gem. Ik ben binnen de gergem geboren en opgegroeid. Het feit dat ik binnen de gergem belijdenis heb gedaan is in de eerste plaats om aan te geven dat ik wil leven in afhankelijkheid van God en Hem wil volgen.
Daarnaast is Vlissingen gewoon een heel toffe, positieve, aktieve gemeente waar ik me heel erg thuis voel.
Ik denk dat er maar weinig andere gergem gemeentes zijn waar ik me thuis zou kunnen voelen mede door zulke doemdenkers en weinig-liefde-en Jezus-predikers als Veenendaal.

Overigens zeg ik dit niet om te rebelleren maar om aan te geven hoe dringend het gebed nodig is voor een opwekking binnen gergem, gergem in ned en vast nog meer gemeenten.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 12 jul 2005 12:22

Raido schreef:Waarom zouden ze niet gaan :)

De geloofsbelijdenis spreekt over de gemeenschap der heiligen. Daar horen ouderen en jongeren bij. Juist die gemeenschap is zo fantastisch. Dat moet je niet uit elkaar halen. Trouwens, ik geloof niet dat er in de hemel gescheiden samenkomsten zijn maar dat de Heere Jezus juist iedereen bij elkaar wil hebben.

De kleine kinderen liet Hij ook tot zich komen in bijzijn van volwassenen. Die ging Hij toch ook niet apart opzoeken?!

O ja dat vergat ik nog in mn vorige post: over drie maanden hoop ik lid te worden van de CGK in Goes, maar dat komt omdat ik na mn trouwen meega met mn man :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2005 13:24

savemysoul schreef:Ik verbaas me nog steeds dat er hier mensen zijn die naar een jeugdkerk gaan!
Al kan ik het me aan de andere kant natuurlijk goed voorstellen, het is gewoon mega gaaf!
Maarjah ontopic

SMS, ze is vrijgemaakt.... dat verklaart een hoop :P

Op zich zie ik niet zo veel refo's in de jeugdkerken btw Raido. Waarom? Don't ask me :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2005 13:47

hoeveel jeugdkerken zijn er te vinden waar veel refo's wonen ?

als ik de jeugdkerk spreiding zie heb ik meer het idee dat de jeugdkerken vooral daar ontstaan waar veel charismatische en vrijgemaakte gemeentes zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 14:56

snien schreef:
Raido schreef:Waarom zouden ze niet gaan :)

De geloofsbelijdenis spreekt over de gemeenschap der heiligen. Daar horen ouderen en jongeren bij. Juist die gemeenschap is zo fantastisch. Dat moet je niet uit elkaar halen. Trouwens, ik geloof niet dat er in de hemel gescheiden samenkomsten zijn maar dat de Heere Jezus juist iedereen bij elkaar wil hebben.

De kleine kinderen liet Hij ook tot zich komen in bijzijn van volwassenen. Die ging Hij toch ook niet apart opzoeken?!

O ja dat vergat ik nog in mn vorige post: over drie maanden hoop ik lid te worden van de CGK in Goes, maar dat komt omdat ik na mn trouwen meega met mn man :D
Ach, vandaar dat wij allemaal in duizend en een verschillende sektes, gemeenten, kerken en geloven verzameld zijn.. trouwens, een jeugdkerk is niet verboden gebied voor ouderen :P

Je kunt altijd nog de preek downen van internet :P zoals ik doe
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2005 15:10

Inderdaad Raido, oudere mensen zijn ook welkom. En zoals Psalm 92 zo fraai zegt:

Zelfs in hun grijze dagen zijn zij nog jeugdig fris :D

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 16:14

spacy schreef:hoeveel jeugdkerken zijn er te vinden waar veel refo's wonen ?

als ik de jeugdkerk spreiding zie heb ik meer het idee dat de jeugdkerken vooral daar ontstaan waar veel charismatische en vrijgemaakte gemeentes zijn.

in krimpen aan den ijssel
I love Jezus

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2005 16:36

snien schreef:Ik kan me heeeeeeeeeel goed voorstellen dat MissF niet naar Veenendaal wil luisteren. Hij is ook eens een keer hier in Vlissingen geweest maar dat was gelijk ook de laatste keer. Er is veel gebed nodig voor deze man en tegelijkertijd voor vele collega's van hem, de docenten van de theologische school en de mannen van het curatorium. Dat hun ogen eindelijk maar eens geopend mogen worden; de inhoud van de preek moet niet alleen wet zijn, maar OOK evangelie en DAT ontbreekt er nogal eens aan.

Fundamenteel oneens, met het beeld wat je van deze dominee schetst. Hij heeft een evenwichtige prediking. Ik hoor hem juist zo graag omdat hij Christus predikt. En een dominee moet ook wet prediken. We moeten aan onze zondekwaal ontdekt worden. Anders is er ook geen plaats voor de Medicijnmeester.
Het kan hard zijn voor het vlees, als daarin gesneden wordt, maar het moet. Alles van onszelf moet eraf, om plaats te maken voor Hem. En dat horen mensen niet graag. De ontdekking door God de Heilige Geest is zo onmisbaar.

snien schreef:Zelf ben ik belijdend lid van de ger.gem. Ik ben binnen de gergem geboren en opgegroeid. Het feit dat ik binnen de gergem belijdenis heb gedaan is in de eerste plaats om aan te geven dat ik wil leven in afhankelijkheid van God en Hem wil volgen.
Daarnaast is Vlissingen gewoon een heel toffe, positieve, aktieve gemeente waar ik me heel erg thuis voel.
Ik denk dat er maar weinig andere gergem gemeentes zijn waar ik me thuis zou kunnen voelen mede door zulke doemdenkers en weinig-liefde-en Jezus-predikers als Veenendaal.

Ik verkeer in dezelfde situatie, maar probeer me over de volle breedte van de Gereformeerde Gemeenten (en daarbuiten) te oriënteren. Zo heb ik erg goed naar ds. Spaans kunnen luisteren, en een week eerder niet minder naar ds. Kattenberg.
Een dominee is een geroepen knecht van God. Je moet de preek niet zien als een woordje van de dominee, maar als Woord van de allerhoogste God die Hij d.m.v. Zijn knecht tot de mensen spreekt. Laten we verder kijken dan een mens. Laten we kijken naar zijn Zender.

snien schreef:Overigens zeg ik dit niet om te rebelleren maar om aan te geven hoe dringend het gebed nodig is voor een opwekking binnen gergem, gergem in ned en vast nog meer gemeenten.

Van harte mee eens.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2005 16:37

Marnix schreef:Op zich zie ik niet zo veel refo's in de jeugdkerken btw Raido. Waarom? Don't ask me :)

Ik heb er totaal geen behoefte aan. Ik mag genoeg geestelijk voedsel en onderwijs ontvangen in mijn eigen gemeente.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 12 jul 2005 22:05

caprice schreef:Fundamenteel oneens, met het beeld wat je van deze dominee schetst. Hij heeft een evenwichtige prediking. Ik hoor hem juist zo graag omdat hij Christus predikt. En een dominee moet ook wet prediken. We moeten aan onze zondekwaal ontdekt worden. Anders is er ook geen plaats voor de Medicijnmeester.
Het kan hard zijn voor het vlees, als daarin gesneden wordt, maar het moet. Alles van onszelf moet eraf, om plaats te maken voor Hem. En dat horen mensen niet graag. De ontdekking door God de Heilige Geest is zo onmisbaar.

Laten we dan hopen dat zijn onevenwichtige prediking die hij hier hield een uitzondering was.
Overigens preekte hij hier in een periode waarin meerdere predikanten hier donderpreken hielden alsof ze Vliss eens even wilden zeggen hoe het volgens heb allemaal wel moet. (Vliss krijgt nogal eens het onterechte commentaar dat ze 'te licht' is. Belachelijke term overigens want als men dan graag in termen van licht en zwaar wil praten zouden ze Vliss juist zwaar moeten vinden omdat er precies wordt gezegd waar het op staat).

Afijn, nog drie maanden en dan kan/mag ik voortaan van andere predikanten gaan genieten. Ik hoop tenminste dat ik me in mijn nieuwe gemeente net zo thuis ga voelen zoals ik nu in mijn huidige gemeente doe.
Tenslotte geloven we in één heilige, algemene, christelijke kerk en zit God niet vast aan naambordjes.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2005 23:54

Even inhakend op deze dit topic: hoe wordt er in de genoemde kerkgenootschappen deelgenomen aan het H. Avondmaal?

In mijn eigen kerken:
PKN: Op gezette tijden, zo'n vijf keer per jaar.
OKKN: Vrijwel elke week.

Ik kan me herinneren dat ik één of twee keer een H. Avondmaalsdienst heb laten lopen omdat ik op dat moment niet kon eten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”