Bruiloft in de Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 15:09

Ikke21 schreef:Avondsmaal tafel???????? die staat bij ons niet in de kerk hoor...... en als je het mee naar binnen neemt moet je het op de grond leggen, en in de keuken hebben ze een speciaal iets voor deze boeketten.

ja, dan is het wat anders... wij hebben wel een avondmaalstafel voor in de kerk staan en kan je het dus daar neer leggen

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 15:11

marjo schreef:En na het kerkelijk huwelijk? Ik bedoel zijn er ook restricties aangaande het feest? Moderne muziek/dansen/drank?

dat mag je toch helemaal zelf weten neem ik aan...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 09 mei 2003 15:36

sjonge jonge man sorry hoor maar ik snap zoiets niet....

wat niet?

AL DAT GEZEUR OVER DIE KLEINE DETAILS.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2003 15:57

Ikke21 schreef:ik had het over de ger gem en ger gem in ned in onze plaats Hijwel.
Een jurk met spagetti bandje mag gewoon niet.......bruidsboeket nemen ze ook niet mee, weet niet of dat mag maar het is niet handig en de corsage's mogen blijven zitten waar ze zitten.

Triest! een beetje vertrouwen kan toch geen kwaat :roll:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 09 mei 2003 16:00

Ikke21 schreef:Avondsmaal tafel???????? die staat bij ons niet in de kerk hoor...... en als je het mee naar binnen neemt moet je het op de grond leggen, en in de keuken hebben ze een speciaal iets voor deze boeketten.

Zou het een groot probleem zijn om voor die ene keer even een klein ander tafeltje in de kerkzaal neer te zetten? Die moet toch wel ergens te vinden zijn?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 17:08

ja of gewoon op een stoel neerleggen....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2003 17:20

Zou het een groot probleem zijn om voor die ene keer even een klein ander tafeltje in de kerkzaal neer te zetten? Die moet toch wel ergens te vinden zijn?

trijntjejohanna schreef:ja of gewoon op een stoel neerleggen....

Alsjeblieft waar hebben jullie het over. Voor mij appart neem de dominee em mee op de preekstoel. Maakt dat nou uit waar dat boeket ligt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 17:29

het ging erom dat er mensen waren die zeiden dat het bruidsboeket niet mee mocht in de kerk

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2003 17:44

trijntjejohanna schreef:het ging erom dat er mensen waren die zeiden dat het bruidsboeket niet mee mocht in de kerk

Owke..... :roll: :roll: :roll: ehhhh zijn daar bijbelse argumenten voor?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 17:59

dat vraag ik mij dus af, bij ons in de kerk mogen ze het gewoon meenemen hoor...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2003 18:05

trijntjejohanna schreef:dat vraag ik mij dus af, bij ons in de kerk mogen ze het gewoon meenemen hoor...

Bij ons ook wel hoor (ger. gem). Maar ja... sommige ger. gems zijn nog al wettisch. Dus kan mijn zo voorstellen.......

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 09 mei 2003 18:34

Night schreef:
poemojn schreef:Die is van de GKV en heeft daar geen verstand van :). Zelfs mijn vriend was verbaasd door de opschuddig veroorzaakt door mijn voorkeur voor spaghettibandjes :mrgreen:.
Zou jij vreemd opkijken als je in een trouwdienst kwam en helemaal voor in de kerk stond 1 grote kaars (in brand) met 1 bloemstuk?

Nee, ik zou niet raar opkijken. Maar de vraag is of ik het tot een standaard zou willen hebben in mijn gemeente. Maar kan je vriend, of diens familie niet iets zinnigs zeggen over de redenen waarom dat in de reformatorische, in dit geval gergem, niet "gewoon" is?

Betreffende de spaghettibandjes: nee, behalve dat sommige ouderen dit misschien niet zullen begrijpen maar het als iets werelds zullen zien.
Bloemen en kaars hebben we niet gevraagd, ik wilde even wat meningen hier horen (en die zijn nogal verdeeld, zo te zien).
Toen ik verkering kreeg dacht ik dat alle meisjes uit de GG verplicht rokken droegen, en koos ik ervoor die dan ook te dragen bij de GG-familie. Nu ken ik meisjes uit de GG en blijken de meesten gewoon broeken te dragen, maar is de GG-fam van mij gewend dat ik een rok draag als ik bij hen ben, als aanpassing naar hun toe. Prima, voorlopig, maar ik wil niet meer onnodige aanpassingen doen waar ik me zelf niet helemaal prettig bij voel :). Verder wil ik ook rekening houden met de GKV-fam. 't Is niet de bedoeling dat naar de GG toe zoveel concessies gedaan worden dat er vanuit de GKV gezien weinig feestelijks is aan de bruiloft... Maarja, we zijn alles nog beetje aan het overwegen. Voorbereiding van de bruiloft is een pad met heel veel kuilen, beren en andere gevaarten, schijnt.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 09 mei 2003 19:14

poemojn schreef:Maarja, we zijn alles nog beetje aan het overwegen. Voorbereiding van de bruiloft is een pad met heel veel kuilen, beren en andere gevaarten, schijnt.

haha, soms is het wel spitsroeden lopen wat betreft beide families of andere aangelegenheden. Ik denk dat zowat iedereen dat wel herkent.
Ik in ieder geval wel.

Jammer dat je schoonouders toch geen helder verhaal kunnen houden wat betreft de spaghettibandjes. Er kan toch minstens iets gezegd worden over soberheid of bedektheid mijns inziens, desnoods nog over de plaats van de vrouw die zij denken te zien in Gods Woord, en dat zij blijkbaar de grenzen iets strakker leggen dan dat jij ze herkent.

Toch in ieder geval prettig dat je op bepaalde gebieden wat toe wilt geven, zolang het je maar niet tegen je waarden ingaat.
Ik denk dat dat vaker zo werkt: we moeten af en toe weleens wat toegeven. En rekening houden met andermans gevoelens, ookal kunnen wij ze niet begrijpen.

Succes met regelen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 10 mei 2003 11:14

Jongens (en meisjes)
Nou hebben we hier al 7 pagina´s lang over kleine details als waar leg ik mijn bloemen neer (!) en kaarsen in de kerk en spaghettibandjes op jurken. Is dat niet waar Jezus zo´n hekel aan had toen hij nog op aarde rondliep? Hij kon niet tegen het krampachtige gedoe van de Farizeeen en Schriftgeleerden. Laten wij nou alsjeblieft niet zo worden, want ik denk niet dat we Hem er een plezier mee doen. Er komt alleen maar verdeeldheid van, en dat is weer een slimme manier van de duivel om ons tegen elkaar op te zetten.
Engaged @ 07-01-2005

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 10 mei 2003 12:00

Dat jullie zo kunnen zeuren over kleine details, als je daar al niet uit komt hoe moet het dan met het huwelijk.

En uiteraard mogen spagethibandjes in de kerk als de bruid dat nu mooi vind, het is haar dag.
Al wil de bruidegom bloemen in de kerk, dan hoort de kerk dat te regelen het is ook zijn dag, dus daar mag een kerkeraad niks over zeggen.

Als ze daar al over beginnen te zeuren is dat flink zielig, ik krijg jeuk van al dat gezeur, mensen we leven in de 21ste eeuw, KOM OP ZEG!!!!!!!

Terug naar “Archief”