wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 jan 2003 15:38

surfer schreef:als je begint met het Evangelie uit te werken in je eigen leven, loop je al snel tegen je onmacht en verkeerde instelling aan. En dan heb je Christus nodig....

Geweldig hè. Hoe meer je doet, hoe meer je de noodzaak van Christus in je leven ervaart.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 15:40

amen :lol:

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 jan 2003 15:43

Reageer je ook nog op mijn eerdere mailtje, Corné? Want die was serieus voor jou bestemd.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 16:02

welk mailtje?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 jan 2003 16:30

Corne van 't Hof schreef:welk mailtje?

zie vorige bladzijde

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 17:01

hoe kom je aan het idee dat ik ongelovig zou zijn????? :?: :?: :?:

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 jan 2003 16:41

Corne van 't Hof schreef:hoe kom je aan het idee dat ik ongelovig zou zijn????? :?: :?: :?:

Ai, misschien ben ik wat te onzorgvuldig geweest in mijn formulering. Het was geenszins de bedoeling jou uit te maken voor ongelovige. Het enige wat ik heb proberen te definieren is wat een ongelovige doet. Zoals jij het geloof beschrijft komt op mij over als een ongelovige manier om het geloof te beschrijven. Over jou als persoon kan en mag ik niet oordelen, wel over datgene wat jij schrijft.

Dus sorry, als ik die suggestie wekte.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 14:12

Van de wedergeboorte en goede werken, als een vrucht der rechtvaardigmaking, waartoe zij echter niet verdienstelijk zijn

Wij geloven, dat dit waarachtige geloof, in de mens gewrocht zijnde door het gehoor des woords Gods en de werking des Heilige Geestes, hem wederbaart en maakt tot een nieuwe mens en doet hem leven in een nieuw leven, en maakt hem vrij van de slavernij der zonde. Daarom is het zover vandaar, dat dit rechtvaardigmakend geloof de mensen zou doen verkouden in een vroom en heilig leven, dat zij daarentegen zonder hetzelve nimmer iets zullen doen uit liefde voor God, maar alleen uit liefde voor zichzelf, en uit vrees van verdoemd te worden. Zo is het dan onmogelijk, dat dit heilige geloof leeg zij in de mens, aangezien wij niet spreken van een ijdel geloof, maar van zulk een, hetwelk de Schrift noemt een geloof, dat door de liefde werkt, dat de mens beweegt, om zich te oefenen in de werken, die God in zijn Woord geboden heeft. Welke werken, als zij voortkomen uit de goede wortel van het geloof, goede Gode aangenaam zijn, omdat zij alle door Zijn genade geheiligd zijn. Ondertussen komen zij niet in rekening om ons te rechtvaardigen; want het is door het geloof in Christus, dat wij gerechtvaardigd worden, ook eer wij goede werken doen, anders zouden zij niet meer goed kunnen zijn, evenmin als een vrucht goed kan zijn, voor de boom goed is. Zo doen wij dan goede werken, niet om te verdienen, want wat zouden wij verdienen, ja wij zijn in God gehouden, voor de goede werken die wij doen, en niet Hij in ons, aangezien Hij het is, Die in ons werkt het willen en het werken naar zijn welbehagen. Laat ons dan letten op hetgeen er geschreven staat: Wanneer gij gedaan zult hebben al wat u bevolen is, zo zegt: wij zijn onnutte dienstknechten, want wij hebben gedaan, dat wij schuldig waren te doen. Ondertussen willen wij niet loochenen, dat God de goede werken beloont, maar het is door Zijn genade, dat Hij Zijn gaven kroont. Voorts, al is het, dat wij goede werken doen, zo gronden wij toch onze zaligheid niet daarop, want wij kunnen geen werk doen, of het is besmet door ons vlees, en ook strafwaardig; en, al konden wij iets voortbrengen, zo is toch de gedachtenis van een zonde genoeg, dat hetzelve van God zou verworpen worden. Alzo zouden wij altijd in twijfel staan, heen en weer drijvende, zonder enige zekerheid, en onze arme consciÎntie zou altijd gekweld worden, indien zij niet steunde op de verdiensten des lijdens en stervens onzes Zaligmakers.

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:43

hmm, in een stuk over wedergeboorte gaat het over goede werken? of staat het verkeerde kopje erboven? waar komt deze tale kanaaans vandaan? apocrief bijbelboek?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 07:45

Het zijn niet de goede werken die jij bedoelt....lees het stuk maar eens goed.
Het artikel komt trouwens ook uit de Bijbel.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 mei 2003 09:06

joris schreef:hmm, in een stuk over wedergeboorte gaat het over goede werken? of staat het verkeerde kopje erboven? waar komt deze tale kanaaans vandaan? apocrief bijbelboek?

geen goede werken tot rechtvaardigmaking, maar goede werken als vrucht van je wedergeboorte
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 mei 2003 17:33

ik zou een ieder die de oprechte behoefte voelt om goede werken te doen op willen roepen om zich daarin niet tegen te laten houden.....Want Christus roept ons op tot goede werken.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 07:17

Oke maar door goede werken te doen, in menselijk opzicht, worden we niet bekeerd.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 11:19

je doet geen goede werken als je niet bekeerd bent. Want goede werken zijn alleen goed als het God s heerljkheid groter maakt. Zolang je niet bekeerd bent hou je niet van God en loop je op je eigen weggetje.

bekering is heel simpel: omdraaien en op Gods weg verder lopen en als jij dat doet zorgt God ervoor dat je wedergeboren wordt door je zijn geest te geven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 11:32

Bekeerd zijn is een wijd begrip. Veel mensen denken over dit begrip anders. Maar de oproep in de Bijbel is duidelijk --> Bekeerd uzelf. En dat niet 1 keer, maar de hele Bijbel door. En als je dat niet doet gooi je Gods geboden naast je neer. Ik zeg overigens niet dat je dit zelf kunt doen. Je moet overtuigd zijn van je zonden en je moet beseffen dat je daar God voor nodig hebt. Als je Hem dan vraagt of Hij je wilt helpen doet hij dat! Zo duidelijk is Gods woord.

Terug naar “Archief”