Het geheim van een succesrelatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 17 mar 2005 22:33

Licht eraan wat voor vriendschap. Mijn vriendin en ik hebben een hele maffe vriendschap. Zo zien we elkaar 3 keer per week en dan weer 3 weken niet. Maar het is altijd gezellig. Maar zo'n relatie zou ik niet kunnen hebben met mijn evt. vriend.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 05 jul 2005 19:33

Ik kwam een oude Elsevier tegen (om precies te zijn van 20 september 2003) met daarin het omslagartikel 'Wat nou liefde?'. Daarin worden 10 voorwaarden genoemd voor een duurzame, prettige relatie. Hier komen ze:

1. Zelfkennis: Inzicht hebben in watje in een partner zoekt en van hem of haar verwacht.
2. Mensenkennis: Het kunnen herkennen van gewenste eigenschappen in een partner.
3. Gelijkgezindheid: Overeenkomsten hebben wat betreft achtergrond en opvattingen.
4. Gelijkwaardigheid: Overeenstemming vinden over de onderlinge rolverdeling.
5. Inlevingsvermogen: Veel weten van de ander en met hem of haar kunnen meeleven.
6. Sociale vaardigheid: Goed kunnen praten, luisteren en conflicten vreedzaam oplossen.
7. Aanpassingsvermogen: Flexibel zijn om het samen het leven te kunnen inrichten.
8. Betrouwbaarheid: Goed doordachte afspraken kunnen maken en deze ook altijd nakomen.
9. Intelligentie: Problemen in de relatie goed kunnen inschatten en oplossen.
10. Seksuele bevrediging: Een seksleven dat aan de behoeften van beiden voldoet.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 14:38

4ever2all schreef:Licht eraan wat voor vriendschap. Mijn vriendin en ik hebben een hele maffe vriendschap. Zo zien we elkaar 3 keer per week en dan weer 3 weken niet. Maar het is altijd gezellig. Maar zo'n relatie zou ik niet kunnen hebben met mijn evt. vriend.

Dat vind ik in de relatiesfeer opzich ook best ideaal. :)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 06 jul 2005 17:12

Volgens Gary Chapman ligt het geluk van een succesrelatie meer in het verstaan en spreken van de liefdestaal van je geliefde. Voor degenen die het boek niet kennen, het wordt allemaal behandeld in het boek 'De 5 talen van de liefde'.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 17:50

Oja, wat waren die 5 talen volgens hem ook alweer?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jul 2005 18:10

- Positieve woorden
- Samen zijn
- Cadeau's
- Dienen
- Lichamelijk contact

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 18:13

Aha, het lijkt me dat iedereen daar wel een combi van 'spreekt'.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2005 18:15

Het idee is dat je vaak wel een hoofdtaal hebt en dat je de hoofdtaal van je geliefde moet proberen te ontdekken. Maar ik heb het boekje ook niet gelezen ;)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jul 2005 18:20

Ik heb het boekje ook niet gelezen. Toen ik echter de 5 talen hoorde ben ik er wel over na gaan denken. Ik moet zeggen dat het heel veel duidelijkheid kan scheppen in relaties.
Ik geloof namelijk wel dat mensen een hoofdtaal hebben zeg maar. Gedeeltelijk spreek je ze allemaal, maar vaak gebruik je er 1 heel veel.
Het is heel handig als je het binnen je relatie(s) gaat herkennen. Vooral omdat je soms op een totaal andere manier je liefde uit. Wanneer je de taal van je geliefde of andersoortige relatie kent, kun je dit ook als zodanig gaan herkennen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 18:20

Hm, dan moet ik mijn hoofdtaal nog ontdekken denk ik. :) Ik vind het een niet perse belangrijker dan het ander en als het goed is spreek je toch sowieso positieve woorden, ben je samen, geef je cadeau's, dien je je geliefde en vrij je met hem/haar?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jul 2005 18:24

Even ontopic: Ik geloof dat een succesvolle relatie begint bij het verliefd zijn op elkaar. Iets wat dat staande kan houden is toewijding/trouw.
Ik heb gemerkt dat als je toegewijd en trouw blijft dat je dan ook verliefd blijft en je dus ook een succesvolle relatie kunt hebben.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet op jezelf uit bent, maar op de ander. Veel relatie zijn gebaseerd op het verliefde gevoel: ik voel me goed bij hem/haar. Egoistisch dus. Wanneer je op elkaar gericht bent, ben je succesvol.

Leuke dingen blijven doen samen is ook belangrijk. Soms kun je in een sleur terecht komen in een langdurige relatie. Ga dan samen eens iets origineels doen. Verras je partner met een leuk uitje of origineel kado oid.

André

Berichtdoor André » 06 jul 2005 18:37

Aragorn schreef: geef je cadeau's,
Gek genoeg schijnt het zo te zijn dat als je regelmatig bloemen mee neemt, dat er dan 1 Of iets achter wordt gezocht, 2 Of heb je dat zelf bedacht? 3 Of er openbaart zich vrij ploseling een soort van bossen bloemen allergie. 4 Of er wordt vrij openlijk gezegd kunt je niet is wat anders meenemen? 8) :wink: :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 18:40

Hehe, zijn bloemen ook een kado dan? :D Er schijnen idd mannen te zijn die iedere week een bos bloemen meenemen, lijkt me ook niet echt de bedoeling want dan bereik je juist het omgekeerde als je het een keer niet doet. :P

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 06 jul 2005 18:43

Aragorn schreef:Hm, dan moet ik mijn hoofdtaal nog ontdekken denk ik. :) Ik vind het een niet perse belangrijker dan het ander en als het goed is spreek je toch sowieso positieve woorden, ben je samen, geef je cadeau's, dien je je geliefde en vrij je met hem/haar?

Ik zou geneigd zijn dat ook te zeggen. Toch blijkt, als je de voorbeelden uit genoemde boekje moet geloven, dat dat toch vaak fout gaat en mensen toch niet "krijgen" wat ze hebben willen. Dat hun specifieke hoofdliefdestaal niet verstaan wordt door de ander, of niet gebruikt wordt. Ben nu bezig in het boekje, dus kan nog niet echt goede voorbeelden geven. Maar het is, voor zover ik het nu kan bekijken, wel een aanrader om eens te lezen. Al is het maar ter informatie. En wellicht dat het ongemerkt meer met je en je relatie doet dan je doorhebt.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2005 19:02

naomi schreef:Even ontopic: Ik geloof dat een succesvolle relatie begint bij het verliefd zijn op elkaar. Iets wat dat staande kan houden is toewijding/trouw.
Ik heb gemerkt dat als je toegewijd en trouw blijft dat je dan ook verliefd blijft en je dus ook een succesvolle relatie kunt hebben.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet op jezelf uit bent, maar op de ander. Veel relatie zijn gebaseerd op het verliefde gevoel: ik voel me goed bij hem/haar. Egoistisch dus. Wanneer je op elkaar gericht bent, ben je succesvol.

Hmz, eerst zeg je dat het moet beginnen met verliefd zijn en dat je ook verliefd moet blijven en daarna zeg je dat je juist niet op je eigen gevoel gericht moet zijn. Ik vraag me af wat jij verstaat onder verliefd zijn. Ik ben echt niet meer verliefd op m'n vriend zoals in het begin, maar ik merk wel dat ik hem graag blij wil maken, met allemaal kleine dingetjes. Dus met je tweede alinea ben ik het wel eens.

Terug naar “Archief”