They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jul 2005 21:47

debutler schreef:
jacobH schreef:
sorry, ik vind je stijl niet fijn.
ik ga hier dus verder ook niet op in.

Geef niet op. Je hebt sterke punten gemaakt, je bent een goede denker.
Ik heb ook zo over de popcultuur gedacht zoals bijvoorbeeld:
jacobH schreef:Op een gegeven moment hield ik U2 en een aantal andere cd's over. Maar toen ik las dat Bono een fan van Prince was, en omging met mick jagger dacht ik ineens anders. Het is de cultuur die door en door slecht is. En ja natuurlijk zitten er ook goede elementen in. Maar die zitten in het hindoeisme en in de Islam ook ongetwijfeld. MAar dat maakt het geen aanvaardbare godsdienst.

Door associatie mensen aan de zondige kant zetten is iets wat ik ooit gedaan heb. Ik werd er erg moe en bang van. Ik zeg niet dat jij dit doet. Ik vermoed het alleen.

Ik waardeer je aandeel in de discussie. Leg het bij God neer en vraag Hem om wat verheldering en rust in je denken. Ik zal proberen mijn gewauwel een beetje goed verteerbaar te houden. :D

nou goed, ik heb net een publicatie heel snel doorgelezen. Mogelijk als ik wat meer tijd heb zal ik het intensiever lezen. Maar volgens mij verschillen we in iedergeval op een punt cruciaal van mening en dat is het volgende.

Jij zegt dat Jezus zich ook ophield met zondaren. En ik zal dat nooit ontkennen. Juist die mensen zocht Hij op. Daar ben ik Hem diep dankbaar voor. Maar hij deed nooit en te nimmer mee, of bleef in gemeenschap met de zonden van die mensen. Hij haalde ze er weg, en vermaande hen niet meer te zondigen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

debutler

Berichtdoor debutler » 05 jul 2005 21:53

Vermaande hij alle zondaren die Hij ontmoette? Of zagen ze aan Hem dat Hij iets had wat hen hongerig maakte naar hetzelfde?
Een aantal liet Hij meteen achter waar Hij ze had gevonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jul 2005 22:52

debutler schreef:Vermaande hij alle zondaren die Hij ontmoette? Of zagen ze aan Hem dat Hij iets had wat hen hongerig maakte naar hetzelfde?

dat is toch niet wat ik bedoel te zeggen. Het gaat me er om dat Hij geen gemeenschap kan hebben met zondige praktijken.
(zie ook Efeze 5 vers 11)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 05 jul 2005 23:20

jacobH schreef:je punt is helder en terrecht, ik poste dwars iets door een topic heen. Ik ben deze discussie een beetje moe. Ik heb me in voorgaande discussie's uitvoerig bezig gehouden met mijn bezwaren tegen de huidige pop cultuur. Ik zal ook niet zeggen dat alles fout is. Helemaal niet. Er is prachtige pop muziek. Maar nu praktisch. Hoe luister je dan? Radio uit, radio aan? weetje. Ik had een aanzienlijke CD collectie van duizenden guldens. Toen ik met God te maken kreeg in mijn leven, ben ik begonnen met het "ergste" uit mijn cd collectie te verwijderen. En ik kan je verzekern dat ik een redelijk brede pop smaak had. Van de smashing pumpkins tot dire straits. Van (hapy) hardcore tot snoei harde punk.

Een voor een ben ik de muziek gaan beoordelen de inhoud van de muziek te controleren. Heel vaak ging het me aan het hart, maar wilde ik vrede in mijn geest, toch gooide ik uiteindelijk de cd weg omdat het expliciet of verborgen foute elementen in zaten. Die God, wiens toorn gevoelig op mij ruste, kwetste.

Op een gegeven moment hield ik U2 en een aantal andere cd's over. Maar toen ik las dat Bono een fan van Prince was, en omging met mick jagger dacht ik ineens anders. Het is de cultuur die door en door slecht is. En ja natuurlijk zitten er ook goede elementen in. Maar die zitten in het hindoeisme en in de Islam ook ongetwijfeld. MAar dat maakt het geen aanvaardbare godsdienst.

Ik luister helemaal geen radio, alsof dat nog van deze tijd is;-) Maar voor de duidelijkheid, radio is pulp, zelfs sommige eo programma's zijn regelrechte christopulp. Ik heb de radio ook helemaal niet nodig om goede muziek te vinden, dan kan je beter Oor lezen en een beetje op internet neuzen.

BTW het grootste bezwaar tegen radio is niet de muziek voor mij, maar de inhoudsloosheid van de dj's, en netzovaak geldt dat ook voor de muziek.

Ik vind het jammer dat je Bono afschrijft omdat hij omgaat met heidenen. Ik speel zelf een klassiek instrument, en dat vaak met seculiere mensen, dat is je beroepswereld. Bono zit in de showbusiness, logisch dat hij met zulke mensen omgaat. En eerlijk gezegd snap ik niet dat jij popartiesten als mick en prince zo wilt demoniseren. helemaal mee eens dat ze misschien zelfs wel meer kwaad dan goed hebben gedaan, maar ik zou vast wel een fatsoenlijk gesprek met ze kunnen voeren.

Je neemt een voorbeeld met andere godsdiensten. Je kan ook het goede uit die godsdiensten overnemen zonder gelijk hindoe te worden. Dat geldt toch voor heel het leven. Ik kan toch ook dingen leren van mijn vloekende en overspelende buurman, ook al verafschuw ik op andere gebieden zijn gedrag?

Ik blijf me toch verbazen hoe sommigen onder ons in de wereld staan. Zouden jullie die niets met de wereld te maken willen hebben nog wel een fatsoenlijk gesprek met niet christenen kunnen voeren?

De gemoederen lopen in beide kampen een beetje op, mede danzij mij;-)
Laten we proberen beter naar elkaar te luisteren, want gaan discussieren wie nou het meeste zijn standpunt de ander opdringt heeft niet zoveel zin, dit is toch een forum?

Je zegt de discussie een beetje moe te zijn, ik ook;-) Maar ik wordt er vooral moe van dat er mensen zijn die niet kunnen snappen dat er andere mensen zijn die wel gesterkt worden door seculiere muziek. Ik voor geen kruistocht voor seculiere muziek. Als je het niet wilt luisteren, doe het dan niet. Al is het alternatief niet veel beter, want van gospelmuziek wordt je ook niet echt evenwichtig gesterkt, vooral niet als je dagelijks opwekking hebt.

Ik blijf erbij dat Joe Schimmel een verwoestende johanVreugdenhil uitwerking heeft en daarom is het goed dat onze geliefde aragorn dit topic heeft geopend, daar gaat de discussie uiteindelijk over en niet alleen over de vraag of seculiere muziek kan.

Hoe luister je prakrisch? door muziek geconcentreerd en met je verstand te luisteren. Wat doet het je? brengt het je dichter bij God? Roept het schoonheid op? Luister het dan, brengt het je verder van God, doe het dan weg. Voor mij blijven er dan nog minstens 4000 liedjes op mijn computer staan...
Laatst gewijzigd door maurits op 05 jul 2005 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The more you see the less you know

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 05 jul 2005 23:23

jacobH schreef:
debutler schreef:Vermaande hij alle zondaren die Hij ontmoette? Of zagen ze aan Hem dat Hij iets had wat hen hongerig maakte naar hetzelfde?

dat is toch niet wat ik bedoel te zeggen. Het gaat me er om dat Hij geen gemeenschap kan hebben met zondige praktijken.
(zie ook Efeze 5 vers 11)

Doorredenerend wil jij dus zeggen dat bv. bono wel mee doet aan zondige praktijken?

Ook Bono kan als een jezus het licht laten schijnen in de verdorven showbizz wereld.

Lookin’ for to save my, save my soul
Lookin’ in the places where no flowers grow
Lookin’ for to fill that God shaped hole

Mother
Mother sucking rock and roll

Holy dunc, spacejunk comin’ in for the splash
White dopes on punk staring into the flash
Lookin’ for baby Jesus under the trash

Mother
Mother rock and roll

Mother am I still your son?
You know I’ve waited for so long
To hear you say so
Mother you left and made me someone
Now I’m still a child but no one tells me no

Lookin’ for a sound that’s gonna drown out the world
Lookin’ for the father of my two little girls
Got the swing, got the sway, got my straw in lemonade
Still looking for the face I had before the world was made

Mother
Bubble poppin’ sugar droppin’ rock and roll

Woo me sister
Move me brother
Soothe me mother
Rule me father
Show me mother

Ok, het woordgebruik is niet om over naar huis te schrijven, maar de boodschap lijkt me heel duidelijk??

debutler

Berichtdoor debutler » 05 jul 2005 23:42

Luisteren naar goede popmuziek en met interesse luisteren naar mensen die niet geloven (ook door hun muziek) is voor mij niet gemeenschap hebben.

Ik raad niemand aan om mensen die dingen doen die voor christenen niet door de beugel kunnen op te zoeken en mee te gaan doen.
We hebben het nog steeds over twee verschillende dingen denk ik.

Maar niettemin worden er door iedereen interessante punten gemaakt in deze levendige discussie!

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 06 jul 2005 08:38

Is het mogelijk dat je intens naar popmuziek hebt geluisterd, en je er nu net zo intens van afkeert? M.a.w. ben je misschien te veel in uitersten bezig?

Dat je naar veel popmuziek hebt geluisterd hoeft niet te betekenen dat je er veel van weet, dat hangt namelijk af van hoe je hebt geluisterd. Misschien was je er idd wel heel verkeerd mee bezig. Maar dat zegt misschien wel wat over jouw verkeerde gebruik ervan maar niet meteen iets over popmuziek zelf, in het algemeen.

Laat ik het duidelijk zeggen, als jij besluit om er niet meer naar te luisteren is dat OK, het is je recht en misschien wel een heel goed besluit met een goede motivatie. Maar waar ik op reageer is je uitspraken over popcultuur die ik te simplistisch en te afwijzend vindt.

Je ziet alles [ik oordeel naar je posts hier] veel te duister in, en ik mag misschien zeggen dat ik er wat over weet, aangezien ik sinds 1983 popcultuur in relatie tot geloof bestudeer. Het kan geen kwaad je te richten op het goede in de popcultuur, ook als jij besluit dat je daar zelf (voorlopig) niets mee gaat doen.

Je geeft je mening weer en dat is goed. Maar ik hoor in je posts zoveel wat niet overeenkomt met wat ik allemaal zie en hoor in de popcultuur dat ik wel moet reageren omdat ik vind dat je een verkeerd beeld schetst.

als dat werkelijk je studie is snap ik niet dat je aankomt zetten met het argument dat iemand er geen kennis van zou hebben. waar bazeer je dat op dan? op het feit dat ik er een andere mening over heb? ik heb het gevoel dat jij je geloof en je eigenbelang nogal door elkaar haalt. je wilt zo graag nog alles hebben wat er in de wereld te koop is en dat is aardig goed te praten met van alles en nog wat. wat ik heb willen duidelijk maken is dat ik er helemaal geen behoefte meer aan heb om me te verdiepen in die wereld, ik heb wat anders ontdekt een ander doel gekregen :D . Weg wereld, weg schatten, je kunt niet bevatten hoe rijk ik ben. Alles verloren, Jezus verkoren Wiens eigendom ik ben.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 06 jul 2005 12:09

haha, rotss, zit je ook al in een klooster?

als dat werkelijk je studie is snap ik niet dat je aankomt zetten met het argument dat iemand er geen kennis van zou hebben. waar bazeer je dat op dan? op het feit dat ik er een andere mening over heb? ik heb het gevoel dat jij je geloof en je eigenbelang nogal door elkaar haalt. je wilt zo graag nog alles hebben wat er in de wereld te koop is en dat is aardig goed te praten met van alles en nog wat.

Waarom snap je dat dan niet? Je laat iig niet merken dat je er wel kennis van hebt.
Niemand probeert hier zijn gedrag goed te praten. Als jij vind dat iets niet kan wil ik dat graag horen, maar als ik voorbeelden van liedjes geef, heb jij er niets op tegen maar kom je met flauwe spelletjes dat ik de goede nummers laat zien. Kom eens met inhoudelijke argumenten waarom iets niet kan.

Je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt warom seculiere muziek niet kan. Want ik ben nog steeds niet overtuigd dat God daar niet aanwezig kan zijn. Alleen zeggen dat daar verkeerde dingen gebeuren is niet genoeg, dan kunnen we ook christelijke muziek afschrijven.

Wat is voor jullie nu precies het verschil tussen seculiere muziek en christelijke muziek? Dat de ene soort tot Gods eer wordt gemaakt en de ander niet?
Volgens mij is het grote verschil tussen de muzieksoorten de afzetmarkt, de ene voor de algemene markt en de christelijke voor de christelijke markt.

Neem Stacie Orrico, die is seculier gegaan, maar daarmee maakt ze nog steeds dezelfde muziek, alleen is haar afzetmarkt vergroot.

En neem U2, sommige cd's zoals October werden ook in de evangelische winkel verkocht, was het dan opeens gospel en kon het dan wel?
Muziek is muziek. Net zoals je geen christelijke bakker hebt, is er ook geen christelijke muziek. Muziek kan wel voor christelijke doeleinden worden gebruikt, zoals bv. Bach. Zijn vioolconcerten werden gebruikt in 'de wereld' dus waren eigenlijk seculier, maar zo'n verschil maken heeft toch totaal geen zin?

Zoek gewoon goede muziek en blijf niet steken achter nietszeggende hokjes.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 12:56

Het is toch bekend maurits dat in de hemels harpen zijn en gitaren in de hel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 06 jul 2005 13:02

wat zielig voor al die evangelische hallelujah mensjes;-)

debutler

Berichtdoor debutler » 06 jul 2005 13:12

rotss schreef:
Is het mogelijk dat je intens naar popmuziek hebt geluisterd, en je er nu net zo intens van afkeert? M.a.w. ben je misschien te veel in uitersten bezig?

Dat je naar veel popmuziek hebt geluisterd hoeft niet te betekenen dat je er veel van weet, dat hangt namelijk af van hoe je hebt geluisterd. Misschien was je er idd wel heel verkeerd mee bezig. Maar dat zegt misschien wel wat over jouw verkeerde gebruik ervan maar niet meteen iets over popmuziek zelf, in het algemeen.

Laat ik het duidelijk zeggen, als jij besluit om er niet meer naar te luisteren is dat OK, het is je recht en misschien wel een heel goed besluit met een goede motivatie. Maar waar ik op reageer is je uitspraken over popcultuur die ik te simplistisch en te afwijzend vindt.

Je ziet alles [ik oordeel naar je posts hier] veel te duister in, en ik mag misschien zeggen dat ik er wat over weet, aangezien ik sinds 1983 popcultuur in relatie tot geloof bestudeer. Het kan geen kwaad je te richten op het goede in de popcultuur, ook als jij besluit dat je daar zelf (voorlopig) niets mee gaat doen.

Je geeft je mening weer en dat is goed. Maar ik hoor in je posts zoveel wat niet overeenkomt met wat ik allemaal zie en hoor in de popcultuur dat ik wel moet reageren omdat ik vind dat je een verkeerd beeld schetst.

als dat werkelijk je studie is snap ik niet dat je aankomt zetten met het argument dat iemand er geen kennis van zou hebben. waar bazeer je dat op dan? op het feit dat ik er een andere mening over heb? ik heb het gevoel dat jij je geloof en je eigenbelang nogal door elkaar haalt. je wilt zo graag nog alles hebben wat er in de wereld te koop is en dat is aardig goed te praten met van alles en nog wat. wat ik heb willen duidelijk maken is dat ik er helemaal geen behoefte meer aan heb om me te verdiepen in die wereld, ik heb wat anders ontdekt een ander doel gekregen :D . Weg wereld, weg schatten, je kunt niet bevatten hoe rijk ik ben. Alles verloren, Jezus verkoren Wiens eigendom ik ben.

Je begrijpt niet wat ik heb gezegd, dat is nu wel duidelijk.
Je hebt allang besloten dat ik werelds ben en jij niet. Niemand kan dat veranderen. Je besluit staat vast. Succes ermee. Het is jouw leven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 13:26

maurits schreef:wat zielig voor al die evangelische hallelujah mensjes;-)
Satan komt als een engel des lichts jongen..

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 06 jul 2005 13:27

nee, we begrijpen elkaar niet denk ik....

Je hebt allang besloten dat ik werelds ben en jij niet. Niemand kan dat veranderen. Je besluit staat vast. Succes ermee. Het is jouw leven.

ja daarom, we hebben beiden ons zegje gedaan. ik had mijn besluit genomen en jij het jouwe. ik zou zeggen jij ook succes verder![/quote]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 13:33

Wow... respect voor rotss, een true-refo die niet door moet zeuren na het geven van zijn of haar mening... deep respect..

Geen gesmijt met Bijbelteksten en hel-ende-verdoemenis..

WOW

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 06 jul 2005 13:52

jammer hoor dat we niet gewoon zakelijk kunnen discussieren. ook al zijn we het niet eens, dan nog kunnen we gewoon in gesprek blijven.
typisch gristelek, als we onze zin niet krijgen steken we de kop in het zand en beginnen we een eigen clubje.

Terug naar “Archief”