jacobH schreef:je punt is helder en terrecht, ik poste dwars iets door een topic heen. Ik ben deze discussie een beetje moe. Ik heb me in voorgaande discussie's uitvoerig bezig gehouden met mijn bezwaren tegen de huidige pop cultuur. Ik zal ook niet zeggen dat alles fout is. Helemaal niet. Er is prachtige pop muziek. Maar nu praktisch. Hoe luister je dan? Radio uit, radio aan? weetje. Ik had een aanzienlijke CD collectie van duizenden guldens. Toen ik met God te maken kreeg in mijn leven, ben ik begonnen met het "ergste" uit mijn cd collectie te verwijderen. En ik kan je verzekern dat ik een redelijk brede pop smaak had. Van de smashing pumpkins tot dire straits. Van (hapy) hardcore tot snoei harde punk.
Een voor een ben ik de muziek gaan beoordelen de inhoud van de muziek te controleren. Heel vaak ging het me aan het hart, maar wilde ik vrede in mijn geest, toch gooide ik uiteindelijk de cd weg omdat het expliciet of verborgen foute elementen in zaten. Die God, wiens toorn gevoelig op mij ruste, kwetste.
Op een gegeven moment hield ik U2 en een aantal andere cd's over. Maar toen ik las dat Bono een fan van Prince was, en omging met mick jagger dacht ik ineens anders. Het is de cultuur die door en door slecht is. En ja natuurlijk zitten er ook goede elementen in. Maar die zitten in het hindoeisme en in de Islam ook ongetwijfeld. MAar dat maakt het geen aanvaardbare godsdienst.
Ik luister helemaal geen radio, alsof dat nog van deze tijd is;-) Maar voor de duidelijkheid, radio is pulp, zelfs sommige eo programma's zijn regelrechte christopulp. Ik heb de radio ook helemaal niet nodig om goede muziek te vinden, dan kan je beter Oor lezen en een beetje op internet neuzen.
BTW het grootste bezwaar tegen radio is niet de muziek voor mij, maar de inhoudsloosheid van de dj's, en netzovaak geldt dat ook voor de muziek.
Ik vind het jammer dat je Bono afschrijft omdat hij omgaat met heidenen. Ik speel zelf een klassiek instrument, en dat vaak met seculiere mensen, dat is je beroepswereld. Bono zit in de showbusiness, logisch dat hij met zulke mensen omgaat. En eerlijk gezegd snap ik niet dat jij popartiesten als mick en prince zo wilt demoniseren. helemaal mee eens dat ze misschien zelfs wel meer kwaad dan goed hebben gedaan, maar ik zou vast wel een fatsoenlijk gesprek met ze kunnen voeren.
Je neemt een voorbeeld met andere godsdiensten. Je kan ook het goede uit die godsdiensten overnemen zonder gelijk hindoe te worden. Dat geldt toch voor heel het leven. Ik kan toch ook dingen leren van mijn vloekende en overspelende buurman, ook al verafschuw ik op andere gebieden zijn gedrag?
Ik blijf me toch verbazen hoe sommigen onder ons in de wereld staan. Zouden jullie die niets met de wereld te maken willen hebben nog wel een fatsoenlijk gesprek met niet christenen kunnen voeren?
De gemoederen lopen in beide kampen een beetje op, mede danzij mij;-)
Laten we proberen beter naar elkaar te luisteren, want gaan discussieren wie nou het meeste zijn standpunt de ander opdringt heeft niet zoveel zin, dit is toch een forum?
Je zegt de discussie een beetje moe te zijn, ik ook;-) Maar ik wordt er vooral moe van dat er mensen zijn die niet kunnen snappen dat er andere mensen zijn die wel gesterkt worden door seculiere muziek. Ik voor geen kruistocht voor seculiere muziek. Als je het niet wilt luisteren, doe het dan niet. Al is het alternatief niet veel beter, want van gospelmuziek wordt je ook niet echt evenwichtig gesterkt, vooral niet als je dagelijks opwekking hebt.
Ik blijf erbij dat Joe Schimmel een verwoestende johanVreugdenhil uitwerking heeft en daarom is het goed dat onze geliefde aragorn dit topic heeft geopend, daar gaat de discussie uiteindelijk over en niet alleen over de vraag of seculiere muziek kan.
Hoe luister je prakrisch? door muziek geconcentreerd en met je verstand te luisteren. Wat doet het je? brengt het je dichter bij God? Roept het schoonheid op? Luister het dan, brengt het je verder van God, doe het dan weg. Voor mij blijven er dan nog minstens 4000 liedjes op mijn computer staan...