Traditie.....Geloof......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 09:14

Ik zelf zou toch niet graag tot de eerste gemeentes behoord hebben.
Ook toen waren er veel problemen op het gebied van opgeven van tradities, of loslaten van slechte gewoontes.
Er is wat dat betrefd niks nieuws onder de zon.
Lees maar eens wat er allemaal niet aan de betreffende gemeentes geschreven is. Kunnen we zo toepassen op deze tijd.
Dus alles is ijdelheid en najagen van wind.
En ook daar waren oudsten nodig, en voorgangers, en mensen die het geld beheerden. Dus echt niet zo los als je zou denken.

rocker4life
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rocker4life » 07 mei 2003 12:23

hmm, dftg, ik ga je leuk vinden geloof ik.

Als je teruggaat naar het grieks moet je inderdaad Christus schrijven, of eigenlijk moet je er dan gelijk Christos van maken volgens mij.

dftg, ster aan het firnament, dat had je allemaal niet verwacht hier he ;)?

kurtyo, welcome :)
--- if tricycles came with guns, we'd al be safe! (Project 86) ---

United Heap Of Rubble --> http://listen.to/uhor

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 mei 2003 15:10

Bitterheid is niet goed, maar bitterheid heeft wel een oorzaak. En ik heb echt wel geprobeerd me thuis te voelen in de ger. gem. Dat ging aardig, totdat ik in een andere ger.gem. kwam. In Vlissingen had ik het wel naar m'n zin. D.w.z.: ik kwam nog in de kerk. Maar als ik in de gemeente van mijn vriendin opgegroeid zou zijn: dan had ik waarschijnlijk enkele jaren geleden al gezegd: bekijk het maar met je mooie godsdienstige gelul. Momenteel ben ik zwervende/zwevende: en ik moet zeggen, er zijn al meerdere gemeenten geweest waar ik me beter op mijn gemak voelde dan in de ger.gem. Weet je wat ook erg is: op een gegeven moment vond ik het (als puber :P) leuk om naar andere ger.gems te gaan om zo provocerend mogelijk over te komen. Erg he? Maar goed: dat heeft dus een oorzaak. Bijvoorbeeld: toen ik bij mijn vriendin de kerk in kwam voor het eerst: Spontane wave: iedereen keek en dacht: "Wie is die gast daar met die 3kwartskatebroek en z'n hawaii blousje... Moet je nagaan: ik was een simpel skatertje en de mensen waren al gechokeerd. Wat moet dat zijn als ik daar zou komen als punker? Dat wilde ik nml. lang maar deed ik niet omdat mijn naaste omgeving het niet leuk vond. (pa, ma, vriendin, etc.) Maar nu ben ik mezelf aan het worden. Draag veel wijd en zwart en luister naar harde muziek (probeer wel zoveel mogelijk christelijke metal e.d. te luisteren) Maar nu kan ik geen christen meer zijn. Ik ben slecht. Ze zullen het nooit zeggen maar ze denken het wel. (ook mensen die ik heel goed ken en waar ik veel mee te maken heb denken dat)... Dus wie is er nu veroordelend??? Van mij mogen ze in zwarte pakken en lange rokken lopen, hoedjes dragen, op hele noten zingen, en nog erg langzaam ook, maar val mijn er in hemelsnaam niet mee lastig. Of beter gezegd: als ik ook in die gemeente kom, kijk me niet zo schaapachtig aan, accepteer andersdenkende/andersuitzienden nou eens!!!

God is niet ge-intereseerd in de buitenkant. Wat Hem aangaat is je hart.

Dat vind ik mooi: want inderdaad. Denk je echt dat als je bij de hemelpoort aankomt God zegt:"Draai je maar om, daar is jouw plaats (wijzend naar een vurige poort met duiveltjes ervoor)" Maar waarom dat Heere? "Omdat je wijde broeken droeg en spikes had en soms zelfs een hanekam en zo, dat spreekt toch voorzich?"
Natuurlijk niet. Als jij een echt christen bent kom je de hemel echt wel in, met of zonder hanenkam en ook zonder zwart pak...

Waar heb jij dat vandaan dat bekering een geleidelijk proces is. Staat er niet duidelijk in de bijbel dat het een oproep is: bekeert u, want het koninkrijk van God is nabij!!!!

En dat niet 1 keer, maar heel de bijbel door. En wat doen sommige mensen? Juist, wachten, wachten, wachten totdat God ze roept. Maar dan doe je het woord van God tekort: Hij roept en heeft geroepen, je hoeft niet door te gaan met dat eindeloze wachten!!!
Wat je wel houdt, is de dagelijkse bekering. Je moet God elke dag weer vragen om behoud van je ziel e.d. Maar dat is wat anders...

Kom zoals je bent! is iets wat duidelijk uit Gods woord naar voren komt. En inderdaad Maranatha: JE HOEFT NIET PERFECT TE ZIJN: DAT IS NU JUIST HET MOOIE!!!

En r4l, dank u voor het warme welkom :p

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 15:59

Ik wil er toch wel iets over zeggen. Als je Christus wil volgen dan wil je dat laten zien aan de buitenkant.
Ik denk dat als je als skater of punker een ander wil aanhangen dan Christus. Dat laat je tenminste wel zien aan de buitenkant. En dat is wel wat wij zien.
Als je Hem volgt dan ga je dat laten zien. En niet om te shockeren er dan anders uit gaan zien omdat je denkt dat het eindelijk jezelf is.
Want dat is dus niet zo, je kleed je graag als een bepaalde groepering dus ben je nog steeds niet jezelf.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 07 mei 2003 16:52

joepie schreef:Ik wil er toch wel iets over zeggen. Als je Christus wil volgen dan wil je dat laten zien aan de buitenkant.

Met een kruis om je nek?
Dan denken ze dat je fan bent van madonna, half-ontbloot gek op symboliek ...

joepie schreef:Ik denk dat als je als skater of punker een ander wil aanhangen dan Christus. Dat laat je tenminste wel zien aan de buitenkant. En dat is wel wat wij zien.

Misschien kleed een skater zich wel als skater, omdat ie van skaten houdt en een punker als punker omdat ie van punk muziek houdt, en willen ze uitdragen dat dat goed te combineren is met de liefde voor God, omdat die niet verbiedt om van punkmuziek of van skaten te houden ...

joepie schreef:Als je Hem volgt dan ga je dat laten zien. En niet om te shockeren er dan anders uit gaan zien omdat je denkt dat het eindelijk jezelf is.

Je moet je kleden in die kleding waarin jij je goed voelt op de plaatsen waar je naar toegaan. Je kleding kan dus varieren met de plek waar je naar toegaat.

joepie schreef:Want dat is dus niet zo, je kleed je graag als een bepaalde groepering dus ben je nog steeds niet jezelf.

Datzelfde geldt dus voor alle kleding, inclusief je driedelig pak, spijkerbroek, bloes colbert ...
en als je je anders kleed dan alle andere mensen denken ze dat je je daar juist tegen afzet ...

John

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 mei 2003 22:32

kurtyo schreef:....Kom zoals je bent! is iets wat duidelijk uit Gods woord naar voren komt. En inderdaad Maranatha: JE HOEFT NIET PERFECT TE ZIJN: DAT IS NU JUIST HET MOOIE!!!

Heerlijk hè, dat je bij de Heer mag komen zoals je bent? In tegenstelling tot veel mensen. Voor mij altijd een ontspannende wetenschap.
Maar...... je mag niet blijven zoals je bent, en gelukkig zorgt Hij daar ook Zelf wel voor.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 mei 2003 22:37

joepie schreef:Ik wil er toch wel iets over zeggen. Als je Christus wil volgen dan wil je dat laten zien aan de buitenkant.
Ik denk dat als je als skater of punker een ander wil aanhangen dan Christus. Dat laat je tenminste wel zien aan de buitenkant. En dat is wel wat wij zien.
Als je Hem volgt dan ga je dat laten zien. En niet om te shockeren er dan anders uit gaan zien omdat je denkt dat het eindelijk jezelf is.
Want dat is dus niet zo, je kleed je graag als een bepaalde groepering dus ben je nog steeds niet jezelf.

Over discriminatie gesproken. 6 Miljoen joden is toch wel genoeg mag ik hopen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 mei 2003 22:49

Cathy schreef:
kurtyo schreef:....Kom zoals je bent! is iets wat duidelijk uit Gods woord naar voren komt. En inderdaad Maranatha: JE HOEFT NIET PERFECT TE ZIJN: DAT IS NU JUIST HET MOOIE!!!

Heerlijk hè, dat je bij de Heer mag komen zoals je bent? In tegenstelling tot veel mensen. Voor mij altijd een ontspannende wetenschap.
Maar...... je mag niet blijven zoals je bent, en gelukkig zorgt Hij daar ook Zelf wel voor.

Dan vraag ik je in welke zin mag je niet blijven zoals je bent. Ik denk dat juist veel christenen eigenlijk juist hiermee de grootste moeite hebben naar anderen toe, want zij willen dat de anderen worden zoals zij.

Pas enorm op met dergelijk uitspraken het mocht zo zijn dat God jouw gaat meten met de meetlaat (bv een hervormde meetlat of een baptistenmeetlat) waar jij anderen mee meet.

Er is maar 1 die weet wat goed is en kwaad en dat is God.

Ons is slechts 1 gebod gegeven en dat is heb God lief boven alles en uw naasten als uzelf, daarmee heeft u de ganse Thora vervuld en de profeten. En dus niet om elkaar te beoordelen en te oordelen naar onze buitenkant. Want de bijbel wijst niet naar de buitenkant, maar naar het hart. Wie zijn wij dat wij anderen naar de buitenkant kijken. Hou het simpel heb hen lief, het mocht zozijn dat God ze juist zolaat aan de buitenkant om hen te gebruiken om mensen te bereiken, die ook die levensstijl hebben.

God heeft navolgers nodig van Yeshua, die niet zitten bij de rijken en de populaire gasten, maar die oog hebben voor hoeren, drugsverslaafden en de misdeelden in de maatschappij. Hij heeft zeker geen (schijn)heilige boontjes nodig. Die lopen er in christelijk nederland al genoeg rond.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 mei 2003 23:11

Maranatha schreef:...Dan vraag ik je in welke zin mag je niet blijven zoals je bent. Ik denk dat juist veel christenen eigenlijk juist hiermee de grootste moeite hebben naar anderen toe, want zij willen dat de anderen worden zoals zij.

Pas enorm op met dergelijk uitspraken het mocht zo zijn dat God jouw gaat meten met de meetlaat (bv een hervormde meetlat of een baptistenmeetlat) waar jij anderen mee meet.

Nog sterker... je zult niet blijven zoals je bent. Ik geloof dat G.d met elk van Zijn kinderen een plan heeft en dat zal volvoeren, op welke manier dan ook. En dus blijf je niet zoals je bent. Maar is dat een probleem voor jou? Zit je zo vastgebakken aan jezelf?
Verder zie ik iedereen als een schepsel van G.d, met z'n goede en slechte kantjes. k'Hou niet van meetlatten :wink:
En niemand hoeft te worden zoals ik ben, k'blijf graag uniek :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mei 2003 08:06

Sorry hoor maar ik discrimineer helemaal niet.
Maar als je als Cristen wil leven dan betekend dat, dat je in Christus geheiligd bent. En geheiligd betekend afgezonderd. En dat wil je laten zien door niet mee te doen met groeperingen die door bepaalde kleding laten zien dat ze daarvan zijn.
Dan wil je toch laten zien dat je van Christus bent!
Ik veroordeel niemand, maar geef aan dat het wel te maken heeft met wie je wil volgen.
Christus of ..............
En het Gij geheel anders gaat hier zeker op.

Wat je 6 miljoen joden hier nu weer mee te maken hebben ontgaat mij helemaal.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 mei 2003 08:10

Het verbaast mij echt enorm dat ik niet meer kritiek heb gekregen over mijn nogal ongereformeerde standpunten... Het kan toch niet zijn dat ik gelijk heb?

joris

Berichtdoor joris » 08 mei 2003 08:33

kaw
En zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen van fouten die ik in de gemeente, waar ik nu haast een jaar kom, heb gehoort. Dit waren bijna allen leespreken van de haast wel heilig verklaarde geloofsvaderen, die een onbijbelse uitleg of zelfs toevoeging van stukken bijbelteksten geven om de bovengenoemde bekeringsbeleving te onderstrepen. Dit wordt soms onderkent, maar men zegt er dan bij dat bij die oudvaderen deze dingen door Goddelijke ingeving bekent is gemaakt en daarom zulke dingen mochten schrijven, omdat zij de ware weg van de verlossing kenden.
Enkelen durven te beweren dat sommige bijbelteksten niet gelden voor iedereen die het leest, maar alleen voor de bekeerden, als verklaring voor Gods beloften aan de wereld en Zijn liefde voor de zondaar

kaw, met het meeste van jouw ongereformeerde stellingen kan ik het eens zijn. al twijfel ik nog wat aan je verhaal over de verloren zoon. ik denk inderdaad niet dat je daar de hele zonde-verloosing-danbaarheid aan moet ophangen maar dat Jezus gewoon vertellen wilt dat de Vader op je wacht met zijn liefde ook al zit jij in de (varkens)shit.

traditie waar ik echt vraagtekens bij heb, met jou, is die van de leespreken zoals je hierboven schrijft. Ik geloof namelijk dat God elke dag iets nieuws te vertellen heeft. en dat zijn woord dus niet ingeblikt hoeft te worden ineen leespreek.
God wilreageren op wat er de week gebeurd is, en een preek komt tot stand doordat de preekvent met God leeft en met zijn gemeente leeft. En dus weet wat voor bemoediging of punishment zijn 'volk'nodig heeft.

een leespreek wordt door iemand uitgezocht die het nodig vind dat de gemeente dit en dat eens eventjes goed hoort.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 mei 2003 08:46

Kaw schreef:2. Het verhaal van de verloren zoon. De zoon kon niet uit zichzelf tot de vader komen (en zeker niet met zo'n aardse reden als eenvoudige honger vanwege een tekort aan eten), dus wordt daar een onverklaarbare draai aangeven van honger naar verlossing van zonden, een lange weg van ontdekking van zondebesef, ellendekennis en spijt, en dan een ontmoeting met de vader die hem daarom aanneemt.

Ik bedoelde dit: Als je zelf naar God komt voor bekering, dan is het zelfbekering en dan is het geen waarlijke bekering, dus de zoon kan in de praktijk niet zelf naar de vader, maar eigenlijk moet de vader naar de zoon komen voor een correcte ger. gem. bekering. Maar aangezien het er toch niet zo staat wordt het uitgelegt dat de zoon een inzicht van God krijgt dat de zoon diep in de ellende zit en dat ie maar 1 uitweg ziet en dat is naar de vader gaan. Onderweg leert hij waarlijk en diepe ellende en zondekennis en om deze reden neemt de vader hem aan.
In het echte verhaal had de zoon inderdaad een enorme kennis van zijn ellende en als blijk van dat bezef vroeg hij de vader of ie alleen maar een slaaf mocht zijn van zijn vader. Maar om dat hele typische ger. gem. bekeringsverhaal er aan te hangen... In plaats van dat er vertelt wordt dat de Vader al je hele leven op je wacht, en dat je doop daar een teken en zegel van is en dat je daarom je NU moet bekeren en naar de Vader moet gaan om te vragen of ie ondanks je zonden je aan wilt nemen als Zijn kind en dat Hij dat vast en zeker wilt doen, gaan ze drempels van ellendekennis en zondebezef leggen voordat de vader je wilt aannemen. En dat is niet juist.

joris

Berichtdoor joris » 08 mei 2003 09:23

okidoki, ik snaphem en ik ben het wederom met je eens.

daarom ben ik, op advies van iemand (uiteraard uit evangleische hoek) deze gelijkenis niet gaan noemen: geljikenis van de verloren zoon, maar : geljikenis van de goede vader.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mei 2003 16:18

surfer schreef:
Quote:
Ik heb mezelf nog steeds niet bekeerd naar al die roepstemmen. Ik ben nog slechter dan die man in de kerk want ik veroordeel hem terwijl ik nog slechter ben.
Bekering is in het algemeen een geleidelijk proces, hijwel, als jij je interesseert voor God, is dat een duidelijk teken dat Hij met je bezig is.....Of jij wel of niet slecht bent, doet veel minder terzake dan het feit dat God goed is....

Waar heb jij dat vandaan dat bekering een geleidelijk proces is. Staat er niet duidelijk in de bijbel dat het een oproep is: bekeert u, want het koninkrijk van God is nabij!!!!
Tss, Maranatha, ben je niet een beetje aan de agressieve kant?? Als je niet begrijpt wat ik bedoel, heeft het ook geen zin dat ik het uitleg....

Terug naar “Archief”