zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 16:31

Dat je uit moet gaan van respekt voor elkaar wil toch niet zeggen dat je iets niet even scherp mag stellen? Dan krijg je tenminste reakties... Maar sorry voor alle respektloosheid die uit mijn bericht straalde.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 16:35

Rutger, het zal ook altijd afhangen van de persoonlijke ontwikkeling die iemand heeft. Achteraf kan ik van sommige dingen ook niet begrijpen waarom ik daar vroeger aan geloofde. Maar op dat moment was ik daar wel eerlijk in, en dat is eigenlijk het belangrijkste.
Iemand kan beter op een oprechte manier in de verkeerde dingen geloven dan op een niet-oprechte manier omgaan met de juiste.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 16:39

Een reactie op Rutgernation...

Zoals je het nu beschrijft komt het al heel anders over. Je eerdere post over het wel of niet zinvol zijn van dit soort discussies komt in eerste instantie heel anders over dan zoals je het nu zegt.
Overigens baseerde ik me niet op jouw post alleen maar op het geheel van postings hier in religie. Ik heb al eerder weleens op soortgelijke wijze gereageerd, en vond dat ik het nu weer moest doen.
Voel je dus niet aangevallen.
Het os overigens ook goed om het zo weer even recht te zetten. Ik heb zaken geschreven, neem ze ook niet terug omdat ik er wel achtersta en nog steeds vind dat het zo is. Alleen: ik zeg ze in het algemeen, en niet gericht alleen op jou. Als ik elders de indruk gaf dat het op jouw alleen gericht was is dat niet juist.

Wat je wilde zeggen (zoals ik nu begrijp) dat mensen zich niet alleen maar moeten richten op regeltjes ed, daarover heb ik al duidelijkheid gegeven in voorgaande posts. Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit, alleen ligt het denk ik genuanceerder.

Ik plaats je dus ook niet in een hokje Rutgernation. Ik schrijf alleen dat ik twee verschillende inzichten proef, en dat dat met elkaar in botsing lijkt te komen ipv met respect elkaar elkaars argumenten duidelijk maken.

Wat betreft respect, daarover is eerder al een hele discussie ontstaan. Of respect een stuk scherpte weg zou nemen.
Nee, dat is wat mij betreft niet zo. Je mag de dingen scherp stellen, graag zelfs. Maar niet als waarheid als het een mening is. Ik denk dat je ruimte moet openlaten voor anderen en andere gedachten, en ik vind het niet respectvol om zulke gedachten af te doen als dom, of het gevoel te geven dat het dom is. (waarmee ik dus niet gelijk zeg dat jij het doet!!)
Dat bedoel ik met respect.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 16:40

Je hebt zeker gelijk dat oprechtheid uitermate belangrijk is. Maar ik snap niet precies wat je bedoelt met niet-oprecht omgaan met het juiste, kan je dat toelichten? Doel je op schijnheiligheid?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 22:54

Hm..ik dacht dat ik toch alles gehad had. Wat heb ik gemist of waar wil je nog reactie op zien?

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 23:39

sorry ik had je reaktie niet gezien. raar want ik had nog wel gekeken maar op deen of andere manier over het hoofd gezien. dus zie die ene msg als ongeplaatst, misverstandje

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 23:42

rutgernation schreef:sorry ik had je reaktie niet gezien. raar want ik had nog wel gekeken maar op deen of andere manier over het hoofd gezien. dus zie die ene msg als ongeplaatst, misverstandje

Geen probleem..mogelijk backspace gebruikt..dan valt er nog weleens wat weg...
Ok dan...verder met de zondag,..

joepie

Berichtdoor joepie » 06 nov 2002 09:22

Misschien zou het goed zijn als de "ouderen" er vanuit hun geloofsovertuiging op antwoorden en zo een leidraad kunnen zijn voor anderen die minder vast in het geloof zitten.[/quote]

Zal ik dan eens heel serieus reageren?
Elke dag is tussen 0.00u en 0.00 uur. Dus ook gewoon de zondag, laten we daar nu niet moeilijk over doen. Als ik bij een bevalling ben en het kind wordt om o.12u geboren is het echt de volgende dag.
Dus zo moelijk is het toch niet?
Zondag begint s,nachts om o.oo u en dat is gewoon het antwoordt op de vraag. Begrijp dus helemaal niks van de discussie die erom heen gemaakt wordt.
Die heeft te maken met wat vind jij nog wel kunnen op zondag b.v.
Maar niets met de vraag wanneer is het nu zondag.

groetjes

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 17:55

Als nieuwe gebruiker kan ik me heel goed verplaatsen in wat RutgerN in zijn eerste reactie aan u allen voorlegde. Voordat ik me als gebruiker heb geregistreerd had ik al wat rondgekeken in de verschillende forums, en besloten dat ik me zou beperken tot de categorie 'Religie'. Dit ondanks de vele 'mag dit mag dat' onderwerpen (acht van de laatste tien!)

Iedereen die werkelijk met dit soort problemen zit, moet daar inderdaad over met anderen van mening kunnen wisselen. Leg nooit iemand het zwijgen op omdat je zijn/haar intentie niet goed vind.

Wat me echter opvalt is dat erg veel reacties inhoudelijk niets toevoegen aan de 'discussie'. Het is meer een chat, waarbij één persoon een mening verkondigd en 20 anderen iets schrijven als 'ja zo zie ik het ook'. Verder worden de argumenten erg vaak herhaald. Jammer is dan dat en geheel nieuw argument totaal over het hoofd wordt gezien:

Klaas:

Mijn bijdrage: als de zondagsrust gebaseert is op het sabbatsgebod dien je de zondag van 18.00h tot 18.00h te houden. Toch?

Zijn daarop ook reacties? Dit lijkt nl. een rationeel argument, in tegenstelling met 'voor mijn gevoel dit - voor mijn gevoel dat'.

De westerse cultuur is een absolute voorwaarde voor de zienswijze dat een dag een dag is van 0:00;00u tot en met 23:59;59u.

Groet,
Eelco

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 06 nov 2002 18:45

Voor mij begint de zondag als ik 's morgens wakker word.. Dat is echter geen vrijbrief om 's nachts om 5 uur thuis te komen, dan zit je de volgende morgen niezo heel goed op te letten in de kerk..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 15:11

de zondag begint voor mij als ik op zondagmorgen wakker word... als ik na 00:00 uur op zaterdag nog even iets moet doen, dan doe ik dat gerust...zoals bijv strijken ofzo.. het kan natuurlijk ook eerder, maar als ik die dag weg ben geweest, en heb niet eerder tijd gehad, dan doe ik het gerust na 00:00 uur... ik probeer wel om niet te laat op bed te gaan, maar dat lukt ook niet altijd :|

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 15:15

voor mij begint de zondag om 00.00 uur......weet je wat ik altijd vind, als je bijvoorbeeld jarig bent en je wordt om 00.00 uur gefeliciteerd dan begint de dag al wel.....en waarom dan niet de zondag?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 15:33

Ikke21 schreef:voor mij begint de zondag om 00.00 uur......weet je wat ik altijd vind, als je bijvoorbeeld jarig bent en je wordt om 00.00 uur gefeliciteerd dan begint de dag al wel.....en waarom dan niet de zondag?

hmm ik ben ook pas jarig als ik 10 juli 's morgens wakker wordt...

joris

Re: zondag

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 21:07

janneke schreef:Er wordt veel over gedicussierd...Wanneer begint de zondag voor/volgens jou?? Is dat exact om 12 uur, dus officieel gezien, of is dat zogauw je wakker wordt? En met welke van de 2 houden jullie rekening?

maakt mij geen reet uit wanneer de zondag begint. ik wilaltijd voor God leven en God staat toch buiten de tijd.
deze vragen komen alleen voort uit onze wil om tegen God in te gaan. En we willen dat liever niet op zondag doen. Alles mag de hele week door,b ehalve op zondag.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mei 2003 11:55

Ik vind het redelijk wettisch om op zo'n manier over de zondag te spreken; "wanneer is het nou zondag en mag je dus een heleboel dingen niet". Christenen vallen niet meer onder de Joodse wet, omdat Jezus die al voor ons vervuld heeft. Het enige waar je je aan MOET houden is handelingen 15, en verder proberen om te doen zoals Jezus.

Maargoed, om toch een beetje bij het onderwerp over het begin van de zonag te blijven: Als je strikt bijbels wilt zijn, sluit ik me gaarne aan bij Klaas. Dan begint de 'christensabbat' op zaterdagavond na zonsondergang (net zoals de eerste christenen het vierden), en is deze op zondagavond na zonsondergang weer afgelopen. Hoef je ook niet angstvallig op je horloge te kijken, maar je ziet gewoon dat het buiten donker is.

De rustdag wijden betekent dan eigenlijk dat je je zaterdagavond eigenlijk al wijdt aan God. Waarmee de discussie 'hoe laat weggaan op een refo-party zaterdagavond' vervolgens volstrekt overbodig is geworden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”