Elsa schreef:Het woord erfzonde komt inderdaad niet in de bijbel voor. Het begrip als zodanig wel.
Het is niet zo dat een mens bij zijn geboorte 'zonden' erft, of een erfenis van zijn voorgeslacht meekrijgt.
Dus erf-zonde, leterlijk dus zonden die je ge-erft hebt van je voorgeslacht, is ijdele lucht, niet gebaseerd op waarheid, een gedachte spinsel.
Elsa schreef: De erfzonde houdt in dat de natuur van een mens alzo verdorven is dat hij onbekwaam is tot enig goed en geneigd is tot alle kwaad, tenzij hij wederom geboren wordt (H.C. vraag acht)
Waar staat dat dan in de bijbel, want de H.C. heeft geen goddelijke kracht inzich, de bijbel wel. De H.C. is het werk van mensen handen, de bijbel niet. Trouwens ook niet-christenen hebben het vermogen om goed te doen. Zij zijn daar vaak fanatieker in dan christenen.
Elsa schreef:De mens is geschapen naar Gods beeld, maar is dat beeld kwijtgeraakt bij de zondeval.
Dat klopt.
Elsa schreef:Zie genesis 1: 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En vervolgens genesis 5: 3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.
In deze tekst zie ik geen erfzonde staan of iets dat daarop lijkt. Er staat niet dat de zonden begaan door Adam overgingen op zijn zoon.
Lees alstublieft niet datgene wat er niet staat, maar wel datgene wat er wel staat.
Dewereld is vervallen door de zondeval. Romeinen zegt ook dat alle mensen onnut geworden zijn.
Romeinen 3:12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een .
Hier staat duidelijk dat allen zijn afgeweken en tezamen zijn zij onnut geworden. Dus niet op basis van het voorgeslacht, maar op basis van eigen zonde.
Romeinen 7
24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods ?
25 Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
Lees romeinen 7 maar eens goed en je zult ontdekken dat ondanks het feit dat wij Yeshua hebben aangenomen, wij nog steeds tot het kwaad worden getrokken, als vliegen op een verse hoop stront. Het aanemen van Yeshua is geen garantie dat wij ook daadwerkelijk direct bevrijdt zijn van de drang tot zondigen. Die blijkt nog steeds in ons aanwezig. Wie dat niet erkent heeft een flink bord voor zijn kop. Deze drang is niet gebaseer op erfzonde, maar kun je beter omschrijven met erfsmet. Dat is een betere benadering, maar het blijft een benadering.