Erfzonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 mei 2003 22:16

Elsa schreef:Voor de zondeval had de mens het vermogen om niet te zondigen, na de val heeft de mens een absoluut onvermogen om niet te zondigen, na het zalig sterven zullen Gods kinderen een absoluut onvermogen hebben om te zondigen.

Mooi , ......dan kunnen we met deze wetenschap de opdracht van onze Heere Jezus naast ons neerleggen zoals die b.v. staat in Joh 5:14 en 8:11. :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 mei 2003 23:06

Erfzonde komt in mijn bijbel niet tegen wel het volgende:

Romeinen 3:23
Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,

Iedereen heeft gezondigd er is dus geen spraken van doorgeving van zonden. In openbaring lees je dat de mensen worden geoordeeld naar hun werken. Hier is echt spraken van individuele zonde en dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden en niet die van zijn familie of naaste verwanten. Dat is pure lariekoek en dwaalleer. Dat is de reden waarom kinderen worden gedoopt, omdat men zo zegt men in zonde geboren zijn. Dat is je reinste lariekoek. Een kind is puur en is nog niet in staat geweest om verkeerd te doen. Ik geloof tendiepste dat een kind dat geboren is en gestorven is voordat het gedoopt is een eerste klas ticket krijgt naar de hemel.
Ezechiel 33
14 Als Ik ook tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven! en hij zich van zijn zonde bekeert, en recht en gerechtigheid doet;
15 Geeft de goddeloze het pand weder , betaalt hij het geroofde, wandelt hij in de inzettingen des levens, zodat hij geen onrecht doet; hij zal zekerlijk leven, hij zal niet sterven.
16 Al zijn zonden, die hij gezondigd heeft , zullen hem niet gedacht worden; hij heeft recht en gerechtigheid gedaan, hij zal zekerlijk leven.
Wie in dit stuk uit Ezechiel erfzonde tegenkomt wijs mij dan eens daarop.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mei 2003 10:04

na het zalig sterven zullen Gods kinderen een absoluut onvermogen hebben om te zondigen.
maar dan wel omdat ze de liefde van God volmaakt kennen, en niet omdat er door God een schakelaartje uitgezet wordt....

luther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor luther » 08 mei 2003 14:24

Sorry, ik val wat laat in de discussie, maar toch....

Erfzonde bestaat niet. Het is niet zo dat een mens na geboren te zijn een doosje op zijn rug openmaakt en daarin zit iets als een erfenis van zijn voorgeslacht en daardoor is ie verdoemd.

Na de zondeval heeft de mens het vermogen verloren om een volkomen vrije wil te hebben. Hij kan wel zelf beslissingen nemen, maar deze zijn niet vrij.

Het vermogen om met God in contact te komen is verloren gegaan. Dit is slechts door wedergeboorte te herstellen.

Nogmaals. Erfzonde is zo'n typische theologische, reformatorische term die gewoonweg bijbels onjuist is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 14:26

erfzonde bestaat wel, lees de bijbel maar eens goed....

Je hebt ook de erfsmet.....het ene krijg je mee omdat de mens in het paradijs in zonde is gevallen en het andere de zonde van je ouders, dat betekent natuurlijk niet dat al hun zonde jou zonde zijn!!

luther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor luther » 08 mei 2003 14:43

Luister nou eens goed naar jezelf. Je onderbouwt volgens mij alleen maar vanuit de theologie die je in je eigen kerk hoort!

Lees JIJ de Bijbel maar eens goed zou ik zeggen.

Kom maar eens met bijbelteksten dan.

No offense.

:wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 15:01

ik heb hier geen bijbel bij de hand......maar in iedere kerk moet geleerd worden dat er erfschuld en erfsmet bestaat en dat is niet alleen in onze kerk, maar ik ben in meerdere kerken geweest en dat wordt overal gepreekt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mei 2003 16:01

zonde kan niet overgeorven worden.

Wel de gevolgen daarvan, en wel het feit dat je als je geboren wordt meteen al op achterstand staat. Je neemt de zonde van je ouders over omdat het 'natuurlijk' gedrag lijkt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 mei 2003 16:05

Ikke21 schreef:ik heb hier geen bijbel bij de hand......maar in iedere kerk moet geleerd worden dat er erfschuld en erfsmet bestaat en dat is niet alleen in onze kerk, maar ik ben in meerdere kerken geweest en dat wordt overal gepreekt.

vraag 1: zouden die kerken waar jij geweest bent het niet verkeerd kunnen hebben?

vraag 2: waarom MOET dat in elke kerk geleerd worden? omdat het Bijbels is? waar staat het dan? als het inderdaad in de Bijbel staat, moet het overal geleerd worden, maar dat het in elke kerk waar jij geweest bent zo geleerd wordt, is geen argument.

luther schreef:. Je onderbouwt volgens mij alleen maar vanuit de theologie die je in je eigen kerk hoort!

kun jij die onderbouwing aangeven dan, want ik zie helemaal geen onderbouwing...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mei 2003 16:10

Ik plak hier een onderbouwing van mij uit een andere topic:

[Uit: gaan jonggestorven kinderen naar de hemel?]

Ik denk samenvattend dat er geen uitspraken te doen zijn of dat jonggestorven kinderen zalig zijn of niet. Ik weet wat de lijn van de belijdenisgeschriften is, maar die lijkt mij in dezen niet rechtstreeks gegrond op de Bijbel.

In de Bijbel zie je dat zeer sterk de nadruk op persoonlijke bekering gelegd word. Dat begint met de wetgeving in Deuteronomium:

Quote:
Deuteronomium 24 16 De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.

Vervolgens word van koning Amazia gemeld dat hij zich daaraan hield:

Quote:
2 Koningen 14:
Doch de kinderen der doodslagers doodde hij niet; gelijk geschreven is in het wetboek van Mozes, waar de HEERE geboden heeft, zeggende: De vaders zullen voor de kinderen niet gedood worden, en de kinderen zullen voor de vaders niet gedood worden; maar een ieder zal om zijn eigen zonde sterven

Jeremia zegt het volgende (in afkeurende zin):

Quote:
Jeremia 231:29 In die dagen zullen zij niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en der kinderen tanden zijn stomp geworden.
30 Maar een iegelijk zal om zijn ongerechtigheid sterven; een ieder mens, die de onrijpe druiven eet, zijn tanden zullen stomp worden.

Ezechiel gaat er ook op in, en wijdt er zelfs een heel hoofdstuk aan. Hij verwerpt weer duidelijk dat kinderen de zonde van hun ouders aangerekend zou worden en ziet dat als iets goddeloos:

Quote:
Ezechiel 18:2 Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israels, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
3 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israel te gebruiken!

Vervolgens gaat hij een aantal situaties beschrijven, van goddeloze ouders met rechtvaardige kinderen en rechtvaardige ouders met goddeloze kinderen. Zijn conclusie is steeds: ieder wordt voor zijn persoonlijk zonde gestraft. Er is geen overerving.

In Galaten 6 word er nog kort op teruggekomen:
Quote:
4 Maar een iegelijk beproeve zijn eigen werk; en alsdan zal hij aan zichzelven alleen roem hebben, en niet aan een anderen.
5 Want een iegelijk zal zijn eigen pak dragen

Op basis hiervan concludeer ik dat je niet MAG stellen dat kinderen van goddeloze ouders verloren zijn of kinderen van bekeerde ouders zalig. Wat er dan wel met deze kinderen gebeurt staat niet in de Bijbel; dat weten we dus niet.

Op basis van deze onderbouwing kun je verder concluderen dat het concept van erfzonde, zoals dat in de gereformeerde gezindte uitgelegd wordt (je bent al verloren als je geboren wordt) niet juist kan zijn. Want strijdig met de belofte dat kinderen de zonden van hun ouders niet aangerekend worden.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 mei 2003 16:25

Ikke21 schreef:erfzonde bestaat wel, lees de bijbel maar eens goed....

Je hebt ook de erfsmet.....het ene krijg je mee omdat de mens in het paradijs in zonde is gevallen en het andere de zonde van je ouders, dat betekent natuurlijk niet dat al hun zonde jou zonde zijn!!

Kortom erfsmet is niet gelijk erfzonde. Erfsmet wil zeggen dat wij ongewilt de gevolgen te dragen hebben, veroorzaakt door ons voorgeslacht. Zie bijvoorbeeld de 10 geboden waar staat:
Exodus 20
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God , ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten,
Dit betekent dus niet dat hun zonden aan ons is doorge-erft. Dat is larie want ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar zonden. En ik heb de tekst gevonden, die dit standpunt onderbouwt:
Ezechiel 18:
20 De ziel die zondigt, die zal sterven . Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen . De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.
Okay 'ikke 21' kom maar op met onderbouwing dat er zoiets bestaat als erfzonde.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 mei 2003 20:49

Het woord erfzonde komt inderdaad niet in de bijbel voor. Het begrip als zodanig wel.
Het is niet zo dat een mens bij zijn geboorte 'zonden' erft, of een erfenis van zijn voorgeslacht meekrijgt. De erfzonde houdt in dat de natuur van een mens alzo verdorven is dat hij onbekwaam is tot enig goed en geneigd is tot alle kwaad, tenzij hij wederom geboren wordt (H.C. vraag acht) De mens is geschapen naar Gods beeld, maar is dat beeld kwijtgeraakt bij de zondeval.
Zie genesis 1: 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En vervolgens genesis 5: 3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 mei 2003 21:56

Elsa schreef:Het woord erfzonde komt inderdaad niet in de bijbel voor. Het begrip als zodanig wel.
Het is niet zo dat een mens bij zijn geboorte 'zonden' erft, of een erfenis van zijn voorgeslacht meekrijgt.
Dus erf-zonde, leterlijk dus zonden die je ge-erft hebt van je voorgeslacht, is ijdele lucht, niet gebaseerd op waarheid, een gedachte spinsel.
Elsa schreef: De erfzonde houdt in dat de natuur van een mens alzo verdorven is dat hij onbekwaam is tot enig goed en geneigd is tot alle kwaad, tenzij hij wederom geboren wordt (H.C. vraag acht)
Waar staat dat dan in de bijbel, want de H.C. heeft geen goddelijke kracht inzich, de bijbel wel. De H.C. is het werk van mensen handen, de bijbel niet. Trouwens ook niet-christenen hebben het vermogen om goed te doen. Zij zijn daar vaak fanatieker in dan christenen.
Elsa schreef:De mens is geschapen naar Gods beeld, maar is dat beeld kwijtgeraakt bij de zondeval.
Dat klopt.
Elsa schreef:Zie genesis 1: 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En vervolgens genesis 5: 3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.
In deze tekst zie ik geen erfzonde staan of iets dat daarop lijkt. Er staat niet dat de zonden begaan door Adam overgingen op zijn zoon.

Lees alstublieft niet datgene wat er niet staat, maar wel datgene wat er wel staat.

Dewereld is vervallen door de zondeval. Romeinen zegt ook dat alle mensen onnut geworden zijn.
Romeinen 3:12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een .
Hier staat duidelijk dat allen zijn afgeweken en tezamen zijn zij onnut geworden. Dus niet op basis van het voorgeslacht, maar op basis van eigen zonde.
Romeinen 7
24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods ?
25 Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
Lees romeinen 7 maar eens goed en je zult ontdekken dat ondanks het feit dat wij Yeshua hebben aangenomen, wij nog steeds tot het kwaad worden getrokken, als vliegen op een verse hoop stront. Het aanemen van Yeshua is geen garantie dat wij ook daadwerkelijk direct bevrijdt zijn van de drang tot zondigen. Die blijkt nog steeds in ons aanwezig. Wie dat niet erkent heeft een flink bord voor zijn kop. Deze drang is niet gebaseer op erfzonde, maar kun je beter omschrijven met erfsmet. Dat is een betere benadering, maar het blijft een benadering.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 07:20

Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:ik heb hier geen bijbel bij de hand......maar in iedere kerk moet geleerd worden dat er erfschuld en erfsmet bestaat en dat is niet alleen in onze kerk, maar ik ben in meerdere kerken geweest en dat wordt overal gepreekt.

vraag 1: zouden die kerken waar jij geweest bent het niet verkeerd kunnen hebben?

vraag 2: waarom MOET dat in elke kerk geleerd worden? omdat het Bijbels is? waar staat het dan? als het inderdaad in de Bijbel staat, moet het overal geleerd worden, maar dat het in elke kerk waar jij geweest bent zo geleerd wordt, is geen argument.

luther schreef:. Je onderbouwt volgens mij alleen maar vanuit de theologie die je in je eigen kerk hoort!

kun jij die onderbouwing aangeven dan, want ik zie helemaal geen onderbouwing...

Ten eerste weet ik zeker dat ik onder de waarheid verkeer!!!

en ten tweede lees de nederlandse geloofsbelijdenis maar is door, het artikel weet ik niet precies maar er staan kopstukjes boven dus dat is zo te vinden, daar staat het uitgebreid aangegeven.

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 09 mei 2003 09:32

Vr.7. Vanwaar komt dan zulke verdorven aard des mensen?
Antw. Uit den val en de ongehoorzaamheid onzer eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs (a), waar onze natuur alzo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden (b).

a)Ge 3:1-24 Ro 5:12,18,19
b)Ps 51:7 Ge 5:3
Ro 5:12,18,19: Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

Ps 51:7: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.

Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij (a); tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden (b).

a)Ge 6:5 Ge 8:21 Job 14:4 Job 15:14,16,35 Joh 3:6 Jes 53:6
b)Joh 3:3,5 1Co 12:3 2Co 3:5

Job 14:4: Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.

Job 15:14,16,35: Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn? Hoeveel te meer is een man gruwelijk en stinkende, die het onrecht indrinkt als water? Zijn ontvangen moeite, en baren ijdelheid, en hun buik richt bedrog aan.

Joh 3:6: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Terug naar “Archief”