They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 04 jul 2005 17:17

Door niet te willen luisteren naar artiesten die niet geloven....

dit komt op mij over alsof je geen onderscheidt wil maken tussen muziek tot eer van God en wereldse muziek.
ik snap trouwens niet dat je gelijk tot wereldvreemde wordt veroordeelt alleen omdat je er voor kiest om geen wereldse muziek te draaien. afgezien of die gast van U2 nou christelijk is of niet, want de discussie gaat niet alleen over U2.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 17:46

dit komt op mij over alsof je geen onderscheidt wil maken tussen muziek tot eer van God en wereldse muziek.
ik snap trouwens niet dat je gelijk tot wereldvreemde wordt veroordeelt alleen omdat je er voor kiest om geen wereldse muziek te draaien. afgezien of die gast van U2 nou christelijk is of niet, want de discussie gaat niet alleen over U2.
Ik respecteer die keuze, maar ik doe het zelf niet, mijn criterium is als het niet tegen God in gaat, niet tegen zijn geboden in gaat en zich niet tegen het christendom of morale wetten in gaat is het tot Gods eer, staat er niet in de Bijbel, alle dingen die niet tegen Mij zijn, zijn voor Mij?

Als je kijkt naar een liedje van iemand over zijn gestorven liefde (bijvoorbeeld) of wat handeld over een depressie (bijv My Immortal van Evanescence) die muziek is niet anti-God maar ook niet uitgesproken voor God, het is neutraal en dus tot Gods eer, omdat alles tot Zijn eer is want niet tegen zijn eer en majesteit ingaat.

Kijk eens in de Terdege daar staat een goed artikel in van Ds. Budding met de vraag, waarom was jij op de EOJD, zou je ook zijn gegaan als er geen muziek was en alleen over het geloof ging? Nee ik zou niet gaan (anders ook niet), maar het vreemde is dat de dominee zegt "de rock muziek van Racheal Lampa die satanisch is".. Hoe kan een muziekstyle van zichzelf, inzichzelf satanisch zijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 04 jul 2005 17:55

ik geef je gelijk dat op sommige teksten of muziek opzich niks aan te merken valt alleen dat is een liedje van een cd met pakweg 17 nummers. ik denk dat de cd's waar alleen "goede" nummers opstaan op een hand te tellen zijn (als ze bestaan). en nogmaals ik zelf luister liever naar muziek waarvan de tekst als doel heeft God te eren, en waarvan de zanger ook duidelijk aangeeft dat dat zijn doel is. er staat trouwens ook in de bijbel; wie een vriend van de wereld wil zijn wordt een vijand van God gesteld. en kiest gij heden wie gij dienen zult.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jul 2005 18:09

rotss schreef:voor mij persoonlijk is het lezen van een boek heel wat anders dan het beluisteren van muziek. ik lees een boek met een ander doel dan wanneer ik naar muziek ga luisteren. een boek lees ik om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp, een cd beluister ik puur voor mijn ontspanning. daar wil ik onbezorgt van kunnen genieten, dat kan ik niet als ik weet dat de muziek uit een wereld komt waar ik niet in hoor. en je hebt gelijk als je zegt dat je niet weet of de zanger van een christelijk lied wel echt christelijk is, maar dat kun je niet eens bij de dominee. het is moeilijk om te bepalen of iemand oprecht is want je kan niet in zijn hart kijken. maar ik vind het doel van de muziek gewoon het belangrijkst. muziek is voor mij een van de middelen om God te loven en te prijzen. en de hele wereld van de popmuziek staat naar mijn idee lijnrecht tegenover het woord van God.

Hm, bij mij is die scheiding tussen boeken en muziek niet zo aanwezig. Ik lees ook boeken voor ontspanning en luister muziek om meer te leren over het leven. Overigens komt het wel over alsof muziek die dan een christelijk labeltje heeft voor jou vooral als voordeel heeft dat het 'verantwoord' is, zodat je je geen zorgen hoeft te maken tijdens het luisteren, terwijl het verder totaal geen 'stichtende' (om maar eens archaisch te doen) functie heeft.

Als je niet in iemands hart kunt kijken, blijft over om de muziek op z'n eigen merites te beoordelen en te kijken wat het met je doet en wat je eraan hebt.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 04 jul 2005 18:28

zoals ik al een paar keer gezegd heb sommige muziek wordt geschreven met het oog op God gericht (trouwens ook een mooi nummer) en sommige niet. en natuurlijk luister ik wel naar de teksten, vandaar ook dat ik voor deze soort muziek kies.

oja, ik lees en voor mijn ontspanning en om gewoon ergens meer over te weten te komen. als ik voor mijn ontspanning lees, lees ik een inderdaad ja christelijk boek. 8)

debutler

Berichtdoor debutler » 04 jul 2005 22:24

rotss schreef:ik geef je gelijk dat op sommige teksten of muziek opzich niks aan te merken valt alleen dat is een liedje van een cd met pakweg 17 nummers. ik denk dat de cd's waar alleen "goede" nummers opstaan op een hand te tellen zijn (als ze bestaan). en nogmaals ik zelf luister liever naar muziek waarvan de tekst als doel heeft God te eren, en waarvan de zanger ook duidelijk aangeeft dat dat zijn doel is. er staat trouwens ook in de bijbel; wie een vriend van de wereld wil zijn wordt een vijand van God gesteld. en kiest gij heden wie gij dienen zult.

Waar jij voor kiest om naar te luisteren, wat muziek betreft, is geheel aan jou. Maar hoe kun je nu suggereren dat open staan voor muziek van niet gelovige artiesten vriendschap met 'de wereld' is???

Vriendschap met 'de wereld' is meegaan met het anti-God systeem. Dat is iets totaal anders dan geintresseerd zijn in goede muziek en de gedachten en overtuigingen van een artiest. .

En waarom zie je het zo duister in? Er wordt zoveel prachtige muziek gemaakt. Je schetst hier een beeld wat wel heel negatief klinkt.
Goede nummers die opbouwend zijn en God een plezier doen zijn nog niet eens op duizend handen te tellen!
Misschien doe je er goed aan om eens verder te kijken dan je eigen kleine wereldje?

Kijk eens naar Live8 bijvoorbeeld. Een hoop artiesten die met iets anders bezig zijn dan zichzelf en hun carriere. En zo is er nog veel, veel, veel meer moois!

En als ik dan kijk naar de 'christelijke' artiesten. Daar zitten ook een hoop egoistische geldbeluste selfkickers tussen. En er is helaas een hoop platte entertainment waarin de naam van Jezus ijdel gebruikt wordt, vaak ter ere van een bepaalde kerk of verkoopcijfers. Dus zo simpel is de keuze niet. God verlangt gerechtigheid, niet mooie praatjes (liedjes).

Tuurlijk zijn er mensen die hun wereldsgezindheid uitten door hun muziekkeuze. Goed zo! Want zo lang we dingen hebben waaraan we kunnen zien wat de instelling van een ander mens is, kunnen we voor ze bidden, met hen praten en kunnen we elkaar uitdagen tot groei en beter keuzes.

Muziekkeuze is vaak een praktische aanleiding tot goede gesprekken over zingeving, geloof, keuzes en overtuiging. Muziek spreekt tot en over de ziel.

Muziek is een zekere graadmeter van de toestand waarin de mens verkeert. Luister bijvoorbeeld eens naar Hotel California van The Eagles. Dit nummer geeft enorm goed weer hoe veel mensen in de 'flower power' tijd aan het eind van de jaren 60/begin jaren 70 volledig de weg kwijt raakten in een wereld vol veranderingen, zoeken naar genot en geluk en allerlei vluchtgedrag. Het geeft geen antwoorden maar schetst wel heel goed de symboliek van verlorenheid.

Muziek gaat niet over wat je moet doen en wat je moet geloven. Muziek voor christenen is geen wet met een melodietje eronder. Muziek gaat over het hoorbaar maken van de toestand van je ziel.
Luisteren is leerzaam!

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 07:26

Je schetst hier een beeld wat wel heel negatief klinkt.

En als ik dan kijk naar de 'christelijke' artiesten. Daar zitten ook een hoop egoistische geldbeluste selfkickers tussen. En er is helaas een hoop platte entertainment waarin de naam van Jezus ijdel gebruikt wordt, vaak ter ere van een bepaalde kerk of verkoopcijfers. Dus zo simpel is de keuze niet. God verlangt gerechtigheid, niet mooie praatjes (liedjes).

:wink: volgens mij zegt dit voldoende??

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jul 2005 08:58

rotss schreef:.... Er staat trouwens ook in de bijbel; wie een vriend van de wereld wil zijn wordt een vijand van God gesteld. en kiest gij heden wie gij dienen zult....

je hebt deze tekst al vaker aangehaald.

scape schreef:
rotss schreef:met die theorie van jou is het onmogelijk om met je leven God te dienen en hem te behagen. De Heere vraagt je om een keuze te maken tussen de wereld en God. Het kan niet beiden; "Zo wie een vriend van de wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld" (jac 4:4)

hm, dan zijn er nu diverse zaken waarover geen duidelijke normen zijn.

1 God dienen / hem behagen.
2 Vriend van de wereld / vijand van God.

Ik vraag mij nu nog steeds af of jij misschien wel duidelijke normen over die vriendschap en het behagen hebt?

I'm still tuned, Scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 09:11

Ach met een vroom Jezus-sausje is alle gore bagger te luisteren :)

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 09:12

ja ik weet dat ik die tekst eerder aangehaald heb, hoezo? mag je alle teksten maar 1 keer gebruiken? :? maarre waarom vraag jij je dit af? ik snap niet wat je hierover wilt weten :?:

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 09:15

jij hebt mij niet horen zeggen dat je naar slechte christelijke muziek moet luisteren....??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 09:37

Nee joh, ik bedoelde het ook niet zo, maar ik zie wel vaak dat een geflopte seculiere artiest gospel gaat maken en dan gewoon helemaal 'De Bom' is.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jul 2005 09:42

rotss schreef:ja ik weet dat ik die tekst eerder aangehaald heb, hoezo? mag je alle teksten maar 1 keer gebruiken? :? maarre waarom vraag jij je dit af? ik snap niet wat je hierover wilt weten :?:

Je mag teksten zo vaak gebruiken als je wilt. Ik vraag alleen om verduidelijking zodat de tekst misschien wat praktischer wordt. Hoe werkt dat nu in een mensenleven? (m.b.t. muziek?).

one luv, Scape

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 10:01

een vriend van de wereld zijn, tja wat zou daar mee bedoelt worden. voor mij ligt dat misschien in jou ogen te simpel, of te streng, t'is maar net hoe je het wilt zien. Ik kan niet van alles "genieten" wat de wereld te bieden heeft, wat dan acht ik mijzelf een vriend van de wereld.

Ik vraag mij nu nog steeds af of jij misschien wel duidelijke normen over die vriendschap en het behagen hebt?

hoe bedoel je??

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jul 2005 10:11

zomaar een citaat en mogelijk off topic.

gisteravond hoorde ik het volgende.

Waar moet een zomerhit aan voldoen.

Het moet vrolijk zijn. De clip moet mooie mensen bevatten en er moet sex in voorkomen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”