naiviteit mbt tot muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 18 okt 2002 16:30

Maar toch...als je alleen maar "aangemoedigd" word omdat anderen zeggen: coole muziek! Cool! Dan...ga je alleen maar door. Totdat iemand wel zegt waar het op staat, dan pas ga je nadenken.

idd.
Dus, dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 okt 2002 16:49

dE bAdEeND schreef:Maar toch...als je alleen maar "aangemoedigd" word omdat anderen zeggen: coole muziek! Cool! Dan...ga je alleen maar door. Totdat iemand wel zegt waar het op staat, dan pas ga je nadenken.

idd.

Ik snap je inderdaad wel, want zo werkt het in de praktijk.
Maar in theorie horen we bij alles wat we doen te denken of het wel goed is of niet.
Gods Woord predikt voorzichtigheid en oplettendheid in plaats van de schapentheorie: anderen doen het dus kan ik het ook wel doen.

Dat is in wezen ook waar TheKeimpe op doelt: zelf je verantwoordelijkheden kennen en nemen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2002 07:22

Hallo,

Ik ben het er mee eens dat we tegenwoordig (en vroeger) al tegemakkelijk aannemen dat het wel goed zit met de teksten en de muziek die we luisteren. Daarin hebben wij een eigen verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid die een ander heeft.Zo van hij/zij luisterd er ook naar dus zal wel goed wezen. Een ieder moet voor zich zelf toetsen.

Maar ook als ouders heb je daarin je verantwoordelijkheid te nemen, door ook naar teksten te luisteren en op te letten welk soort muziek je kinderen luisteren. Ik kijk nogal eens mee als er hier mtv wordt aangezet, daardoor zie ik de clips die bij de muziek gemaakt is en alleen op basis van dat keur ik de muziek al niet goed.
Dan luister ik ook nog naar wat ze zingen.

Er is hier in huis een afspraak dat bepaalde muziek hier niet in komt.En ze weten dan dat ik ze weggooi als het wel gebeurt.

Maar om nu te zeggen dat je alleen naar psalmen zou kunnen luisteren gaat mij toch wel te ver.
Veel psalmen zijn berijmd gedicht op toen gezongen straatdeuntjes. Want die kenden de mensen indertijd .Dat zou voor nu betekenen dat er misschien wel een psalm berijmt zou kunnen worden op een melodie van britney.

Maar opletten wat je luistert is inderdaad belangrijk, net zo belangrijk als opletten wat je eet, drinkt, kijkt.
Gewoon bezig met de dingen die God van je vraagt, en erbij nadenken of Hij met je mee zou luisteren/ kijken/doen.

Is misschien wel erg vermoeiend, maar het loont de moeite!
Groetjes

Pythia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pythia » 19 okt 2002 11:20

janneke schreef:
Maargoed, ik ben het wel met je eens...Maar wat we eraan kunnen doen? Tsja...ik denk dat je dan sowieso geen radio meer zou moeten/kunnen luisteren. Vrij moeilijk hoor...

Eigenlijk is het vrij simpel. Het is maar net waar je voor kiest! Het is toch niet noodzakelijk om naar een muziekzender te luisteren, waarvan je weet dat er ook foute muziek gedraaid wordt die je dan ook zeker zult horen.
Andere dingen in dit leven zijn wel noodzakelijk. Het is bij voorbeeld veel belangrijker hoe jij voor God leeft. En als je weet dat op bepaalde zenders muziek wordt gedraaid waarin God wordt beledigd, is dat toch niet zo moeilijk, ook al vind je de muziek wel heel mooi.
Je CD-collectie eens kritisch doornemen is ook moeilijk, als je weet dat je bepaalde CD's beter weg kan doen. Maar als je dan bedenkt waar je het voor doet, beter gezegd, voor Wie je het doet, dan is de keuze die je maakt eigenlijk toch heel simpel.
Wees als een eend: voor het oog kalm en bedaard, intussen peddelend als een gek

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 okt 2002 17:44

2nd chapter of Acts, kom op, dat vindt mijn moeder leuk, dat is dus antiek!!

Of je hebt een hippe moeder Lalage, of je muzieksmaak is enorm doorgeslagen. De muziekstijlen op deze gospel-CD variëren namelijk nogal. Ook als je van de wat moderne popstijlen houdt, zit hier wel wat voor je bij.

Waar het om gaat is dat indien de teksten bijbels verantwoord zijn (en geschriften Psalmen, Spreuken en Hooglied zouden heel goed als basismateriaal gebruikt kunnen worden) en de muziek harmonisch, dan nog is er een enorme variatie aan muziek mogelijk.

Ik denk dat de meeste jongelui bepaalde muziek mooi wíllen vinden omdat hun vrienden en mede-scholieren daar naar luisteren. Dan hoor je er gewoon bij. Dat zie ik aan mijn eigen kinderen ook en zelf was ik vroeger net zo. Maar diep in mijn hart vond ik er eigenlijk weinig aan. Op den duur ga je je toch minder gedragen als kuddedier en durf je ook je eigen smaak meer te verdedigen. Hoewel smaken verschillen, kan ik me dus absoluut niet voorstellen dat er mensen zijn die housemuziek écht mooi vinden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 19 okt 2002 19:27

Ik denk dat de meeste jongelui bepaalde muziek mooi wíllen vinden omdat hun vrienden en mede-scholieren daar naar luisteren. Dan hoor je er gewoon bij.

Dat herken ik!
Bij mij in de klas zitten er ook van die jongens die kei-hard in de klas roepen dat ze helemaal fan zijn van eminem(hebben ze stiekum in de Break Out gelezen) terwijl ik gewoon weet dat ze dat va thuis niet mogen....best triest als je jezelf zo verloochent...
Dus, dat.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 okt 2002 09:59

Janneke schreef:vrij makkelijk gezegd....Maargoed, dat is tot daar aan toe....Wat doe jij dan met al je cd's? Weet je zeker dat die wel voor 100% goed zijn? Of luister je die ook helemaal niet meer?

Een goeie vraag, ik heb alleen bijna geen CD's. En die ik heb heb ik bewust gekocht. Ik heb wel eens een CD gekregen en die heb ik inderdaad door de midden gebroken. Maar dat is niet makkelijk nee...

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 11:28

TheKeimpe schreef:
Janneke schreef:vrij makkelijk gezegd....Maargoed, dat is tot daar aan toe....Wat doe jij dan met al je cd's? Weet je zeker dat die wel voor 100% goed zijn? Of luister je die ook helemaal niet meer?

Een goeie vraag, ik heb alleen bijna geen CD's. En die ik heb heb ik bewust gekocht. Ik heb wel eens een CD gekregen en die heb ik inderdaad door de midden gebroken. Maar dat is niet makkelijk nee...

Ik vind t echt een heel heel moeilijk onderwerp...Links naast me staat een rek boordevol cd's en de radio staat aan. Hoor ik wat ze zeggen? neej...niet bewust. De cd's,zijn die allemaal even netjes? Geen idee....Wat moet je dan doen, alle cd's (zal je een aardige werkweek kosten) intensief gaan luisteren? Tsja...ik weet t niet hoor...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 okt 2002 12:32

janneke schreef:
TheKeimpe schreef:

Ik vind t echt een heel heel moeilijk onderwerp...Links naast me staat een rek boordevol cd's en de radio staat aan. Hoor ik wat ze zeggen? neej...niet bewust. De cd's,zijn die allemaal even netjes? Geen idee....Wat moet je dan doen, alle cd's (zal je een aardige werkweek kosten) intensief gaan luisteren? Tsja...ik weet t niet hoor...

Ik weet het wel..
Dit moet...
;-)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 okt 2002 14:39

en in ieder geval bij nieuwe cd's toch eerst de achtergrond erbij zoeken. had ik dat vroeger ook maar gedaan, had me een aardige werkweek aan salaris gescheeld :?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 15:02

Vraag over muziek...heeft ook wel een beetje met deze topic te maken.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/johanvreugdenhil2.html

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 okt 2002 20:02

over Vreugdenhil gesproken: :-)

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=39
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 22 okt 2002 09:01

Met Night eens. Het moet.

Dat houd dus in dat je even niet op forum kunt komen met zoveel cd,s naluisteren. :wink:

groetjes

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 okt 2002 08:41

Je kan ook muziek luisteren tijdens het forummen. Overigens denk ik dat je niet de muziek moet gaan luisteren maar dat je op internet, of ergens anders, op zoek moet gaan naar achtergronden etc. Bij sommige bands is het niet te horen wat ze zingen. Bij andere bands zingen ze alleen maar over koetjes en kalfjes op een bepaalde CD, maar dan blijkt dat ze andere CD's hebben die helemaal niet verantwoord zijn.
Heb ik gelijk weer een vraag: Als een band 1 onverantwoorde CD uitbrengt, kan je dan nog wel luisteren naar andere CD's/liedjes van die band?
Ik was zelf helemaal weg van het liedje 'Wind of Change' van The Scorpions, totdat ik een andere CD van ze tegen kwam 'Basic Instinct' met daarop een walgelijk vunzig plaatje op de voorkant...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 25 okt 2002 09:47

TheKeimpe schreef:Heb ik gelijk weer een vraag: Als een band 1 onverantwoorde CD uitbrengt, kan je dan nog wel luisteren naar andere CD's/liedjes van die band?

Dat heb ik nu met "bad religion" want die cd die ik dan heb, is niet zo veel op aan te merken...
Dus, dat.

Terug naar “Archief”