Klaas schreef:Tja, voor uitleg moet je over het algemeen niet bij jas zijn...
Wat een loze opmerking. Maar van Klaas kun je dan ook niet anders verwachten. Vind jij het een goed lied dan? Ik had je hoger ingeschat.
Moderator: Moderafo's
marina87 schreef:Het gaat nu niet over ritmisch of niet-ritmisch, maar over opwekkingsliederen. Jas kraakt het lied: Glorie aan God af, kan hij wel doen, maar ik zou dan ook uitleg willen.
jas schreef:Marnix schreef:jas schreef:marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.
Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.
Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.
Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe
Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.
Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.
En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.
miss t schreef:jas schreef:Marnix schreef:jas schreef:marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.
Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.
Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.
Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe
Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.
Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.
En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.
Nee, dat is een hele bijbelse gedachte idd. Vond Michal ook namelijk.
jas schreef:Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.
jas schreef:naomi schreef:jas schreef:O jazeker. Maar dan prefereer ik toch de Isr. manier van zingen boven opwekking, als je het niet erg vindt.
Kortom: ik gruw van opwekking.
![]()
![]()
Serieus...
En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.
Ja dat is juist het probleem. Daar geloof ik dus niets van, want dan zou de muziek wel beter zijn.
Jas schreef:Wat een loze opmerking.
Vind jij het een goed lied dan? Ik had je hoger ingeschat.
naomi schreef:Weet je wat ik grappig vind. Ik hou zelf ook van goede, kwalitatief hoge teksten. Toch hou ik ook van opwekking, omdat het in de eerste plaats niet om de muziek, maar om God gaat.
Ik heb hier een voorbeeld van een lied wat ik erg mooi vind, maar wat niet direct een hoogdravende tekst is:
De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!
Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheid! Amen.
Het meest grappige vind ik dan nog wel dat deze tekst genoemd staat in openbaringen 7 vers 10 en 12 en dat dit dus een tekst is die we straks in de hemel ook zullen zingen..........
SDG schreef:jas schreef:Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.
Poëtisch is 't geen hoogstandje, dat klopt. Muzikaal heeft het lied echter wel iets sterks, waardoor het zich muurvast in je hoofd kan nestelen, dagenlang. De onverwachte uitwijking naar C bij "eeuwig zijn kroon" vind ik best een vondst. Op een of andere manier ben ik juist aan dit lied wel gehecht...
Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi.
jas schreef:marina87 schreef:Het gaat nu niet over ritmisch of niet-ritmisch, maar over opwekkingsliederen. Jas kraakt het lied: Glorie aan God af, kan hij wel doen, maar ik zou dan ook uitleg willen.
Ben je leesblind ofzo? Lees dat lied nou eens een keer kritisch door. Een blind paard ziet toch dat dit voor geen meter loopt? Het is dichtkunst van
-10
jas schreef:SDG schreef:jas schreef:Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.
Poëtisch is 't geen hoogstandje, dat klopt. Muzikaal heeft het lied echter wel iets sterks, waardoor het zich muurvast in je hoofd kan nestelen, dagenlang. De onverwachte uitwijking naar C bij "eeuwig zijn kroon" vind ik best een vondst. Op een of andere manier ben ik juist aan dit lied wel gehecht...
Ik ben niet flexibel wat opwekking betreft. Bij mij is nee, nee, en blijft het ook nee. Ik doe geen enkele concessie daaraan en weiger ze gewoon te spelen. Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi. Jammer dan voor dat ene lied wat wellicht net wel kan. Er zijn zoveel andere, betere gezangen die minstens even mooi zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten