Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 22:18

Klaas schreef:Tja, voor uitleg moet je over het algemeen niet bij jas zijn...

Wat een loze opmerking. Maar van Klaas kun je dan ook niet anders verwachten. Vind jij het een goed lied dan? Ik had je hoger ingeschat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 22:19

marina87 schreef:Het gaat nu niet over ritmisch of niet-ritmisch, maar over opwekkingsliederen. Jas kraakt het lied: Glorie aan God af, kan hij wel doen, maar ik zou dan ook uitleg willen.

Ben je leesblind ofzo? Lees dat lied nou eens een keer kritisch door. Een blind paard ziet toch dat dit voor geen meter loopt? Het is dichtkunst van
-10

miss t

Berichtdoor miss t » 29 jun 2005 22:24

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:
marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.

En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.

Nee, dat is een hele bijbelse gedachte idd. Vond Michal ook namelijk.

Halleluja, looft God in zijn heiligdom,
looft Hem in zijn machtig uitspansel;
looft Hem om zijn machtige daden,
looft Hem naar zijn geweldige grootheid.

Alles wat adem heeft, love de Here.
Halleluja, halleluja.
Halleluja.

Looft Hem met bazuingeschal, looft Hem,
looft Hem met de harp en de citer,
looft Hem met de tamboerijn en reidans,
looft Hem met het snarenspel en fluit.

Halleluja, halleluja.
Halleluja.

Looft Hem met de klinkende cimbalen,
looft Hem met de schallende cimbalen.

Halleluja, halleluja.
Halleluja.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 22:32

miss t schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:
marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.

En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.

Nee, dat is een hele bijbelse gedachte idd. Vond Michal ook namelijk.

Nee, dat ging over iets heel anders. Michal bespotte David omdat ze vond dat hij zich niet als koning gedroeg.
Als je iets aanhaalt uit de Bijbel, moet je wel zorgen dat het klopt hè.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 jun 2005 22:42

jas schreef:Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.

Poëtisch is 't geen hoogstandje, dat klopt. Muzikaal heeft het lied echter wel iets sterks, waardoor het zich muurvast in je hoofd kan nestelen, dagenlang. De onverwachte uitwijking naar C bij "eeuwig zijn kroon" vind ik best een vondst. Op een of andere manier ben ik juist aan dit lied wel gehecht...
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 22:47

jas schreef:
naomi schreef:
jas schreef:O jazeker. Maar dan prefereer ik toch de Isr. manier van zingen boven opwekking, als je het niet erg vindt.
Kortom: ik gruw van opwekking.

:cry: :cry: :cry: Serieus...

En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.

Ja dat is juist het probleem. Daar geloof ik dus niets van, want dan zou de muziek wel beter zijn.

Lol.... en christelijke kinderliedjes zijn vast ook allemaal erg.... Ik schaam me dat ze op de kleuterschool "stil maar wacht maar alles wordt nieuw" zingen... Het moet God vast pijn doen, zulke laagdrempelige muziek waarmee de Geest door het modder wordt gehaald... want ander zou de muziek wel beter zijn.

Jas, wat ben je toch blind.... Hou toch eens op om God in hetbeperkte blikveld, jou straatje, te passen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 22:50

Ach, poetisch gezien is onophoudelijk "heilig, heilig heilig" zingen ook niet hoogstaand :)

Ik lees nergens in de bijbel dat God met hoogstaande danwel hoogdravende teksten geloofd dient te worden? Volgens mij mag dat op hele eenvoudige wijze :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 23:13

Jas schreef:Wat een loze opmerking.

Met dit soort reacties bewijs je het tegendeel...

Vind jij het een goed lied dan? Ik had je hoger ingeschat.

Vind ik het een goed lied? Goed in welk opzicht? Met de tekst is inhoudelijk volgens mij niets mis. Volledig bijbels. Ik hoop niet dat dat ook onder de noemer 'ranzig' valt. Ook de muziek is zo slecht nog nie. Dit is nou net niet zo'n typische Opwekkingsmelodie. Ik ken ze wel erger ;-) Wat een beetje minder is is de 'versnelling' halverwege het couplet. Daarmee wordt dit deel nog wel eens afgeraffeld. Daar komt bij (maar dat is ook meer een uitvoeringskwestie) dat hele volksstammen menen dat een of andere bovenstem (waar mening man dan ook nog eens niet bij kan) van het refrein eigenlijk de melodie is. Verder is het lied geen poetisch hoogstandje, dat is waar. Voor de betere poezie kun je beter in het Liedboek terecht.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 06:38

Weet je wat ik grappig vind. Ik hou zelf ook van goede, kwalitatief hoge teksten. Toch hou ik ook van opwekking, omdat het in de eerste plaats niet om de muziek, maar om God gaat.

Ik heb hier een voorbeeld van een lied wat ik erg mooi vind, maar wat niet direct een hoogdravende tekst is:
De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!
Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheid! Amen.

Het meest grappige vind ik dan nog wel dat deze tekst genoemd staat in openbaringen 7 vers 10 en 12 en dat dit dus een tekst is die we straks in de hemel ook zullen zingen..........

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 07:15

naomi schreef:Weet je wat ik grappig vind. Ik hou zelf ook van goede, kwalitatief hoge teksten. Toch hou ik ook van opwekking, omdat het in de eerste plaats niet om de muziek, maar om God gaat.

Ik heb hier een voorbeeld van een lied wat ik erg mooi vind, maar wat niet direct een hoogdravende tekst is:
De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!
Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheid! Amen.

Het meest grappige vind ik dan nog wel dat deze tekst genoemd staat in openbaringen 7 vers 10 en 12 en dat dit dus een tekst is die we straks in de hemel ook zullen zingen..........

Dit is gewoon een letterlijke Bijbeltekst. Daar heb ik uiteraard niks op tegen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 07:17

SDG schreef:
Bedankt.

Poëtisch is 't geen hoogstandje, dat klopt. Muzikaal heeft het lied echter wel iets sterks, waardoor het zich muurvast in je hoofd kan nestelen, dagenlang. De onverwachte uitwijking naar C bij "eeuwig zijn kroon" vind ik best een vondst. Op een of andere manier ben ik juist aan dit lied wel gehecht...

Ik ben niet flexibel wat opwekking betreft. Bij mij is nee, nee, en blijft het ook nee. Ik doe geen enkele concessie daaraan en weiger ze gewoon te spelen. Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi. Jammer dan voor dat ene lied wat wellicht net wel kan. Er zijn zoveel andere, betere gezangen die minstens even mooi zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jun 2005 07:57

Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi.

Je overschat je macht schromelijk ;-)

Een verbod op het spelen van Opwekking op een (kerk)orgel is op zich trouwens wel een goed idee...
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 08:04

jas schreef:
marina87 schreef:Het gaat nu niet over ritmisch of niet-ritmisch, maar over opwekkingsliederen. Jas kraakt het lied: Glorie aan God af, kan hij wel doen, maar ik zou dan ook uitleg willen.

Ben je leesblind ofzo? Lees dat lied nou eens een keer kritisch door. Een blind paard ziet toch dat dit voor geen meter loopt? Het is dichtkunst van
-10

amen!! :lol:
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 jun 2005 08:04

jas schreef:
SDG schreef:
Bedankt.

Ik ben niet flexibel wat opwekking betreft. Bij mij is nee, nee, en blijft het ook nee. Ik doe geen enkele concessie daaraan en weiger ze gewoon te spelen. Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi. Jammer dan voor dat ene lied wat wellicht net wel kan. Er zijn zoveel andere, betere gezangen die minstens even mooi zijn.

Ik heb de discussie de hele tijd gevolgd en begrijp deze reactie vanuit jou gezien. Ik betreur alleen het effect van je houding. Muziek is een middel, het kan mensen binden en is afhankelijk van de context waarin het tot uiting komt.
Jou nee is nee, doe er ook alsjeblieft niets mee. Maar besef dat deze houding er voor kan zorgen dat jij je ook niet kunt inleven in de betekenis van bijvoorbeeld opwekking voor anderen. Je verliest de connectie, en da's geen probleem als je volop in eigen kring actief bent.

Maar als je wel graag zo'n gezang wilt delen buiten je eigen kring dan moet je open staan. Jou houding kan teweeg brengen dat mensen ook een open houding hebben naar wat jij waardevol vindt. Op het moment dat je dan een lied of gezang deelt zult je weten en voelen dat dit de eenheid is waarin samen gezongen wordt tot God. En dat is toch het doel, of niet?

one song, one luv, scape

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 30 jun 2005 09:02

Klaas schreef:Een verbod op het spelen van Opwekking op een (kerk)orgel is op zich trouwens wel een goed idee...

Dat zat ik net te denken :lol:
Het wordt dan wel een soort "Kiest dan heden wie gij dienen zult". Want 't wordt dan ofwel Opwekking, ofwel Orgel. O, o... :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”