Kerkmuziek: OT of NT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 14:53

Klaas schreef:Je begint aardig roomse trekjes te vertonen...

Nee, schoenmaker blijf bij je leest. Je laat een blindedarm ook niet door een schoenmaker verwijderen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jun 2005 14:58

Nee, schoenmaker blijf bij je leest. Je laat een blindedarm ook niet door een schoenmaker verwijderen.

De vraag of model 1 of 2 het meest bijbels is is (helaas voor jou ;-)) geen vraag voor kerkmusici. Het is een theologische vraag die ook door iemand beantwoord kan worden die geen noot kan lezen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 21:02

Klaas schreef:

De vraag of model 1 of 2 het meest bijbels is is (helaas voor jou ;-)) geen vraag voor kerkmusici. Het is een theologische vraag die ook door iemand beantwoord kan worden die geen noot kan lezen.

Daar ben ik het niet mee eens. Bovendien wijst alles in de Bijbel m.b.t. de muziek in de eredienst erop dat deze door vakmensen uitgevoerd werd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 08:10

Ik heb het niet over de uitvoering. Ik heb het over een vraag die eraan vooraf gaat. Jouw stellingname komt er op neer dat de vraag 'moeten vrouwen een rok dragen?' alleen beantwoord mag worden door modeontwerpers.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 08:34

Klaas schreef:Ik heb het niet over de uitvoering. Ik heb het over een vraag die eraan vooraf gaat. Jouw stellingname komt er op neer dat de vraag 'moeten vrouwen een rok dragen?' alleen beantwoord mag worden door modeontwerpers.

Nee, foute vergelijking. Dan moet je vragen: wie moet een rok maken? Nl. modeontwerpers.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 09:09

Nee, je leest niet goed.

Het gaat me niet om de uitvoering van de muziek of om het beoordelen van de kwaliteit van de muziek. Het gaat me om de vraag in welk theoretisch kader we kerkmuziek moeten plaatsen. Kun je daarvoor de tempel-aanwijzingen als parallel gebruiken of gelden er andere normen? Dat is een theologische vraag analoog aan de vraag of vrouwen een rok moeten dragen.

Pas als die theoretische vraag beantwoord is komen eventueel kerkmusici in beeld (hoewel die natuurlijk ook best mee mogen praten over de eerste vraag).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 09:37

Klaas schreef:Nee, je leest niet goed.

Het gaat me niet om de uitvoering van de muziek of om het beoordelen van de kwaliteit van de muziek. Het gaat me om de vraag in welk theoretisch kader we kerkmuziek moeten plaatsen. Kun je daarvoor de tempel-aanwijzingen als parallel gebruiken of gelden er andere normen? Dat is een theologische vraag analoog aan de vraag of vrouwen een rok moeten dragen.

Pas als die theoretische vraag beantwoord is komen eventueel kerkmusici in beeld (hoewel die natuurlijk ook best mee mogen praten over de eerste vraag).

Goed, dan ben ik van mening dat hetgeen in het OT over de uitvoering van kerkmuziek geschreven wordt, nl. door daarvoor opgeleide personen, nog steeds geldig is. Er staat in elk geval nergens dat het afgeschaft is. Verder ben ik van mening dat het een ambt is. Je bent als kerkmusicus in dienst van de kerk en als het goed is dus ook in dienst van God. Verder, het niveau van de kerkmuziek is in Nederland juist zo belabberd, omdat iedereen meent zich er mee te moeten bemoeien.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 09:45

Jas schreef:Goed, dan ben ik van mening dat hetgeen in het OT over de uitvoering van kerkmuziek geschreven wordt, nl. door daarvoor opgeleide personen, nog steeds geldig is.

Dat wisten we ;-)

Er staat in elk geval nergens dat het afgeschaft is.

Dat is nog maar de vraag. De hele tempeldienst is immers afgeschaft, of beter gezegd: vervuld in Christus? Ik vraag me nou net af of dat hele specifieke van de tempeldienst nog wel 'geldt' na Christus.

Verder ben ik van mening dat het een ambt is. Je bent als kerkmusicus in dienst van de kerk en als het goed is dus ook in dienst van God.

Dat is weer een andere discussie.

Verder, het niveau van de kerkmuziek is in Nederland juist zo belabberd, omdat iedereen meent zich er mee te moeten bemoeien.

Grote vraag is of dat erg is....

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 09:49

Ben het ermee eens dat we geen bijvoorbaat belabberde muziek voor God moeten maken.

Ben het er niet mee eens dat het niveau van de kerkmuziek achteruit is gegaan. Dan zit je namelijk weer met de vraag wat je onder kerkmuziek verstaat. Als je daarbij een bepaald beeld in je hoofd hebt en datgene waar je aan denkt is niet meer op niveau terug te vinden in de kerken, dan kan ik het me misschien nog wel voorstellen.
Ik blijf echter bij het feit dat er nergens in de bijbel staat hoe kerkmuziek er precies uit moet zien. En dan bedoel ik dingen als het tempo en het soort muziek.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 09:53

Klaas schreef:
Jas schreef:Goed, dan ben ik van mening dat hetgeen in het OT over de uitvoering van kerkmuziek geschreven wordt, nl. door daarvoor opgeleide personen, nog steeds geldig is.

Dat wisten we ;-)

Er staat in elk geval nergens dat het afgeschaft is.

Dat is nog maar de vraag. De hele tempeldienst is immers afgeschaft, of beter gezegd: vervuld in Christus? Ik vraag me nou net af of dat hele specifieke van de tempeldienst nog wel 'geldt' na Christus.

Verder ben ik van mening dat het een ambt is. Je bent als kerkmusicus in dienst van de kerk en als het goed is dus ook in dienst van God.

Dat is weer een andere discussie.

Verder, het niveau van de kerkmuziek is in Nederland juist zo belabberd, omdat iedereen meent zich er mee te moeten bemoeien.

Grote vraag is of dat erg is....

Nou, de mensen die zich er mee bemoeien zonder er verstand van te hebben, zullen dat idd niet erg vinden. Maar de mensen die hun vakgebied ter ziele zien gaan, vinden dat wel erg. Die vinden het vreselijk te moeten toezien hoe een stelletje nitwitten hun van enige kennis op dat gebied verschoonde zin willen doordrammen. Sorry, maar ik word hier vreselijk boos over omdat kerkmuziek voor mij een hartezaak is, waar door veel mensen op getrapt wordt. Maar trek het je vooral niet aan. Ik vecht mijn eigen strijd en zal niet lijdzaam ten onder gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:00

naomi schreef:Ben het ermee eens dat we geen bijvoorbaat belabberde muziek voor God moeten maken.

Ben het er niet mee eens dat het niveau van de kerkmuziek achteruit is gegaan.

Hoe kun jij dat beoordelen?
naomi schreef:Dan zit je namelijk weer met de vraag wat je onder kerkmuziek verstaat. Als je daarbij een bepaald beeld in je hoofd hebt en datgene waar je aan denkt is niet meer op niveau terug te vinden in de kerken, dan kan ik het me misschien nog wel voorstellen.

wat jij kerkmuziek noemt is geen kerkmuziek
naomi schreef:Ik blijf echter bij het feit dat er nergens in de bijbel staat hoe kerkmuziek er precies uit moet zien. En dan bedoel ik dingen als het tempo en het soort muziek.

Daar gaat het ook niet om. De vraag is of het door vakmensen uitgevoerd moet worden. En dat is wel Bijbels.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 10:38

En dat is wel Bijbels.

Jammer dat je dat blijft beweren zonder op mijn tegenwerping in te gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:48

Klaas schreef:
En dat is wel Bijbels.

Dat heb ik al gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat er de regels m.b.t. kerkmuziek niet in Jezus vervuld zijn. Dat heeft nl. niets met schaduwdienst te maken, maar met de uitoefening van een ambt in de dienst van God.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jun 2005 10:51

jas schreef:
Klaas schreef:
En dat is wel Bijbels.

Dat heb ik al gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat er de regels m.b.t. kerkmuziek niet in Jezus vervuld zijn. Dat heeft nl. niets met schaduwdienst te maken, maar met de uitoefening van een ambt in de dienst van God.

Of wel natuurlijk, want een schaduw geeft een indruk van het werkelijke. In die zin zou je jouw opmerking over de musici uit het oude testament ook naar de nieuwtestamentische tijd door kunnen trekken. De vraag is dan alleen: wat is er veranderd en wat is er hetzelfde gebleven?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:56

elbert schreef:
jas schreef:
Klaas schreef:
En dat is wel Bijbels.

Of wel natuurlijk, want een schaduw geeft een indruk van het werkelijke. In die zin zou je jouw opmerking over de musici uit het oude testament ook naar de nieuwtestamentische tijd door kunnen trekken. De vraag is dan alleen: wat is er veranderd en wat is er hetzelfde gebleven?

Ok dan. De muziek is veranderd, want muziek verandert nou eenmaal door de jaren heen. De muziek moet echter wel verantwoord, zijn, zowel muzikaal als Bijbels. Dit vereist dus samenwerking tussen theoloog en musicus. De 1e laat het veelal afweten en de 2e voelt zich daardoor onbegrepen. Hierdoor gaan leken zich ermee bemoeien, komen met eigen inbreng, wat vervolgens door de theoloog alleen op de Bijbelse merites beoordeeld wordt of soms alleen om mensen in de kerk te houden goedgekeurd, en daar heb je de poppen aan het dansen.

Terug naar “Archief”