Klaas schreef:Je begint aardig roomse trekjes te vertonen...
Nee, schoenmaker blijf bij je leest. Je laat een blindedarm ook niet door een schoenmaker verwijderen.
Moderator: Moderafo's
Nee, schoenmaker blijf bij je leest. Je laat een blindedarm ook niet door een schoenmaker verwijderen.
Klaas schreef:Nee, schoenmaker blijf bij je leest. Je laat een blindedarm ook niet door een schoenmaker verwijderen.
De vraag of model 1 of 2 het meest bijbels is is (helaas voor jou) geen vraag voor kerkmusici. Het is een theologische vraag die ook door iemand beantwoord kan worden die geen noot kan lezen.
Klaas schreef:Ik heb het niet over de uitvoering. Ik heb het over een vraag die eraan vooraf gaat. Jouw stellingname komt er op neer dat de vraag 'moeten vrouwen een rok dragen?' alleen beantwoord mag worden door modeontwerpers.
Klaas schreef:Nee, je leest niet goed.
Het gaat me niet om de uitvoering van de muziek of om het beoordelen van de kwaliteit van de muziek. Het gaat me om de vraag in welk theoretisch kader we kerkmuziek moeten plaatsen. Kun je daarvoor de tempel-aanwijzingen als parallel gebruiken of gelden er andere normen? Dat is een theologische vraag analoog aan de vraag of vrouwen een rok moeten dragen.
Pas als die theoretische vraag beantwoord is komen eventueel kerkmusici in beeld (hoewel die natuurlijk ook best mee mogen praten over de eerste vraag).
Jas schreef:Goed, dan ben ik van mening dat hetgeen in het OT over de uitvoering van kerkmuziek geschreven wordt, nl. door daarvoor opgeleide personen, nog steeds geldig is.
Er staat in elk geval nergens dat het afgeschaft is.
Verder ben ik van mening dat het een ambt is. Je bent als kerkmusicus in dienst van de kerk en als het goed is dus ook in dienst van God.
Verder, het niveau van de kerkmuziek is in Nederland juist zo belabberd, omdat iedereen meent zich er mee te moeten bemoeien.
Klaas schreef:Jas schreef:Goed, dan ben ik van mening dat hetgeen in het OT over de uitvoering van kerkmuziek geschreven wordt, nl. door daarvoor opgeleide personen, nog steeds geldig is.
Dat wisten weEr staat in elk geval nergens dat het afgeschaft is.
Dat is nog maar de vraag. De hele tempeldienst is immers afgeschaft, of beter gezegd: vervuld in Christus? Ik vraag me nou net af of dat hele specifieke van de tempeldienst nog wel 'geldt' na Christus.Verder ben ik van mening dat het een ambt is. Je bent als kerkmusicus in dienst van de kerk en als het goed is dus ook in dienst van God.
Dat is weer een andere discussie.Verder, het niveau van de kerkmuziek is in Nederland juist zo belabberd, omdat iedereen meent zich er mee te moeten bemoeien.
Grote vraag is of dat erg is....
naomi schreef:Ben het ermee eens dat we geen bijvoorbaat belabberde muziek voor God moeten maken.
Ben het er niet mee eens dat het niveau van de kerkmuziek achteruit is gegaan.
naomi schreef:Dan zit je namelijk weer met de vraag wat je onder kerkmuziek verstaat. Als je daarbij een bepaald beeld in je hoofd hebt en datgene waar je aan denkt is niet meer op niveau terug te vinden in de kerken, dan kan ik het me misschien nog wel voorstellen.
naomi schreef:Ik blijf echter bij het feit dat er nergens in de bijbel staat hoe kerkmuziek er precies uit moet zien. En dan bedoel ik dingen als het tempo en het soort muziek.
Klaas schreef:En dat is wel Bijbels.
Jammer dat je dat blijft beweren zonder op mijn tegenwerping in te gaan.
jas schreef:Klaas schreef:En dat is wel Bijbels.
Dat heb ik al gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat er de regels m.b.t. kerkmuziek niet in Jezus vervuld zijn. Dat heeft nl. niets met schaduwdienst te maken, maar met de uitoefening van een ambt in de dienst van God.
elbert schreef:jas schreef:Klaas schreef:En dat is wel Bijbels.
Dat heb ik al gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat er de regels m.b.t. kerkmuziek niet in Jezus vervuld zijn. Dat heeft nl. niets met schaduwdienst te maken, maar met de uitoefening van een ambt in de dienst van God.
Of wel natuurlijk, want een schaduw geeft een indruk van het werkelijke. In die zin zou je jouw opmerking over de musici uit het oude testament ook naar de nieuwtestamentische tijd door kunnen trekken. De vraag is dan alleen: wat is er veranderd en wat is er hetzelfde gebleven?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten