Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 14:46

Aragorn schreef:
jas schreef:Er zitten soms ook hoeren in de kerk. Moeten we dan ook hoerenliedekens gaan zingen?

Jij wel ja.

En welk liedje moeten we voor jou zingen? Een slaapliedje?
O, niet meer nodig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2005 14:56

Is er ook een hoofdgroep in de kerk dan, en zo ja, hoe ziet die eruit?

En was het niet juist Jezus die oog had voor minderheden?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jun 2005 15:02

(wat een onzin topic zeg.. :shock: )
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2005 15:19

jas schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Wat een onzinantwoord Jas. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel doorhebt. Of wil jij op dit punt hoeren en kinderen op 1 lijn stellen?

In plaats van er op een flauwe manier op in te gaan zou het je wel sieren als je er serieus op ingaat, want mijn reactie was wel serieus bedoeld. Waarom willen we geen kinderliedjes in de kerkdienst terwijl er altijd heel veel kinderen in de kerkdienst aanwezig zijn? Mag er met hen dan geen rekening worden gehouden?

Ik vind dat je de kerkdienst niet aan allerlei subgroepen moet aanpassen. Dus ook de muziek niet. Jullie zijn sneu, want je blijft aanpassen, net zolang tot er niets meer is om aan te passen. Veel plezier ermee.

Alsof het nu nie top een subgroep aangepast is... dat vind ik juist het grote probleem... je ziet kinderen als een subgroep.... ze zijn gewoon onderdeel van de gemeente... en daarom mogen we ook met hen rekening houden in de kerkdienst... we willen toch ook dat zij er zich thuisvoelen en leren van wat er gezegd wordt... mogen zei ook af en toe dan ook een kinderliedje zingen? En waarom zouden we niet mogen aanpassen wat in de afgelopen paar honderd jaar niet helemaal goed is gelopen? Jij doet alsoif de kerkdienst perfect is en er niets aan veranderd moet worden op dit punt.

Het probleem is dat we wel willendat kinderen naar de kerk gaan... maar er heel weinig rekening met ze wordt gehouden.... net als de fout die de discipelen maakten toen ze de kinderen die bij Jezus wilden komen wegstuurden onder het motto: "sorry maar dit is voor grote mensen", zo kijken we nu ook vaak nog neer op de kinderen. Een keer een kinderliedje zingen? Hoe haal je het in je hoofd. Dat willen wij volwassenen niet, daar voelen we ons toch echt te goed voor.

En dan maar lopen klagen als ze met tegenzin naar de kerk gaan, later niet meer naar de kerk willen of overstappen naar een andere kerk... Tja, eigen schuld. Als we zo op onszelf (volwassenen) gericht zijn... Jammer dat je met hen totaal geen rekening wilt houden Jas.

Je moet nog leren dat de hoofdgroep in de kerk niet is: Alles behalve wie in de "subgroepen" jongeren, kinderen, gehandicapten, asielzoekers etc) behoort.... Maar dat de kinderen, gehandicapten etc. net zo goed tot het lichaam van Christus behoren als de volwassenen... en net zo goed recht hebben om zich thuis te voelen in de kerk als wij dat hebben. Waarom geven we ze dan zo vaak het idee dat ze er eigenlijk nog niet bijhoren...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jun 2005 15:24

En dan nu weer on-topic, kinders. :?

Open maar een topic over subgroepen in de christelijke gemeente als jullie dat leuk vinden, maar met opwekkingsmuziek heeft dit niet zoveel van doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jun 2005 13:37

Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 14:00

marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 15:16

jas schreef:
marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2005 15:22

Marnix schreef: maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat....

door het stof kruipen... :roll: :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 15:54

je beenderen een voor een tellen? :)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 jun 2005 16:11

Eerst even een vermageringskuur dan, voor de meesten van ons.

Marina bedoelde volgens mij te wijzen op de inhoud van psalm 47; en daar wordt opgeroepen tot klappen en juichen, wat dan weer een argument is voor het zingen van opwekkingsliederen.
Ze bedoelde niet te zeggen dat we psalm 47 maar eens moesten gaan zingen, zoals Jas het opvatte.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 16:20

Marnix schreef:
jas schreef:

Psalm 47:

Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.

En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 16:22

Die fervente voorstanders van opwekking hier; over een jaar of 10 kots je het uit. Dan ben je het spuug en spuugzat. Wat mij betreft; je kan het krijgen zoals je wil. Zoek het lekker uit met je muziek in de kerk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2005 16:40

jas schreef:Die fervente voorstanders van opwekking hier; over een jaar of 10 kots je het uit. Dan ben je het spuug en spuugzat. Wat mij betreft; je kan het krijgen zoals je wil. Zoek het lekker uit met je muziek in de kerk.

elke jaar komen er rond de 15 nieuwe nummers..

de nieuwe opwekking is geweldig:

Hoe kan ik verder leven?
hoe moet ik verder gaan?
kan ik ooit vergeven
wat mij is aangedaan?
de wonden in mijn ziel
de haat en bitterheid
niet door woorden, niet door tijd

Maar als er vregeving is
kan er genezing zijn
van de pijn en het verdriet
diep van binnen.
Als er vergeving is
kan er genezing zijn
en de weg van herstel
kan beginnen.

O God ik heb U nodig
ik kan het zlef niet
ik lijk haast te verstikken
in angs en in verdriet
Hoe kan ik ooit vergeven
zoals U mij vergeeft
dwars door alles heen
wat mij beschadigd heeft?

Geef mij de kracht van uw liefde
om verder te gaan
ook al zal er een litteken
blijven bestaan.
Want is uw liefde niet sterker
dan de dood
en uw vergeving niet dieper
dan mijn nood?

Want waar uw vergeving is
zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet
diep van binnen
waar uw vergeving is
zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

Geweldig nummer toch? Ik geloof dat veel mensen die beschadigt zijn van binnen veel aan dit nummer gaan hebben!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 16:53

Moet zeggen dat ik zelf ongeveer 30 % van de opwekkingsliederen echt mooi vind. 20 % mooi, maar niet bijzonder. De andere 50 % slingert tussen redelijk en slecht in.

Het is dus erg handig dat er elk jaar zoveel nieuwe nummers uitkomen, kan ik mooi weer een selectie maken.

Ik denk niet dat ik over 10 jaar opwekking uitkots. Ten eerste omdat er inderdaad ieder jaar weer een nieuw zwikkie uitkomt. Ten tweede omdat bepaalde nummers zoveel indruk op mij hebben gemaakt, geestelijk, en God mij door nummers heen getroost, geleidt en stilgezet heeft, dat ik die nummers niet snel zal uitkotsen(denk daarbij aan nummers als: In Christ alone).

Daarnaast ben ik absoluut voorstander van het lichamelijk uiten van je gevoelens en emoties e.d. Dit omdat het bevrijding geeft (bij mij iniedergeval). Daarnaast ook omdat ik vrienden, geliefden e.d. ook lichamelijk laat zien dat ik ze liefheb, waarom bij God niet. Waarom je hart niet laten zien in je lichaamstaal. Dat doe je in het dagelijks leven ook, waarom naar God toe niet. Waarom niet knielen, klappen, dansen e.d.
En idd, dat gaat bij opwekkingsliederen of andere liederen beter dan bij de berijmde psalmen. Maar dit is absoluut geen reden om de berijmde psalmen aan de kant te schuiven, want ja, die zijn zeker ook erg mooi en heb ik zeker ook mooie herinneringen aan.

Ik moet zeggen dat er een tijd was dat ik me vreselijk irriteerde aan het handjes in de lucht en ogen dicht gedoe. Vond het erg overdreven en zinloos. Ben echter gaan ontdekken dat dat niet zo is.

Terug naar “Archief”