elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:We hebben die discussie al eens gevoerd, ...
Klopt. Misschien kunnen we daar dan verder gaan, want in de door jou gegeven webpagina zie ik een aantal drogredeneringen voorbij komen die ik in die discussie allang weerlegd heb. Ik heb geen zin om in rondjes te gaan draaien, dus ga liever verder waar we gebleven waren. Er staan daar namelijk nog wat vragen voor je open...
Als je goed gelezen hebt, heb ik al antwoord op die vragen gegeven.
Misschien op een aantal, in zekere zin, maar zeker niet op allemaal. Zie hieronder.
En bovendien ben ik van mening dat verschillende uitgangspunten (die we hebben) noodzakelijkerwijs tot verschillende conclusies moeten leiden. En dat doen ze ook inderdaad.
Tsja, ik heb niet als uitgangspunt dat alles wat in de bijbel staat waar is. Jij wel, maar je loochent dat uitgangspunt ook als het je uitkomt.
Jouw uitgangspunten/conclusies zijn:
A) iedereen wordt zalig
B) je zoekt daar een aantal bijbelteksten bij om A) te ondersteunen (bijv. 1 Tim. 2:4)
C) alle andere bijbelteksten die A) ontkennen worden genegeerd
Nee hoor. Ze worden hooguit anders geïnterpreteerd. Bovendien stel je hier impliciet dat de bijbel zichzelf tegenspreekt.
D) de bijbelteksten die A) moeten ondersteunen worden gebruikt om twee gedachten weer te geven:
1. God heeft alleen een enkelvoudige wil. Ten diepste heeft die wil maar 1 aspekt, nl. dat die altijd uitgevoerd wordt. God wordt hiermee gereduceerd tot een non-valeur: alles wat er gebeurt is blijkbaar met Zijn wil in overeenstemming.
God heeft een enkelvoudige wil, inderdaad, en dat lijkt me ook volstrekt normaal. God is namelijk geen gespleten persoonlijkheid, voor zover ik weet. En hij heeft ook geen leugenachtige politieke wil ('ja' zeggen, maar 'nee' bedoelen). Jij gelooft dat kennelijk wel: een God die zegt te willen dat iedereen behouden wordt, maar dat tegelijkertijd niet verwezenlijkt, terwijl Hij het wel kan. Verder zou Hij een wereld hebben gemaakt die van de ene mislukking in de andere rolt. Wie maakt God tot een non-valeur? Ik, die gelooft dat alles wat God maakt goed is, of jij, die gelooft dat God er een rotzooi van maakt en zijn Eigen maaksel daar verantwoordelijk voor acht?
De Bijbel vertelt ons over drie apekten van de wil van God:
A) Het bestuurlijke aspekt: God bestuurt alle dingen naar de raad van Zijn wil (dat is net iets anders dan dat Hij alle dingen zou besturen naar Zijn wil). Daarmee laat Hij de mogelijkheid tot zondigen dus open.
B) Het zedelijke aspekt: nl. God wil niet dat we zondigen en er volgt straf als we zondigen
Over A): wat is het verschil tussen Gods wil en de raad van zijn wil? Is Zijn wil werkelijk gespleten en vormen al Zijn willen een raad?
Over B): God wil niet dat we zondigen? Volgens mij is dat onzin en om dat te illustreren bedacht ik de 'Java-allegorie'. Daar heb je een paar keer overheen gelezen, kennelijk, want ik heb daar nog geen antwoord op gelezen. Laat ik mezelf maar eens quoten:
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:De mens kon (vanuit hem geredeneerd) de verleiding van de duivel weerstaan, maar God wist dat de mens dat niet zou doen, omdat God precies kon bepalen wat de mens zou gaan doen. Kennelijk zie je de menselijke vrije wil als een wil die ook God niet begrijpt. Dat lijkt me niet echt nodig en bovendien ontken je daar Gods alwetendheid mee.
O, maar dat beweer ik ook helemaal niet. God begrijpt de menselijke wil wel en God wist ook dat de mens zou vallen, maar dat is wat anders dan dat Hij de zondeval gewild heeft of de Auteur van de zonde zou zijn.
Stel God eens voor als de Programmeur van het programma 'Universe'. Hij schrijft het programma zo dat Hij weet dat er twee objecten 'Human' zijn die na een bepaalde tijd hun eigen methode 'Sin()' zullen aanroepen. God compileert het programma, start het op en ziet na verloop van tijd op het scherm:
Event: Eva (Human) just fell into sin;
Event: Adam (Human) just fell into sin;
"Oeps," denkt Hij, "dit heb ik niet gewild..."
Klopt dit beeld? Ik denk van niet, maar dit is wel hoe jij de zaken voorspiegelt...
Verder heb ik het idee dat je in de rest van die post ook aardig vast zit. Natuurlijk wel een heel mooi moment om te 'concluderen' dat 'we eigenlijk verschillende standpunten hebben en er toch niet uitkomen'.

Maar er is ook nog C). Om de mens te redden, heeft God Zijn Zoon gezonden, ...
Ook daar zit je in het genoemde topic mee in de knoei, omdat Jezus volgens jouw redenering eigenlijk geen vrije wil kan hebben.
Mijn conclusie is: ofwel de mens gelooft in God en in Zijn Zoon en dan heeft hij/zij te maken met aspekt C) van Gods wil, ofwel de mens doet dat niet en dan heeft hij/zij te maken met aspekt B) van Gods wil.
Ja, en sommige mensen hebben nooit van de christelijke God gehoord, wat hen, volkomen bijbels volgens jouw redenering, op een eeuwigheid hellevuur komt te staan. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
We kunnen verder argumenteren tot we een ons wegen (en dat deden we in het door jou genoemde topic ook bijna letterlijk), de conclusies zullen er op basis van de uitgangspunten niet anders om zijn.
Ach, ook op basis van jouw uitgangspunten meen ik je betrapt te hebben op een aantal inconsequentheden. Het is (zoals ik al zei) natuurlijk wel heel makkelijk om die bezwaren af te doen als 'we hebben andere uitgangspunten'. Je hebt dus nog wat zaken op te helderen als je geloofwaardig over wil komen.