Poema op de Veluwe, wat is de beste oplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wat is de beste oplossing voor deze ongewone situatie?

Peiling eindigde op 16 jun 2005 12:49

De poema afschieten, verdoven is te gevaarlijk
17
17%
De poema verdoven en levend vangen
39
39%
De poema laten lopen
35
35%
Een poema op de Veluwe?
8
8%

Totaal aantal stemmen: 99

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jun 2005 18:26

Ik houd helemaal niet van jagers, jagers zijn moordenaars.
Als ze zo graag "schietgeweer" willen spelen, laten ze dan paintball doen, das met verf iplv kogels.
Of met een supersoker, zo'n megagroot waterpistool.........
Vlucht de poema ook voor weg.......... =D>

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 27 jun 2005 19:46

Binnenkort verwacht ik ook een blauwe Poema op de Veluwe: eentje van adel. Je weet niet half wat een uurtje photoshoppen te weeg kan brengen bij de mensheid :wink:

't Is toch ongelofeloos... dat zóveel mensen zich zo druk maken om zo'n grote kat. 'k Woon zelf aan de rand van het bos (dat zich uitstrekt tot Apeldoorn), maar 'k heb me er nog geen ogenblik druk over gemaakt dat ik Winnie de Poema tegen zou komen. Volgens mij is dat beest tien keer zo bang voor ons dan wij voor hem (zouden moeten zijn :wink: ).

Hmm... de wolf herintroduceren... :shock: Ooit gelezen wat een paar van die beesten in het verleden hier teweeg brachten? Liever 10 poema's dan 1 wolf, om eerlijk te zijn... :? :roll:

Linde, als ik jou was ging ik een bakje kattenbrok proberen; misschien houdt Winnie wel van Tom Poes. Of van Felix. :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 19:47

Alsof één wolf iets uithaalt.

Maak er 30 van en ik ben je man.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jun 2005 20:10

Elladan schreef:Alsof één wolf iets uithaalt.

ja jij woont op veilige afstand van de veluwse bossen... :roll: ik zit niet op die dingen te wachten als ik aan het wandelen ben hoor!! als je zo graag wolven wilt zet ze dan lekker op de markt in gouda uit ofzo...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 27 jun 2005 20:16

Wááát? Dus als ik er 30 loslaat uit willekeurige dierentuinen is dat een verkapt huwelijksaanzoek? :roll: :shock: :roll: :shock: Oei!

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 20:32

Loezje schreef:

Wááát? Dus als ik er 30 loslaat uit willekeurige dierentuinen is dat een verkapt huwelijksaanzoek? :roll: :shock: :roll: :shock: Oei!

Hmm... jammer dat je zo opmerkzaam bent. :P
Ach... als het je wat lijkt? :D
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 27 jun 2005 20:45

Elladan schreef:
Loezje schreef:

Nou, gezien je 'foto' hoef ik met jou in de buurt niet bang te zijn voor wolven... :roll: ...zwijmel... :D

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 21:37

Loezje schreef:
Elladan schreef:
Loezje schreef:

Nou, gezien je 'foto' hoef ik met jou in de buurt niet bang te zijn voor wolven... :roll: ...zwijmel... :D

Hmm ja, nou ja... :oops: :)
'tis een eigen tekening van m'n ideaal (streefbeeld), en vrij veel mensen hebben al gezegd dat ik er idd erg veel op lijk... :)

Hier de grotere afbeelding... die andere was gelimiteerd en verkleind.
Afbeelding

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 27 jun 2005 23:37

Elladan schreef:Hmm ja, nou ja... :oops: :)
'tis een eigen tekening van m'n ideaal (streefbeeld), en vrij veel mensen hebben al gezegd dat ik er idd erg veel op lijk... :)

Je tekent goed! 'k Moest overigens meteen denken aan Romeinen uit vroeger tijden... :oops: :oops: Wil jij echt daar op lijken? Of ga je voor de Germaanse versie, compleet met dierenhuiden en hunebedden?
Tjonge, het gaat ook wel weer over de poema('s). Niet dus. Maar... is er inmiddels al meer nieuws?
'k Kwam nog een leuk stukje tegen op nl.wikipedia.org:
Wikipedia schreef:er zouden sporen zijn gevonden van een poema, maar hoe deskundig zijn de beoordelaars? Zijn alle getuigen wel in staat om het verschil te zien tussen sporen van een poema en die van een Labrador of een Sint Bernhard?
de poema is vooral door wandelaars e.d. gezien, maar ook door de politie?
is iedereen wel in staat om een poema te herkennen? Mensen die geconfronteerd werden met foto's van verschillende katachtigen, waren lang niet altijd in staat om de poema correct aan te wijzen.
zijn er ook ondubbelzinnige uitwerpselen gevonden van de poema?
een ree die zou zijn aangevreten door een roofdier (de poema?), bleek in werkelijkheid de kop afgebeten (afgesneden) te zijn. Kan dit het werk van een poema zijn? Poema's onthoofden hun prooi doorgaans niet om alleen de kop mee te nemen. Ze kelen de prooi en nemen hem in het geheel mee naar een rustige plek. In eerste instantie worden de ingewanden opgegeten, de weke voedzame delen. Daarna verstopt de poema de rest van de prooi, om daar later nog van te kunnen eten.
Op 23 juni 2005 toonde Stichting Pantera de eerste foto's van een grote katachtige op de Veluwe. De foto's zouden nabij Apeldoorn zijn genomen.

Maar ook deze foto's en andere getuigenissen zijn niet onproblematisch:

- de vage foto's van Pantera tonen een donkere katachtige: een poema is echter licht van kleur

- de donkere poema op de vage foto's van Pantera zou een kruising van een poema en een jaguar of panter moeten zijn, maar een dergelijke kruising is genetisch gezien een unicum

- de vage foto's van Pantera tonen op de achtergrond - naar eigen zeggen - mais of graan. In juni staat dit gewas nog tamelijk laag (heuphoogte, kniehoogte bij de mens), en dat maakt de poema in proportie tot een kat. Het lijkt overigens eerder om riet te gaan (schouderhoogte bij de mens), maar dan nog is er sprake van een kat en niet van een poema

- een poema loopt niet door het open veld zoals op de foto's van Pantera, als hij door het struikgewas en tussen de bomen door kan lopen

- zijn de foto's geen resultaat van Photoshop? De poema heeft geen schaduw, en op één foto zit er een verdachte 'blur' rond de poema, alsof 'ie geknipt en geplakt is.

- een vrouw heeft de poema langs haar tuinhek zien lopen: dat is eerder gedrag voor een kat dan voor een poema

- de anoniem toegezonden foto van een blonde poema blijkt gefotografeerd te zijn in Brazilië

- door de vele tips lijkt het alsof er een donkere en een blonde poema rondlopen, en Pantera veronderstelt dat het dus mogelijk om twee roofdieren gaat, wat de casus er niet waarschijnlijker op maakt.

Ja, zo kan het mijn kat ook wel zijn geweest... :wink: Die is tenminste wèl duidelijk zwart :wink:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 jun 2005 00:19

hehe, zo direct blijken er al 700 jaar puma's op de veluwe te leven, maar heeft nooit iemand dat gemerk :D blijkt er een kudde van zo rond de 500 puma's te huizen. tja, de westerse mens is niet zo geschikt meer om de natuur waar te nemen :P
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 10:00

Ik vermoed een duivels complot. :D
Volgens mij zijn handlangers van Satan bezig het-Beest-uit-de-Aarde op te roepen HIER OP ONZE EIGEN VELUWE, maar mislukt het grondig en krijg je allemaal halfbakken poema's enzo. Zo krijgen wij wel een inzicht in hun plannen, namelijk een sluipende roofmoordenaar-beest oproepen. :P

((O-T: @ Loezje: Ach, Romeins, Germaans... 't idee is dat 't vroeg middeleeuws is, met de Romeinse kennis nog wel. Dus een soort monnik-achtig type... maar dan wel een strijdbare monnik. :) Heb je bezwaar tegen kruistochten? ;)
Overigens hoef je idd niet bang te zijn voor wolven of wat dan ook hoor... ;) ))

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 28 jun 2005 12:27

*Zucht*

In principe is het de bedoeling dat u niet off topic of niet-serieus post in dit sub-forum. Off topic en niet serieuze postings worden vanaf nu rücksichloss verwijdert, u bent gewaarschuwd :wink:
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 28 jun 2005 13:49

Mariamagdalena schreef:Ik houd helemaal niet van jagers, jagers zijn moordenaars.
Als ze zo graag "schietgeweer" willen spelen, laten ze dan paintball doen, das met verf iplv kogels.
Of met een supersoker, zo'n megagroot waterpistool.........
Vlucht de poema ook voor weg.......... =D>

Beetje naief gedacht op deze manier.

Jagers zijn geen moordenaars. Jagers zijn nodig om de balans van de wildstand te behouden, en mensen die soldaatje willen spelen gaan juist paintballen, niet jagen. Je moet een lijst diploma's en vergunningen hebben om te mogen jagen, en dat is veel te veel moeite om alleen maar "schietgeweertje" te spelen. Meestal zijn de mensen die jagen juist liefhebbers van de natuur.

Een Puma is een roofdier dat in principe niet thuishoort in een recreatief gebied, maar zolang hij geen mensen aanvalt is het geen probleem. Ik vraag me alleen af of er in de winter genoeg voedsel is om hem uit bewoonde gebieden weg te laten blijven.

Ik ben voor verdoven en naar de dierentuin.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 jun 2005 12:40

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 30 jun 2005 12:41

rafaell schreef:zijn er heel veel nu :shock:

http://www.camonet.nl/extras/index.php?id=80

nu niet meer :)

Terug naar “Archief”