Kerkmuziek: OT of NT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Kerkmuziek: OT of NT?

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2005 23:23

Er is hier de afgelopen tijd behoorlijk wat gezegd over kerkmuziek. Helaas is er weinig uitgediept. Vandaar hierbij deze aanzet.

Als je kijkt naar de verschillende visies op kerkmuziek dan zijn er 2 uitersten te onderscheiden:

1) Kerkmuziek moet van een hoge esthetische kwaliteit zijn. De eisen die aan de muziek in de tempel gesteld werden zou je hiervoor als leidraad kunnen nemen: muziek in de kerk / tempel is geen vrijblijvende zaak. Alles wat we aan God geven moet zo goed mogelijk zijn en dus ook onze muziek. God hecht waarde aan een bepaalde mate van kwaliteit.

2) Het gaat bij kerkmuziek niet om de esthetsische kwaliteit maar om het hart van de muzikant /zanger. Een psalm/gezang/opwekkingslied mag best vals gezongen worden als het maar gemeend is. Niet voor niets lezen we in het NT veel minder over muziek dan in het OT. Je zou kunnen zeggen dat muziek bij de uiterlijkheden van het OT hoorde en dat het accent nu ligt bij het 'aanbidden in geest en waarheid'. God hecht dus niet zozeer aan de vorm als wel aan de oprechtheid.

Natuurlijk zijn er tussen deze 2 uitersten allerlei tussenposities denkbaar. Wat is jouw positie?

Klaas

PS Voor alle duidelijkheid: ik wil natuurlijk niet zeggen dat diegenen die hechten aan esthetische kwaliteit de oprechtheid, het hart niet belangrijk vinden. Bij uiterste 1 wordt over het algemeen gesteld dat die oprechtheid de basis is, de esthetische kant komt daar bij.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 24 jun 2005 23:39

Ik ben het met je eens dat als je meent/leest wat je zingt, dat het dan niet uitmaakt of het misschien een beetje vals is.
Ik denk dat de klaagliederen ook niet altijd even zuiver klonken ivm de emoties enzo.
Maar ze waren zeker gemeend omdat het volk toen ook weggevoerd was naar Babylon, en in diepe ellende zat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 22:30

Ik ga voluit voor 1.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Kerkmuziek: OT of NT?

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 22:33

Klaas schreef:1) Kerkmuziek moet van een hoge esthetische kwaliteit zijn. De eisen die aan de muziek in de tempel gesteld werden zou je hiervoor als leidraad kunnen nemen: muziek in de kerk / tempel is geen vrijblijvende zaak. Alles wat we aan God geven moet zo goed mogelijk zijn en dus ook onze muziek. God hecht waarde aan een bepaalde mate van kwaliteit.

Natuurlijk. Is God niet perfect? God kan geen imperfectie verdragen. Vandaar dat Jezus' offer nodig was, om onze zonden te bedekken.
Zou datzelfde dan niet voor muziek gelden?

2) Het gaat bij kerkmuziek niet om de esthetsische kwaliteit maar om het hart van de muzikant /zanger. Een psalm/gezang/opwekkingslied mag best vals gezongen worden als het maar gemeend is. Niet voor niets lezen we in het NT veel minder over muziek dan in het OT. Je zou kunnen zeggen dat muziek bij de uiterlijkheden van het OT hoorde en dat het accent nu ligt bij het 'aanbidden in geest en waarheid'. God hecht dus niet zozeer aan de vorm als wel aan de oprechtheid.

God hecht, zoals eerder gezegd, ook aan vorm. Een vals gezongen lied is derhalve een doorn in Gods oor. Zou jij degene willen zijn die Gods naam te schande maakt door imperfectie in de liederen? Ik niet. Hoe goed mijn hart ook moge zijn, Gods niveau haal je niet. Zelfs een acceptabel niveau van perfectie is onmogelijk voor een mens.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 22:34

André schreef:Ik ben het met je eens dat als je meent/leest wat je zingt, dat het dan niet uitmaakt of het misschien een beetje vals is.
Ik denk dat de klaagliederen ook niet altijd even zuiver klonken ivm de emoties enzo.
Maar ze waren zeker gemeend omdat het volk toen ook weggevoerd was naar Babylon, en in diepe ellende zat.

Dan waren er dus altijd nog de Levieten, van wie een clan verantwoordelijk was voor de zangdienst in de tempel. Geloof je nu werkelijk dat die vals gaan zingen?! Sjonge...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2005 23:12

Een vals gezongen lied is derhalve een doorn in Gods oor

Is dat zo? Bijbelse onderbouwing?

Zou jij degene willen zijn die Gods naam te schande maakt door imperfectie in de liederen?

Ik ben mens en dus per definitie imperfect. In alles wat ik doe. Dus ook in mijn zingen.

Vandaar dat Jezus' offer nodig was, om onze zonden te bedekken.
Zou datzelfde dan niet voor muziek gelden?

Jezus gestorven voor onze valse noten? Interessante, maar bijna blasfemische benadering lijkt me ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 jun 2005 09:44

Ok, als valse noten een doorn zijn in Gods ogen, moeten zeeeeer veel mensen (ik ook) maar hun mond houden en niet meer zingen.
Ik denk dat als we aan Gods kwaliteit willen voldoen (volmaakt) dat niemand meer muziek kan en mag maken voor God.

Ik geloof dat ik me meer in de tweede stelling kan vinden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2005 10:01

wie God aanbidden moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid! (duidelijk)

iedereen op zijn eigen manier, als het maar Gods Geest is die in jou zingt of aanbid.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 27 jun 2005 11:22

God hecht, zoals eerder gezegd, ook aan vorm. Een vals gezongen lied is derhalve een doorn in Gods oor. Zou jij degene willen zijn die Gods naam te schande maakt door imperfectie in de liederen? Ik niet. Hoe goed mijn hart ook moge zijn, Gods niveau haal je niet. Zelfs een acceptabel niveau van perfectie is onmogelijk voor een mens.

Moeten we in dat geval dan niet een soort examen in gaan instellen waarvoor je moet slagen voordat je aan de samenzang mag meedoen...?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 11:50

egbert schreef:

Moeten we in dat geval dan niet een soort examen in gaan instellen waarvoor je moet slagen voordat je aan de samenzang mag meedoen...?

Iig voor de zangleiding, jazeker. :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 11:53

Ik ga duidelijk voor twee. Wanneer in het nieuwe testament Paulus in de Fillipenzenbrief zegt dat hij alles vuilnis acht wat het nauwkeurig volgen van de wet betreft, kan ik niet anders concluderen dat het niet langer gaat om het voldoen aan precieze wetten en regels. Dit houdt niet in dat ieder op zijn of haar wijze God moet eren in het musiceren, maar het gaat om de inhoud en niet om de vorm. Wanneer wij ons verlagen tot het enkel naleven van vormen dan doen wij het werk van Christus teniet. Het is genade van God dat wij nog mogen leven en ter ere van Hem en het is genade van God dat ieder naar zijn of haar wijze God mag dienen en groot maken door middel van muziek.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2005 13:53

Het krampachtig vasthouden van vormen leidt tot bederf van de inhoud ervan. Dat zou jammer zijn.

Sabra heeft dus gelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 13:59

Het is arrogant om te denken dat een mens af kan doen aan Gods grootheid. Derhalve is je bewering onwaar.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 16:24

Een mens kan niets afdoen aan de grootsheid van God, maar een mens kan dit wel bevestigen door God te loven, prijzen en aanbidden.

miss t

Berichtdoor miss t » 27 jun 2005 19:17

Psalmen 69 [1 v.] Ik zal Gods Naam prijzen met gezang, en Hem met dankzegging grootmaken.

Psalmen 57 [1 v.] Mijn hart is bereid, o God! mijn hart is bereid; ik zal zingen, en psalmzingen.

1 Korinthiërs 14 [1 v.] Wat is het dan? Ik zal wel met den geest bidden, maar ik zal ook met het verstand bidden; ik zal wel met den geest zingen, maar ik zal ook met het verstand zingen.

Efeziërs 5 [1 v.] Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;

Kolossensen 3 [1 v.] Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Juist de psalmen en het leven van David kunnen ons leren hoe we God kunnen eren met ons lied. Nergens staat of hij mooi of goed kon zingen... Volgens mij is dat ook absoluut niet door mensen te bepalen, wat God mooi vindt. Dus valt 1 af in die zin.

Waar ik het daarin wel mee eens kan zijn, is dat we ten alle tijde streven naar het beste.

Ik kan enorm genieten wanneer ik samen met verstandelijk gehandicapten zing voor God! Dat klinkt werkelijk voor geen meter, mensenlijk beluisterd, maar ik kan me voorstellen dat God er ontzettend van geniet omdat die mensen vaak alles geven om hun lied zo mooi mogelijk voor God te zingen :D

Terug naar “Archief”