Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2005 15:01

Kan ook. Ik ben mijn eigen kerk wel meer gaan waarderen, juist door over kerkmuren heen te kijken.... hoewel ik sommige dingen die we zelf zo belangrijk vinden, wel wat ben gaan relativeren. Ik denk dat het inderdaad wel gezond is om verder te kijken.... juist om te voorkomen dat het allemaal zo gewoon wordt is het goed om te zien dat anderen die dingen helemaal niet hebben...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2005 18:39

Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 21:56

Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.

De kracht van het gebed zit niet in het liturgisch uiterlijk ervan, maar met welk hart het gedaan wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 jun 2005 23:41

Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.

Juist de kerk is geen gehoorzaal waar een stelletje mensen maar wat zit te luisteren en dan weer naar huis.

Maar in de KERK komt een vierende heilsgemeenschap bijeen ,en vieren de Heilgeheimen openen de Schriften en de Gemeenschap wordt de Heilige Sacramenten bediend.
Kortom men vierd de Heilige Liturgie met elke vezel van het lichaam met heel de geest en vooral met het hart.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2005 00:31

jas schreef:

De kracht van het gebed zit niet in het liturgisch uiterlijk ervan, maar met welk hart het gedaan wordt.

Maar gemeente zijn doe je niet alleen met een voorganger, maar met z'n allen. Anders kun je net zo goed thuislezer/kluizenaar worden.

@ Lichtzwaard: de RKK is ook een meester in het platslaan van elke vorm van expressie in de diensten. Het feit dat men daar 1000 jaar niet heeft mogen zingen (behalve het koor dan), heeft niet echt bijgedragen tot actieve volksparticipatie in de paapse mis.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 00:46

Ik denk dat iets mee interactie in de kerkdiensten inderdaad wel goed zou zijn. In Exodus, Deuteronomium en Numeri zie je dit bijvoorbeeld ook al wel terug...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 27 jun 2005 10:01

Optimatus schreef:
jas schreef:

Maar gemeente zijn doe je niet alleen met een voorganger, maar met z'n allen. Anders kun je net zo goed thuislezer/kluizenaar worden.

@ Lichtzwaard: de RKK is ook een meester in het platslaan van elke vorm van expressie in de diensten. Het feit dat men daar 1000 jaar niet heeft mogen zingen (behalve het koor dan), heeft niet echt bijgedragen tot actieve volksparticipatie in de paapse mis.

Optimatusje bent een zwalker maak is een keus Hevormd of Oud Katholiek,geloofwaardig ben je niet.En al is eerder gemeld wie zegt dat ik Rooms ben,dat weet je helemaal niet,en je hebt nog nooit het fatsoen gehad mij daar op een normale wijze te vragen.

Dus klagen bij het Episcopaat van de RK over de zogenaamde expressie,je hebt er nog heel weinig van begrepen,arme Oud Katholieke Parochie die jou zou moeten vormen,denk niet dat dat zal gebeuren .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 12:30

Wat zeur jij eigenlijk? Waarom zou hij een keuze moeten maken? Het gaat er om dat je voor God kiest en niet dat je voor een bepaald kerkgenootschap kiest. Het klinkt misschien als een cliche maar als beiden kerken sterke en minder sterke punten hebben, wat is er dan mis met naar beide kerken gaan?

Ik zie het nut van een keuze voor 1 van beiden maken niet zo in.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2005 13:51

Lichtzwaard zou zich niet zo sneu hebben uitgedrukt als hij de leer van OK en PKN zou hebben bestudeerd.

Het RK Episcopaat is mij tamelijk "wurscht", op Muskens na dan. Die man weet tenminste hoe je christelijke woorden in christelijk handelen kunt vertalen. De rest van die celibataire ouwemannenclub is daar niet toe in staat.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 23:46

Jewel schreef:tja of je gaat over naar n andere kerk :wink:

Doen er ook velen, van protestant naar Katholiek,hetzij Orthodox Katholiek,Oud Katholiek.of Orthodox.De Anglicaanse parochies in Nederland hebben ook nog wel wat toe loop, er zijn nu al Anglicaanse Parochies in Nederland waar het overgrote deel geen Engelsen zijn ,maar Nederlanders.
Ze g wel wat met name over de zogenaamde PKN(hoe kan je een kerkgemeenschap zo noemen ; en wat is de praktijk dat ieder die PkN is zich gewoon Hervormd noemd.wel zo logisch)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2005 00:57

En van protestant naar katholiek, van gereformeerd naar evangelisch en andersom.

Wat is je punt? Dat jij blijer bent met de mensen die katholiek worden dan de katholieken die naar een andere kerk overstappen blijkbaar?

Terug naar “Archief”