Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.
Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.
jas schreef:Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.
De kracht van het gebed zit niet in het liturgisch uiterlijk ervan, maar met welk hart het gedaan wordt.
Optimatus schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Het viel me vanmorgen weer op hoe passief onze protestantse diensten zijn. In katholieke kerken wordt elk gebed gezamenlijk beantwoord met amen (soms gezongen, soms gesproken). Dat geeft veel meer het gevoel dat de diensten door iedereen gedragen worden en niet alleen door een voorganger.
De kracht van het gebed zit niet in het liturgisch uiterlijk ervan, maar met welk hart het gedaan wordt.
Maar gemeente zijn doe je niet alleen met een voorganger, maar met z'n allen. Anders kun je net zo goed thuislezer/kluizenaar worden.
@ Lichtzwaard: de RKK is ook een meester in het platslaan van elke vorm van expressie in de diensten. Het feit dat men daar 1000 jaar niet heeft mogen zingen (behalve het koor dan), heeft niet echt bijgedragen tot actieve volksparticipatie in de paapse mis.
Jewel schreef:tja of je gaat over naar n andere kerk
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten