Traditie.....Geloof......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2003 15:22

Iemand (bijv. een nieuwsgierige buurtgenoot of een asielzoeker) die zonder hoed in de kerk komt wordt door honderd man aangestaart en kan absoluut nooit bekeert zijn.

En er word vriendelijk, doch dwingend, gevraagd of ze de volgende keer wel een hoed wil dragen. Gevolg: deze mevrouw zien we nooit meer terug.
Nog iets: avondmaal. Dominee zegt: iedereen die zich geroepen voelt, blablabla, mag komen. Er komt een man naar voren die niet van de kerk is, en er misschien voor de tweede keer is of zo. Hij voelt zich bekeerd. Maar wordt geweigerd. Man loopt weg: NIEMAND die achter hem aangaat om het uit te leggen, om met hem te praten. NIEMAND! Dat kan toch niet? Dat is toch erg? Hij loopt kerk uit en is nooit meer gezien. Nou Christenen: ga zo door de Naam van God te verkrachten...

Ik moet je helemaal gelijk geven. Ik wist niet dat dit voorkwam in de ger gem. Bij ons iig niet. Maar ik was 2 weken geleden in nunspeet in de kerk. Ik voelde me helemaal niet thuis terwijl ik toch elke zondag in de ger gem zit. Ik werd van alle kanten aan gekeken omdat ik een vale spijkerbroek aan had met een mooi bloesje. Ds Kleppe had een mooie preek, een preek die goed bij deze gemeente past. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen op haar!.
Maar waarempel een vriendin van mij had haar hoedje vergeten. En werdt naar de kerkdienst door een man aangesproken: "de volgende keer een hoed op in het huis des Heere." En liep verder zonder ook maar wat te zeggen. Het leek wel of deze man helemaal nx had geleerd van de preek!
Bah!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 15:27

kaw, ik had het niet alleen tegen jou. of misschiens zelfs helemaal niet tegen jou hoor.

Hijwel en anderen:
moeilijk zijn zulke dingen. In mijn gemeente is de lijfspreuk: verbeter de wereld, begin bij Jezus. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

En dat vind ik wel een hele goede moet ik zeggen. Probeer in liefde te kijken naar deze bittere mensen. Ga er vanuit dat ze Gods liefde niet kennen, anders hielden ze zich niet zo vast aan menselijke regels. dit lijkt veroordelend, maar in de bijbel lees ik alleen dat God liefde is en dat de vrucht van de Geest allemaal liefdevolle dingen zijn waaronder: verdraagzaamheid.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 mei 2003 15:37

joris schreef:kaw, ik had het niet alleen tegen jou. of misschiens zelfs helemaal niet tegen jou hoor.

Hijwel en anderen:
moeilijk zijn zulke dingen. In mijn gemeente is de lijfspreuk: verbeter de wereld, begin bij Jezus. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

En dat vind ik wel een hele goede moet ik zeggen. Probeer in liefde te kijken naar deze bittere mensen. Ga er vanuit dat ze Gods liefde niet kennen, anders hielden ze zich niet zo vast aan menselijke regels. dit lijkt veroordelend, maar in de bijbel lees ik alleen dat God liefde is en dat de vrucht van de Geest allemaal liefdevolle dingen zijn waaronder: verdraagzaamheid.

Ja, je hebt gelijk. Ik wist dat je mij niet (speciaal) bedoelde, maar toch wilde ik daarop reageren. Dom he? Maar goed... Je hebt gelijk.

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 15:47

"jij was een beetje dom" (citaat maxima)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2003 16:15

Kaw schreef:Dit was niet bedoelt om hardnekkige zondaren van het avondmaal weg te houden. Het avondmaal was immers voor deze mensen ingestelt? Je drinkt en eet tot je eigen oordeel als je het lichaam niet onderscheidt. Paulus bedoelde daar heel iets anders mee. In Corinthe was het een feestmaal. Iedereen ging er aan. Ook de kinderen en "randgelovigen". Nu waren er mensen die er een vreet en zuipfestijn van maakten en die veroordeelt Paulus. Hoe kun je nu het werk van Christus voor jou herdenken, als je zo dronken ben dat je het lichaam (zonder hoofdletter) niet eens meer kan onderscheiden omdat je te dronken bent? Als je dus op onwaardige wijze het brood eet en de wijn drinkt, eet en drink je jezelf een eigen oordeel. In de eerste gemeenten werd zelfs het brood thuis gebroken, dus zonder dominee en een avondmaalridder die alles in de gaten houden of er wel alleen mensen aangaan die het avondmaal hebben "verdient" om hun bekeerde leven.
Ik wil niet pleiten voor afschaffing van de zelfbeproeving, want het is zeer nuttig en verdiept zeer de betekenis van het avondmaal, maar om (gelovige) mensen bang te maken om het avondmaal tot een eigen oordeel te laten zijn als je niet enorm diep bedroeft ben over je zonden, is in mijn optiek een grote dwaling. Het avondmaal is juist voor die mensen, om te laten zien dat Gods liefde doorgaat, dat God er wel voor je is, ook als je het niet verdient. (Je verdient het immers nooit?) Het avondmaal is tot versterking van het (onvolledige) geloof, niet als oordeelsmiddel van je zonden.

Dan mag dus iedereen aan het avondmaal, zoals in de kerk van mijn ouders gebeurt :) Sjonge, ik voelde me toch zo lullig toen ik in de vrijgemaakte kerk niet aan het avondmaal mocht...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2003 16:51

joris schreef:kaw, ik had het niet alleen tegen jou. of misschiens zelfs helemaal niet tegen jou hoor.

Hijwel en anderen:

Ow joris, je bedoelde mij. Ik voelde me niet eens aangesproken :oops:

Ik kom er juist achter dat ik deze man veroordele die een vriendin van mij aansprak op het niet dragen van een hoedje.
Maar laat ik maar bij mijn eigen beginnen. Ik heb mezelf nog steeds niet bekeerd naar al die roepstemmen. Ik ben nog slechter dan die man in de kerk want ik veroordeel hem terwijl ik nog slechter ben.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mei 2003 17:29

Markus 7
5 toen vroegen de Farizeeen en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen uw discipelen niet naar de overlevering der ouden, maar eten zij met onreine handen hun brood?
6 Maar Hij zeide tot hen: Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars , geprofeteerd, zoals er geschreven staat : Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij.
7 Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.
8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen.
9 En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.

Het gevaar van traditie zit in het feit dat de traditie kan gaan overheersen.
Traditie gaat heel vaak over uiterlijke dingen zoals kledij, gewoontes, cultuur, etc, dingen die opzich niet verkeerd zijn, maar de status krijgen van goddelijk. Men beroept vaak op de bijbel, waar dergelijke dingen vaak niet eens zo beschreven staat.
God is niet ge-intereseerd in de buitenkant. Wat Hem aangaat is je hart. Is dat gericht op Hem of het doen van je eigen wil, want dat is werkelijke zonde alles zelf willen doen, je eigen behoudt bewerken door het naleven van tradities en leefregels, opgesteld door mensen en niet door God. In feiten verloochen je daardoor het werk van Yeshua op Golgotha, want daar heeft Yeshua al voor ons betaald. De heidenen zoeken wijsheid en de joden tekenen, maar wij verkondigen Yeshua, gekruisigd op Golgotha voor onze zonde.
2 korintiers 11
3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde , uw gedachten van de eenvoudige en loutere toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden.

Paulus geeft aan dat het evangelie eenvoudig is en makkelijk is te verstaan door doorsnee mensen, zonder dat je daarvoor geleerd behoeft te zijn. Wat hebben wij er met onze tradities toch een hoop rotzooi omheen verzonnen, die niet tot de onderwijzing van de bijbel behoort.

Het geloof is eenvoudig. Je hoeft niet op je kop te staan, je hoef niet gedoopt te zijn je hoeft niet 7x om de aarde te lopen als een bedevaart, nee. Want alzo lief heeft Adonai de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon in de wereld heeft gestuurd, opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft en niet verloren gaat.

Dat is alles. Al het andere dat mensen erbij verzinnen, geloof het niet, en verwerp het als dwaalleer.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 06 mei 2003 17:47

Want alzo lief heeft Adonai de wereld gehad

Misschien heel dom van me maar wat is Adonai?
God? is dat een andere benaming?
" You'll never be alone "

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 mei 2003 17:57

Ik heb mezelf nog steeds niet bekeerd naar al die roepstemmen. Ik ben nog slechter dan die man in de kerk want ik veroordeel hem terwijl ik nog slechter ben.
Bekering is in het algemeen een geleidelijk proces, hijwel, als jij je interesseert voor God, is dat een duidelijk teken dat Hij met je bezig is.....Of jij wel of niet slecht bent, doet veel minder terzake dan het feit dat God goed is....

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mei 2003 18:21

meid18 schreef:
Want alzo lief heeft Adonai de wereld gehad

Misschien heel dom van me maar wat is Adonai?
God? is dat een andere benaming?
Uit eerbiedt voor de heilige naam van God spreken de joden de naam van God niet uit. In plaats daarvan spreken zij de naam uit als Adonai. Adonai is een hebreeuws woord wat betekent Here. Maar op de plekke in de bijbel waar in onze vertaling staat Here staat in de grondtekst YHWH. Om deze naam niet te behoeven uittespreken vanwege de heiligheid hebben de joden Adonai genomen en spreken van adonai als ze het woord YHWH tegenkomen.
In onze samenleving hebben wij ook vaak een dergelijk systeem, van doopnaam en roepnaam. bv Er is iemand die heet Pieter cornelis en we noemen hem klaas.

Adonai is dus de roepnaam van God. Overal in de bijbel, als er staat en de Here zeide, dan staat er werkelijk en Adonai zeide. Dat wordt al een stuk persoonlijker en hebben we het niet meer over een vage verre God, maar een God die gekent wil worden door zijn Schepselen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2003 21:57

surfer schreef:
Ik heb mezelf nog steeds niet bekeerd naar al die roepstemmen. Ik ben nog slechter dan die man in de kerk want ik veroordeel hem terwijl ik nog slechter ben.
Bekering is in het algemeen een geleidelijk proces, hijwel, als jij je interesseert voor God, is dat een duidelijk teken dat Hij met je bezig is.....Of jij wel of niet slecht bent, doet veel minder terzake dan het feit dat God goed is....

Ik druf het eigenlijk niet te geloven dat hij in mij bezig is!

Ik hoop dat dit waar mag zijn: wat Hij begonnen is, zal Hij afmaken!

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 22:23

tuurlijk is dat waar

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mei 2003 22:25

surfer schreef:

Waar heb jij dat vandaan dat bekering een geleidelijk proces is. Staat er niet duidelijk in de bijbel dat het een oproep is: bekeert u, want het koninkrijk van God is nabij!!!!
Bekering is een momentopname, een keus, die je nu op dit moment neemt. Bekering is het begin van groei. Groeien met vallen en opstaan.
Bekering is een radicale keus nemen en erkennen dat de manier van leven zonder God heilloos is en beslissingen nemen zonder rekening met God te houden op den duur zinloos en onnut is.

Bekering begint met luisteren. Mijn onderschrift geeft dat aan. Hoor Israel. En dan volgt Adonai onze God, Adonai is een!! God maakt zich bekent aan wie luisteren. Schreeuwers kunnnen God nooit horen, want ze maken teveel lawaai.

Mijn advies aan 'Hijwel' en aan alle anderen. Stop met schreeuwen, spuit je oren uit zodat je kunt luisteren, naar wat God te zeggen heeft. Dat is bekering: luisteren en stoppeen met luisteren naar alle roepstemmen, want er is maar 1 ware stem en die is kalm stil nauwelijks hoorbaar voor wie doof is al zijn zijn oren goed.
1koningen 19
11 Daarop zeide Hij: Treed naar buiten en ga op de berg staan voor het aangezicht des HEREN. En zie, toen de HERE juist zou voorbijgaan , was er een geweldige en sterke wind, die bergen verscheurde en rotsen verbrijzelde, die voor de HERE uitging. In de wind was de HERE niet. En na de wind een aardbeving. In de aardbeving was de HERE niet .
12 En na de aardbeving een vuur. In het vuur was de HERE niet. En na het vuur het suizen van een zachte koelte.
13 Zodra Elia dit hoorde, omwond hij zijn gelaat met zijn mantel, ging naar buiten en bleef in de ingang van de spelonk staan. En zie, er kwam tot hem een stem, die sprak: Wat doet gij hier, Elia?
Grote en machtige tekenen verschenen aan Elia, maar God was daar niet. Uiteindelijk het suizen van een zachte koelte en daarin was God. Je hoeft niet zoveel bombarie te maken om God te ervaren. Hij is een zachte koelte. De liefdevolle God, die opzoek is naar jouw.

Durf jij het aan om in de toestand waarin je je bevindt aan Hem over te geven en stopt met weerstand te bieden?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2003 22:32

Durf jij het aan om in de toestand waarin je je bevindt aan Hem over te geven en stopt met weerstand te bieden?

Ik weet niet of ik dat durf of wil. 1 ding weet ik wel dat ik alleen gelukkig kan zijn als ik bij hem hoor.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mei 2003 22:41

hijwel schreef:

Ik weet niet of ik dat durf of wil. 1 ding weet ik wel dat ik alleen gelukkig kan zijn als ik bij hem hoor.
Dus ben je weldegelijk bekeert, omdat je de keus hebt gemaakt om bij Hem te zijn, want je hart heeft het goede ontdekt.
Dacht je dat ik nu ik bekeerd ben niet meer opstandig ben tegen God, laat me niet lachen en God weet dat. Dus laat je niet in de waan brengen dat je perfect moet zijn dat je eerst maar eens moet stoppen met roddelen nee, God wil maar al te graag dat je komt zoals je nu op dit moment bent met al je gebreken, want dan kan Hij pas beginnen met jouw en niet eerder. Het herstellen van je leven zonder God kan alleen beginnen na je bekering.

Terug naar “Archief”