Iemand (bijv. een nieuwsgierige buurtgenoot of een asielzoeker) die zonder hoed in de kerk komt wordt door honderd man aangestaart en kan absoluut nooit bekeert zijn.
En er word vriendelijk, doch dwingend, gevraagd of ze de volgende keer wel een hoed wil dragen. Gevolg: deze mevrouw zien we nooit meer terug.
Nog iets: avondmaal. Dominee zegt: iedereen die zich geroepen voelt, blablabla, mag komen. Er komt een man naar voren die niet van de kerk is, en er misschien voor de tweede keer is of zo. Hij voelt zich bekeerd. Maar wordt geweigerd. Man loopt weg: NIEMAND die achter hem aangaat om het uit te leggen, om met hem te praten. NIEMAND! Dat kan toch niet? Dat is toch erg? Hij loopt kerk uit en is nooit meer gezien. Nou Christenen: ga zo door de Naam van God te verkrachten...
Ik moet je helemaal gelijk geven. Ik wist niet dat dit voorkwam in de ger gem. Bij ons iig niet. Maar ik was 2 weken geleden in nunspeet in de kerk. Ik voelde me helemaal niet thuis terwijl ik toch elke zondag in de ger gem zit. Ik werd van alle kanten aan gekeken omdat ik een vale spijkerbroek aan had met een mooi bloesje. Ds Kleppe had een mooie preek, een preek die goed bij deze gemeente past. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen op haar!.
Maar waarempel een vriendin van mij had haar hoedje vergeten. En werdt naar de kerkdienst door een man aangesproken: "de volgende keer een hoed op in het huis des Heere." En liep verder zonder ook maar wat te zeggen. Het leek wel of deze man helemaal nx had geleerd van de preek!
Bah!