Bidden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Bidden

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 jun 2005 13:06

Hoevaak bidden jullie per dag?
En met welke intentie?
Bid je uit gewoonte, bv voor en na het eten omdat het "zo hoort" ?
Of bid je echt met volle overgave, dat je je echt goed concentreert?
En danken jullie ook?
Want vaak hoor je dat mensen wel ergens voor bidden, en als het dan verhoord is, dat ze dan vergeten te danken. Dat is denk ik jammer.

Ik zal over mijzelf vertellen;
Ik bid een aantal keren per dag en s avonds een heel lang gebed.
Meestal begin ik met danken, en dan met bidden.
Ook tijdens het koken bid ik, of buiten, dus gewoon tussendoor.

En jullie dan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 13:17

sochends begin ik meestal voordat ik andere mensen ontmoet met een gebed:

"Heere Jezus ik wil u vragen om in mijn hart te komen, ik wil U vragen om in mij te leven. Heer wilt u mij vandaag lijden op uw pad met mij. Laat mij vandaag meer van u leren, en vorm mij zoal u mij wilt hebben"

ik merk dat dit zo'n kracht in zich heeft.. Iets wat de toon zet van je dag zeg maar.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 13:28

Ik bid per situatie een ander gebed. Niks vasts ofzo, maar wel continu per dag ongeveer hetzelfde aantal, omdat mijn dagen altijd ongeveer hetzelfde aantal situaties kennen.

Ik bid om hulp bij moeilijkheden, dank bij gelukkige dingen, kracht bij verzoekingen... noem maar op...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 jun 2005 13:35

tjah, dat ligt eraan...

's morgens en 's avonds. Als ik wakker word en weer op bed ga. Meestal begin ik dan ook met danken. Hoe dat gebed eruit ziet ligt eraan hoe ik me voel. Als ik bijv. het vertrouwen mis vind ik het heel moeilijk om te bidden. Een andere keer kan ik juist weer heel fijn bidden, dan merk ik ook de interactie tussen God en mij. Meestal begin ik ook met danken.
Verder bid ik ook tussendoor... bij het eten, maar ook schietgebedjes tussendoor.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 23 jun 2005 13:57

veel verschillende gebeden en een aantal mantra's de hele dag door maar specifiek na het opstaan en voor het naar bed gaan.
Bij maaltijden heb 'ik' mijn eigen gebed gecreeert. Maar een hele mooie vind ik het volgende:

Heer U bent het voedsel,
de Gever van het voedsel
en de Genieter van het voedsel.
Wij dragen het aan U op
en danken U er voor.
Vrede, Vrede, Vrede.
(het is een gebed in lied vorm)

Ik dank om alles want alles is mij gegeven door God.

Leef in Liefde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jun 2005 15:49

Bidden doe ik eigenlijk op sommige dagen wel 20 keer. Als ik bijvoorbeeld met iemand in gesprek ben, een vriend(in) of iemand die ik amper ken, en diegene verteld mij een verhaal over iets heel moeilijks, of iemand probeert mij mijn geloof af te praten, dan gaan de 'schietgebedjes' steeds weer naar hemel.
Ik bid 's avonds altijd. Dan denk ik na wat ik ga bidden, voor wie, waarom, wat me deze dag tegenzat, mijn zonden, en dan ga ik bidden. En eerst danken voor de afgelopen dag.

Ik denk niet dat een gebed zoiets als een redevoering moet zijn. Een prachtig verhaal waarin je niemand overslaat, met gesloten ogen en gevouwen handen.
Dat vind ik ook zo'n vaag iets. Waarom perse met gevouwen handen? Op school leerden wij altijd: zo, nu je ogen dicht en je handen samen. Pietje, jij hebt je handen nog niet samen...''
Dat is denk ik niet het doel van het handen samen doen, omdat het moet. Het is dat je daardoor niet afgeleid wordt. Maar ik zit nooit met gevouwen handen, eerder met armen over elkaar, of handen gewoon op mn schoot. Zo bid ik dus ook. Het is een gesprek met mijn allerbeste Vriend...

Maargoed, soms vind ik het wel heel moeilijk die dialoog te ontdekken in een gebed. Ik WEET wel dat het er is, en dat Hij luistert, maar niet altijd is dat even makkelijk te ontdekken....iemand tips?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2005 16:40

Ja precies. Ik bid standaard 's ochtends (vaak als ik op de bus sta te wachten of in de bus of zo aangezien ik 's ochtends nooit zoveel tijd neem en bidden prima met bus / fietsen / lopen samengaat. Verder bid ik voor het avondeten vaak wel (of 1 van mijn ouders bidt) en 's avonds / 's nachts, voor het slapengaan bid ik in de tuin, op de bank of achter mijn bureau (bewust niet in bed of geknield voor mijn bed)

Verder heb ik geen vaste tijden maar bid ik als ik tijd heb, als het nodig is, als ik gewoon met God wil praten. Dat kan overal en altijd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 jun 2005 18:07

Marnix, mag ik vragen waarom je er bewust voor kiest niet in voor of in je bed te bidden? en wel achter ge bureau bijv.?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 24 jun 2005 20:46

mw schreef:Marnix, mag ik vragen waarom je er bewust voor kiest niet in voor of in je bed te bidden? en wel achter ge bureau bijv.?
Gokje, om het in slaap vallen te voorkomen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jun 2005 10:09

André schreef:
mw schreef:Marnix, mag ik vragen waarom je er bewust voor kiest niet in voor of in je bed te bidden? en wel achter ge bureau bijv.?
Gokje, om het in slaap vallen te voorkomen?

daar had ik ook al aangedacht, maar op je knieën voor je bed in slaap vallen lijkt me een beetje lastig. Ik ben zelf bewust op me knieën gaan bidden, om maar niet in slapp te vallen.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 11:29

Op je knieën val je net zo hard in slaap als liggend, staand of zittend... ik tenminste. Maar goed... dat ligt dan natuurlijk aan mij?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jun 2005 11:40

Elladan schreef:Op je knieën val je net zo hard in slaap als liggend, staand of zittend... ik tenminste. Maar goed... dat ligt dan natuurlijk aan mij?

dat lijkt mij juist weer niet. Liggend val ik zowiezo in slaap. Maar geknield lijkt me geen lekkere slaaphouding.

Maar tis niet mijn bedoeling om over je houding te discuseren.
Ik ben gewoon benieuwd naaar de gedachtengang van Marnix hierover. Gewoon omdat mijn eigen "bid-gedrag" om verbetering vraagt!

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 25 jun 2005 20:49

* Marcus 11:23: "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.

Dus alles wat je bid zal geschieden,tenzij je maar 100% gelooft? En natuurlijk niet kwalijk bid. Wat een troostrrijk woord,vinden jullie niet. Ik heb wel eens gebeden voor mensen die bijna-dood waren en de volgende morgen waren ze al weer bijna opgeknapt. Maar ik mag dus ook bv bidden,dat de norm van een examen iets hoger komt te liggen en dat ik dus slaag?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 23:54

Hendrik schreef:* Marcus 11:23: "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.

Dus alles wat je bid zal geschieden,tenzij je maar 100% gelooft? En natuurlijk niet kwalijk bid. Wat een troostrrijk woord,vinden jullie niet. Ik heb wel eens gebeden voor mensen die bijna-dood waren en de volgende morgen waren ze al weer bijna opgeknapt. Maar ik mag dus ook bv bidden,dat de norm van een examen iets hoger komt te liggen en dat ik dus slaag?

Natuurlijk. Maar houd in de gaten dat individuele gebeurtenissen hun weerslag hebben op ALLES. Er is NIETS dat niet beïnvloed wordt door één klein verhorinkje. Dus laat staan als jij iemand uit de dood terugbidt (bij wijze van spreken).

Houd er rekening mee dat God het geheel overziet, en jij enkel maar je tentamencijfer.

Overigens nog ff een tip, bid er beter voor dat de norm LAGER komt te liggen, want een hoge norm (in de zin van 'dat wat je goed moet hebben') betekent een lage score. Maar jij bedoelt wellicht je schoolexamens?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 11:15

Persoonlijk bid ik vaak zittend, of geknield en hard-op. Dat geeft mij de meeste concentratie zeg maar. Verder bid ik graag met vrienden. Ik bid wel op vaste tijden zeg maar, voor het eten enzo...maar m'n eigen stille tijd doe ik op andere tijden, verder bid ik tussendoor ook maar dat kan ook zonder dat ik in gebedshouding ben.
Ook bid ik door muziek!

Terug naar “Archief”