hijwel schreef:Dat klopt dat dat er niet staat. Maar een mens zal toch die onmacht en onwil moeten inleven en daarmee in de nood voor God komen. De eis tot geloof is een feit, de onmogelijkheid die eis op te volgen eveneens.
Is dit bijbels? Het is zeker mogelijk om deze eis te volgen!
Het geloof is een gave van God en dus is de mens van zichzelf totaal onbekwaam om te geloven, tenzij hij die gave krijgt. Dat ontslaat de mens niet van zijn verplichting. Het zou goed zijn als deze nood, deze onmacht de mens op het hart gebonden werd en hij daarmee tot God ging.
hijwel schreef:
Waar in de bijbel staat dat het een eis is? (wijs maar aan!)
Vriend, als het geen eis is, is het ook geen zonde om niet te geloven. Want iets wat niet moet, kan ook geen zonde zijn als je het nalaat.
Maar het staat er wel degelijk hoor.
Joh. 5:24;
"Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven."
Als je dus niet gelooft kom je in de verdoemenis.
Maar goed, je hebt wel gelijk. Het is niet verplicht om behouden te worden.
hijwel schreef:En waar in de bijbel staat dat wij deze opdracht niet uit moeten voeren?
God legt de complete verantwoordelijkheid bij ons neer. En Hij wil dat wij tot het moment van overgave komen.
Ik heb ook niet gezegd dat wij die opdracht niet moeten uitvoeren, maar dat we ze niet
kunnen uitvoeren. En dat niet kunnen is onze schuld en dat moet ook onze schuld voor God worden.
hijwel schreef:Niet dat wij uit onzelf (dat is onze oude natuur) kunnen kiezen voor Jezus, niet dat wij uit onzelf kunnen geloven. Dit is een bijbelse waarheid. Maar Gods geest in ons doet ons geloven. Maar dit is iets wat je achteraf ziet opdat niemand zal roeme.
Mooie praatjes. Jij naait een verrotte arminiaanse lap aan een reformatorisch kleedje. En dit soort uitdrukkingen misbruik je alleen maar om je remonstrantse geaardheid te verbloemen.
En nu stuur je die jongen op een doodlopende weg. Want dat kan ik je verzekeren, als de mens die eigengemaakte bekeringswegen zoals die jij voorstaat, gaat bewandelen, loopt dat zeker dood. Het ontbreekt totaal aan hartvernieuwende genade, en daardoor weet men ook niet wat dat is. Men heeft er wel over horen praten, maar het stemt niet overeen met wat men zelf wil. En daarom dit verderfelijk systeem van zelf de deur openzetten. Je bent een vijand van vrije genade en een vijand van een soevereine God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )