SDG schreef:jas schreef:Er bestaat wel degelijk een definitie voor harmonieus. Maar het gaat te ver om hier een ingewikkeld betoog te houden over kleine ,grote, reine, overmatige en verminderde intervallen.
Overigens is het niet zo dat harmonieuse muziek altijd goed is. Dissonanten hebben juist een zeer grote functie binnen de muziek. De aanwezigheid daarvan is dus in elk geval geen criterium voor of iets een goed of een slecht stuk muziek is.
Naar mijn bescheiden mening is de definiëring van het begrip harmonieus voor deze discussie niet echt relevant.
Als we het over kwaliteit hebben (en als gezegd wordt dat die zo moeilijk definieerbaar is) zouden we m.i. eerder moeten kijken naar zaken als harmonieleer en melodiebouw. Broddelwerk op het gebied van de harmonieleer is gewoon met een rood potlood aanwijsbaar. Over melodiebouw vallen ook best concrete dingen te zeggen. Dus, willen we van bepaalde liederen bekijken of ze (ambachtelijk gezien) goed of slecht zijn gemaakt, dan moeten we naar toetsbare zaken kijken en niet naar subjectieve parameters.
Lijkt mij...
Ja dat vind ik ook, elke toonsafstand is op zich goed en kan daarom nooit een criterium zijn voor goed of slecht. Ik zou me ook willen beperken tot melodievoering, tonaliteit, ritme, en verhouding tekst-muziek.