Roel schreef:Het is een lastige vraag wel of geen sex voor het huwelijk....
[...] Ik heb dan toch groot respect voor Jacob die 7 jaar werkt voor zijn vrouwtje bij zijn oom Laban. Dus 7 jaar 'wachten'.
Of was dat in die de tijd de gewoonte

[/list]
Deze geschiedenis vind ik interessant bij deze discussie, maar ik kan je respect voor Jakob niet delen (niet op basis van dit deel van zijn leven)
Jakob kende Rachel precies één maand toen hij op romantische wijze om haar hand vroeg: "Ik zal u zeven jaren dienen om Rachel, uw kleinste dochter" Het is onbekend wat Rachel hier van vond.
Hoe goed ken je iemand in één maand? Het is ook niet waarschijnlijk dat in die tijden Laban zijn dochter veel tijd alleen liet doorbrengen met een man. Wel wordt vermeld dat Rachel een hele mooie vrouw was. (!)
Dat Jakob tegen zijn wil gemeenschap had met Lea is aan Laban te wijten. (gemeenschap terwijl één van hen dat helemaal niet wil...!! ...maar netjes binnen het huwelijk)
Jakob heeft Rachel liever dan Lea. Lea is zelfs gehaat (SV) of in ieder geval 'niet bemind' (NBG51, Gen.29:31). Maar Jakob verwekt wel 6 zonen bij haar. En niet te vergeten 2 bij Bilha en 2 bij Zilpa.
Ik heb dan meer respect voor een man die met 4 vrouwen het bed deelde omdat er 4 maal sprake was van een langdurige relatie van oprechte, wederzijdse en exclusieve liefde voor elkaar en voor God.
Ook als dat buiten het huwelijk is. Maar ja, vrijzinnig als ik ben vind ik dat je eigenlijk al gehuwd bent als je elkaar de liefde verklaart en trouw belooft, want God is ook dan al je getuige (laat uw woord uw woord zijn).
Het is prachtig daarna nog je trouwdag te vieren, maar godsdienstig heeft het gemeentehuis geen betekenis voor mij. Dat is voor jezelf, familie en vrienden (en bureacratie en belastingvoordeel

)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1