religie inplaats van relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

religie inplaats van relatie

Berichtdoor savemysoul » 23 jun 2005 07:45

Veel reformatorische mensen zijn zo erg met de regeltjes en wetjes bezig, dat het meer een religie word.
Ze houden zich zoveel bezig met kijken hoe slecht andere kerken zijn, dat ze niet meer kijken naar zichzelf.
Ze denken dat God alleen maar kan werken volgens het ons wel bekende elende verlossing en dankbaarheid.
En buigen de wil van God net zolang, dat het hun goed uitkomt.
Ze lijken uit de bijbel te leven maar behalve op zondag doen ze vaak niks met het geloof.
Ze bidden voor het eten en het slapen gaan, en ze lezen alleen uit de staten vertaling.

Gaat het dan nog om een relatie?
Of is het dan een religie?
ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: religie inplaats van relatie

Berichtdoor Annemieke86 » 23 jun 2005 08:14

savemysoul schreef:Veel reformatorische mensen zijn zo erg met de regeltjes en wetjes bezig, dat het meer een religie word.
Ze houden zich zoveel bezig met kijken hoe slecht andere kerken zijn, dat ze niet meer kijken naar zichzelf.
Ze denken dat God alleen maar kan werken volgens het ons wel bekende elende verlossing en dankbaarheid.
Ze lijken uit de bijbel te leven maar behalve op zondag doen ze vaak niks met het geloof.
Ze bidden voor het eten en het slapen gaan, en ze lezen alleen uit de staten vertaling.

Ik ben het wel met je eens en herken het ook wel. Ja... wat kan je er aan doen? Die mensen leren het nog wel kennen. Om eerlijk te zijn deed ik sommige punten ook, totdat ik met een man dieper in gesprek kwam die er heel anders tegenaan keek en ik heb het eigenlijk van hem overgenomen!

Het gaat hier niet meer om een relatie maar ze zijn aan het veroordelen. Ze denken dat alleen 'perfecte' Christenen de Hemel in komen, maar perfecte Christenen zijn er niet. Iedereen is Christen op zijn/haar manier.
Afbeelding

Rene Z

Re: religie inplaats van relatie

Berichtdoor Rene Z » 23 jun 2005 08:28

savemysoul schreef:Veel reformatorische mensen zijn zo erg met de regeltjes en wetjes bezig, dat het meer een religie word.

Denk je niet dat dat ook voor andere "kerken" geldt? Ik denk dat in iedere gemeente dit soort mensen rondlopen en dat dat niet uniek is voor reformatorische gemeenten.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 23 jun 2005 08:43

'In het beginne was de relatie'

Roel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Roel » 23 jun 2005 08:52

Misschien moeten we gewoon kijken naar ons eigen leven. Hoe is onze relatie met God? Door je blind te staren op anderen is het gevaar groot dat je, je eigen leven vergeet.
Voor mij was dit een valkuil, want als ik dat deed dan voelde ik me toch best weer goed!

Aan de andere kant is het wel een rede om zorgen te maken. Maar nogmaal staar je er niet op blind, want het brengt je geestelijk leven (ernstige)schade toe.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 09:41

meestal voort de dode dogmatiek de boventoon i.p.v een levende relatie met God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jun 2005 09:50

Wel een beetje generaliserend die reakties hier. :?

Je kunt mijns inziens beter in dit topic geen verwijzingen maken naar een groep niet nader te identificeren personen (waarbij indirect een generalisatie wordt gemaakt van een bevolkingsgroep die in de volksmond refo's wordt genoemd), maar het lijkt me beter om aan te geven wat er volgens de Bijbel wel en niet de bedoeling is.
Ik zeg hiermee niet dat de genoemde punten in de reformatorische zuil niet voorkomen, maar je kunt beter de zaken bespreken dan onbepaalde personen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 10:04

Ik denk dat we idd beter naar het balkje in eigen oog kunnen kijken, ipv de splinter bij anderen.

Er wordt gezegd dat refo's alleen kijken naar wat anderen fout doen. Helaas laat de post zien dat dat andersom ook gebeurd. Want refo's doen het blijkbaar ook niet goed.

Stop judging, start loving.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 10:39

elbert schreef:Wel een beetje generaliserend die reakties hier. :?

Je kunt mijns inziens beter in dit topic geen verwijzingen maken naar een groep niet nader te identificeren personen (waarbij indirect een generalisatie wordt gemaakt van een bevolkingsgroep die in de volksmond refo's wordt genoemd), maar het lijkt me beter om aan te geven wat er volgens de Bijbel wel en niet de bedoeling is.
Ik zeg hiermee niet dat de genoemde punten in de reformatorische zuil niet voorkomen, maar je kunt beter de zaken bespreken dan onbepaalde personen.

Elbert, wat zeg je dat mooi. En weet je, ondanks onze diverse meningen en levenshoudingen: ik onderschrijf je volledig...

Naomi krijgt ook een punt... :wink:

Roel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Roel » 23 jun 2005 10:44

quote naomi"Ik denk dat we idd beter naar het balkje in eigen oog kunnen kijken, ipv de splinter bij anderen".

Inderdaad d:)b [/quote]

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2005 10:47

Het woord religie komt van het Latijnse woord religare. Ik citeer uit het Latijnse woordenboek van prof. dr Harm Pinkster (de voorbeeldjes laat ik weg):

re-ligo,ligare
1. naar achteren, omhoog bindenen, opbinden
2. vastbinden, vastmaken, bevestigen
3. (poet.) ombinden, omwinden
4. (Catull.) losmaken

Kortom: religie betekent zoiets als relatie.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 11:02

Lalage schreef:Het woord religie komt van het Latijnse woord religare. Ik citeer uit het Latijnse woordenboek van prof. dr Harm Pinkster (de voorbeeldjes laat ik weg):

re-ligo,ligare
4. (Catull.) losmaken

Eerder 'verbreken van relatie' dan 'relatie'. Catullus is de enige van de lijst die over relationele context praat, nl.
Overigens is 3 ook mooi. Je omwindt het geloof met allemaal randversiersels: 'religie'.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2005 11:29

Elladan schreef:
Lalage schreef:Het woord religie komt van het Latijnse woord religare. Ik citeer uit het Latijnse woordenboek van prof. dr Harm Pinkster (de voorbeeldjes laat ik weg):

re-ligo,ligare
4. (Catull.) losmaken

Eerder 'verbreken van relatie' dan 'relatie'. Catullus is de enige van de lijst die over relationele context praat, nl.
Overigens is 3 ook mooi. Je omwindt het geloof met allemaal randversiersels: 'religie'.

Catullus is juist de enige die praat over losmaken. De rest gaat over verbinden.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 11:35

Lalage schreef:
Elladan schreef:

re-ligo,ligare
4. (Catull.) losmaken

Catullus is juist de enige die praat over losmaken. De rest gaat over verbinden.

Klopt, maar ik zei ook niet dat Catullus de enige was die over verbinden praat.
Ik zei: "Catullus is de enige van de lijst die over relationele context praat"

1 gaat namelijk over 'slingers' bij een feest
2 is in de context van scheepsbouw
3 is in de poëtische context van het 'je woorden omhullen met franje"
4 is in relationele zin.

Dus... Catullus is de enige die over 'relatie' praat in dit geval en wel in verbrekende vorm.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Bharat

Berichtdoor Bharat » 23 jun 2005 11:53

Je zou religare kunnen omschrijven als verbinden. Er wordt gezegd dat de -re-; her betekent en -ligie- eenmaken. Religie zou dan betekenen; herenigen van wat geschieden was, het herstellen van de oorspronkelijke eenheid van de individuele ziel met het Absolute Goddelijke.

Leef in Liefde.

Terug naar “Archief”