elbert schreef:Hmm, kun je dat bewijzen of wil je dat graag zo zien? Van mij mag je hoor, maar ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken.
Hmm? Jij vraagt mij iets te bewijzen? Jouw eigen stelling is net zo min verdedigbaar in deze...

Wat wil je nu trouwens dat ik probeer te bewijzen? Dat een redenering waar gaten inzitten coulanter wordt bekeken, of dat die vrouwen niet weggelaten zijn om geen wantrouwen te wekken?
Die eerste hoef ik niet te bewijzen... de waarheid is niet altijd logisch. Als jij een perfecte redenering geeft zal iedereen erover vallen en hem tot op de komma gaan naspeuren. Als je obvious gaatjes laat in die redenering gaat men ook wel kijken, maar minder fel en diepgaand. Daarom duurt het 1700 jaar voordat we 't ontdekken.

Lees deze twee boeken eens:
Tikva Frymer-Kensy, Reading the Women of the Bible: A New Interpretation of their Stories (Schocken Books, 2002).
Ross Kraemer and Mary Rose D’Angelo, eds., Women and Christian Origins (Oxford University Press, 1999).
Die zijn erg leerzaam op dit gebied.

Elbert schreef:Dat is zeker twijfelachtig. Als er mensen (in dit geval een aantal vrouwen die helemaal van hun stuk zijn) je komen vertellen dat een dode is opgestaan uit het graf, is je eerste reaktie dan: dat zullen we nog wel eens zien, of geloof je het meteen? Die reaktie van de discipelen (niet alleen Petrus) lijkt me eerder een verklaarbare uiting van ongeloof en verwarring, dan dat het een uiting van jaloezie zou zijn.
Inderdaad... mits je niet op de hoogte bent van Petrus' bevoordeling qua informatie. Jezus vertelde hem méér dan de andere discipelen. Vandaar ook dat hij 'plaatsvervanger' werd. MM wist echter nóg meer, omdat ze close met Jezus omging. Zodoende wisten ze allebei dat het waar was, maar MOEST Petrus het wel ontkennen, en kon hij ook niet hebben dat MM allang wist hoe alles zou gaan lopen.

Elbert schreef:Dat zou in theorie kunnen natuurlijk, maar op een gegeven moment moet je wel aannemelijk kunnen maken dát het een geniale vorm van manipulatie is. Hoe toon je zoiets aan? Of is de bewering op zich al voldoende?
Daar ben ik nou net iets te sceptisch voor.
Groot gelijk...

Je bent iig niet naief.
Probleem met een geniale vorm van manipulatie is dat ie - als ie zo geniaal is - niet te bewijzen IS.

Dus... cirkeltje is rond.
Elbert schreef:Als er zaken zijn die niet eenduidig hard te maken zijn, dan kun je ze volgens mij het beste laten voor wat ze zijn, omdat ze dan blijkbaar niet belangrijk genoeg zijn om er verder aandacht aan te besteden.
Daarnaast hebben de meeste complottheorieen een verborgen agenda (dat is wel hard te maken), bijvoorbeeld dat de vrouwen een belangrijkere plaats in het evangelie zouden willen hebben, dan er eenvoudigweg staat. Naijver, die overigens nog eens misplaatst is ook als je het mij vraagt.
Onbevooroordeeld zijn ze dus meestal niet en daarom tamelijk verdacht.
Zit wat in... maar zijn niet alle christenen ook bevooroordeeld?
Ach... het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. Het enige waaraan geschud wordt is de dogmatiek/kerkleer, en niet aan het geloof zelf, volgens mij.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."