Uitspraak Kesteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 17 mei 2005 20:32

stef schreef:volgens mij is de hhk het eerst begonnen met een rechtzaak, zei waren daar volgens mij als ik het me goed herinner al voor 1 mei 2004 mee bezig. pkn heeft rechtsgang tot laatste mogelijkheid gehouden en heeft eerst geprobeerd het met praten op te lossen

volgens mij zijn ze van het 'kerk en staat gescheiden' principe als jaren afgestapt

het gaat er nu even niet om wie er begonnen is, is zo gedram he. maar uit pkn hoek hoor je altijd juridisch zijn wij de voortzetting. dus waarom de staat eerst zo veel buiten je kerk houden en dan opeens met de staat gaan instemmen, terwijl je er eerst niks van moest hebben.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2005 20:39

jan1981 schreef:
stef schreef:volgens mij is de hhk het eerst begonnen met een rechtzaak, zei waren daar volgens mij als ik het me goed herinner al voor 1 mei 2004 mee bezig. pkn heeft rechtsgang tot laatste mogelijkheid gehouden en heeft eerst geprobeerd het met praten op te lossen

volgens mij zijn ze van het 'kerk en staat gescheiden' principe als jaren afgestapt

het gaat er nu even niet om wie er begonnen is, is zo gedram he. maar uit pkn hoek hoor je altijd juridisch zijn wij de voortzetting. dus waarom de staat eerst zo veel buiten je kerk houden en dan opeens met de staat gaan instemmen, terwijl je er eerst niks van moest hebben.

De PKN hield de staat buiten de kerk, en moest niks van de staat hebben?
En de PKN gaat nu met de staat instemmen?
Ik begrijp er helemaal niks van............verklaar je eens nader? :wink:

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 17 mei 2005 21:16

niet zozeer de pkn, maar ik lees al wat langer mee op dit forum en ik kwam vaak die opmerking tegen dat kerk en staat gescheiden moet zijn, en als ik het goed heb is optimatus die gedachte ook aangedaan. dus nu opeens de staat er wel in betrekken is beetje raar lijkt me.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2005 21:50

Wat nou staat? Het enige wat er nu gedaan wordt, is het aan een neutrale rechtbank vragen wie er in haar gelijk staat: de PKN als opvolger van de vroegere NHK of de afgescheiden HHK. Als men er zelf niet uitkomt, stapt men naar een rechter. Het gaat nu niet om geestelijke zaken maar om aardse zaken. En daar is dan ook een aardse rechter voor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Re: Uitspraak Kesteren

Berichtdoor henkie » 17 mei 2005 22:42

Fernando schreef:http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AT5271&u_ljn=AT5271
Zouden we als Hersteld Hervormde Kerk geen vurige kolen op hun hoofd moeten hopen? Ik bedoel: Laten we stoppen met al die rechtzaken en de goederen e.d. aan de PKN laten. We gaan verder met lege maar biddende handen. De tijd zal leren of het van de Heere is.

Met alle respect maar is dat niet iets wat je vóór die rechtzaken zou moeten zeggen? Nu lijkt de juridische weg dood te lopen en is dit wel makkelijker praten. Zonder overigens aan je integriteit te twijfelen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mei 2005 09:05

jan1981 schreef:niet zozeer de pkn, maar ik lees al wat langer mee op dit forum en ik kwam vaak die opmerking tegen dat kerk en staat gescheiden moet zijn, en als ik het goed heb is optimatus die gedachte ook aangedaan. dus nu opeens de staat er wel in betrekken is beetje raar lijkt me.

De staat wordt helemaal niet betrokken in dit geheel. De rechterlijke macht valt in Nederland niet onder de 'staat', maar is een derde onafhankelijke macht.

topkok

Berichtdoor topkok » 18 mei 2005 22:57

k ben zelf binnenkort Hervormd PKN binnen de gemeente in kesteren, en ik ben er aan de ene kant blij mee maar vind het ook jammr dat ik uit de Herv PKN in rhenen weg moet omdat ik daar al mijn vriende moet misse met wie ik anders altijd!! een gezellig praatje had. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer fijn dat ik in mijn eigen dorp(gemeente) kan kerken.!

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 19 mei 2005 17:41

Fernando schreef:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AT5271
Zouden we als Hersteld Hervormde Kerk geen vurige kolen op hun hoofd moeten hopen? Ik bedoel: Laten we stoppen met al die rechtzaken en de goederen e.d. aan de PKN laten. We gaan verder met lege maar biddende handen. De tijd zal leren of het van de Heere is.

Met alle respect maar is dat niet iets wat je vóór die rechtzaken zou moeten zeggen? Nu lijkt de juridische weg dood te lopen en is dit wel makkelijker praten. Zonder overigens aan je integriteit te twijfelen.

Met alle respect Henkie, maar Fernando is niet van mening veranderd. Hij riep dit ook al voor de rechtzaken en heeft deze lijn sinds 1 mei vorig jaar volgehouden. Het is alleen zo lastig anderen er van te overtuigen dat dit de beste weg is.
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 mei 2005 21:11

Dat is zeker consequent.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2005 09:42

Binnen de Hersteld Hervormde kerkleiding is men nu langzamerhand ook overtuigd van het feit dat men juridisch gezien geen schijn van kans heeft:

Synodevoorzitter pessimistisch over rechtszaak

door onze redacteur Daniël Gillissen
OPHEUSDEN - De rechtszaak die de Hersteld Hervormde Kerk voert tegen de Protestantse Kerk ,,lijkt geen enkele kans van slagen'' te hebben, zegt de hersteld-hervormde synodevoorzitter ds. D. Heemskerk.

Om toch nog iets van de kerkelijke goederen te krijgen, probeert de Hersteld Hervormde Kerk er nu voor te zorgen dat de Protestantse Kerk door de rechter wordt gewezen op zijn ,,zorgplicht'' voor hersteld-hervormde gemeenten.

Sinds anderhalf jaar voeren hersteld-hervormden een rechtszaak tegen de Protestantse Kerk. Zij willen dat het besluit tot fusie van hervormden, gereformeerden en lutheranen ongeldig wordt verklaard. Zo hopen ze kerkelijke goederen in eigen bezit te houden. De hersteld-hervormden zijn namelijk 1 mei vorig jaar niet meegegaan in de Protestantse Kerk, maar zijn samen opgegaan in de Hersteld Hervormde Kerk.

De laatste maanden hameren hersteld-hervormden steeds op de zorgplicht die de commissie van bijzondere zorg voor hen heeft. Deze commissie is ingesteld om namens de protestantse synode gescheurde gemeenten bij te staan. De laatste opdracht van de commissie van bijzondere zorg is om ,,een handreiking te doen aan hen die buiten de Protestantse Kerk verder gaan om te komen tot een nieuw kerkelijk leven''. Volgens de commissie gaat het niet om een ,,langdurige zorgplicht'' en gaat het ook niet per se over verdeling van goederen.

De poging van hersteld-hervormden om de rechter in de zogenaamde verklaring-voor-rechtprocedure de Protestantse Kerk te dwingen deze zorgplicht op te pakken, is door de rechtbank in Utrecht echter afgewezen. Daartegen is nu hoger beroep aangetekend.

,,Een noodzakelijke stap'', vindt synodevoorzitter Heemskerk. ,,Als de rechter oordeelt dat wij geen recht hebben op de goederen, kan hij de PKN wel wijzen op de zorgplicht voor ons.'' Heemskerk heeft er concreet nog niets van gezien dat de commissie van bijzondere zorg bereid is goederen over te dragen, zoals commissievoorzitter ds. G.J. Wisgerhof vorige week op de synode vertelde. ,,Dan denk ik: wees concreet. In nog geen enkele gemeente is het tot werkelijke overdracht van goederen gekomen. En dan kunnen zij wel zeggen dat wij tegenwerken, maar zij verlangen van ons dat wij eerst ondertekenen dat wij afstand doen van alle goederen. Daarna kan er vijf jaar lang onderzoek worden gedaan of er een levensvatbare PKN-gemeente kan worden gevormd. Als dat niet zo is, kunnen eventueel goederen worden overgedragen. Daar kunnen wij niet aan meewerken. Als dat geen tegenwerken is...''

Dit hoger beroep wordt dus alleen aangespannen omdat jullie bang zijn de uiteindelijke procedure te verliezen?

,,De verklaring-voor-recht is opgebouwd uit een aantal principiële argumenten. Nu wordt steeds duidelijker dat de rechter alleen naar de procedurele zaak kijkt: is het zo gegaan als het hoort te gaan? Op basis van de principiële argumenten lijkt de rechtszaak dus geen enkele kans van slagen te hebben. De rechtszaken in kort geding zijn in dat opzicht weinig moedgevend. Daarom vragen wij om een zorgplicht. Soms staan er kerkgebouwen leeg. Alstublieft, geef die ons dan toch.''

Twee jaar geleden waren de bezwaarde hervormden - nu hersteld-hervormden - nog zo zeker van een goede afloop van de rechtszaak.

,,Door bepaalde adviezen van advocaten zijn wij op het verkeerde been gezet. Zij vertelden ons dat de verklaring-voor-recht een opschortende werking zou hebben. Wij zouden dus in onze gebouwen kunnen blijven en voorlopig het gewone gemeenteleven kunnen voortzetten. Dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Tegelijk was er ook geen andere mogelijkheid dan een rechtszaak omdat de PKN alles juridisch had dichtgetimmerd.''

Voelt u - of het hersteld-hervormde moderamen - zich verantwoordelijk dat het grondvlak destijds verkeerd is ingelicht?

,,Wij zijn afgegaan op adviezen die niet juist zijn geweest. Je moet nu zeggen dat wij inschattingsfouten hebben gemaakt. Ik heb echter niet de indruk dat onze achterban ons dat nu kwalijk neemt. Wij zijn ook maar gewone dorpsdominees. Als gemeenteleden hun kerkgebouw moeten verlaten, dan blijken ze toch te blijven staan voor het wezenlijke.''

U ziet inmiddels wel iets in een arbitragecommissie die tussen de twee kerken bemiddelt. Tot voor kort peinsden hersteld-hervormden daar nog niet over.

,,Een jaar geleden had ik gezegd dat zoiets niet hoefde. Nu sta ik daar positiever tegenover omdat het niet anders kan. Het blijkt dat wij te hooggespannen verwachtingen van de rechtszaak hadden. Het begint nu ook tot het grondvlak door te dringen dat als het zo doorgaat wij het niet redden. Dat was een jaar geleden nog heel anders. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat wij nog steeds voor een rechtvaardige zaak strijden.''

Bron: Nederlands Dagblad
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 jun 2005 11:09

Hmm...en toch blijf ik Kesteren een 'eng' dorp vinden...
Mijn ouders (en ik dus waarschijnlijk ook tot ik een kamer heb) gaan er waarschijnlijk heen verhuizen, maar ik ben dolblij dat ik daar niet naar de kerk ga. Dat we gelukkig gewoon in Rhenen blijven. Want als je soms hoort hoe er daar tegen elkaar aangekeken wordt, van HHk'ers tegen PKN'ers en andersom...pff, dat wil niemand!

Al is bij ons in Rhenen ook een groot vetschil tussen PKN en bijv de Gergem of de Gergem in Ned hier, zo kijkt niemand elkaar aan voor zover ik weet...

Maargoed, die discussie over HHK en PKN blijft bestaan denk ik...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 00:06

johannes1 schreef:het is niet een eigen besluit en is een ons opgelegde besluit. wij hebben de hervormde kerk nooit willen verlaten, maar we konden niet anders. dat is een heel verschil

Waarover ik me steeds verbaas is, dat men nu zegt dat men niet anders kon. Al jaren maakt men deel uit van een kerkverband wat inhoudelijk niets verschilt van de huidige pkn en nu kan men er ineens niet inblijven. Dat is idd op zijn minst raar. Wat ik in deze hele kwestie erg dom vind is, dat kerken op lokaal niveau, gelet op het voortschrijdend samen-op-weg-proces, niet eerder besloten hebben met hun gemeente de hervormde kerk te verlaten. In dat geval had men nl. alle roerende en onroerende goederen kunnen behouden.
Er is dus gewoon sprake geweest van slecht management. Geen enkel bedrijf zou zich zo gratis en voor niets hebben weggegeven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 00:41

Of om het met een bijbelse term en gelijkenis te vergelijken:

Slecht rentmeesterschap.
Talenten begraven... etcetera

"Zij die weinig hebben, hen zal worden afgenomen. En zij die veel zullen nog méér ontvangen."
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 07:50

Elladan schreef:Of om het met een bijbelse term en gelijkenis te vergelijken:

Slecht rentmeesterschap.
Talenten begraven... etcetera

"Zij die weinig hebben, hen zal worden afgenomen. En zij die veel zullen nog méér ontvangen."

Zoiets ja.
Verder vind ik ook de naam HHK nogal hoogdravend. Want wat is er dan hersteld? De Hervormde Kerk is al bijna vanaf haar ontstaan een vergaderbak van rechtzinnigheid en dwaling geweest. Kijk maar naar hoe in begin 17e eeuw het remonstrantisme al opkwam. Weliswaar is dat synodaal veroordeeld, maar het kwaad was toen al geschied. Door de eeuwen heen zijn vervolgens binnen de Herv. Kerk predikanten van allerlei allooi werkzaam geweest, eigenlijk vergelijkbaar met tot voor kort, het hele spectrum van links tot rechts werd bestreken.
Vandaar mijn vraag, wat is er hersteld? Overigens is de leer van degenen die zich nu hersteld noemen, niet de leer van de herv. kerk uit haar beginjaren. Het is dus terecht dat de rechter dat naamstrucje niet gehonoreerd heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jun 2005 07:55

jas schreef:Want wat is er dan hersteld?

Volgens de hersteld hervormden is de exclusief gereformeerde grondslag van de kerk hersteld. (ik antwoord nu maar even voor hen).

Wat er kerkordelijk aan belijdenis(geschriften) is opgenomen, is in die visie doorslaggevend voor hoe je de kerk dient te zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”