Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2005 23:03

Eva43 schreef:Ik zag laatst een documentaire op televisie over sex voor het huwelijk.
Een domine daar gaf als voorbeeld dat iedereen liever een tandeborstel in een verpakking wil dan een gebruikte tandenborste.

Ik vind dat altijd van die debiele vergelijkingen. Net als 'afgelikte boterham', ook zo'n walgelijke term. Alsof een mens een gebruiksvoorwerp is dat 'op' kan raken en verslijten (nuja, dat kan ook wel, maar niet op deze manier op dit gebied).

Ik ben ook nog niemand tegengekomen die me uit heeft kunnen leggen wat nu precies het geweldige is aan seks met iemand die nog maagd is.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 19 jun 2005 23:30

Theo Maassen had hier zo'n stukje over.

Iets in de geest van:
"Ja dan kom je als zelfmoordenaar in die moslimhemel en dan zitten daar 50 maagden. Kun je de rest van de tijd met maagden n**ken. 'Au, oeh, voorzichtig' Nou aan mij is het niet besteed"

Een andere opmerking die je vaak hoort is: Waarom houden mannen van seks met maagden? Ze kunnen niet goed tegen kritiek...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jun 2005 11:11

Afbeelding

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 11:36

Mister_L schreef:Een heel mooi liedje van de nieuwste opwekking cd zegt:

Pas als er vergeving is, kan er genezing zijn

weetniet waarom ik dit typ, maar t kwam ineens in me op :) hopelijk hebben sommigen er wat aan
YES!

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 11:40

Aragorn schreef:
Eva43 schreef:Ik zag laatst een documentaire op televisie over sex voor het huwelijk.
Een domine daar gaf als voorbeeld dat iedereen liever een tandeborstel in een verpakking wil dan een gebruikte tandenborste.
Ik vind dat altijd van die debiele vergelijkingen. Net als 'afgelikte boterham', ook zo'n walgelijke term. Alsof een mens een gebruiksvoorwerp is dat 'op' kan raken en verslijten (nuja, dat kan ook wel, maar niet op deze manier op dit gebied).

Ik ben ook nog niemand tegengekomen die me uit heeft kunnen leggen wat nu precies het geweldige is aan seks met iemand die nog maagd is.
Vind ik maar een beperkt argument; het echte argument is (en dat bedoeld zo'n spreker misschien ook wel) dat iemand 100% voor jouw is; exclusiviteit. Heeft een relatie met Heiligheid en Reinheid. Heilig betekend tenslotte onder meer apart-gezet. Kijk, ik zou het belangrijk vinden dat een vrouw 100% voor mij is (als echtgenote dan) en dat ik 100% voor haar ben. En als ik de bijbel goed heb begrepen, heeft God dat zou geschapen (zonder dat ik zeg dat mijn gevoel/ervaring/wil/mening 100% in lijn is daarme)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jun 2005 13:17

Ja, exclusiviteit is wel leuk, maar als iemand ooit iemand anders gehad heeft wil dat toch nog niet zeggen dat diegene op dat moment niet exclusief is voor jou?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 15:26

Aragorn schreef:Ja, exclusiviteit is wel leuk, maar als iemand ooit iemand anders gehad heeft wil dat toch nog niet zeggen dat diegene op dat moment niet exclusief is voor jou?
Beetje wel, beetje niet. Hoe moet ik dat uitleggen?
Als ik de bijbel goed heb begrepen wil God dat één man en één vrouw elkaar trouw blijven. De andere argumenten zijn afgeleide argumenten. Zo van: je kunt het zelf ook wel begrijpen, want..... en dan komt er een (bijna per definitie) subjectief antwoord.

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 20 jun 2005 16:10

Nathanael schreef:
Aragorn schreef:Ja, exclusiviteit is wel leuk, maar als iemand ooit iemand anders gehad heeft wil dat toch nog niet zeggen dat diegene op dat moment niet exclusief is voor jou?
Als ik de bijbel goed heb begrepen wil God dat één man en één vrouw elkaar trouw blijven. De andere argumenten zijn afgeleide argumenten. Zo van: je kunt het zelf ook wel begrijpen, want..... en dan komt er een (bijna per definitie) subjectief antwoord.

maar moet je hierbij dan perze naar de bijbel kijken.
Ik bedoel die is zo lang geleden geschreven toen was het ook voor iemand die niet gelovig was niet normaal om sex te hebben zonder huwelijk.
ik denk zeker wel dat je exclusief voor je partner kan zijn zolang je gedurende je huwelijk geen sex hebt met iemand anders.
Je houd toch van je man wat heeft die maagdelijkheid daar dan voor meerwaarde in?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 21 jun 2005 00:13

Eva43 schreef:
Nathanael schreef:
maar moet je hierbij dan perze naar de bijbel kijken.
Ik bedoel die is zo lang geleden geschreven toen was het ook voor iemand die niet gelovig was niet normaal om sex te hebben zonder huwelijk.
ik denk zeker wel dat je exclusief voor je partner kan zijn zolang je gedurende je huwelijk geen sex hebt met iemand anders.
Je houd toch van je man wat heeft die maagdelijkheid daar dan voor meerwaarde in?
Ook al is de bijbel oud, deze zegt nog steeds dingen die vandaag actueel zijn. Wat voor actualiteit hebben de "Gallisch Oorlogen" van Ceaser voor vandaag de dag, bijv? Zegt leeftijd wel wat over geldigheid?

De handleiding van een apparaat heeft geldigheid en relevantie zolang het apparaat bestaat en in gebruik is.

De handleiding van het leven is de bijbel. De mens is toch niet wezenlijk veranderd? Sorry, off-topic.

En zoals ik al zei, andere argumenten zijn subjectief.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 21 jun 2005 00:28

Nathanael schreef:En zoals ik al zei, andere argumenten zijn subjectief.

Hahaha. Da's jammer... dan kan je dus niet discussiëren?
Pfff...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2005 00:46

Nathanael schreef:

Ja, dat wil de bijbel niet alleen, dat wil ik ook wel. En ook dat iedereen elkaar nu eens niet van dichtbij met een shotgun beschiet enzo.

Maar de praktijk is weerbarstiger en waren zijn niet eeuwig, noch direct als dusdanig te herkennen.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 23 jun 2005 00:04

Misschien leuk om een poll aan dit topic toe te voegen:

Seks voor het huwelijk?
    -Voor.
    -Tegen.
    -Weet het niet.
    -Iedereen moet dit voor zichzelf bepalen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 11:26

essieee schreef:Wat ik me dan afvraag, in principe zoen je alleen als je 'verkering' hebt, maar ik heb eerlijk gezegd ook gezoend (tongzoenen) terwijl ik geen verkering met die perso(o)n(en) heb...
Toch voelt dat niet als sex...

Er zijn vast ook mensen die geslachtsgemeenschap hebben gehad terwijl dit niet aanvoelde als seks. Je gevoel is niet de seksuele meetlat (van geen seks tot wel seks)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 11:31

En m.i. heeft maagdelijkheid niet perce een meerwaarde... Al vind ik de door Javaca aangehaalde dingen erg leuk, vooral het niet tegen kritiek kunnen (daar heb ik overigens nooit mee te maken gehad: maar je verwacht ook niets anders bij mij, toch? :))

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2005 11:44

kurtyo schreef:En m.i. heeft maagdelijkheid niet perce een meerwaarde... Al vind ik de door Javaca aangehaalde dingen erg leuk, vooral het niet tegen kritiek kunnen (daar heb ik overigens nooit mee te maken gehad: maar je verwacht ook niets anders bij mij, toch? :))

Idd, vaak geven ze alleen maar kritiek in de hoop dat dat opbouwend werkt. Die hoop hebben ze bij jou blijkbaar niet echt.. 8)

Terug naar “Archief”