Avondmaal in de gereformeerd vrijgemaakte kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Avondmaal in de gereformeerd vrijgemaakte kerk

Berichtdoor groenrondballetje » 02 mei 2003 12:30

Borkdude schreef:Komende zondag vier ik weer het Heilig Avondmaal in mijn kerk.
Mijn vriendin kan niet mee doen, omdat ze geen lid is van een gereformeerd vrijgemaakte kerk, terwijl ik het avondmaal in haar kerk (een SoW kerk) wel mee kan vieren.
Ik ben op zoek naar een bijbelgedeelte wat gaat over het avondmaal en waar mijn kerk het toezicht op het avondmaal op baseert. Volgens mij wordt er namelijk ergens genoemt dat het niet alleen de verantwoordelijkheid is van degene die deelneemt, maar dat je ook verantwoordelijkheid voor elkaar draagt (oid).
Weet iemand waar ik dit kan vinden?
Wat zijn jullie meningen over deelname aan het Heilig Avondmaal?

joepie schreef:Volgens mij heeft het alleen maar te maken met een praktisch bezwaar. Om het avondmaal heilig te houden is er opzicht en tucht in de kerk.
Iemand die geen lid is van de kerk staat ook niet onder opzicht en tucht van de desbetreffende kerkenraad. Dus kunnen zij daarover ook niet de tucht uitvoeren.
Er is ook een afspraak over gemaakt die in de kerkorde voorkomt. Artikel 60.

Wat is artikel 60, en vooral op welke Bijbelteksten is die gebaseerd ...
Night schreef:Ik denk dat Joepie gelijk heeft, al kan ik niet spreken over de ger. vrijgemaakte kerk.
In veal (andere) reformatorische kerken werkt het op dezelfde wijze.
Men verstaat het uitdrukkelijk geschrevene dat een ieder die onwaardig het avondmaal gebruikt zichzelf een oordeel aandoet, met andere woorden, dat het heilig is en niet zomaar voor iedereen.

Bij mij in de kerk heet dat persoonlijke verantwoordelijkheid ...
Night schreef:Daarnaast ligt dan de tucht zoals Joepie zegt, die de kerk moet handhaven. Daarin ligt begrepen het heilig houden van het Avondmaal. Vandaar ook dat in de reformatorische gemeenten alleen leden van die gemeente aan kunnen gaan.

Night schreef:Wanneer er bijzondere omstandigheden zijn kan het wel gebeuren dat er van de "normale" gemeente van die persoon een "getuigschrift" wordt afgegeven, wat dan vooraf bij die gemeente waar dan het avondmaal wordt bediend kan worden ingeleverd. Ik praat dan wel over twee gemeenten van dezelfde kerk.

En wat is de bedoeling van het heilighouden van het avondmaal.
1 - dat het avondmaal voldoende respect verdient?
2 - dat het avondmaal is voor de leden van de eigen club?
Wat zegt de Bijbel hierover? Is het Christendom een verzameling van kerkjes met ieder hun eigen dominee, of is het in wezen 1 Kerk met Christus aan het hoofd ...

Night schreef:Een ieder kan zo in zijn eigen gemeente het Avondmaal vieren op de normale tijden. Dit ook om te voorkomen dat een ieder her en der gaat shoppen en het avondmaal gaat gebruiken op momenten dathij het wil en behoefte aan heeft. De vraag is of dat wel juist is tov de normale gang van zaken, en aantal malen per kerkelijk jaar.

Stel je voor dat iemand vaker of op andere tijden de behoefte heeft om het sterven van Christus te herdenken ... :shock:

RieBo schreef:Censura Morum wordt alleen als kerkenraad onder elkaar gehouden, zij vragen dan aan elkaar of er iemand is die met een ander kerkenraadslid of gemeente(doop)lid in onvrede (ruzie o.i.d.) leeft. censura morum is dus voornamelijk voor de kerkenraad bedoeld. Verder kunnen personen die niet tot de kerkelijke gemeente behoren zich dan aanmelden om deel te nemen aan het HA.

Dus de kerkenraad beslist of iemand voldoende Christen is om te mogen herdenken dat Jezus voor zijn zonde gestorven is ... :shock:

Kan iemand een of meer van deze vragen beantwoorden?

Gelukkig waren er ook andere bijdragen:
Inspector Morse schreef:In mijn kerk is er een "open" avondmaal, ik vind dat een heel goede zaak. Wie zich geroepen voelt moet de gelegenheid krijgen vind ik. Mijn moeder die RK is neemt ook soms deel aan de avondmaalsviering in mijn (protestantse) kerk. Dit vind ik een verrijking voor het Christendom. Sektarisme is nooit goed te keuren.

Mee eens.
Marnix schreef:ik vind dat we niet moeten kijken naar het feit of iemand lid is van een bepaalde kerk maar of hij/zij lid is van de Ware Kerk. Dat is niet met een pasje te controleren, dat weet ik, maar je moet ze daarom niet weigeren.

Mee eens
Renee schreef:een onderwerp in beweging......zij het langzaam! Helaas........
Mijn mening hierover (als rechtgeaard vrijgemaakte) is dat iedereen die kan instemmen met wat er staat in het avondmaalsformulier, dus dat van harte gelooft en dat belijdt, gewoon aan zou mogen gaan.
Controleren is bijv. in een grote kerk niet meer te doen, maar t is toch ook ieders eigen verantwoordelijkheid? Ik denk dat er ook mensen zijn die wel trouw aangaan, maar die t eigenlijk niks meer zegt, het hoort er bij........en dat vind ik persoonlijk veel erger. Maar wie kan een ander in zn hart kijken? Gelukkig is er Eén die dat kan.
Ik vind t in ieder geval heel jammer dat t allemaal zo volgens regeltjes moet gaan en dat daardoor soms ook te veel de nadruk komt te liggen op het uiterlijke van het avondmaal vieren, terwijl het een zaak van je HART is. Ik hoop voor Michiel en Lalage dat t zo in beweging is dat zij t nog mogen meemaken om samen in de vrijgemaakte kerk avondmaal te kunnen en mogen vieren. Tot gedachtenis aan Jezus' dood voor ons en tot versterking van ons geloof!

mee eens

Ik wil in het avondmaal gaan in de Kerk van Christus. In mijn gemeente, PGM/EGM (Pinkstergemeente / evangeliegemeente), mag iedereen aan het avondmaal die gelooft in Jezus Christus en dus de Bijbelteksten met betrekking tot het avondmaal als herdenking van Zijn Offer voor onze zonden onderschrijft.

John

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 13:46

Als ik al die dingen lees over het avondmaal, over dat je tafelwachten hebt en mensen die niet aan het avondmaal gaan krijg ik wat vragen:

* Hoe durf je in een kerk te zitten zonder aan het avondmaal deel te nemen. Voel je je dan niet verschrikkelijk? Jezus vraagt je om elke keer als er brood wordt gegeten en wijn gedronken dat samen te vieren en je doet dat dus doelbewust niet. Daar kan ik maar twee redenen voor bedenken: Of je geloofd God niet, of je wil God niet. Jammer...

* Maken we er niet een te groot drama van? Waarom wilde Jezus dat we dat avondmaal vieren? Volgens mij zodat we niet vergeten wat Hij heeft gedaan. En dat is bedoeld voor iedereen die Hem wil volgen. En niet alleen maar alleen die zondag in de kerk, maar zo vaak als je brood eet en de beker drinkt wil Hij graag dat je gedenkt en gelooft dat Hij aan het kruis stierf voor jouw zonden. Hij wil dat graag. Maar misschien doet Jezus'wil er niet toe?

groetjes van Chaja

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mei 2003 16:46

Hoe durf je in een kerk te zitten zonder aan het avondmaal deel te nemen

misschien het feit dat je je eigen oordeel eet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 16:56

Je eigen oordeel eten? Heeft Jezus daar dan wat over gezegd bij het avondmaal? Als dat zo is kan dat een reden zijn, maar ik heb het er nog niet gelezen. Zal het zo even opzoeken.
En zelfs als dat er staat bedoelt Jezus vast niet dat we het niet moeten vieren uit angst een oordeel te eten. Want als je Jezus wil volgen ben je oprecht naar Hem en kan je jezelf onmogelijk een oordeel eten.
Met een oordeel eten bedoelde Hij dan vast (of bedoelden de kerkleiders) dat je niet in zonde moet leven en je daar niks van aantrekken en schijnheilig aan het avondmaal gaan.
maar daar hoef ik niet bang voor te zijn. Jezus vergeeft mijn zonden. Er is geen oordeel meer voor mij. Dus ook niet in het avondmaal.

Chaja

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 07:38

chaja schreef:Je eigen oordeel eten? Heeft Jezus daar dan wat over gezegd bij het avondmaal? Als dat zo is kan dat een reden zijn, maar ik heb het er nog niet gelezen. Zal het zo even opzoeken.
En zelfs als dat er staat bedoelt Jezus vast niet dat we het niet moeten vieren uit angst een oordeel te eten. Want als je Jezus wil volgen ben je oprecht naar Hem en kan je jezelf onmogelijk een oordeel eten.
Met een oordeel eten bedoelde Hij dan vast (of bedoelden de kerkleiders) dat je niet in zonde moet leven en je daar niks van aantrekken en schijnheilig aan het avondmaal gaan.
maar daar hoef ik niet bang voor te zijn. Jezus vergeeft mijn zonden. Er is geen oordeel meer voor mij. Dus ook niet in het avondmaal.

Chaja

De kerkleiders??? De bijbel heeft God ons gegeven en niet de kerkleiders en er staat wel degelijk in de bijbel; eet en drink jezelf geen oordeel en daar wordt volgens mij bedoeld als je onbekeerd aan het avondmaal gaat, dan eet en drink je jezelf een oordeel, het avondmaal is tenslotte alleen voor de uitverkorenen!!!

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 09:04

Paulus zegt dat je je niet een oordeel meot drinken> maar dat zegt hij in verband met de wijze waarop men avondmaal vierder: bunkerfeest: ieder vrat zijn eigen spul op en de armen werden vergeten.
Avondmaal was bedoeld als liefdemaal en omdat liefde hoog in het vaandel staat bij God, zegt Paulus: drink je zelf geen oordeel!!!
heeft niets met bekeerden te maken. UIteraard is het avondmaal voor bekeerden, een ander gelooft er immers niets van.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 09:12

Hoi Ikke,

Inderdaad heeft God ons de Bijbel gegeven.
Maar jouw avondmaalformulier komt niet van God, maar van jouw kerklEIders. Zij dienen God en hebben de bijbel gebruikt, maar het is feilbaar in tegenstelling tot de Bijbel.
En Jezus zegt helemaal niet dat je jezelf een oordeel kunt eten en drinken. Ik heb het inmiddels gevonden en het is Paulus die het zegt.
Hij zegt: Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.
Weet je waarom hij dat zegt? (ze aten daar het avondmaal niet in de kerk, maar als een gewone avondmaaltijd thuis bij elkaar). Dat zegt hij omdat er mensen zijn die daar komen om flink te schranzen zodat er niet overblijft voor anderen die ook honger hebben. Kijk, en dan zegt Paulus dat. Paulus zegt niks over 'onbekeerde' mensen die aan het avondmaal gaan. Ik denk dat Paulus die term niet zo kende zoals jij en ik die hebben geleerd. Want toen hoefde je alleen nog maar in Jezus te geloven. En als je dat niet deed lijkt het me dat je ook niet bij die bijeenkomsten was.

Chaja

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 09:16

haha, is het getuigenis van twee genoeg?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 09:18

nee daar ben ik het niet mee eens....we kunnen allemaal de bijbel op onze eigen manier uitleggen, maar ik ben er van overtuigd dat ermee bedoeld wordt, als je onbekeerd aan het avondmaal gaat dan eet en drink je jezelf een oordeel!!!

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 09:20

wie of wat heeft je overtuigd?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 09:22

Sorry Joris,

Ik had de joue niet zien staan, ik dacht dat ik helemaal naar beneden gescrolld was.
Sorry... :-)

Chaja

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 09:28

joris schreef:wie of wat heeft je overtuigd?

De bijbel heeft mij daar van overtuigd....

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 09:30

Oke. Anders krijgen we weer dezelfde discussie als eerder. dus ik stop hier maar.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 09:33

Hoi Ikke,

Ik geloof dat dat de bijbel je daarvan overtuigt en luister vooral naar de bijbel! Verlies dat nooit!
maar nog een vraagje: wie overtuigt jou van de waarheid van de bijbel? Wie overtuigt jou van hoe je een tekst moet lezen en hoe niet?
En: ben je bekeerd? want daar heb je het vaak over, over bekeerd zijn.

groetjes Chaja

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 09:37

chaja schreef: wie overtuigt jou van de waarheid van de bijbel? Wie overtuigt jou van hoe je een tekst moet lezen en hoe niet?

Alleen God kan mij daar van overtuigen!!
Maar daarbij worden er natuurlijk ook dingen in de kerk geleerd dat is bij iedere kerk zo.....je gaat niet voor niks naar cath e.d.!!

Terug naar “Archief”