Wat is de Heilige Katholieke Kerk of wat is de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Wat is de Heilige Katholieke Kerk of wat is de kerk?

Berichtdoor Nathanael » 16 jun 2005 22:32

Lichtzwaard schreef:
naomi schreef:
jas schreef:Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?
Ja, natuurlijk, zijn we allemaal.. Alleen kijk uit met zuivere reformatorische schriftuurlijke leer. Ik zeg niet dat je die helemaal aan de kant moet doen, maar pak de bijbel als je bron en niet een leer. Een leer kan nooit de hele bijbel bevatten en is in die zin dus altijd een stukje eenzijdig. Wanneer alle mensen zich op de bijbel zouden beroepen en niet op hun leer, dan zou er misschien al een stuk openheid zijn. Dan begin je namelijk vanuit eenheid (je hebt dezelfde bron) in plaats van verdeeldheid (je hebt een andere leer).
Pak de bijbel erbij en wees ook open voor andere meningen, dan kun je namelijk veel van elkaar leren.
De Bijbel bevat geen enkele leer dan alleen het Heilig Woord Gods ;en het het Woords Gods die de Apostelen ons doorgaven is de Leer van de Apostelen ,dus de leer van de Heilige Katholieke Kerk zonder enig voorvoegsel.Een reformatorische leer bestaat dan als zodadig niet,in die zin heb je allerlei reformatorische leer die ook weer haaks tegen elkaar staan zoniet tegen elkaar ingaan en daardoor maar weer scheuren en maar weer een kerkje er bij stichten.

De Ware Christen zal zijn mede broeder en zuster in Christus nooit bestrijden, en ziet niet naar voorvoegsels maar zijn waar Katholiek en willen dan zonder enig voor voegsels(voorvoegsels door mensen zelf verzonnen) Unisverseel Katholiek zijn met de Kerk van alle tijden en plaatsen . Maar deze draad ging toch over De zeven Heilige Sacramenten .

Je geeft een goede reactie, maar ik heb wel een opmerking.

Het genootschap dat zich meestal 'de katolieke kerk' noemt heeft als officiele naam (in Nederland): "De Heilige Roomse Kerk". Als je deze kerk aanduidt met Ik begrijp je standpunt, maar ik ben het er dus niet mee eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Benedictus_XVI
Tijdens de vierde stemronde in de Sixtijnse kapel op 19 april 2005 werd kardinaal Joseph Ratzinger tot paus verkozen. Dit werd om 18.45 uur bekendgemaakt door Mgr. Jorge Arturo Kardinaal Medina Estevez, kardinaal-protodiaken van het College van Kardinalen, die op het balkon van de Sint-Pieterskerk de woorden sprak:

Annuntio vobis gaudium magnum; habemus Papam: Eminentissimum ac Reverendissimum Dominum, Dominum Josephum, Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinalem, Ratzinger, qui sibi nomen imposuit Benedictum XVI (= decimum sextum).

(Vertaling: "Ik verkondig u een grote vreugde; we hebben een paus: de meest eminente en Eerwaarde Heer, de Heer Joseph, kardinaal van de Heilige Roomse Kerk, Ratzinger, die de naam Benedictus XVI heeft aangenomen.")
Aldus Estevez.

Bedoel je deze kerk met de Heilige Katholieke Kerk? Wat bedoel je met kerk?

Groetjes,
Nathanael

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2005 00:35

Ik ben katholiek, maar de paus is niet mijn geestelijk leider.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mara
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mara » 17 jun 2005 08:07

Lees altijd met plezier en grote aandacht de bijdragen van Lichtzwaard,ook in deze staat het gelijk aan zijn kant,we kunnen daar veel van leren .

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2005 09:20

De Heilige Katholieke Kerk is niet gelijk aan de Rooms-Katholieke Kerk, hoewel de officiële doctrine der RKK is dat de RKK de enig ware kerk is.

De Heilige Katholieke Kerk is de Wereldkerk, het Lichaam van onze Heer Jezus Christus. Alle kerkgenootschappen die Hem als enige weg ten leven beschouwen, maken deel uit van deze Heilige Katholieke Kerk.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 17 jun 2005 18:44

Mara schreef:Lees altijd met plezier en grote aandacht de bijdragen van Lichtzwaard,ook in deze staat het gelijk aan zijn kant,we kunnen daar veel van leren .
Dat mag ik graag horen! Vaker wordt men om de oren geslagen.

Wat zijn jouw redenen om het met Lichtzwaard eens te zijn?
Optimatus schreef:De Heilige Katholieke Kerk is niet gelijk aan de Rooms-Katholieke Kerk, hoewel de officiële doctrine der RKK is dat de RKK de enig ware kerk is.

De Heilige Katholieke Kerk is de Wereldkerk, het Lichaam van onze Heer Jezus Christus. Alle kerkgenootschappen die Hem als enige weg ten leven beschouwen, maken deel uit van deze Heilige Katholieke Kerk.
Hoe weten we wat de Heilige Katholieke Kerk is? Ja, ik geloof dat alle gelovigen tot het lichaam van Christus behoren (dat is het punt dus niet), maar waar komt die term vandaan? M.a.w. is dit een algemeen aanvaarde definitie, een naam die mensen er voor het gemak aan hebben gegeven of iets anders?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 jun 2005 23:34

Mara schreef:Lees altijd met plezier en grote aandacht de bijdragen van Lichtzwaard,ook in deze staat het gelijk aan zijn kant,we kunnen daar veel van leren .

Is Lichtzwaard misschien je vriendje?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 jun 2005 23:41

( :P :P )

Typisch jas :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jun 2005 01:28

Katholiek = algemeen. Christus heeft echt niet een bepaald kerkgenootschap gesticht, Christus is de Kerk die in de wereld is. Zonder Hem is elk kerkgenootschap een op hol geslagen poppenkast.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2005 07:54

In de Apostolische geloofsbelijdenis staat: "Ik geloof in één, heilige, algemene (=katholieke) kerk.

Daarmee wordt precies bedoeld wat Optimatus al aangaf: allen die tot de gemeente van Christus behoren - daar gaat het dus beslist niet om het instituut kerk.

Het "Rooms" is er door de RKK voorgezet, maar als zodanig is deze geloofsbelijdenis niet bedoeld.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 18 jun 2005 10:03

Hahaha he woordje katholieke is er echt niet voorgezet door de rooms katholieke kerk hoor.

In de tijd dat de geloofsbelijdenis werd gemaakt was er maar 1 kerk en dat was de rooms katholieke kerk.
Toen later de protestanten een eigen kerk begonnen hebben ze de geloofsbelijdenis hetzelfde gelaten.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2005 12:28

savemysoul schreef:Hahaha he woordje katholieke is er echt niet voorgezet door de rooms katholieke kerk hoor.

In de tijd dat de geloofsbelijdenis werd gemaakt was er maar 1 kerk en dat was de rooms katholieke kerk.
Toen later de protestanten een eigen kerk begonnen hebben ze de geloofsbelijdenis hetzelfde gelaten.

Je hebt gelijk natuurlijk. Maar de protestanten zien dat katholiek nu als 'algemeen'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jun 2005 16:02

De Ware Christen zal zijn mede broeder en zuster in Christus nooit bestrijden, en ziet niet naar voorvoegsels maar zijn waar Katholiek en willen dan zonder enig voor voegsels(voorvoegsels door mensen zelf verzonnen) Unisverseel Katholiek zijn met de Kerk van alle tijden en plaatsen .
Ahaaa vandaar de inquisitie, dat was zeker een blijk van liefde jegens al die dwalenden zieltjes, die gered moesten worden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2005 00:18

Raido schreef:
De Ware Christen zal zijn mede broeder en zuster in Christus nooit bestrijden, en ziet niet naar voorvoegsels maar zijn waar Katholiek en willen dan zonder enig voor voegsels(voorvoegsels door mensen zelf verzonnen) Unisverseel Katholiek zijn met de Kerk van alle tijden en plaatsen .
Ahaaa vandaar de inquisitie, dat was zeker een blijk van liefde jegens al die dwalenden zieltjes, die gered moesten worden..

Je hebt de quote dus niet begrepen.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 19 jun 2005 08:19

De Heilige Katholieke Kerk is de wereldkerk die zich verenigd in -één mens; de Paus- elke geloofsgemeenschap die de zondag onderhoudt of een andere dag van aanbidding dan (o.a.) de Sabbat van het 4e gebod, in het voorbeeld van Jezus en het Hemels Koninkrijk, stelt zich -als kerk of gemeente- onder het Gezag en diens geest; van die Apostolische geestelijkede Heilige Kerk van Rome. Alle mensen: uit alle taal, stam, natie en volk hebben de vrijheid zich onder het gezag van de Koning der wereld te voegen.

Openbaring 17

15 En hij zeide tot mij: De wateren, welke gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken en scharen en natiën en talen.

Zij regeert en beinvloed de mensen (wateren staan voor landen-volkerenmassa's (1e Beest uit de zee Openbaring 13)

Jezus waarschuwt er voor om zich onder een werelds mens te scharen menende gered te zijn (Johanes 8 m.b.t. Abraham bijvoorbeeld en Openbaring 17 m.b.t. het Pausdom

4 En de vrouw was bekleed met scharlaken en purper, en versierd met goud en edelgesteente en paarlen, en had in hare hand een gouden beker, vol van gruwelen en onreinheid harer hoererij;5 en op haar voorhoofd was geschreven een naam, ene verborgenheid: het grote Babel, de moeder van de hoererij en van de gruwelen der aarde.

Hoererij staat voor haar samenhang met alle onreine en occulte kerken die de wet en geboden van God hebben vertrapt en vooral verandert naar menselijke maatstaven, om de wereld te dienen!

Dit is de omschrijving van de Heilige Katholieke Kerk, als politiek-religieuze Staatskerk

Echter de Plaatsvervanger van Christus is niet een mens, maar de Heilige Geest. De mens is vrij zich onder de Leiding van die Heilige Geest te voegen. Deze Geest, die gaat waar Hij wil, is een Hemelse Geest en niet van deze wereld. Het ligt er dus maar aan, onder welke wet de mens zich wil stellen. Ee wereldse of ene hemelse.

Zij die zich onder de -hemelse én geestelijke wet voegen- vogen worden hier genoemd, na de strijd én verlossing en keuze:

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en geslachten en volken en talen, staande Vóór de troon en Vóór het Lam, gekleed met witte klederen, en palmtakken in hun handen:10 en zij riepen met een grote stem, en zeiden: Het heil is bij onze God, die op de troon zit, en het Lam.. Ook de Heilige Geest verzameld uit alle volkeren.

Twee waarheden: Rome en het Hemels Jeruzalem; Het Grote Babylon en het Hemels Israël( waarvan het land nog gevormd moet worden= vernieuwde aarde met als hoofdstad het Hemelse Jeruzalem)

De Katholieke (algemene- oecumenische) kerek meent dat zij een Heilige kerk is en stelt dat op grond van Apostolische overwegingen, niet op het Gezag of de Leiding van de Heilige Geest, de Trooster, Leraar en Vermaner. Dat kan ook niet want God de Vader (de waarlijke Heilige Vader dus) stuurt niet een menselijke Plaatsvervanger én ee Heilige Geest, als Hij heeft toegestaan dat de Mens Jezus juist zijn aardse Dienstwerk heeft efgesloten e ten hemel gevaren is. Wie een betje nadenkt, kan weten dat de Paus dus een lariekoeki verhaal is, maar helaas het is een waarheide. Er zijn dus twee waarheden in de wereld. Maar de Paus kan dan ook niet anders, dan onser een andere geest staanb, dan Jezus! Logisch en uiteraard ook waar. Ik zie de Paus nog geen spijswetten en het 4e Sabbatsgebod onderhouden, noch mensen Dopen door onderdompeling. de liturgie van Rome is Chaldeeuwse aanbidding en direct terug te voeren op de zonneaanbidding.

Het is zoals Rome ons zelf voorhoudt. Zij die de Rooms Katholieke Kerk navolgen, vallen onder het gezag van de Paus en zijn regering, want dat bewijzen zij dan zelf door het onderhouden van de wetten die geboden van mensen zijn..

Of zij volgen Christus na onder Zijn Hemelse Gezag en bewijzen dat zelf, door het onderhouden van Gods geboden. De mens is vrij om te zondigen en te kiezen voor het gezag wat haar en hem het beste uitkomt. Gelukkig maar!

Mara
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mara » 19 jun 2005 09:01

Bovenstaande van Baltimore,theologie van de koude grond en invulkunde die nergens op slaat,Kan me zo goed voorstellen dat men de refo s als sektarisch worden beschouwd .

En die Paus spreekt toch wel aan anders zou men er zich niet zo druk over maken.

Maar ook gaat het bij de Paus niet over hem zelf maar gaat het over Christus, en hen die maar een beetje ook theologisch weten dat de RK Christocentrisch is voluit.

Terug naar “Archief”