Andries Knevel neemt afstand van creationisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2005 19:52

Hendrik schreef:Parsifal zegt:Ik ben Christen, maar ik ben ervan overtuigd dat God de wereld geschapen heeft middels evolutie

Sorry Parsifal,maar God is een Almachtig God. Die heeft geen evolutie nodid. Hij spreekt en het is er. En God onderhoud die schepping nog steeds hoor,dus die bewijzen van evolutie kunnen ook bewijzen zijn van God die voor de schepping zorgt
[/quote]

Dat is wel een heel vrije en onjuiste weergave van mijn woorden. Ik dacht dat ik mijn eigen mening hier niet gaf. Ik ben er zeker niet van overtuigd dat God de wereld geschapen heeft middels evolutie, al laat ik die mogelijkheid wel open ja. En ja ik geloof volledig dat God nog steeds voor Zijn schepping zorgt, dat als er evolutie is, die evolutie nooit alleen aan blind toeval kan worden toegeschreven.

Als ik bioloog zou zijn (en dat ben ik niet) of natuurkundige (dat ben ik ook al niet) zou ik de waarnemingen die ik doe niet bijvoorbaat buiten evolutie plaatsen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 16 jun 2005 19:55

ok Parsifal. Maar ik vind het jammer dat ik uit je woorden kan proeven dat je niet een Almachtig God gelooft. Of heb i kdat mis?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 19:58

Hendrik schreef:ok Parsifal. Maar ik vind het jammer dat ik uit je woorden kan proeven dat je niet een Almachtig God gelooft. Of heb i kdat mis?

Volgens mij zegtie dat niet, maar wel dat hij aan de 6 scheppingsdagen twijfelt
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 16 jun 2005 20:01

Droomster zelf weet ik ook niet hoe ik die 6 dagen moet interpetreren,want de tijdrekening die wij kennen is pas iets van 1500 jaar geleden uitgedokterd. Ik twijfel aan parsifal omdat hij mischien denkt dat God evolutie nodig heeft om te scheppen,maar dat hoeft niet want hij is Almachtig.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 16 jun 2005 20:04

ik heb dit in de arena ook geantwoord:

er staat in genesis 1:5 en God noemde het licht dag, en de duisternis noemde hij nacht. toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

en zo gaat het verder na elke dag weer dat: het was avond geweest en het was morgen geweest. lijkt mij vrij duidelijk dat dat dan 1 dag is zoals wij dat kennen.. zou God niet machtig genoeg zijn om de aarde in 6 dagen te kunnen scheppen??

lijkt mij veelzeggend, of je moet de Bijbel anders interpreteren dan dat er letterlijk staat

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 16 jun 2005 20:06

God is zelfs machtig genoeg het in een tel te doen!

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 20:08

Hendrik schreef:Droomster zelf weet ik ook niet hoe ik die 6 dagen moet interpetreren,want de tijdrekening die wij kennen is pas iets van 1500 jaar geleden uitgedokterd. Ik twijfel aan parsifal omdat hij mischien denkt dat God evolutie nodig heeft om te scheppen,maar dat hoeft niet want hij is Almachtig.

Dreamster he :x
Maar hoe komen we dan aan een dag en een nacht, verklaar dat eens

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 16 jun 2005 20:09

Hendrik schreef:God is zelfs machtig genoeg het in een tel te doen!

ben ik met je eens.. ik denk dat deze verdeling van 6 dagen en 7e dag rust gelijk voor ons als weekindeling telt, van 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag is rustdag.. God zelf geeft het voorbeeld vanaf het begin

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 16 jun 2005 20:11

jep,want God zelf heeft geen rust nodig. Dat is dus gewoon een mooi voorbeeld van hoe we onze week in moeten delen

Maaike

Berichtdoor Maaike » 16 jun 2005 20:26

tinos schreef:ik heb dit in de arena ook geantwoord:

er staat in genesis 1:5 en God noemde het licht dag, en de duisternis noemde hij nacht. toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

en zo gaat het verder na elke dag weer dat: het was avond geweest en het was morgen geweest. lijkt mij vrij duidelijk dat dat dan 1 dag is zoals wij dat kennen.. zou God niet machtig genoeg zijn om de aarde in 6 dagen te kunnen scheppen??

lijkt mij veelzeggend, of je moet de Bijbel anders interpreteren dan dat er letterlijk staat

Zoiets heb ik ook al gezegd

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 20:51

Ik snap alleen nog steeds niet waarom mensen die tekst altijd aanhalen van: voor U zijn duizend jaren als een dag...
HEt mag toch duidelijk zijn als je dat in tekstverband leest, het een hele andere betekenis heeft?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 jun 2005 07:00

Hendrik schreef:Droomster zelf weet ik ook niet hoe ik die 6 dagen moet interpetreren,want de tijdrekening die wij kennen is pas iets van 1500 jaar geleden uitgedokterd. Ik twijfel aan parsifal omdat hij mischien denkt dat God evolutie nodig heeft om te scheppen,maar dat hoeft niet want hij is Almachtig.

Ik geloof in Gods almacht ja. En ik twijfel niet omdat ik niet geloof dat God de aarde in zes dagen kan scheppen (dat kan Hij wel), ik twijfel omdat de natuur zo in elkaar lijkt te zitten, alsof de aarde behoorlijk oud is, en zeker in de kosmologie, waar Knevel zich ook op baseert is er veel te zeggen over hoe het heelal groeit en hoe sterren ontstaan en verdwijnen. enz. Ik geloof dat we ook het boek van de natuur serieus moeten nemen. Het heeft de zelfde auteur als de Bijbel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2005 09:16

Maaikje schreef:
tinos schreef:ik heb dit in de arena ook geantwoord:

Zoiets heb ik ook al gezegd

Misschien zou het dan toch kloppen dat je de Bijbel moet interpreteren anders dan dat er letterlijk staat? Hetzelfde geldt voor geschriften die in dezelfde tijd zijn gaan staan. Homeros schreef: "Het schip is hol". Daarmee bedoelt hij: het schip is leeg. Ook beschrijft hij de wijnkleurige zee (zeeën worden wijnkleurig als er een zon in zakt).

Door alle parabelen heen, door alle gelijkenissen heen, komt God ons tegemoet. En geef nou toe: juist de evolutie, die zo ongelooflijk ingewikkeld is, is een teken van Gods geniale schepping.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 17 jun 2005 09:30

Dreamster schreef:Je moet de bijbel niet uit zn verband rukken: er staat niet, als God zegt het is een dag: is het duizend jaar, maar het is een voorbeeld van de grootheid van God!
En voor de schepping zitten geen miljarden jaren maar een eeuwigheid en volgens mij kunnen mensen het niet uitstaan dat ze dat niet kunnen verklaren...thats it! :oops: :!:

De grap is dus, dat mensen het wél kunnen verklaren maar dat christenen DIRECT erbovenop springen met commentaar dat het bullshit is. Wat dan weer een belachelijke reactie is omdat men vaak... (let op, hier gebeurt het geloof ik een stuk minder) 'vaak', niet eens de moeite neemt om een theorie GOED door te nemen zolang er niet het woord "GOD" in voorkomt. En áls dat erin voorkomt en het komt niet overeen met hun eigen ideeën wordt het hele idee alsnog afgeschoten.

Dreamster schreef:Volgens mij willen wij mensen net zo zijn als God...alles kunnen verklaren. Er zijn toch veel meer vragen zoals, waar kwam het licht vandaan op de 1e dag...niet van de zon, want ie was er nog niet! Als God zegt dat er dagen waren....hoe verklaar je dan dat er staat, het was avond geweest, en het was morgen geweest...volgens mij horen die bij een dag...niet dan?

Dag en nacht zijn subjectief, aangezien 'iemand' ze moet definiëren. Dag en nacht zijn dezelfde woorden voor 'goedheid' en 'slechtheid'. Desondanks, je stelt dat God zegt "het was avond geweest en het was morgen geweest, de 1e dag". Dat is niet waar, maar de interpretatie van 'Mozes' (of iig de schrijver van de Torah). Denk je dat God de Bijbel als een soort redacteur of spellingschecker bekijkt? Hmmm... waarom staat er dan in de NBG (pin me er niet op vast, ik moet 'm nog ff opzoeken) bij Deuteronomium (voor zover ik nú dus nog kan herinneren) een schrijffout?
Als God de redacteur van de Bijbel is... maar goed. Wat denk je van het moment waarop de 'Bijbel' gecleand werd van alle referenties aan andere, latere profeten dan Jezus? Het advisoraat van Keizer Constantijn bij het samenstellen van de canon, heeft een bezem laten halen door het oude testament met als doel het eensluidend naar Jezus te verwijzen. "Kleine discrepanties" zoals gezien in de dode-zee rollen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jun 2005 12:16

Maaikje schreef:Maar er staat toch duidelijk in de Bijbel: En het was morgen geweest, en het was avond geweest, de 1e dag.
En een stukje verderop de 2e dag, enz.
En dag duurt bij mij nog steeds 24 uur.

Bij jou, ja, en bij mij ook, bij alle mensen.
Wist je dat wetenschappelijk een dag 26 en een half uur duurt?
Daarom hebben we om de 4 jaar een schrikkeljaar.
Maar bij God duurt een dag niet 24 uur.
Daarom staat er ook in 2Petrus3 vers 8:
Een ding echter vrienden, mag u niet ontgaan: voor de Heer is een dag als duizend jaren en duizend jaren als een dag.

Terug naar “Archief”