Christendom vs. oosterse godsdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bharat

Berichtdoor Bharat » 10 jun 2005 16:51

Overeenkomsten zijn niet zo verwonderlijk, want de duivel kan voor een hoop surrogaat zorgen.

ga eerst eens onderzoeken voor dat je met jullie 'geliefde duivel' gaat strooien.

Ja, dan kan ik jou ook voor de voeten werpen: tekortkoming bij de mens van begrip over God, wat voor onvolmaakte God heb jij? Maar goed, daar gaat het mij op zich niet om.
De kloof tussen God en mens is geslecht dankzij God. De mens kon dat niet. Gods liefde heeft inderdaad de zonde van de mens en de gevolgen daarvan overwonnen. Maar dat ligt bepaald niet aan de mens. Want als het van de mens af moest hangen was dat nooit gebeurd.
En zonde is véél erger dan een toevallig misverstandje. Zonde is opstand tegen de volmaakt heilige God, en daarom dodelijk. Je onderschat de zonde zwaar. Maar dat euvel vindt je in alle niet-christeiljke godsdiensten, en zelfs bìnnen de christelijke religie nl. in de geperverteerde vormen ervan. (Het blijven mensen, nietwaar?)

Je kan niet gescheiden zijn van God. Het komt enkel door de kracht van de geest (mind) dat je denkt afgescheiden te zijn. Je kan wel met duizend teksten of redenen aankomen die anders beweren, maar de revaring zit in je. Pas als je dat begrijpt, begrijp je de woorden die ik schrijf. Alle angsten die voort komen uit het christendom is een bewijs dat de religie op sommige punten niet werkt. Angst voor God, is de grootste dwaling die je kunt maken.

Leuk staaltje religiositeit 'van beneden af'. Als ik in een oerwoud leefde, zonder de Bijbel, maar wel met religieus besef zou ik misschien ook wel zoiets verzonnen hebben.
Kijk, een mens is best in staat tot intelligente gedachten over God en het bovennatuurlijke. Hij kan prachtige denksystemen verzinnen. Maar hij schiet daar verder niets mee op. Daarvoor moet God zich openbaren, want alleen Hij kan het zuivere licht laten schijnen. En dat heeft Hij gedaan d.m.v. de Bijbel.

Al deze woorden geven duidelijk weer dat je zo geindoctrineerd bent met dat gene wat mensen om je heen als enige waarheid zien. Het geeft aan dat je je ogen niet wilt open voor datgene dat je niet kent.

Onvoorwaardelijke liefde, ja, dat onderwees Christus wel. Dat ontken ik niet. Al is dat natuurlijk niet het enige. Hij onderwees ook over zijn lijden en sterven, en dat Hij dat moest ondergaan, en zo de zonde van de wereld wegnemen. Maar daar heb jij denk ik niet zo veel mee.

Ook erg interessant, sta je open voor een nieuwe kijk hier op?

Wat bedoel je? Vind je me onaardig in mijn toon van discussiëren?
Ik heb geen hekel aan jou als persoon.
Ik heb wel een hekel aan leugens, dus ook aan jouw leugenleer.
Als ik een hekel had aan jou als persoon zou ik jou het geloof in Christus niet gunnen. Maar dat is gelukkig niet het geval.

Het was niet op jou gericht maar op de christen in het algemeen. Maar als je het persoonlijk opvat dan zal er wel iets zitten, bij jezelf.

God heeft zich geopenbaard in de Bijbel. Jij hanteert valse bronnen die niet van God zijn.

Wat beperk je God toch weer. Als je ook maar iets meer open zou staan dan zou je zien dat deze wereld zoveel grote meesters heeft gekend en nog kent waardoor God rechtstreeks met ons kan communiceren. God Zelf heeft vorm aangenomen als oa Krishna. God is zoveel meer dan de mens met zijn beperkte denkvermogen zich kan voorstellen.

Overigens ben je lekker kort door de bocht met je reactie. 'Liefde' is voor mij een begrip wat je niet steeds in de mond moet nemen, want dat klinkt mierzoet. Het is beter om het in praktijk te brengen.
Ik wordt door anderen gezien als een sympathiek en aardig persoon, merk ik. Maar ik loop niet de hele tijd met het woord liefde in de mond. Ik ga daar liever zuinig mee om. Maar mijn daden zijn blijkbaar voldoende om zo over te komen.
Het is toch hopelijk niet erg dat niet iedereen van mierzoet spreken houdt?

Voor jou is het mierzoet omdat je je eigen afkomst negeert, erger nog deze verdoem je.
Het is ook niet nodig om het woord liefde constant in de mond te hebben maar wel in je hart. En daarvoor is nodig dat je van jezelf gaat houden. Het is mede door het christelijke gedachtegoed dat de westelijke wereld de gehele wereld vernietigd (niet dat het kan maar dat is wat anders). Omdat de christelijke gedachtgoed ervoor gezorgd heeft dat een zeer groot en invloed rijk deel van de wereld onbewust is gebleven. (niet dat ik dit veroordeel, het is allemaal deel van het grote geheel). En het is naar maar waar; de onbewuste mens weet niet wat ware liefde is. En dus zoekt deze het buitenzich, maarja die liefde is altijd voorwaardelijk.
Het is daarom dat nu het boeddhisme en new-age praktijken (wat overigens heel breed is) ontzettend in is. Want zij zetten de mens toe om de liefde in zichzelf te zoeken en te vinden. Daar waar God zich heeft geinstalleerd, het hart (spirituele hart).
Da's inderdaad niet zo nuttig als je er geen antwoord op weet, als het niet in je straatje past. Ach, kan gebeuren.

Je kan zelf ook wel bedenken dat wanneer zoiets bestaat dat door de mens is bedacht want immers; waar is de Liefde?

Be glorie, be Love, enjoy live.

Ps. Misschien kunnen we een onderwerp behandelen per keer want dit worden wel hele lange teksten. En misschien willen anderen dan ook mee doen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jun 2005 18:25

Bharat schreef:ga eerst eens onderzoeken voor dat je met jullie 'geliefde duivel' gaat strooien.

Glaasje draaien en dergelijke occulte spelletjes kan ik als voorbeeld noemen. Daarin komen de geesten die in dienst van de satan zijn naar buiten. Het heeft verwoestende gevolgen voor beoefenaars van dergelijke 'spelletjes'.
Maar zo herkenbaar doet hij zich niet altijd voor, want hij doet zich ook voor als een engel van het licht.
Verder denk ik niet dat de bovennatuurlijke wereld zich zo door ons laat onderzoeken. Jij kunt ook geen horloge onderzoeken wat in Amerika ligt. Dat is immers buiten je bereik.

Bharat schreef:Je kan niet gescheiden zijn van God. Het komt enkel door de kracht van de geest (mind) dat je denkt afgescheiden te zijn. Je kan wel met duizend teksten of redenen aankomen die anders beweren, maar de ervaring zit in je. Pas als je dat begrijpt, begrijp je de woorden die ik schrijf. Alle angsten die voort komen uit het christendom is een bewijs dat de religie op sommige punten niet werkt. Angst voor God, is de grootste dwaling die je kunt maken.

O, heet een geest 'mind' in het engels. Tsjonge, weer wat geleerd. :mrgreen:
Ik zie het zo: in dit bestaan zijn we nog niet totaal verstoken van God. Dat is pas het geval in de verdoemenis, die over degenen komt die Christus niet als verlosser hebben aanvaard.
Dus het kan wel, gescheiden zijn van God. En dan vat ik dat op in de betekenis van: totaal van Hem verstoken te zijn, helemaal aan jezelf overgelaten in de godverlatenheid. Maar in ons bestaan in het hier en nu is het geen realiteit.
Dus op die manier kan ik het wel een beetje plaatsen als je zegt dat de ervaring in je zit dat we niet van Hem afgescheiden zijn. Alleen weet ik niet of je er hetzelfde mee bedoelt als ik.

Alle angsten die voortkomen uit het christendom...?? Wat bedoel je daar concreet mee, je bent zo vaag. Ik kan me er namelijk weinig bij voorstellen.
Degenen die in Christus geloven hoeven niet beangst voor God te zijn, want zij weten dat zij een volmaakte eeuwigheid mogen erven!
Degenen die niet in Hem geloven hebben geen boodschap aan God, waardoor ze ook niet bang zijn voor God, ook al zouden zij er meer reden voor hebben.

Bharat schreef:Al deze woorden geven duidelijk weer dat je zo geindoctrineerd bent met dat gene wat mensen om je heen als enige waarheid zien. Het geeft aan dat je je ogen niet wilt open voor datgene dat je niet kent.

Dit klinkt weer lekker hautain. En dat verwijt jij dus het christendom, dat het aan dat geloof eigen is om te veroordelen en zo. Dat ze denken dat ze beter zijn dan anderen, en het beter weten. Zelf kan je er ook aardig wat van. Ondanks je idealen en ideeën kom je nu blijkbaar ook niet veel verder dan 'Ik weet het beter dan jij, en ik hoef niks van jou te leren'.

Bharat schreef:
Boekenlezer schreef:Onvoorwaardelijke liefde, ja, dat onderwees Christus wel. Dat ontken ik niet. Al is dat natuurlijk niet het enige. Hij onderwees ook over zijn lijden en sterven, en dat Hij dat moest ondergaan, en zo de zonde van de wereld wegnemen. Maar daar heb jij denk ik niet zo veel mee.

Ook erg interessant, sta je open voor een nieuwe kijk hier op?

Nieuwe kijk? Er zijn er die dat wel geprobeerd hebben, vrijzinnige theologen (denk bijv. aan C.J. den Heyer). Maar al die nieuwe experimenten hebben ernstig afbreuk gedaan aan de kracht van de boodschap van Christus' verzoenend werk, en de kerken zijn er slechts harder om leeggelopen. En heel wat harder ook, vermoed ik. Het resulteert in weinig anders dan een walgelijke vrijzinnige slapperdebapsieprediking waarvoor het niet de moeite waard is om daar zondags 's morgens je bed voor uit te komen. Dat deden de mensen dan uiteindelijk ook niet meer.

Nee, ik voel niks voor een zg. nieuwe kijk. Ik heb de Bijbel ervaren als een diep indrukwekkend boek waar niks ter aarde tegenop kan als het gaat om de kracht van de boodschap. Denk er maar niet gering over wat dat met mij gedaan heeft en wat door indruk dat heeft nagelaten. Ik voel daarom ook geen enkele behoefte om iets op de Bijbel af te dingen.

Bharat schreef:Het was niet op jou gericht maar op de christen in het algemeen. Maar als je het persoonlijk opvat dan zal er wel iets zitten, bij jezelf.

Dat laatste zeg jij.
Je wilt me blijkbaar graag prikken. Is verder niet relevant voor de discussie.

Bharat schreef:Wat beperk je God toch weer. Als je ook maar iets meer open zou staan dan zou je zien dat deze wereld zoveel grote meesters heeft gekend en nog kent waardoor God rechtstreeks met ons kan communiceren. God Zelf heeft vorm aangenomen als oa Krishna. God is zoveel meer dan de mens met zijn beperkte denkvermogen zich kan voorstellen.

Die laatste zin is waar. Ik denk echter dat de niet-christelijke godsdiensten een godsbeeld hebben wat uit het beperkte denkvermogen van de mens opkomt.
Allerlei hoogintelligente en verheven praat lost daarin ook niks op, want ook dat komt op vanuit het menselijke beperkte denkvermogen.

O, dus God had die 'grote meesters' nodig om met ons te kunnen communiceren?

Jouw houding vanuit de hoogte t.o.v. het christelijke geloof is niet verrassend noch nieuw. De apostelen kenden dat al:
Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, (1 Kor. 1:21-23)
Die indiërs lijken verdraaid veel op die grieken, moet ik zeggen.

Bharat schreef:Voor jou is het mierzoet omdat je je eigen afkomst negeert, erger nog deze verdoem je.
Het is ook niet nodig om het woord liefde constant in de mond te hebben maar wel in je hart. En daarvoor is nodig dat je van jezelf gaat houden. Het is mede door het christelijke gedachtegoed dat de westelijke wereld de gehele wereld vernietigd (niet dat het kan maar dat is wat anders). Omdat de christelijke gedachtgoed ervoor gezorgd heeft dat een zeer groot en invloed rijk deel van de wereld onbewust is gebleven. (niet dat ik dit veroordeel, het is allemaal deel van het grote geheel). En het is naar maar waar; de onbewuste mens weet niet wat ware liefde is. En dus zoekt deze het buitenzich, maarja die liefde is altijd voorwaardelijk.
Het is daarom dat nu het boeddhisme en new-age praktijken (wat overigens heel breed is) ontzettend in is. Want zij zetten de mens toe om de liefde in zichzelf te zoeken en te vinden. Daar waar God zich heeft geinstalleerd, het hart (spirituele hart).

Het gaat er slechts om dat je je bewust bent van je schuld als mens tegenover God, en dat je een verlosser nodig hebt. En dat je Jezus Christus als je verlosser wilt aangrijpen. Die bewustheid is nodig.
Die bewustheid leeft niet erg in de niet-christelijke indische wereld.
En trends op het gebied van religie, daar heb ik weinig mee. Ik ben niet erg onder de indruk van de waarheidsliefde van de mens. Die schiet zéér ernstig te kort.

Bharat schreef:Je kan zelf ook wel bedenken dat wanneer zoiets bestaat dat door de mens is bedacht want immers; waar is de Liefde?

Och weet ik niet, of dat noodzakelijk is vanuit een niet-christelijke religieuze visie. Het had geloof ik te maken met het vruchtbaarheidsidee. Gewoon heidens religieus geloof dus.
Ik denk inderdaad wel dat het door de mens bedacht is. Ik zie dat bepaald niet als iets verheffends. Het is dan ook logisch dat de Bijbel dat verbiedt in Deut. 23:17-18 (NBV: Deut. 23:18-19)
Je omschrijft God als de Liefde.
Met God heeft het inderdaad niks te maken.
Met liefde ook niet. Meer met misplaatste lust.

(Hij was weer lang inderdaad. Maar ja, het gaat zo vanzelf als ik eenmaal bezig ben.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 18:58

Liefde is:
dat je je medemensen geen rad voor ogen draait en ze zo doet aanlopen op een gruwelijke ontnuchtering.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jun 2005 19:23

En dat, terwijl als je op TV een uitzending van de OHM (de hindoeomroep) ziet, je altijd een draaiend rad ziet in het inleidende beeld en het slotbeeld.
Kun je nagaan...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jun 2005 19:30

Spreekt Jacobus 3:6 ook niet over zo'n rad?

Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel.

:mrgreen:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 20:49

Maja de Bij schreef:Spreekt Jacobus 3:6 ook niet over zo'n rad?

Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel.

:mrgreen:

Klopt helemaal. Was Jacobus ook een Hindoe dan? Afbeelding

Bharat

Berichtdoor Bharat » 12 jun 2005 12:43

Citaat uit het boek; de Meesters van het verre oosten:

"God vervult hemel en aarde. Dit was de grote openbaring die in de stilte tot Jacob kwam. Hij had geslapen op de steen der materie. In een plotselinge flits van goddelijk inzicht begreep hij, dat het uiterlijke niets anders is dan het te voorschijn breken of het indrukken vanhet beeld, dat in het denken vast gehouden wordt. Zo'n indruk maakte dit op hem, dat hij uitriep: "Voorwaar de Heer (of de wet) is op deze plaats (de aarde of het lichaam) en ik wist het niet. Dit is niets minder dan het huis Gods, dit is de hemelpoort." De mens zal als Jacob leren inzien, dat de ware hemelpoort zijn eigen bewustzijn is."

God is in je. Het hele zonde verhaal is verkeert geinterpreteerd. Christus is in iedereen, Hij is je ware bewustzijn.

leef in liefde.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 15:12

Sorry Bharat, ik kan jou absoluut niet volgen.....
wat wil je met je uitleg?
(niet hatelijk bedoeld hoor!!!!!!)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:12

essieee schreef:Sorry Bharat, ik kan jou absoluut niet volgen.....

Vermoei je toch niet met deze onzinnige duivelse verlichting.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 22:13

jas schreef:
essieee schreef:Sorry Bharat, ik kan jou absoluut niet volgen.....

Vermoei je toch niet met deze onzinnige duivelse verlichting.

Neu maar ook Bharat heeft een ziel!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 12 jun 2005 22:51

Misschien dat de rest van de alinea verduidelijking geeft:

“Deze ladder des bewustzijns, die Jacob in een visioen geopenbaard werd, moet ieder van ons bestijgen, voor wij, “die Schuilplaats van de Allerhoogste” kunnen binnentreden, waar wij merken, dat wij in het middelpunt van ieder geschapen ding zijn, een met alle dingen, zichtbare en onzichtbare, in en deel uitmakend van de Alomtegenwoordige. Jacob zag in zijn visioen de ladder, die van de aarde tot de hemel reikte. Hij Gods engelen daarlangs op- en afgaan – Gods ideeën, die afdalen van Geest tot vorm en weer opstijgen. Het was dezelfde openbaring, die tot Jezus kwam, toen de hemelen zich voor hem openden en hij de prachtige wet der uitdrukking begreep, volgens welke ideeën, ontstaan in de Goddelijke Geest, tot uitdrukking komen en zich als vorm openberen. Zo volmaakt openbaarde zich deze wet der uitdrukking aan de Meester, dat Hij ogenblikkelijk inzag, dat alle vorm van stenen in die van brood te veranderen, om zijn persoonlijke honger ermee te stillen, maar tegelijk met de openbaring van de wet der uitdrukking kwam het ware inzicht tot Hem, dat stenen, evenals alle andere zichtbare vormen, voortgekomen zijn uit de Universele Geestessubstantie – God -, dat zij in zichzelf een waarachtige van de goddelijke geest zijn en dat alle dingen, die de mens zich wenst (dus nog niet gevormd zijn), in deze Universele Geestessubstantie liggen, erop wachtend geschapen of voortgebracht te worden om iedere wens te vervullen. Zo bewees de behoefte aan brood of welk ander ding ook, geschapen wordt, zonder beperking voorhanden is en uit deze substantie kunnen brood zowel als stenen te voorschijn geroepen worden. Iedere goede wens, die in een mens opkomt, is Gods wens, daarom is er een onbegrensde voorraad in de Universele Godssubstantie, die overal om ons heen is, om iedere wens te vervullen en het enige, dat wij te doen hebben, is te leren gebruik te maken van datgene, wat God al voor ons geschapen heeft. Het is Zijn wil, dat wij dat doen, opdat wij vrij zullen zijn van iedere begrenzing en op deze wijze vrij zullen zijn “in overvloed”.”

ps. de aanleiding van dit stuk is dat de meester die dit vertelt daarvoor rond de 70 broden uit het 'niets' haalde. Dit gebeurde (en nog veel meer) eind van de 19e eeuw en werd gedocumenteerd door een groep amerikanen (wetenschappers). In de jaren veertig is het uitgegeven.

Leef in Liefde.

andreas

Berichtdoor andreas » 13 jun 2005 15:34

Bharatji, Namaskar,

Je kunt Dharma alleen duidelijk maken als mensen daar voor open staan. Mensen die ''majhab'' aanhangen kun je niet via een forum tot het volgen van hun Dharma brengen, die stap is eenvoudigweg te groot voor ze en ze zullen zich er op de typische majhab manier voor afsluiten door je als een vertegenwoordiger van het "kwaad" te beschouwen en neer te zetten.

Zij hebben hun bijbelse boeken en hun christelijke dogma's en dat is genoeg voor ze. Wat moeten ze met dingen als yoga, mystiek en meditatie aanvangen? Dat Jezus zelf deze dingen onderwees zijn ze al sinds de eerste eeuw van onze jaartelling kwijt geraakt en wie zal dat nog kunnen herstellen?

Je zal het aan de nieuwe vrijgemaakte generaties moeten laten, aan de jeugd die met boeddhisme en andere vormen van Dharma in aanraking komt en zelf gaat '''ervaren''' wat Dharma is. Met woorden alleen help je niemand en zeker geen mensen die zich al hebben ingegraven. Met Dharma komt het wel goed in Nederland, het heeft zijn tijd nodig, that's all......

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jun 2005 20:51

andreas schreef:Bharatji, Namaskar,

Je kunt Dharma alleen duidelijk maken als mensen daar voor open staan. Mensen die ''majhab'' aanhangen kun je niet via een forum tot het volgen van hun Dharma brengen, die stap is eenvoudigweg te groot voor ze en ze zullen zich er op de typische majhab manier voor afsluiten door je als een vertegenwoordiger van het "kwaad" te beschouwen en neer te zetten.

Zij hebben hun bijbelse boeken en hun christelijke dogma's en dat is genoeg voor ze. Wat moeten ze met dingen als yoga, mystiek en meditatie aanvangen? Dat Jezus zelf deze dingen onderwees zijn ze al sinds de eerste eeuw van onze jaartelling kwijt geraakt en wie zal dat nog kunnen herstellen?

Je zal het aan de nieuwe vrijgemaakte generaties moeten laten, aan de jeugd die met boeddhisme en andere vormen van Dharma in aanraking komt en zelf gaat '''ervaren''' wat Dharma is. Met woorden alleen help je niemand en zeker geen mensen die zich al hebben ingegraven. Met Dharma komt het wel goed in Nederland, het heeft zijn tijd nodig, that's all......

Ik begrijp het zo goed, dat ik zeker weet het niet te willen leren.

andreas

Berichtdoor andreas » 13 jun 2005 21:06

Mark 4:11-12
"To you the secret of the kingdom of God has been given; but to those who are outside everything comes by the way of parables, so that (as Scripture says) they may look and look, but see nothing; they may hear and hear, but understand nothing; otherwise they may turn to God and be forgiven......

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jun 2005 22:45

andreas schreef:Mark 4:11-12
"To you the secret of the kingdom of God has been given; but to those who are outside everything comes by the way of parables, so that (as Scripture says) they may look and look, but see nothing; they may hear and hear, but understand nothing; otherwise they may turn to God and be forgiven......

Wij spreken hier nederlands.

Terug naar “Archief”