essieee schreef:Ik heb de cd nu ook....
En het nadeel vind ik dat wanneer ik 10 keer psalm 43 hoor het nog lang niet zat ben...nu wel

!
Kijk, en da's een heel belangrijk punt. Ik waardeer het beslist positief dat mensen met de psalmen bezig zijn en ze toegankelijk willen maken voor jongeren en buitenkerkelijken, maar het gevaar is nu eenmaal levensgroot dat we met onze goede bedoelingen toch niet verder komen dan zeer tijdgebonden muziekjes, dan ééndagsvliegen. Natuurlijk, daarmee mag je niet elke nieuwe toonzetting van de psalmen op voorhand afschieten: dat wil ik ook niet, maar dat gevaar moeten we wel onder ogen durven zien.
In het pastoraat blijkt vaak dat mensen op hoge leeftijd, al dan niet dementerend, nog zo enorm veel houvast vinden in- en steun putten uit de psalmen die ze in hun jeugd hebben geleerd. Wie dáárover nadenkt, moet tot de conclusie komen dat het een geweldig verantwoordelijk iets is wanneer je je bezig mag houden met het onderwijzen van de jeugd, hetzij als ouder, hetzij in het onderwijs of in het kerkelijk jeugdwerk. Leer de jeugd dus liederen waar ze ook op hun oude dag nog troost, steun en bemoediging uit kunnen putten.
En die ze ook zonder begeleiding zelf kunnen zingen. Want dat is ook zo'n probleem van veel moderne liedjes, ook in Opwekking: ze zijn helemaal gedacht vanuit de begeleiding. Lange noten, lange rusten, allemaal volstrekt doelloos wanneer je 't zonder begeleiding zingt. Die Geneefse psalmen, met maar twee verschillende notenwaarden, lang en kort, en een melodielijn die ook onbegeleid volledig overeind blijft: die blijven onder alle omstandigheden bruikbaar en waardevol!
"Psalmen voor nu" blijkt overigens een enorm verkoopsucces. Zowel het boek als de cd zijn nu al in herdruk. Veel winkels zijn al helemaal door hun voorraad heen en moeten wachten tot die tweede druk wordt geleverd. Het heeft me moeite gekost om nog een exemplaar te pakken te krijgen. Jazeker, ik wil weten waar ik over praat - en niet alleen afgaan op die twee voorbeelden die konden worden gedownload vanaf de site van Psalmen voor nu. Wordt vervolgd...