Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2005 13:15

MB1 schreef:Zelf heb ik een beetje dubbel gevoel bij het verschijnen van deze psalmen. Enerzijds is het prachtig dat Gods woord verkondigd wordt via de muziekstijl die mensen het meest aanspreekt.

Anderzijds heb ik zelf een voorliefde voor de psalmen (en gezangen) zoals die er nu zijn. Onder begeleiding van orgel kan ik soms werkelijk geroerd raken bij het horen van deze muziek. Ik zou het bijzonder jammer vinden als dat nu vervangen wordt door de voor mij veel minder mooie "psalmen van nu".

Helemaal mee eens!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 15:40

Ik heb de cd nu ook....
Enerzijds een mooie hededaagse vertaling maar het lijkt erg op Wereld van Verschil.
En het nadeel vind ik dat wanneer ik 10 keer psalm 43 hoor het nog lang niet zat ben...nu wel :oops: !

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jun 2005 04:25

jas schreef:
Klaas schreef:
Maar ongelooflijk niet bruikbaar in een kerkdienst volgens mij. Tenminste, voorlopig niet.

Waarom niet?

of is da ook niet de bedoeling?

Volgens mij is dat zeker wel de bedoeling. Uiteraard begrijpen de personen achter het projekt dat invoering niet 1,2,3 zal gebeuren, maar het idee is wel dat de psalmen bedoeld zijn om gezongen te worden door een groep.

In CV-Koers wordt uitgebreid aandacht besteed aan het hele gebeuren.

Klaas

Waarom zo overhaasten? De kerken lopen ook zonder invoering van die psalmen wel leeg. Daar hoef je echt niet een handje bij te helpen.

Inderdaad, zo jaag je volgens mij de mensen de kerk wel uit.
Verschrikkelijk, wat een kermismuziek.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 jun 2005 07:57

Inderdaad, zo jaag je volgens mij de mensen de kerk wel uit.

Kom op, een beetje realistisch ajb.

Zullen we eens turven in hoeveel reformatorische kerken serieus over invoering van deze psalmen gesproken is?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 jun 2005 08:24

essieee schreef:Ik heb de cd nu ook....
En het nadeel vind ik dat wanneer ik 10 keer psalm 43 hoor het nog lang niet zat ben...nu wel :oops: !

Kijk, en da's een heel belangrijk punt. Ik waardeer het beslist positief dat mensen met de psalmen bezig zijn en ze toegankelijk willen maken voor jongeren en buitenkerkelijken, maar het gevaar is nu eenmaal levensgroot dat we met onze goede bedoelingen toch niet verder komen dan zeer tijdgebonden muziekjes, dan ééndagsvliegen. Natuurlijk, daarmee mag je niet elke nieuwe toonzetting van de psalmen op voorhand afschieten: dat wil ik ook niet, maar dat gevaar moeten we wel onder ogen durven zien.

In het pastoraat blijkt vaak dat mensen op hoge leeftijd, al dan niet dementerend, nog zo enorm veel houvast vinden in- en steun putten uit de psalmen die ze in hun jeugd hebben geleerd. Wie dáárover nadenkt, moet tot de conclusie komen dat het een geweldig verantwoordelijk iets is wanneer je je bezig mag houden met het onderwijzen van de jeugd, hetzij als ouder, hetzij in het onderwijs of in het kerkelijk jeugdwerk. Leer de jeugd dus liederen waar ze ook op hun oude dag nog troost, steun en bemoediging uit kunnen putten.

En die ze ook zonder begeleiding zelf kunnen zingen. Want dat is ook zo'n probleem van veel moderne liedjes, ook in Opwekking: ze zijn helemaal gedacht vanuit de begeleiding. Lange noten, lange rusten, allemaal volstrekt doelloos wanneer je 't zonder begeleiding zingt. Die Geneefse psalmen, met maar twee verschillende notenwaarden, lang en kort, en een melodielijn die ook onbegeleid volledig overeind blijft: die blijven onder alle omstandigheden bruikbaar en waardevol!

"Psalmen voor nu" blijkt overigens een enorm verkoopsucces. Zowel het boek als de cd zijn nu al in herdruk. Veel winkels zijn al helemaal door hun voorraad heen en moeten wachten tot die tweede druk wordt geleverd. Het heeft me moeite gekost om nog een exemplaar te pakken te krijgen. Jazeker, ik wil weten waar ik over praat - en niet alleen afgaan op die twee voorbeelden die konden worden gedownload vanaf de site van Psalmen voor nu. Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door SDG op 13 jun 2005 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 jun 2005 08:43

Ik waardeer het beslist positief dat mensen met de psalmen bezig zijn en ze toegankelijk willen maken voor jongeren en buitenkerkelijken, maar het gevaar is nu eenmaal levensgroot dat we met onze goede bedoelingen toch niet verder komen dan zeer tijdgebonden muziekjes, dan ééndagsvliegen. Natuurlijk, daarmee mag je niet elke nieuwe toonzetting van de psalmen op voorhand afschieten: dat wil ik ook niet, maar dat gevaar moeten we wel onder ogen durven zien.

Ik zat hier onlangs ook over na te denken. Wat ik me afvroeg is waar em die tijdloosheid dan wel tijdgebondenheid in zit. Zit hem dat nou in de muziek dan wel de melodie zelf of heeft dat met andere zaken te maken?

Op de één of andere manier doet het me altijd denken aan het eten van aardappelen. Wij Nl. eten al eeuwen aardappels en we blijven ze ook eten. Althans, de gemiddelde NL. eet nog geregeld aardappels. Wat je ziet is dat het voedsel dat in de plaats van aardappelen gegeten wordt ook onderhevig is aan een soort tijdgebondenheid. Een bepaald gerecht is een tijdlang populair maar maakt dan weer plaats voor een ander gerecht. Zit hem dat in de kwaliteit van de gerechten? Ik denk het niet. Al was het alleen maar omdat de gerechten in kwestie juist in andere landen vaak al eeuwen gegeten worden.

Ik weet het de analogie gaat natuurlijk niet helemaal op, maar ik vraag me af of die tijdgebondenheid niet veel meer te maken heeft met onszelf, met onze zoektocht naar 'nieuw' en met de verankering van bepaalde zaken in onze cultuur?

Of anders gesteld: zouden we vandaag uberhaupt nog tot een psalmberijming kunnen komen die even tijdloos is als de Geneefse melodieën?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jun 2005 09:20

Haha, die recensie: :D

In Psalm 90 wordt Gods toorn vervangen door Gods woede. In woede zit iets zondigs. Dat kan en mag je God niet toeschrijven.

Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Ook niet in overeenstemming met Gods heiligheid is wat we lezen in Psalm 121, namelijk dat God niet indut en niet dommelt.

Hm, een God die niet indut is niet in overeenstemming met Gods heiligheid? Dubieus.. :roll:

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jun 2005 09:27

Aragorn schreef:
In Psalm 90 wordt Gods toorn vervangen door Gods woede. In woede zit iets zondigs. Dat kan en mag je God niet toeschrijven.

Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Hoewel 't volgens Van Dale min of meer hetzelfde is, lijkt woede me over het algemeen een emotionele uiting van ongecontroleerde frustratie of kwaadheid.

Toorn zie ik als een terechte uiting van afkeuring.
Laatst gewijzigd door Pieter op 13 jun 2005 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jun 2005 09:32

Dat gevoel kan ik me voorstellen, maar ik vraag me af of dat niet meer veroorzaakt is door het feit dat wij het alleen maar kennen uit de SV dan dat het echt in de oorspronkelijke betekenis van toorn zit.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jun 2005 09:35

Ik vermoed dat de Statenvertalers juist voor de term toorn hebben gekozen vanwege deze oorspronkelijke betekenis 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jun 2005 09:44

Jaja. :D

Ik heb geen idee eerlijk gezegd, dus ik ben stil. :P

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 09:45

SdG ik kan me wel in je verhaal vinden!
Inderdaad..op langere termijn nadenken.....Ik denk ookk absoluut niet aan een vervanging van de oude, meer voor ernaast!
Want er gaat niets boven de 'gewone' psalmen!

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 18 jun 2005 10:12

Hmm ik vind het wel lekker fris klinken, is weer eens wat anders dan die diep geestige psalmen ui 1973.

Dat je er geen orgel meer bij hoort is ook echt een verbetering. Want dat orgel is dan misschien praktische, omdat je maar 1 iemand nodig hebt.
Mooi is het natuurlijk niet echt, en dit heeft wat diepere teksten dan opwekking.
Kun je dan mooi smane combineren, in de kerk van de toekomst.
Of geloven jullie nog steeds dat de ger-gem over 200 jaar nog bestaat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 jun 2005 12:04

savemysoul schreef:Dat je er geen orgel meer bij hoort is ook echt een verbetering. Want dat orgel is dan misschien praktische, omdat je maar 1 iemand nodig hebt.
Mooi is het natuurlijk niet echt

Je beseft hoop ik wel dat je voor jezelf spreekt? Ik bedoel: jij vindt het niet mooi, maar een heleboel andere mensen vinden het wel mooi.
Hoe komt het dat je zo'n gebrek aan smaak hebt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 18 jun 2005 12:13

jas schreef:
savemysoul schreef:Dat je er geen orgel meer bij hoort is ook echt een verbetering. Want dat orgel is dan misschien praktische, omdat je maar 1 iemand nodig hebt.
Mooi is het natuurlijk niet echt

Je beseft hoop ik wel dat je voor jezelf spreekt? Ik bedoel: jij vindt het niet mooi, maar een heleboel andere mensen vinden het wel mooi.
Hoe komt het dat je zo'n gebrek aan smaak hebt?

Haha.. over smaak valt niet te twisten Jas.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Terug naar “Archief”