Doel van de samenkomsten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 jun 2005 10:25

De HC ook maar een leerboekje als er zo velen zijn,gelukkig hangt de Zaligheid van de mens niet van de HC af.

Alleen bekering en vergeving en Gods wil doen,zoook een persoonlijke relatie met God door Zijn Zoon Jezus Christus dat zal de mens Eeuwig leven geven .l

Er is maar een Kerk ; de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen ,Universeel Katholiek Apostolisch.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 11:41

Lichtzwaard schreef:De HC ook maar een leerboekje als er zo velen zijn,gelukkig hangt de Zaligheid van de mens niet van de HC af.

Alleen bekering en vergeving en Gods wil doen,zoook een persoonlijke relatie met God door Zijn Zoon Jezus Christus dat zal de mens Eeuwig leven geven .l

Er is maar een Kerk ; de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen ,Universeel Katholiek Apostolisch.

Voor mij is de HC het leerboek gebaseerd op de Bijbel, in mijn beleving ook een eenheid, al weet ik dat de HC mensenwerk is....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2005 11:51

jas schreef:
Marnix schreef:Waar het mij om gaat is aangeven dat je vaak dingen met een positievere insteek kan brengen. ZIe het als opbouwende kritiek :)

Op zich leuk dat je zegt dat de HC voor de wedergeboren christen is. Ik kreeg de 5 jaren voordat ik belijdenis heb gedaan cathechisatie vanuit de HC :)

Wat wil je daarmee zeggen dan? Dat je wedergeboren bent sinds je belijdenis hebt gedaan, en dat je daarvoor de HC niet moet kennen?

Nee, ik vond het alleen opvallend dat je zegt dat de HC is geschreven voor wedergeboren christenen, maar dat jongeren wel cathechisaties uit de HC krijgen... en we op zondagmiddag niet alleen wedergeboren gemeenteleden maar iedereen hieruit preken.

Volgens mij is de HC dan ook niet puur geschreven voor wedergeboren christenen. De bedoeling van de schrijvers was juist om met de HC, als een soort van lesmoethode, mensen die niet zoveel kennis van het geloof hadden, over het christelijk geloof te leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 jun 2005 12:37

Marnix schreef:en we op zondagmiddag niet alleen wedergeboren gemeenteleden maar iedereen hieruit preken.

In jouw kerk is toch iedereen wedergeboren?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2005 15:23

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:en we op zondagmiddag niet alleen wedergeboren gemeenteleden maar iedereen hieruit preken.

In jouw kerk is toch iedereen wedergeboren?

Lijkt mij niet he.

Aan de andere kant, als de doop het bad der wedergeboorte is is 99 procent wel wedergeboren ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 15:28

Lijkt mij niet he.

Aan de andere kant, als de doop het bad der wedergeboorte is is 99 procent wel wedergeboren

Maar ja, dat is het niet, dusse! :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2005 17:40

Niet?

De bijbel zegt wel:

4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, 5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, 6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, 7 opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens. (Titus3)

En het doopfromulier sluit hier ook op aan door te zeggen dat we zondig zijn en niet in Gods koninkrijk kunnen tenzij we opnieuw geboren worden. en vervolgens: Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het water.

Maar goed, ik wil hier niet de zoveelste doop-discussie van maken ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:02

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Waar het mij om gaat is aangeven dat je vaak dingen met een positievere insteek kan brengen. ZIe het als opbouwende kritiek :)

Op zich leuk dat je zegt dat de HC voor de wedergeboren christen is. Ik kreeg de 5 jaren voordat ik belijdenis heb gedaan cathechisatie vanuit de HC :)

Wat wil je daarmee zeggen dan? Dat je wedergeboren bent sinds je belijdenis hebt gedaan, en dat je daarvoor de HC niet moet kennen?

Nee, ik vond het alleen opvallend dat je zegt dat de HC is geschreven voor wedergeboren christenen, maar dat jongeren wel cathechisaties uit de HC krijgen... en we op zondagmiddag niet alleen wedergeboren gemeenteleden maar iedereen hieruit preken.

Volgens mij is de HC dan ook niet puur geschreven voor wedergeboren christenen. De bedoeling van de schrijvers was juist om met de HC, als een soort van lesmoethode, mensen die niet zoveel kennis van het geloof hadden, over het christelijk geloof te leren.

Je begrijpt me verkeerd. De persoon waarop de HC telkens toegepast wordt, is een wedergeboren Christen. Aangezien in de HC de leer der zaligheid behandeld wordt is het voor iedereen nuttig die HC goed te bestuderen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 jun 2005 21:31

Hallo, we hadden het over het doel van de samenkomsten. Volgens mij dwalen we (jullie) af.

Ik zit nog te wachten op een bijbelse insteek. Of althans op een bijbelse onderbouwing van de voorgestelde doelen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:47

Klaas schreef:Volgens mij dwalen we (jullie) af.

Ach ja, zo zijn mensen hè. En daarzijn nou de samenkomsten ook voor. Om de dwalenden terecht te wijzen, en om de niet dwalenden voor dwalen te behoeden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 22:12

Als je van iemand houd ben je toch graag in zijn/haar tent?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jun 2005 08:07

Klaas schreef:Ik zit nog te wachten op een bijbelse insteek. Of althans op een bijbelse onderbouwing van de voorgestelde doelen.

Laat ik dan eens beginnen met een bijbeltekst. Handelingen 5, laatste vers.
En zij hielden niet op, allen dag, in den tempel en bij de huizen, te leren, en Jezus Christus te verkondigen.

Dus leren (bij ons meestal de avonddienst) en Jezus verkondigen (bij ons meestal de morgendienst), daar gaat het om.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 jun 2005 08:19

Bedankt voor de aanzet.

us leren (bij ons meestal de avonddienst) en Jezus verkondigen (bij ons meestal de morgendienst), daar gaat het om.

Is dat laatste niet een wat snelle conclusie op basis van 1 bijbelvers?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jun 2005 09:45

Klaas schreef:Is dat laatste niet een wat snelle conclusie op basis van 1 bijbelvers?

Het was ook maar een aanzet :wink:
Maar ik geloof wel, dat de eredienst in de kern deze doelen moet hebben.
Ik denk dan ook aan de zendingsopdracht uit Mattheus.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Ik zie het dopen hier ook als verkondiging, net als de sacramenten in onze erediensten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 14:09

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Ik zit nog te wachten op een bijbelse insteek. Of althans op een bijbelse onderbouwing van de voorgestelde doelen.

Laat ik dan eens beginnen met een bijbeltekst. Handelingen 5, laatste vers.
En zij hielden niet op, allen dag, in den tempel en bij de huizen, te leren, en Jezus Christus te verkondigen.

Dus leren (bij ons meestal de avonddienst) en Jezus verkondigen (bij ons meestal de morgendienst), daar gaat het om.

Alleen.... het "Jezus verkondigen" was iets wat niet de voorganger deed... maar wat de hele gemeente deed. Volgens mij hield het in dat ze met z'n allen gingen evangeliseren. Ze leerden mensen over Christus en verkondigden Hem aan de ongelovigen. Bovendien, Maja.... deden ze dat in de tempel (terwijl ze wisten wat Jezus had gezegd in Johannes 4, dat er een tijd zou komen dat God niet meer in de tempel van Jeruzalem (en ook niet op de Gerizim) aanbeden zou worden. En dan staat er ook nog "en bij de huizen". Als derde zegt deze tekst dat ze dit iedere dag deden.

Het is dus duidelijk dat het hier niet gaat om een samenkomst van de gemeente of een eredienst, maar dat ze als christenen bij de tempel (waar de joden kwamen) en bij mensen thuis (bij de huizen) het evangelie brachten en Jezus Christus verkondigden. Deze tekst wijst niet op een eredienst maar op evangelisatieactiviteiten van de gemeente.

Maar Maja, ik ben blij dat je evangelisatieactiviteiten van de kerk, en ook het evangeliseren in kerkdiensten (zal de taal trouwens soms wat anders moeten en de drempel wat lager komen te liggen) zo aanmoedigt ;)

Terug naar “Archief”