Maja de Bij schreef:Klaas schreef:Ik zit nog te wachten op een bijbelse insteek. Of althans op een bijbelse onderbouwing van de voorgestelde doelen.
Laat ik dan eens beginnen met een bijbeltekst. Handelingen 5, laatste vers.
En zij hielden niet op, allen dag, in den tempel en bij de huizen, te leren, en Jezus Christus te verkondigen.
Dus leren (bij ons meestal de avonddienst) en Jezus verkondigen (bij ons meestal de morgendienst), daar gaat het om.
Alleen.... het "Jezus verkondigen" was iets wat niet de voorganger deed... maar wat de hele gemeente deed. Volgens mij hield het in dat ze met z'n allen gingen evangeliseren. Ze leerden mensen over Christus en verkondigden Hem aan de ongelovigen. Bovendien, Maja.... deden ze dat in de tempel (terwijl ze wisten wat Jezus had gezegd in Johannes 4, dat er een tijd zou komen dat God niet meer in de tempel van Jeruzalem (en ook niet op de Gerizim) aanbeden zou worden. En dan staat er ook nog "en bij de huizen". Als derde zegt deze tekst dat ze dit iedere dag deden.
Het is dus duidelijk dat het hier niet gaat om een samenkomst van de gemeente of een eredienst, maar dat ze als christenen bij de tempel (waar de joden kwamen) en bij mensen thuis (bij de huizen) het evangelie brachten en Jezus Christus verkondigden. Deze tekst wijst niet op een eredienst maar op evangelisatieactiviteiten van de gemeente.
Maar Maja, ik ben blij dat je evangelisatieactiviteiten van de kerk, en ook het evangeliseren in kerkdiensten (zal de taal trouwens soms wat anders moeten en de drempel wat lager komen te liggen) zo aanmoedigt