Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jun 2005 22:36

Het gaat me niet specifiek om jouw reacties hoor. Ze geeft alleen prima aan dat we nogal eens meten met 2 maten. En dan vooral in ons eigen voordeel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 23:12

Klopt, als je zegt dat we dat nog wel eens willen doen heb je inderdaad gelijk :) Herkenbaar, dat we dingen wel in ons voordeel willen uitleggen. :) Ik herken dat in deze situatie trouwens niet, zoals ik al aangaf... maar in het algemeen zeker wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 08 jun 2005 08:10

Ik heb geen probleem met uitgaan, hoewel ik het zelf heel weinig doe want ik heb er gewoon een hekel aan! Ik denk wel dat je sommige gelegenheden beter kunt mijden, maar de keuze is aan jezelf. Als je je prettig voelt in een gelegenheid en voor jezelf vind dat het door de beugel kan moet je het gewoon lekker doen en ik denk dat dit voor iedereen anders ligt!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jun 2005 09:40

Met al die evangelisten in de kroeg vraag ik me een ding af.
Waarom hoor ik, als ik langs een kroeg loop, geen psalmen maar "We are on the highway to hell" en dergelijke liederen?
Hm dat een album van The Rolling Stones zo heet okay, maar ik heb het nooit in een cafe gehoord, ik vraag me af in welke cafe's je komt.. en daar naast, het is de waarheid, we racen op de highway richting hell.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 10:12

Ik heb dat nummer ook nog nooit in een kroeg gehoord. :)

Stairway to heaven, ja...... maar highway to hell zegt me niets :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2005 12:47

Highway to Hell is van AC/DC overigens, niet echt een plaat die in veel kroegen gedraaid wordt, ja: hardrockkroegen (Shit, die zijn wel het leukst... :S)

Moet je dan altijd maar overal evangeliseren? Onzin...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 15:44

Precies. Ik heb wel eens goede gesprekken in de kroeg, ook over geloof... het is er een goede plek voor.. Maar ik ga nooit naar de kroeg om die reden.... het is ook geen smoesje om mijn geweten te sussen of zo... want mijn geweten klaagt me na een avondje in de kroeg niet aan.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 08 jun 2005 17:43

pugna schreef:
naomi schreef:Misschien kun je daar juist getuige zijn. Als we altijd in ons veilige christelijke wereldje blijven zitten zal er in de wereld verder weinig bekend worden van onze liefdevolle God en Vader.
Jezus ging ook eten bij de hoeren en tollenaars.

En daar is ie weer. Wij gaan naar de kroeg om over God te spreken.

Met al die evangelisten in de kroeg vraag ik me een ding af.
Waarom hoor ik, als ik langs een kroeg loop, geen psalmen maar "We are on the highway to hell" en dergelijke liederen?

Nu serieus.

Als dat het werkelijke doel is bij kroegbezoek. Dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Hoewel ik betwijfel of een kroeg daar nu een geschikte plek voor is.

Maar ik heb toch de indruk dat het voor de meesten toch een 'vrome' smoes is.

Nooit gezegd dat dat DE reden is om naar de kroeg te gaan.
Ik zie alleen geen probleem in af en toe naar een kroeg gaan. Uiteraard ben ik selectief in waar ik heen ga. Ik vind het gewoon erg gezellig om ergens wat te drinken, waar je een normaal gesprek kunt voeren. Vind het onzin dat je dat als christen niet zou mogen.
Daarnaast leert bij mij de ervaring dat ik juist op zulke avonden goede gesprekken heb, over geloof e.d. Ook met mensen die ik daar tegen kom oid.

Het gaat mij erom dat we zo vaak zo in ons eigen wereldje leven. We gaan naar een refokroeg (ben er 1 keer geweest en vond het absoluut niet minder erg als een gewone kroeg), gaan naar allerlei christelijke gelegenheden en verliezen de hele (verloren gaande) wereld uit het oog.
Uiteraard; we zijn IN de wereld en niet VAN de wereld, ik ken de uitspraak. Maar hoe komen mensen ooit te weten wie God is als we zo in ons eigen wereldje blijven leven..

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2005 18:48

naomi schreef:Het gaat mij erom dat we zo vaak zo in ons eigen wereldje leven. We gaan naar een refokroeg (ben er 1 keer geweest en vond het absoluut niet minder erg als een gewone kroeg), gaan naar allerlei christelijke gelegenheden en verliezen de hele (verloren gaande) wereld uit het oog.
Uiteraard; we zijn IN de wereld en niet VAN de wereld, ik ken de uitspraak. Maar hoe komen mensen ooit te weten wie God is als we zo in ons eigen wereldje blijven leven..

Helemaal eens! =D>
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 08 jun 2005 19:24

Ik denk dat je wanneer je als christen alleen maar naar je 'eigen gelegenheden' gaat, het taboe op geloven alleen nog maar erger maakt.

Als je alle muziek in een 'reguliere' kroeg gaat afkraken omdat het niet zou overeenstemmen met de kerkelijke gedachte, denken ze alleen maar: wat zijn dat voor freaks.

In de YMCA waar ik elk weekend kom, wordt een talentenjacht voor bands georganiseerd.
Bands uit het hele land doen mee, in alle verschillende soorten stijlen.
Van folk tot soul tot hardrock..
En af en toe hebben we als leiding wel eens onze twijfels over de teksten en gebaren die sommige bands maken, maar het is vrijheid van meningsuiting, het gaat erom wat je met je gevoel doet als je het omzet naar muziek.

Het feit dat zoveel mensen willen evangeliseren schrikt af.
Heb eens begrip voor het feit dat mensen gewoon niet in God geloven, veel hebben hun eigen geloof, en ke kan hoogstens in een goed gesprek zeggen dat jij er persoolijk veel beter van wordt of bent geworden, maar ga nooit zeggen dat het voor hen ook het beste zou zijn, omdat je niet kan weten hoe een vreemde in elkaar zit, bovendien komt het vaak jehova-achtig over, en vraag een willekeurig iemand wat ze van jehova's vinden....

Manglen is goed, maar niet met het doel van bekeren.. Een goed gesprek met daarna wederzijds begrip is waardevoller dan een boos gezicht nadat je iemand hebt proberen te overtuigen dat jouw geloof ook voor hem/haar het beste is...
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 09 jun 2005 16:10

We moeten getuigen, niet overtuigen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2005 16:00

Hm inderdaad.

Daarom vind ik persoonlijk prettiger om gewoon met mensen over het geloof te praten, mijn mening te geven in bepaalde zaken, ook al vinden ze dat dan wat raar.... dan kan ik het jiust motiveren.... en verder evangeliseren door houding.

Daarmee wil ik geen onrecht doen aan mensen die op straat evangeliseren. Zegt de bijbel ook niet dat we er op aan moeten dringen, gelegen of ongelegen. Soms denk ik wel eens: Is het soms geen negatieve reclame voor het geloof. Maar als ik dan verhalen hoor van mensen die hele gesprekken over het geloof hebben gehad, en dat er best wel mensen zijn die er echt voor open staan denk ik: Tof dat die mensen er ook zijn!

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 11 jun 2005 22:09

"even tussendoor, niet specifiek om iemands reactie, maar algemeen"

Als we nou eens ophouden met wat wij-zelf er van vinden, hoe mooi en veelbelovend het ook is.
Laten we eens kijken wat God in Zijn Woord tot ons zegt,
ik had de reactie al een keer eerder geplaatst, maar misschien dat jullie er langs/overheen hebben gekeken.

Wat de bijbel hierover zegt in 1 Korinthe 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Wat vinden jullie hiervan?
En natuurlijk gaan jullie mij bekogelen met vragen dat als ik een snoepje eet, of tegen een bal schop ter ere van God is...
Maar ik wil graag dat jullie 1 minuut de tijd nemen, om te kijken of dit gedeelte overeenkomt met wat jullie achtergrond-gedachte is over bepaalde zaken.
Laten we dit keer eens bij onszelf beginnen!!!!!
Nu even niet egoistisch bedoelt.
Niet om onze gedachte goed te praten, aan te vechten, maar om te onderzoeken....
om te testen of onze gedachte/gevoel wankelbaar is, of dat het stevig gevestigd staat....
Waarop vestigen jullie dat gevoel? die gedachte?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 11:35

Tsja...dan is er een opdracht: ZOEKT DEN HEERE EN LEEFT!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2005 12:04

MarcoM schreef:"even tussendoor, niet specifiek om iemands reactie, maar algemeen"

Als we nou eens ophouden met wat wij-zelf er van vinden, hoe mooi en veelbelovend het ook is.
Laten we eens kijken wat God in Zijn Woord tot ons zegt,
ik had de reactie al een keer eerder geplaatst, maar misschien dat jullie er langs/overheen hebben gekeken.

Wat de bijbel hierover zegt in 1 Korinthe 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Wat vinden jullie hiervan?
En natuurlijk gaan jullie mij bekogelen met vragen dat als ik een snoepje eet, of tegen een bal schop ter ere van God is...
Maar ik wil graag dat jullie 1 minuut de tijd nemen, om te kijken of dit gedeelte overeenkomt met wat jullie achtergrond-gedachte is over bepaalde zaken.
Laten we dit keer eens bij onszelf beginnen!!!!!
Nu even niet egoistisch bedoelt.
Niet om onze gedachte goed te praten, aan te vechten, maar om te onderzoeken....
om te testen of onze gedachte/gevoel wankelbaar is, of dat het stevig gevestigd staat....
Waarop vestigen jullie dat gevoel? die gedachte?

Mee eens. Alleen zijn er hier mensen die redeneren: Alles wat je doet, doe dat ter ere Gods..... Maar uitgaan kan je niet tot Gods eer doen.... dus moet je niet uitgaan, zo niet, dan doe je dus dingen die niet tot Gods eer zijn.

En dan zijnwe geen stap verder :)

Het feit dat iemand zegt uit te kunnen gaan en dat wel kan verantwoorden en zelfs tot Gods eer kan doen wordt dan niet geloofd.... dan spoor je niet en hou je jezelf voor de gek... want die ander kan zich dat niet voorstellen ... dus kan het blijkbaar in hun ogen niet.

Terug naar “Archief”